Ağdamda "Osman təpəsi" mikrotoponimi
Ağdamın Əlimədətli kəndinin ərazisində
yerləşən, türk
əsgərlərinin uyuduğu
şəhidlər qəbiristani
Azərbaycanda tayfa, xalq, nəsil,
eləcə də şəxs adları daşıyan bir çox mikrotoponimlər
var. Tarixi baxımdan ən etibarlı məxəz kimi toponimlər böyük əhəmiyyətə malikdir. Zamanın amansız
siyasi-ictimai hadisələri
yazılı mənbələri
məhv etsə də, toponimlər uzunömürlü olur.
Ancaq makrotoponimlərdən fərqli
olaraq yazılı şəkildə qeydə
alınmayan mikrotoponimlər
unudulub sıradan çıxır. Halbuki mikrotoponimlərdə
xalqın tarixi, dili, mədəniyyəti və həyat tərzi yaşayır.
Belə toponimlərdən biri də "Osman təpəsi" adlanan mikrotoponimdir.
Ağdam rayonunun Əlimədətli
kənd İcra nümayəndəliyi ərazisində
"Osman təpəsi"
deyilən bu tarixi məkan Şəhidlər qəbiristanlığıdır. "Osman təpəsi" mikrotoponimi Xaçın çayının sol sahilində,
Tayırrar qışlağı,
Məşədi Qurban
- Salman bəy dəyirmanı tuşunda yerləşir. Xaçın çayının sağ
sahilindəki XIV əsrə
aid Sarı Musa türbəsi
Cinli kəndi ilə üzbəüzdür.
Cinli kəndinin üstündəki
Fərrux adlanan dağ ətəyində erməniləşmiş alban
tayfası yaşayırdı.
Erməni vandalları həmişə
həmin kənddən
aşağı ərazidə
yerləşən, azərbaycanlıların
yaşadıqları, Kolanı
tayfasına mənsub Cinli, Əlimədətli,
Əliağalı, Xaçındərbənd,
Mollalar, Kürdlər,
Kəngərli kəndlərini
atəş altında
saxlayırdılar.
Ötən əsrin əvvəllərində
erməni terroruna qarşı mübarizə
məqsədilə Nuru
Paşanın rəhbərliyi
altında Azərbaycana
gələn Türk ordusu tərəfindən Bakı azad olunandan sonra əsas özəyi Osmanlı ordusundan ibarət Qafqaz İslam Ordusu Qarabağ istiqamətinə
hərəkət etdi.
Mənbələrdə göstərildiyi
kimi, 1918-ci il noyabrın 1-də Nuru Paşa Ağdama gələrək döyüş
hazırlıqları gördü,
noyabrın 4-də Əsgəran-Şuşa
istiqamətində və
Xaçın çayı
boyunca yerləşən
erməni işğalçılarının
mövqeləri istiqamətində
hücüm əməliyyatına
başldı. Fərrux,
Daşbaşı, Sırxavənd,
İsmayılbəyli, Ballı
qaya, Koladəy, Dovşanlı, Vəng istiqmətlərində Osmanlı
türk taborları ilə erməni daşnak cəlladları arasında qızğın
döyüşlər getdi. Qafqaz İslam Ordusunun
9-cu və 106-cı türk
alaylarına məxsus
taborun qərərgahı
Xaçın kənarındakı,
xalq arasında sonralar "Osman təpəsi" adlanan yerdə mövqe tutdular. Buradan Yeddixırman, Fərrux dağı və Vəngə qədər Xaçınboyu kəndləri
asanlıqla nəzarətdə
saxlamaq və idarə etmək mümkün idi.
Məlumatlara görə, "Osman təpəsi" adlanan yerdə salınan Şəhid qəbiristanlığında
da məhz 1918-ci ildə Qarabağda döyüşmüş Türk
ordusunun şəhid olmuş əsgərləri
dəfn ediliblər və buna görə
də, o məkan xalq arasında "Osman təpəsi" adlandırılıb. Qeyd edək ki, Osmanlı
Türk qoşunlarının
sərkərdələrindən olan Nuru Paşanın,
Mürsəl Paşanın,
Cahid Cəmil bəyin, İsmayıl Hakkı bəyin adları Azərbaycanda, Qarabağda, Ağdamda olduqca məşhur idi və xalqın
qəlbində onlara qarşı böyük məhəbbət və ehtiram var idi.
