Üç gülüş ustasi faciə səhnəsini necə oynadı?
Heç nə gec deyil
Yazılarımdan birində qeyd edəndə ki, başqalarına quyu qazmaqdan, ara
vurmaqdan, ev yıxmaqdan həzz alan, bunları həyat tərzinə çevirən yaramazlara Səyavuş Aslanın yaratdığı Yaqo obrazı ilə dərs keçəcəm,
yəqin təəccüblənmişdiniz
- Səyavuş Aslan hara, Yaqo hara?
Elə isə bir neçə
dəqiqə vaxt ayırıb oxuyun.
Çox illər bundan əvvəl hansısa televiziya verilişində görkəmli gülüş
ustalarımız Nəsibə
xanım Zeynalova, Əliağa Ağayev və Səyavuş Aslan "Gülüş ustaları faciə tamaşalarında oynasalar,
nə alınar" sualına əyani cavab sərgiləmək fikrinə düşdülər
və başladılar
"Otello" faciəsində
Otellonun Dezdemonanı öldürdüyü epizodu
ekspromt şəkildə
oynamağa. Rollar belə bölündü:
Dezdemona - Nəsibə
xanım, Otello - Əliağa Ağayev, Yaqo - Səyavuş Aslan. O vaxt mənim
9-10 yaşım olardı.
Ona görə də həmin səhnəni yüzə-yüz dəqiqliklə
xatırlamıram. Amma əsas
məqamlar yadımdadır
və əyanilik effekti yaratmaq üçün həmin
o səhnəni mətnə
çevirib sizə
dram dilində təqdim
edirəm.
Otello
(Ə.A.) (üzünü kameraya
tutub): Dəsmalı ver, Dezdemona...
Dezdemona
(N.Z.) : Hansı dəsmalı deyirsən, Otello? Mömə verən yaylığı?
(bu replikanı
unutmuşdum. Diqqətli dostlarım
yada salandan sonra əlavə elədim - Ə.H.)
Otello
(Ə.A.): Necə yəni
hansı dəsmalı?
Qıraqları naxışlı, ortası güllü ipək dəsmal vardı ey, onu deyirəm. Sənə vermişdim ki, tərləyəndə
mənim tərimi siləsən..
Dezdemona
(N.Z.): Bildim, əzizim...
Dayan, bu dəqiqə
(guya dəsmalı axtarır) Hara yoxa çıxdı bu şoğərib? (qəfildən sevincək)
Aha, tapdım. Budur, ala, Otello.
Otello
(Ə.A.) (dəsmalı alıb
baxır və qəzəblə): Bunu demirəm ey, vəfasız qadın. Bu, o, deyil. Bunun ortası
naxışlı qıraqları
güllüdür.
Dezdemona
(çaşqın halda):
Yaman yerdə axşamladıq. İndi mən buna necə deyim ki, dəsmalı itirmişəm? (Otelloya)
Nə fərqi var, əzizim, dəsmal dəsmaldır da. O olmasın, bu olsun.
Otello
(Ə.A.): Yox, vəfasız
qadın. Sən bizim böyük
sevgimizə xəyanət
etmisən. İndi mən
səni bax, bu əllərimlə boğacam. Ölməmişdən əvvəl dua
oxu.
Dezdemona
(N.Z.) (ağlamsınaraq): Dua,
yoxsa, kəlmeyi-şəhadət,
əzizim?
Otello
(Ə.A.): Əşi, nə
fərqi var?
(Ə.Ağayev Nəsibə
xanıma tərəf
çevrilir, əllərini
irəli uzadaraq onu boğmaq üçün irəli yeriyir. Elə bu anda hardansa "Dayan, Otello, əl saxla, günaha batma!" hayqırtısı
eşidilir və pəjmürdə görkəmli,
saçları dağınıq
Yaqo - Səyavuş Aslan qaça-qaça özünü yetirir, Ə.Ağayevlə Nəsibə
xanımın arasına
girir)
Yaqo
(S.A.): Qoymaram, Otello! Sən onu yox,
məni öldürməlisən!
Hər şeyin baiskarı mən əclafam. Mən yaşamağa layiq adam
deyiləm (köynəyinin
yaxasını açır).
Gəl, öldür məni!!!
Otello
(Ə.A.): Sən kimsən,
alə?
Yaqo
(S.A.): Mən Yaqoyam - dünyanın bir nömrəli əclafı,
evyıxanı. Qanım
halaldır, öldür
məni...
Otello
(Ə.A.): Nə, Yaqub?
Yaqub kimdir, alə?..
STOP!
1. Ə.Ağayevin indi radio dalğalarında tez-tez səsləndirilən məşhur
replikası məhz həmin o anda doğuldu.
2. Məncə, həmin epizodun davamını təsvir etməyə ehtiyac yoxdur. Düzünə qalsa, heç
xatırlamıram həmin
səhnə necə başa çatdı.
Amma S.Aslanın Yaqonun timsalında milliyyətindən,
dinindən, irqindən,
yaşından asılı
olmayaraq dünyanın
bütün yaramazlarına
ötürdüyü mesaj
- keçdiyi dərs indi də ibrətamiz
və aktualdır.
Dünya ədəbiyyatının ən
ibnə obrazlarından
olan Yaqo S.Aslanın yozumunda oyanmış vicdanının
səsinə təslim
olub, özünə hökm oxuyan cəfakeş obraza belə çevrildi. Məncə, həyatdakı yaramazlar bundan ibrət götürsələr, dünya
xeyli rahat nəfəs alar.
