Postmodern Azərbaycan
nəsrində dekonstruksiya:
"Koroğlu" - eposdan
romana
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanı kimi, "Koroğlu" dastanı da ədəbiyyatımızın kanonik mətnlərindəndir
və hər iki dastanın motivləri həm şifahi, həm də yazılı ədəbiyyatımızda daim
işlənmişdir.
Üzeyir
Hacıbəyovun "Koroğlu"
operası, Sabit Rəhmanın ssenarisi əsasında Hüseyn Seyidzadənin çəkdiyi
"Koroğlu" filmi,
Səlahəddin Əcəminin
"Koroğlu" poeması,
Vüqar Əhmədin
"Koroğlu" romanı,
İlqar Fəhminin
"Çənlibel tülküsü"
trilogiyası "Koroğlu"
dastanının motivləri
əsasında yaradılmışdır.
Bu əsərlər içərisində İlqar
Fəhminin "Çənlibel
tülküsü" ədəbi
layihəsi postmodern siqləti
ilə seçilir.
İlqar
Fəhminin üç
romandan ibarət "Çənlibel tülküsü"
ədəbi layihəsinə
daxil olan, müəllifin "yarım-tarixi
dedektiv" adlandırdığı
"İlk sui-qəsd",
"Qarğa yuvası"
və "Kölgədə
əqrəb" əsərlərində
oxucuya "Koroğlu"
eposunun dekonstruksiya olunmuş variantı təqdim edilir. "Postmodern Azərbaycan nəsrində dekonstruksiya"
məqalələr silsiləsinə
daxil olan digər məqalələrimizdə
də qeyd etdiyimiz kimi, postmodernizmdə dedektiv süjet və elementlər mətnin ilk qatı olaraq istifadə olunur. "Yarımçıq əlyazma", "Qızılgülün
adı" romanlarında
olduğu kimi, "Çənlibel tülküsü"
ədəbi layihəsinə
daxil olan romanlarda da klassik
dedektiv, qapalı məkanda təhqiqat üsulundan istifadə edilmişdir. İlqar
Fəhminin bu üç romanında təzahür edən dekonstruktiv elementləri aşağıdakı kimi
sıralaya bilərik:
1. Eposdan fərqli olaraq trilogiyada Koroğlunun nərəsi,
gücü və qılıncı mistik-magik
effektdən məhrumdur.
"İlk-sui qəsd" romanında Qoşabulağın suyunun
qüdrətinin, Misri
qılıncın ildırımdan
düzəldilməsinin Aşıq
Cünunun Koroğlunun
təbliği məqsədilə
uydurduğu və yaydığı feyk hekayət olduğu aydın olur.
2. Koroğlu trilogiyada tez özündən çıxan, ancaq fiziki gücə güvənən, tədbirsiz
bir qəhrəmandır.
3. Eposda dəlilər güclü, qorxmaz, ədalətli təsvir olunsalar da, trilogiyada
onlar incə duyğulardan məhrum, ancaq savaş, yemək və kef məclisi arzu edən kobud "döyüş maşınları"
kimi təqdim olunurlar. Dəyişməyən cəhət dəlilərin
hiyləgər olmaması
və Koroğluya sonsuz sədaqətləridir.
4. Eposdan fərqli olaraq trilogiyada Aşıq Cünunla yanaşı, Molla Həbib obrazının, dərvişlərin iştirak
etməsi, sufi simvollardan istifadə olunması mətndə əlavə qatların yaranmasına səbəb olmuş, polifonik effekt təmin olunmuşdur. Dastanda dini mənsubiyyət hiss olunmur, ancaq trilogiyada bütün Çənlibel əhli müsəlmandır, bəzi
məqamlarda isə cinə, caduya inanan cahil müsəlmanlardır.
