Tolerantlıq dəyəri:
dini müstəvidə təhlil
( I yazı )
Tolerantlıq demokratik və multikultural cəmiyyətlərin
əsas dəyərlərindən biri kimi, son illərdə əhəmiyyəti
getdikcə artan və mütərəqqi dünyada geniş
müzakirə obyektinə çevrilən mövzulardan
biridir. Bu
gün sürətli inteqrasiya və miqrasiya proseslərini
ehtiva edən qloballaşma dövründə birgəyaşayış
prinsiplərini bərqərar edərək tolerant bir mühit
formalaşdırmadan cəmiyyətlərdə sosial-siyasi
sabitliyə və mənəvi rahatlığa nail olmaq qeyri
mümkündür.
Azərbaycan
İlahiyyat İnstitutunun Dinşünaslıq kafedrasının
müdiri, dosent Anar Qafarovun sözlərinə görə, bir
dəyər kimi tolerantlıq müxtəlif etiqad və
düşüncələri mənimsəyən insanlardan ibarət
cəmiyyətlərin mövcudluğu üçün olduqca
əhəmiyyətlidir. Cəmiyyəti təşkil
edən fərqli kimliklər arasında qarşılıqlı
hörmətin təsis edilməsi məhz tolerantlıqla əlaqədar
dəyərlərin təbliği və təlimi ilə
mümkün görünür. Əks halda, cəmiyyət
və dövlətlərin daxili çaxnaşma,
münaqişə və qarşılıqlı
dözümsüzlük kimi neqativ hallara məruz qalması
labüddür: "Bəşəriyyət tarixinin
başlanğıcından etibarən Tövratda
(Əhdi-Ətiq) və Quranda haqqında məlumat verilən
Habil-Qabil hadisəsindən bəri bəşəriyyətin ən
böyük problemlərindən biri olan birgəyaşama
probleminin günümüzdə daha da kompleks bir xarakter
daşıdığını desək, mübaliğə
etmiş olmarıq. Məsələyə sosioloji aspektdən
baxdıqda, müasir dövrdə dünya cəmiyyətlərindəki
fərqli qrup, camaat, iqtisadi səviyyə, irq, dil, etiqad, mədəniyyət,
məzhəb və təriqətlərin təbii olaraq bəşəriyyəti
qarışıq və birgəyaşayış
baxımından həll edilməsi bir o qədər də asan
olmayan bir məsələ ilə üz-üzə qoyduğunu
müşahidə edirik. Belə ki, mədəni müxtəliflik,
demokratiya insan hüquqları və azadlığı barəsində
aparılan bir çox müzakirə və mübahisələrə
baxmayaraq, içində yaşadığımız bu planet
müharibə, zorakılıq, zülm, ədalətsizlik,
yadlaşdırma, ayrı-seçkilik, bərabərsizlik,
mariginallaşdırmağa əsaslanan mənfi hallar və
münasibət formaları ilə dolub-daşmaqda və bəşəriyyətin
önündə ciddi problem olaraq qalmaqdadır".
Anar Qafarov deyir ki, tarixə nəzər salanda müasir
dünyada birgəyaşayış kontekstində ortaya
çıxan böyük problemlərin əsas amillərindən
birinin, xüsusən Qərb cəmiyyətlərində artan
milli, irqi, dini və etiqadi müstəvidəki
ayrı-seçkilik olduğunu söyləyə bilərik. Bu mənada,
xüsusən son dövrlərdə Qərb cəmiyyətlərində
daha çox gündəm təşkil edən islamofobiyanı
da nümunə gətirmək olar. Əslində,
Əndəlüsün İslamı qəbul etməsi və Səlib
yürüşlərinədək tarix etibarilə geriyə
götürə biləcəyimiz islamofobiya postmodern dövrdə
müsəlmanlara qarşı duyulan qorxu, nifrət və
ayrı-seçkiliyi ifadə etməkdədir. Postmodern
multikulturalizminin nəşət etməsini, müxtəlif
etiqad, həyat tərzi və mədəniyyətlərə mənsub
ictimai aktyorların birgəyaşama yollarını inkişaf
etdirməyi müdafiə edən Qərbdəki bəzi dairələrin
İslam ölkələrinə qarşı qorxu, nifrət,
ayrı-seçkilik, düşmənçilik ilə
yanaşması, əslində, bu gün Qərbin
özünün böyük və şüurlu şəkildə
ziddiyyət içində olduğunu göstərir: "Birgəyaşayış,
tolerantlıq və ictimai həmrəylik kontekstində yaranan
başqa bir problem isə İslam dünyasının bəzi
bölgələrində ortaya çıxan məzhəblərarası
münaqişələrdir. Belə bir vəziyyət,
əslində, İslam aləminə qarşı olan cəmiyyət
və qurumlara ideoloji və siyasi zəmin hazırlayır.