Qeybəti mənfi hal kimi nə qədər
söysək də,
o, bu və ya digər dərəcədə
hamıya xas olan xüsusiyyətdir. Çünki
bu qarmaqarışıq
dünyada yaşayıb
az da
olsa bu mərəzə
tutulmamaq sadəcə
mümkünsüzdür.
Qeybət məkan və zaman özəllikləri tanımır, onu hər vaxt, hər yerdə ediblər və yəqin ki, edəcəklər. Çox gənc yaşlarımda gözlərim qarşısında
baş verən və passiv iştirakçısı olduğum
əhvalat o illərin
klassik qeybət nümunəsi ola
bilər. Qeybətcil olmamaq üçün
qeybət edənlərin
kimliyini bildirməyəcəm.
Qoy olsunlar "X" və "U". Qeybətin obyektini
isə göstərirəm
- musiqi tariximizin nəhəng tədqiqatçısı,
Şuşanın tarixi
haqqında ən sanballı kitabın müəllifi Firudin Şuşinski. Firudin müəllim
bütün həyatını
xalq musiqimizin tədqiqinə həsr etmişdi. Sağlığında müasir muğam
ifaçılığı barədə də kəskin tənqidi məqalələr yazırdı.
Prinsipial,
sənətdə xalturaya
güzəştə getməyən
bir qələm sahibi idi və
məsələnin bu
tərəfi onun adının ətrafında
tez-tez cürbəcür
qalmaqalların, qeybətlərin
yaranmasına, bəzən
isə bu qeybətlərin aşağıda
görəcəyiniz kimi
ABSURDA dirənməsinə səbəb olurdu.
Mən Firudin müəllimin ruhuna Allahdan rəhmət diləyir və bu əhvalatı da vaxtilə onun kölgəsini də qılınclayan bəzi bədxahların maskasını yırtmaq üçün qələmə
alıram.
(Əhvalat vaqe olur 1983-cü ildə
"Filarmoniya bağı"
deyilən yerdə)
X: O gün məqaləsini oxuyuram zarazanın. Gör nə yazır - filankəs xanəndəlik
eləməkdənsə, gedib
nağarasını çalsa
yaxşıdır.
U: Nağara? Nə nağara?
X: Bəs bilmirsən, filankəs xanəndəliyə
nağara çalmaqla
başlayıb axı.
U: Bilmirdim, indi bildim. O yazıdan mənim də xəbərim var. Bir yerdə də yazıb ki, bəhmankəs oxuyanda bədəninin qırmızısı
üzünə çıxır.
Mərifətə bax
ey! (Məqaləni
mən də oxumuşdum. F.Şuşinski fikrini belə kobud tərzdə ifadə etməmişdi -
Ə.H.).
X: Guya hardasa deyib
ki, Paqanini nə vaxtsa skripkada "Bayatı Şiraz" çalıb,
bizim kamançaçılarımız
isə hələ də öz kamançasında toyuq-cücə
səsləri çıxarmaqla
məşğuldurlar (Təsadüfən
həmin söhbət
mənim yanımda olmuşdu və F.Şuşinski tamam ayrı bir skripkaçının
adını çəkmiş,
"toyuq-cücə səsləri" ifadəsini işlətməmişdi. Bu, X-in Firudin müəllimin adına yazmaq
istədikləri öz
"kəşf"i idi
- Ə.H.).
U: Bunun dediklərindən belə çıxır ki, gərək bütün xanəndələr mənə haqq versinlər. Yoxsa atalarını yandıracam (Bu isə "U"-nun qeybəti qızışdırmaq üçün elədiyi cavab "kəşfi" idi - Ə.H.).
X (nigaran tərzdə): Mən də varam o siyahıda?..
U (ikibaşlı eyhamla): Güman ki...
X: Neynək... neynək... Deyirlər bir gün Hacını
(tarzən Hacı Məmmədov - Ə.H.) küçədə
tutub deyib ki, gedək bizə, sənə yaxşı sürpriz hazırlamışam. Gediblər. Əvvəl Hacıya çay süzüb, sonra köhnə bir valı qoyub potefonun üstünə ki, sən hələlik
qulaq as, mən də yemək gətirim. Əlində boşqab qayıdanda
Hacı soruşub ki, bu nədir,
səhərdən cüyüldəyib
baş-beynimi apardı?
Bu da deyib
ki, bəs Saqomon Seyranovdur da. Bax gör tarı
necə çalarlar.
Gözünə su ver. Hacı
da boşqabı alıb bunun əlindən çırpıb
yerə, deyib ki, mən Saqomonun
tarını əlindən
alıb onun təpəsinə bax, beləcə çırpanda
sən harda idin? (Bu hadisənin
baş verib-vermədiyini
yalnız Hacı müəllimdən öyrənmək
olardı ki, o da artıq haqq
dünyasında idi -
Ə.H.).
U (artıq cuşa gəlib): Evini görmüsən də, onun. Elə bil şah sarayıdır. Hər səhər
də durub idman eləyir (?).
X: Əşi, eləyir eləsin də...
U (artıq özünə nəzarəti itirib): Yox ey, ömrü
boyu dövlət maaşına qol çəkməyib, amma hər gün ət yeyir əclaf
(?).
X: Sən də lap ağ elədin
haa. Yeyir, yesin də...
U: Yox ey, sən
bilmirsən - həm də hər səhər durub xaş yeyir!..
(???) (Məncə, burada pərdələri endirsək, pis olmaz).
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet .- 2021.- 6 avqust.- S. 13.