Qeyd etməliyik ki, İlqar Fəhminin "Qarğa yuvası" romanında dərvişlər
sadəcə tərki-dünya
insanlar deyil, həm də fiziki cəhətdən güclü, hazırlıqlı
əsgərlərdir. Romanda dərvişlər Səfəvi
dövlətinin gizli
polis qüvvələri, əks-kəşfiyyatçılar
kimi fəaliyyət göstərirlər. Sufi simvollarından biri olan yüsuç təsbeh də dövlət işlərində
gizli kodlaşdırılmış
məlumat daşıyıcısı
kimi istifadə edilir.
5. Dastanda olduğu kimi, trilogiyada da magik-mistik elementlərdən istifadə
olunmuşdur. Buna misal olaraq Qara
Mahmud tutulandan sonra Çənlibel məscidinin
mollası Molla Həbibin Keçəl Həmzəyə hədiyyə
etdiyi iri dənəli mərcan təsbehi göstərə
bilərik. Əgər dərvişlərin
təsbehi gizli, kodlaşdırılmış məlumatın
daşıyıcısıdırsa, Molla Həbibin Keçəl Həmzəyə
bağışladığı təsbeh daha çox mifik-mistik səciyyəlidir.
6. Eposda Keçəl Həmzə ilə bağlı məqamlar onun Toqatda Qıratın üzəngisini basaraq üzrxahlıq etməsi sayəsində Koroğludan halallıq alması ilə yekunlaşır. Trilogiyada isə Keçəl Həmzə Koroğlunun ən etibarlı adamı, məsləhətçisi, əks-kəşfiyyatın rəhbəri kimi göstərilir və Koroğluya, Çənlibelə qarşı olan təhdidlərin qarşısının alınmasında, düşmənlərin ifşasında mühüm rol oynayır.
7. Keçəl Həmzə obrazı trilogiyanın əsas qəhrəmanıdır. Trilogiyada hadisələrin cərəyan etdiyi zaman Koroğlunun Toqat səfərindən sonrakı fəaliyyət dönəmini əhatə edir və yazıçı məhz Koroğlunun Keçəl Həmzə ilə qarşılaşmasından sonrakı dövrü dekonstruktiv elementlərlə təsvir edir. Bununla da, müəllif eposun sonundakı finalı da dəyişdirmiş olur. Müəllif bu əsər vasitəsilə oxucuya eposun sonunda tüfəngi görüb qılıncı atan, dəliləri buraxan, sonradan Çənlibeli mühafizə etmək üçün yenidən silahlanan qoca qəhrəman Koroğlunun yerinə Çənlibeldə struktura, müəyyən ierarxiyaya malik kiçik dövlət qurmuş, Səfəvi xanədanı ilə bağları olan, öz yanında xüsusi məsləhətçi - Keçəl Həmzəni saxlayan, yalnız qəhrəmanlıqla deyil, siyasi fəndlərlə də Çənlibeli mühafizə edən hakimi-mütləq Koroğlunu təqdim edir.
8. Qeyd edək ki, "Koroğlu" dastanında təsvir olunan hadisələrin xronotopa, səfərlərin coğrafiyasına, obrazların titullarına əsasən Səfəvilər dövlətinin və Osmanlı dövlətinin hakimiyyəti zamanında cərəyan etdiyini güman etmək mümkündürsə, romanda tam əminliklə hadisələrin məhz Səfəvilər dövründə baş verdiyi iddia olunur. Yalnız obrazlar və süjetlər deyil, romanın dilinə daxil edilən ərəb-fars mənşəli sözlər, bəlağətli nitqlər də bunun sübutu kimi çıxış edir.
lqar Fəhminin "Çənlibel tülküsü" trilogiyasında "Koroğlu" dastanı süjet, qəhrəman və mətnin dili səviyyələrində dekonstruksiyaya uğrasa da, dastanın əsas ideyası (vətənpərvərlik), qəhrəmanların səciyyəvi xarakteristikası (qəhrəmanlıq, sədaqət, təmizlik), məkan (Çənlibel) toxunulmaz qalmışdır. Beləliklə, trilogiya milli-mədəni mətni inkar etmir, sadəcə olaraq yeni dekonstruktiv variasiyanı təmin edir.
Elnarə
QARAGÖZOVA
AMEA
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 14 avqust.- S.17.