Bu cəhəti nəzərə alsaq, ictimai həmrəylik zəminində
ortaya çıxan problemlərin və bu problemlərin
kökündə yatan "mən" və "özgəsi"
məsələsi, əslində, Qərbdən daha çox
İslam dünyasını maraqlandırmalıdır. Belə
ki, İslam dünyasında hələ də məzhəblərin
bəşəri, fərdi yanaşmaların məhsulu
olduğu həqiqətini mənimsəməyən bəzi
qrup, konfensiya və dini sektalar "tək doğru olan mənim
etiqadımdır" zehniyyətinə əsaslanaraq, universal
xarakterli dini bir məzhəbin
baxış bucağı ilə məhdudlaşdırma cəhdləri
ilə Yaxın Şərqi məzhəb münaqişələrinin
dərinləşdiyi bir məkana çevirdiklərini
müşahidə edirik. Qərb dünyası ilə
müqayisədə İslam dünyasında bu mənada
yaşanan "yadlaşdırma" siyasətinin müsəlmanlıq
xaricindəki dini kimliklərə qarşı deyil, məhz
İslam dininə mənsub olan etnik və məzhəb zəminində
fərqli kimliklərə qarşı həyata
keçirildiyini müşahidə edirik. Problemin
ən vahiməli cəhəti isə ondan ibarətdir ki, elm və
irfandan məhrum olan bəzi dini qrupların yuxarıda qeyd
etdiyimiz arzuolunmaz mövqeləri onları, təəssüf
ki, İslam dünyasına istiqamətlənmiş praqmatik
siyasət və planların könüllü
oyunçularına çevirir. Onu da qeyd edək ki,
İslam dünyasında bu mənada müşahidə edilən
xoşagəlməz hadisələr, İslam Şərqində
birgəyaşayış ənənəsinin və ictimai həmrəylik
çərçivəsindəki tarixi təcrübələrin
yoxluğundan deyil, bu günün bəzi müsəlmanlarının
və müsəlman cəmiyyətlərinin İslam
dünyasının bu mənada yaşadığı tarixi təcrübələri,
Həzrət Məhəmmədin həyat fəlsəfəsini
və İslam mədəniyyətinin şifrələrini
doğru oxuya bilməmələrindən və dini mətnlərə
literal (hərfi) yanaşmalarından irəli gəlir. Tarixə nəzər saldıqda Qərb mədəniyyəti
ilə müqayisədə Məkkədən Kordovaya kimi
İslam mədəniyyətinin birgəyaşayış ilə
əlaqədar bir çox prinsiplərə və zəngin
tarixi təcrübələrə sahib olduğunu
görürük. Bu mədəniyyətin
əsaslarını təşkil edən Quran və Sünnənin
fərdi və ictimai münasibətlərdə bəşəriyyətə
təqdim etdiyi əsas prinsiplər fərd və cəmiyyətlər
arasında düşüncə, din, məzhəb və irqə
görə hər hansı bir ayrı-seçkilik qoymur.
Bu mədəniyyət ədalətə, haqqa,
hüquqa riayət etməyi əmr etməkdə, bəşəriyyətə
insanın rahat bir şəkildə yaşaya biləcəyi mədəni
müxtəlifliyi ehtiva edən bir kainat modeli təqdim etməkdədir".
Anar
Qafarovun dediyinə görə, dünyanın birgəyaşayış
və tolerantlıqla əlaqədar mənzərəsi bizi onu
deməyə sövq edir ki, birgəyaşayış və
onu təmin edən tolerantlıq bir dəyər kimi bu gün
həm fərdlərarası, həm də ictimai münasibətlərdə
rifahı, xoşbəxtliyi və ədaləti ehtiva edəcək
mühitin formalaşdırılması naminə əvəzolunmaz
bir dəyərdir. Bu dəyər qəbul edilib əhəmiyyət
verilmədiyi və münasibətlərdə öz əksini
tapmadığı təqdirdə, insanların cəmiyyət
içində rahat və firavan həyat tərzi keçirmələri
mümkünsüz olar. Müxtəlif irqlərə, mədəniyyətlərə,
etiqadlara, dillərə, fərqli
düşüncələrə və məzhəblərə
mənsub insanların "mən" və "özgəsi"
anlayışlarından uzaq olub, həmrəy və güvən
mühitində yaşaya bilməsi üçün sadəcə
hüquqi, qanuni islahat və qaydalar kifayət etmir. Elə isə,
bu istiqamətdəki qanun və hüquq normaları ilə
yanaşı, cəmiyyətdə birgəyaşayış
inancının, əxlaqının və mədəniyyətinin
formalaşdırılmasına və bu mənada tarixi təcrübələrin
yenidən nəzərdən keçirilməsinə ehtiyac
var. Çünki "mən" və "özgəsi"
yerinə "bizmərkəzli" birgəyaşayış ənənəsi,
ancaq sağlam bir etiqad və əxlaq əsasında
reallaşdırılması mümkün olan dəyərdir. Bu mənada, üzərimizə düşən əsas
öhdəlik birgəyaşama şüurunu formalaşdırmaq
və belə bir şüurun cəmiyyətin bütün
nümayəndələri və qrupları tərəfindən
mənimsənilərək bir həyat tərzi halına gətirmək
üçün nəzəri və ideoloji zəmin
hazırlamaqdır. Bunun yolu isə
tolerantlığın bir dəyər kimi cəmiyyət
üzvləri tərəfindən mənimsənilməsindən
keçir. Buna görə də birgəyaşayış
fəlsəfəsi və onun əsasını təşkil
edən tolerantlığın mahiyyəti kifayət qədər
şərh və izah edilməlidir. Bu isə
məsələni həm dini, həm də fəlsəfi
aspektdən təhlil etməyi zəruri hala gətirir. Çünki belə bir təhlil cəmiyyətdə
müxtəlifliyin mövcudluğuna təminat verən,
hüquqi borc və mənəvi tələbat olan
tolerantlığın əxlaqi bir dəyər kimi birgəyaşayış
ənənəsi və din ilə nə kimi əlaqəsi
olduğunu da ortaya qoyacaqdır. Bunun
üçün ilk növbədə, ümumiyyətlə, əxlaqi
dəyərlərin birgəyaşayış ənənəsi
kontekstində əhəmiyyəti müzakirə edilməlidir.
