"İşıqlı ömür
yolu"
Bu yazımda XX əsr təsviri sənət üzrə sənətşünaslıq
elmimizin ən istedadlı nümayəndələrindən
biri, sənətşünaslıq
elminin formalaşması
və inkişafında
müstəsna xidmətləri
olan, təsviri sənət sahəsi üzrə bir çox mövzularda sanballı elmi məqalə, elmi mülahizə və monoqrafiyalar müəllifi
kimi incəsənət
tarixində silinməz
iz qoymuş sənətşünas, rəssam
Adil Qazıyev
(24.03.1906 - 31.12.1972) haqqında söhbət açmaq istərdim.
Adil Yusif oğlu Qazıyev Naxçıvanda dünyaya
göz açıb. Tale yolunun müəyyənləşməsində
yaxın dostu, tanınmış rəssam
Bəhruz Kəngərlinin
böyük rolu olub. Adil Qazıyev bu
haqda "Qobustan" jurnalında (1971. ¹2.)
B.Kəngərli haqqında
xatirələrində belə
yazırdı: "Bəhruz
Kəngərli portret və mənzərə əsərlərinin bir çoxunu mənimlə birgə etüdə getdiyimiz zaman (1919-1920) çəkmişdir. Mən də
ona baxaraq işləyir və öyrənirdim. Lakin Bəhruzla
işlərkən mən
bir sıra müvəffəqiyyətli akvarel
də çəkmişdim.
Kəngərli 1921-ci ildə öz
əsərlərindən ibarət
üçüncü sərgisinin
ekspozisiyasına mənim
də işlərimdən
bəzilərini daxil etmişdi. Bir gün sərgiyə gəldiyim zaman Bəhruz mənə dedi ki, sənin
işlərindən bir
neçəsini tamaşaçılar
bəyənib alıblar.
Bir dəfə o, mənə dedi: hər ölkənin keçmişdə sənət
ustaları olmuşdur:
onlar haqda kitablar da yazılıb.
İndi
biz ikimiz də Naxçıvan rəssamıyıq.
Hansımız bu dünyadan
əvvəl gedərsə,
digəri onun adını gərəkdir
ki, əbədiləşdirsin.
Onun bu arzusunu yad
edərək mən 1942-ci
ildə Bəhruzun surətini yaddaşımın
köməyilə işlədim.
Bu, rəssamın 1921-ci ildəki simasını təsviri bir sənəd kimi əks etdirir". Bu sətirləri nəzərdən keçirərkən
duymaq olur ki, Adil Qazıyev
təsviri sənətə
xüsusi məhəbbət
göstərib və ömrünü incəsənətə
bağlayıb. O, əvvəlcə
ixtisas təhsilini Ə.Əzimzadə adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Texnikumunda alıb,
1925-ci ildə oranı
bitirib. Sonra Moskva Dövlət
Tekstil İnstitutunun bədii fakültəsində
(1927-1931) təhsil alıb,
S.V.Gerasimov və A.V.Kuprindən sənətin
sirlərini əxz edib. Həmçinin, həmin institutun
aspiranturasını bitirib
(1936), institutun bədii
fakültəsində (1932-1941) dərs deyib. 1941-ci ildə vətənə geri dönən sənətşünas alim
Ə.Əzimzadə adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Texnikumunda (1941-1945) pedaqoji
fəaliyyətə başlayıb,
Bakı Dövlət Universitetinin incəsənət
kafedrasının müdiri
(1946-1952) vəzifəsində çalışıb. Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyası
yaradıldıqdan sonra
Adil Qazıyev ömrünün sonuna qədər AMEA-nın Memarlıq və İncəsənət İnstitutunda
böyük elmi işçi, şöbə
müdiri vəzifələrində
işləyib. Texnika
elmləri namizədi
(1938), sənətşünaslıq elmləri doktoru (1968),
professor (1972) Adil Qazıyev
öz araşdırma
və tədqiqatları
ilə əldə etmiş olduğu nəticələr bu gün də sənətşünaslıq elmində
elmi aktuallığını
qoruyub saxlayır və mütəxəssislər
tərəfindən yüksək
qiymətləndirilir.
