Sağ göz sol gözə möhtac...
esse
Dünyanın hər üzünü görən, sözü seçib danışan,
"Danışmaq gümüşdür,
susmaq qızıl"
deyib yeri gələndə tənbehləyən
nurani bir ulu nənəm vardı. Nəsihət verəndə,
ibrətamiz söz deyəndə başını
yuxarı qaldırıb
vurğulu xitab edərdi: "Bala, bala, bala...."
Üç dəfə "bala" deyib sözə başlayardı. Ömrünün sonuna yaxın
sol gözünün qarası
ağarmışdı. Həkimlər də əlac
eləyə bilməmişdilər.
Axırıncı dəfə
göz xəstəxanasına
gedəndə həkim
soyuqqanlılıqla demişdi:
"Həmin gözü
çıxarıb yerinə
protez qoymaq olar".
Xanım-xatın nənəmiz həmin gündən ətəyini
həkimlərdən yığdı. Bir dəst
paltar tikdirdi. Deyirdi, dərziyə deyin yaxşı tiksin, ömrümün axırına qədər
onu geyinəcəm, onsuz da bir
şey qalmayıb.
Onun uzaqgörənliyini,
keçmişdən elədiyi
söhbətləri nəql
eləməyə söz
bəs eləməz, vaxt çatmaz.
Gözdən elə həssaslıqla danışırdı ki,
min təbib yığıla,
alim gələ, gözün zərifliyini
o cür izah edə bilməzdi. Gözündən yana-yana danışırdı.
Deyirdi: "Bala, bala, bala, dünyada
adama gözdən əziz nə var ki!"
Axıra
yaxın bir bayatı da qoşmuşdu:
Bacım,
nəyimə gərəksiz,
Anam, nəyimə gərəksiz,
Sağ olanda gəlmədiz,
İndi nəyimə gərəksiz.
Deyirdi, deyirdi,
hərdən də qara örpəyinin ucunu gözünə sıxıb ağlayırdı. Onun "indi"si
ölüm günlərinə,
aylarına işarə
idi. Belə bir nənəmiz
var idi.
Hələ uşaq olsam da, onun gözlə
bağlı yanğısında
məlumum olurdu ki, göz doğrudan
da insan üçün ən əziz, ən zərif, ən vacib orqanlardan biridir. Məsələnin bioloji
tərəfi hər birinizə məlumdur: bizə bəxş olunanların necəliyini gözümüz vasitəsilə
dəqiqləşdirə bilirik.
Bu "necə" əvəzliyi həyatımızın
ən əhəmiyyətli
sualıdır. Toxunaraq "nə"
sualına cavab tapa, qulağımızla
"kim" olduğunu
dəqiqləşdirə bilərik.
Görmək, əşyanın necəliyini müəyyən
etmək sifətin, zərfin özü qədər incə məqamdır.
Qarğış edəndə yandırıb-yaxmaq
üçün adamı
əvvəl gözdən
yamanlayırlar: "gözün
çıxsın", "iki gözündən olasan", "kor qalasan"... Elə bil, hədəfdən nişan almaq
istəyirlər. Doğrudan da,
göz insanın mənəvi və biloji hədəfidir.
Tam və hissə
kimi düşünsək,
gözsüz bütünləşə
bilmərik. Aləmin dərki
şüura nə qədər bağlıdırsa,
bir o qədər də gözlə əlaqəlidir. Təsəvvürün formalaşması da bununla bağlıdır.
Qarşımızda bir
dağ görürük
və fikirləşirik
ki, bu dağın
dalında nə var, nə ola bilər? Beləliklə, xəyal qura,
fərziyyələr irəli
sürə bilirik.
Amma düzənlikdə göz
işlədikcə uzaqlığa
dalırsan, artıq üfüqə varmağın
real olub-olmamağı barədə
düşünürsən.
Nə qədər yazsam da, bunu dəqiq
təsvir edə bilmərəm, çünki
görürəm...
Bir neçə
gün öncə ehtiyatsızlığım ucbatından
sol gözüm bərk
zədələndi. Gözümün ağı günlərdir
al qanın içindədir,
tor görürəm. Amma heç bir ağrı yoxdur. Onun əvəzinə, zədələnməyən
sağ gözüm ağrıyır. Sol gözümü yumulu saxlayıram, əziyyət
vermirəm, əl vurmuram, üstündə nanə yarpağı kimi əsirəm. Fikirləşirəm, yəqin
ağırlığı o biri qardaşının - sağ gözümün üstünə düşüb.
Ürəyimdə zədələnən
gözümü məzəmmət
edirəm: "Bax, sənə görə o biri gözüm ağrıyır".
Birdən
ulu nənəmin bir cümləsi də xatirimə gəlir: "Bala, bala, bala, o gözə
görünməz kişi
sol gözü sağ
gözə möhtac eləməsin".
Bu möhtaclıq nə
yaman şey imiş. İkisi də eyni qədər əziz olan gözümüz də gərək bir-birinə möhtac qalmasın, bir-birindən asılı
olmasın...
Kimsə kiməsə zülm edəndə deyirik, filankəs filankəsə
göz verib, işıq vermir. Necə
də amansız cümlədir...
Göz verib işıq verən, ulu nənəm demiş,
"o gözə görünməz
kişi" işığımızı
kəsməsin, həyatın
bütün çətinliklərinə
baxmayaraq, o işığa
sarı göz-görəti
təpik döyürük...
Bircə çıraqları söndürməyin...
Nadir
YALÇIN
525-ci qəzet.- 2021.- 13 avqust.- S.11.