Xalq, sadə camaat Sovet dönəmində
belə, bu məhəbbəti qorumaq üçün övladlarına
Osman, Nuru, Mürsəl, Cahid, Cəmil, Hakkı (Haqqı), Paşa, İsmət, Mustafa, Kamal, Rəfiq, Yılmaz, Adnan, Amir, Akşin, Ayvaz, Çələbi, Bülənt, Cövdət,
Əmirə (Emre), Ərtoğrul (Toğrul) kimi türk adlarını fərəh
və şərəf
hissi ilə qoyur, bununla da, araya nifaq
salmaq istəyən qüvvələrin acığına
Türk qardaşlarına
ehtiramı qoruyub saxlayırdılar. Yadımdadır,
təkcə bizim kəndlərdə onlarla Osman, Nuru, Paşa,
Kamal (Kemal), Mustafa, Midhət, Nihad, Timur, Teyfur (Tayfur), Turan, Turqut, Türkeş, Temir, Yavuz adlarını
daşıyanlar var idi. Bəlkə də, Azərbaycanda
Hakkı adını daşıyan yeganə şəxs əslən Ağdamın Ətyeməzli
kəndindən olan tanınmış ziyalı,
müəllim, məktəb
direktoru Hakkı müəllim idi. Bu adların hamısı, xüsusən Sovet dönəmində toplum arasında tarixi-sosial və kulturoloji mahiyyət, status daşıyır,
örtülü, gizli
şəkildə olsa
da, xalqın ümid və arzularının, ideallarının
daşıyıcısı rolunu oynayır, türk xalqları dostluğunun, türkçülük
yaddaşının qoruyucusuna,
himayəçisinə çevrilirdi.
"Osman təpəsi"
yer adının qorunub saxlanması da, bu məhəbbətin
və ehtiramın təzahürü idi.
Cinli kəndinin sayılıb-seçilən ziyalılarından biri, Birinci Qarabağ müharibəsində üç il sərasər bölük və batalyon komandiri olmuş, Qarabağ müharibəsi veteranı, hazırda Sumqayıtda yerləşən Ağdam köçkün məktəbinin direktoru Adil Quliyev söhbət zamanı mənimlə maraqlı bir xatirəsini bölüşmüşdü. Mən də o xatirəni sizinlə paylaşıram: "Kçən əsrin 80-ci illərinin əvvəlləri idi. Gənc komsomolçu kimi məni M.F.Axundov adına üzümçülük sovxozunda, o vaxtalar dəbdə olan "Gənc komsomolçular briqadası"na başçı - briqadir seçmişdilər. Bizim briqada üzüm - tənək bağları salır, geniş bağ sahələrinə xidmət edir, bol da məhsul götürürdü. "Osman təpəsi" adlanan yer də bizim xidmət sahəmizə düşürdü. Bağ sahəsini genişləndirmək adı ilə rəhbərlikdə olan hansısa qaragüruhçunun ağlına gəlmişdi ki, bu təpəni şumladıb əkin sahəsinə çevirsinlər. O vaxtlar biz şəhid qəbiristanlığı adını bilmirdik, amma onu bilirdik ki, bu təpədə vaxtilə bizi erməni qırğınlarından xilas etməyə gələn türk-osmanlı qoşunundan həlak olan döyüşçülər dəfn olunublar. Amma indi ağıldanbəla kimsə əkin sahəsini genişləndirmək adı altında bu müqəddəs təpəni məhv etmək fikrinə düşmüşdü. Uzun sözün qısası, biz gənclər qəti etiraz etdik ki, bura qəbiristanlıqdır və buradan götürüləcək məhsul haramdır. Bizi çək-çevirə saldılar, az qala, ideoloji səbatsızlıqda günahlandırdılar. Amma biz yolumuzdan çəkilmədik, kənd ağsaqqalları da bizi müdafiəyə qalxdılar, rayon rəhbərliyindən də məsələyə anlaşıqlı yanaşanlar oldu. Onu da deyim ki, bizim mövqeyimizdə olan bütün traktorçular bu yeri şumlamaqdan imtina etdilər. Hardansa bir erməni tapıb gecə ilə şum atmağa başlamışdılar, vaxtında xəbər tutduq, qarşısını aldıq. Gödək bir şum şırımından xeyli giliz, insan sümükləri çıxmışdı, təzədən onları elə həmin yerdə basdırdıq. İndi həmin təpə - "Osman təpəsi" durur!..
Bəli, şükürlər olsun ki, bu tarixi şəhidlik məzarıstanı bu gün də durur. Başqa bir çox müqəddəs məkanlar kimi, bu məkan da Türk qardaşlığının, Türkiyə-Azərbaycan qardaşlığının sarsılmazlığını sübuta yetirən tarixi faktlardan biridir. Bu il iyunun 15-də Türkiyə Cümhuriyyətinin Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğanla Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin Şuşadakı möhtəşəm görüşü və "Şuşa Bəyannaməsi"nin imzalanması da bu tarixi ənənənin müqəddəsliyə və əbədiliyə söykənən davamıdır.
Bu yazını yazmaqda məqsədim və təklifim budur ki, Ağdamın Əlimədətli kəndi ərazisində yerləşən "Osman təpəsi" adlanan bu tarixi Şəhidlik məzarıstanı Türkiyə-Azərbaycan arxeoloqları, mütəxəssisləri tərəfindən tədqiq olunsun, şəhidlərin şəxsiyyətlərinin müəyyənləşməsi istiqamətində iş aparılsın və bu Şəhidlik məzarıstanı tarixi abidə kimi ziyarətgaha çevrilsin.
Allah cəmi şəhidlərimizin ruhunu şad eləsin! Amin!
Qurban
BAYRAMOV
Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
525-ci qəzet.- 2021.- 14 avqust.- S.11.