Dosent qeyd edib ki, bəşəriyyət tarixində ailə həyatından insani münasibətlərə, iqtisadiyyatdan siyasətə, demək olar ki, hər sahədə ictimai bir hadisə olan əxlaqın ictimai strukturun işləyişində mühüm bir yerə malik olduğu şübhəsizdir. Birgəyaşayış qarşılıqlı münasibətlərə əsaslanan bir proses olduğuna görə, bu prosesin sağlam şəkildə işləməsi yalnız əxlaqi dəyərlər zəminində mümkün ola bilər. Bunun üçün insanların müştərək əxlaqi dəyərlər üzərində düşünmə və bütün münasibətlərini bu istiqamətdə davam etdirmələri mühüm tələbatdır. Əxlaqi dəyərlərdən məhrum olan ictimai struktur xaos və münaqişələrə açıq bir sfera halına gələcəkdir. Çünki əxlaqi dəyərlər cəmiyyət üzvlərinin müştərək dəyərlər sferasında həmrəy olmalarını, birlik və bərabərlik şüuruna, vahid həyat fəlsəfəsinə qovuşmalarını təmin edir. Sosial amillərin əxlaqi dəyərlərə görə formalaşmasını təmin edən belə bir həyat fəlsəfəsi fərdin və cəmiyyətin eyni ideyalar istiqamətində hərəkət etməsinə səbəb olacaqdır. Buna əsasən sosial həyatın əsas ünsürlərindən olan maddi dəyərlər sferası ilə müqayisədə mənəvi dəyərlər sferasının daha əhəmiyyətli olduğunu deyə bilərik. Çünki əxlaqi dəyərlər üzərində inşa olunan ictimai əlaqələr cəmiyyətin varlığını davam etdirməsi baxımından zəruri olan sosial, iqtisadi, siyasi güc və dinamikliyi də özü ilə birlikdə gətirər. Bu mənada, hər bir cəmiyyətin güc və birlik-bərabərlik baxımından dinamikliyi cəmiyyət üzvlərinin əxlaqi dəyərlərə bağlılıq dərəcəsi ilə düz mütənasibdir.
Əsasını əxlaqi dəyərlərin təşkil etmədiyi sosial strukturun dəyərlər sferasında aşınma, xaos və hüzursuzluq olar. Belə bir cəmiyyətin üzvləri eqosentrizmi (mənfəətpərəstliyi) həyat fəlsəfəsi halına gətirərək, öz həyatını bütün dəyərlərin fövqündə görəcəkdir ki, bu da birgəyaşama və tolerantlığın əsas prinsiplərinə ziddir. Çünki ictimai həyatın əsas prinsiplərindən biri insan olmanın dəyərini mühafizə etməyi istəməkdir. Belə bir prinsipi öz məqsədinə çevirən həyat fəlsəfəsi insanı vasitə kimi deyil, hədəf kimi görür. Elə birgəyaşayış və tolerantlıq prinsiplərinə görə də mühüm olan həyatı mümkün qədər insanlığın faydası istiqamətində yaşamaqdır. Bu mənada, fərdi maraqlarla müqayisədə ictimai maraqlara ilk sırada yer vermək fərdlərin həyat təminatı aspektindən bəzi hallarda daha münasib görünür. Çünki fərd ilə müqayisədə cəmiyyət gələcək istiqamətindəki hədəflərin reallaşdırılması üçün daha çox potensiala malikdir.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2021.- 11 avqust.- S.8.