Adil Qazıyevin nəşr olunmuş kitab və monoqrafiyalarından
"Rəng nəzəriyyəsinin
əsasları" (Bakı,
1951), "Xalq rəssamı
Əzim Əzimzadə"
(Bakı, 1953), "Rəsmin
tədris üsulu I-VI
siniflər" (Bakı,
1954), "Memarlıq, inşaat
və təsviri incəsənət terminləri
lüğəti" (Bakı,
1956, Q.M.Əlizadə, Ə.M.Qasımov
ilə birgə),
"Nizami "Xəmsə"si
1539-1543-cü illər əlyazmasının
miniatürləri" (Bakı,
1964, rus dilində),
"Orta əsr kitab boyakarlığı,
xəttatlığı və
cild sənətinin bədii-texniki materialları
və terminologiyası"
(Bakı, 1966, rus dilində), "Qayçının
möcüzələri" bədii kəsmə (Bakı, 1970), "XIII-XVII əsrlər
Azərbaycan əlyazmalarının
bədii tərtibatı"
(Moskva, 1977, rus dilində) və başqalarını qeyd etmək olar. Məşhur alimin rus dilində yazılmış "Nizami
"Xəmsə"si 1539-1543-cü illər əlyazmasının
miniatürləri", "Orta əsr kitab
boyakarlığı, xəttatlığı
və cild sənətinin bədii-texniki
materialları və terminologiyası" və
"XIII-XVII əsrlər Azərbaycan
əlyazmalarının bədii
tərtibatı" adlı
kitabları fundamental elmi
əhəmiyyətə malikdir
və sənətşünaslıq
elmimizin ən layiqli nümunələrindən
hesab olunur. Çox təəssüf ki, hələ də bu cür
elmi əhəmiyyətə
malik, incəsənət
tariximizin miniatüra və əlyazmalarla bağlı sahəsini özündə əks etdirən qiymətli monoqrafiyalar doğma ana dilimizə tərcümə edilməyib.
Alimin ölümündən
sonra Moskvada nəfis şəkildə
nəşr olunmuş
"XIII-XVII əsrlər Azərbaycan
əlyazmalarının bədii
tərtibatı" adlı
kitabı dünya sənətşünaslıq elmində
şərq incəsənəti
ilə məşğul
olan tədqiqatçı
alimlərin istinad etdikləri elmi mənbələr sırasındadır.
Sənətşünas alimin məşhur
elmi toplu, jurnal və qəzetlərdə təsviri
sənətin müxtəlif
sahələrinə dair
çoxsaylı elmi məqalələri dərc
olunub. Sənətşünaslıq
elmində bir çox ilklərə imza atmış Adil Qazıyev təsviri sənət üzrə ilk sənətşünas,
rəssam Sadiq bəy Əfşarın həyatı və yaradıcılığı haqqında
ilk dəfə araşdırma
apararaq "Qanun üs süvər" adlı traktatını ana dilimizə tərcümə edib nəşr etdirib. Adil Qazıyev AMEA-nın elmi nəşrlərində
dekorativ tətbiqi incəsənət və rəssamlıq sahəsində
müxtəlif mövzulara
dair onlarla elmi məqalənin müəllifi olub. Sənətşünas alim XX sər
sənətşünaslıq elmimizin ilk nümayəndələrindən
olub və həmçinin, bir çox sənətşünas
alimlərimizin yetişməsində
misilsiz xidmətlər
göstərib. O, həmçinin,
gənc sənətşünas
alimlərin elmi rəhbəri, sənətşünaslıq
üzrə nəşr
edilmiş kitabların
elmi redaktoru olub.
Adil Qazıyev, qeyd etdiyim kimi, yaradıcılığının ilk illərində həm də rəssamlıq fəaliyyəti ilə məşğul olub. Onun işlərindən "Avtoportret" (1923), "İki dəmirçi" (1928-1930), "Bəhruz Kəngərlinin portreti" (1931, 1942), "M.F.Axundovun portreti" (1939), "Naxçıvan mənzərələri" (1938, silsilə, pastel), həmçinin, "Azərbaycan SSR 10 il" (1930, tempera) xalça, eskiz layihə və başqalarını qeyd etmək olar. Onun əsərləri Milli İncəsənət Muzeyi, Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyi və Milli Azərbaycan Tarixi Muzeylərində saxlanılır.
Əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru Ziyadxan Əliyev sənətşünas alim haqqında "Mədəniyyət" qəzetində dərc olunmuş "Sənətşünas-rəssam taleyi" adlı məqaləsində qeyd edir: "Adil Qazıyevin elmi-yaradıcı fəaliyyəti milli-mənəvi dəyərlərimizin tədqiqinə və təbliğinə xidmət etməklə, bütünlükdə, daşıdığı yüksək dəyərə görə zamansızlığa qovuşmuş tutumdadır" .
Nədənsə Adil Qazıyevlə bağlı çox az yazılıb, ümumiyyətlə, heç nə yazılmayıb desək, bəlkə daha doğru olar. Bu il sənətşünaslıq doktoru, professor Adil Qazıyevin 115 illik yubileyidir. Ümid edirəm ki, “Nizami ilin”də və həmçinin, sənətşünas alimin yubiley ili ərəfəsində, alimin monoqrafiyaları doğma ana dilimizə tərcümə edilərək nəşr olunacaqdır. Bu, “Nizami ili”nə və alimin yubileyinə layiqli töhfə olardı. Ömrü boyu Azərbaycan incəsənətinin tədqiqi, araşdırılması, tədrisi və təbliği ilə məşğul olan, bu işdə uğurlu fəaliyyət göstərən sənətşünas alim və rəssam Adil Qazıyevin adı təsviri sənət tariximizdə əbədi yaşayacaq.
Əsəd QULİYEV
Sənətşünas,
AMEA-nın dissertantı,
Rəssamlar İttifaqının üzvü
525-ci qəzet .- 2021.- 4 avqust.- S.20.