"Bir
eşq hekayəsi"
"Bir
rəsmin dedikləri"
"Bir
rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı Milli İncəsənət Muzeyi məktəb
bölməsi müdiri, sənətşünas Mənsurə Məmmədəliyevadır.
Onunla Françesko Solimenanın "Oriteyanın
oğurlanması" əsəri
haqqında danışmışıq.
***
- Mənsurə xanım, əsərə keçmədən
öncə rəssam haqqında qısa məlumat verə bilərsinizmi?
- Françesko Solimena
Neapol rəssamlıq məktəbi və son barokko dövrünün parlaq nümayəndəsidir. Rəssam Anjelo
Solimenanın ailəsində
dünyaya göz açan Françesko sənətin ilkin sirrlərini də elə atasından öyrənib. Lakin onun
bir rəssam kimi yetişməsində təşəkkülündə neapollu rəssam Luki Cordanonun əvəzsiz xidmətləri
olub. Müəllimindən barokko və
karavaccizmin sirlərini
mənimsəyən rəssam,
zamanla öz təkrarsız dəst-xəttini
formalaşdırib. Rəssam çoxsaylı
mifoloji və dini mövzulu əsərlərin müəllifidir.
"Oritiyanın oğurlanması"
əsəri Solimena yaradıcılığının yetkin dövründə -
1727-ci ildə ərsəyə
gətirdiyi şah əsərlərindən biridir. Tablonun süjeti
Qədim Roma şairi Publi Ovidi Nazonun
yunan və roma mifologiyasına əsaslanaraq qələmə
aldığı "Metamorfoz"
əsərindən iqtibas
edilib.
- Deməli, əsərin hekayəsi var.
- Bəli, əsərin mövzusu Afina çarı Erexteyin qızı Oritiya ilə şimal küləyi tanrısı
Boreyin enişli-yoxuşlu
eşq hekayəsindən
bəhs edir. Bu mifoloji süjet
Annibal Karraççi,
Piter Paul Rubens, Fransua Buşe kimi bir çox dünyaca məşhur rəssamları yeni əsərlər yaratmağa
sövq edib.
Yunan mifologiyasında fırtınalarla
dolu şimal küləyi tanrısı
Borey ulduzlu səma tanrısı Astrea və şəfəq ilahəsi
Eosun oğlu, gözəllər gözəli
Oritiya isə Afina çarı Erexteyin qızı idi. Süjetə görə öz
gözəlliyi ilə
Oritiya külək tanrısı Boreyi özünə məftun edir. Bir könüldən min könülə aşiq olan Borey eşqini
məşuquna etiraf edir. Lakin külək tanrısının
vahiməli qanadlarından
ürkən Oritiya onun məhəbbətini rədd edir, hər vəcdlə ondan gizlənirdi. Ah,
qarşılıqsız sevgi
nə qədər də acıdır. Hiddətlənən külək tanrısının
səbri tükənir
və güc tətbiq etmək qərarı alır.
Qızmar yaz günlərinin birində İlis çayının sahilində
əkinçilik və
bərəkət tanrısı
Demetranın şərəfinə
Tesmoforiya qadın şənliyi keçirilirdi. Anası Praksifeya
ilə birlikdə şənlikdə iştirak
edən Oritiya olacaqlardan bixəbər rəqs edir, əylənirdi. Qəti qərarlı
Borey nəhəng qanadları ilə yerə enir. Sanki bir anda cahan toz dumana
bürünür, üfüq
siyaha boyanır, torpaq lərzəyə gəlir. Və nəhayət, Borey
Oritiyanı ağuşuna
alaraq şaxə qalxır, küləklərin
müşayiəti ilə
özünün Akropuldakı
Polieya məbədinə
sovrularaq gözdən
itir. Françesko Solimena da öz interpretasiyasında süjetin kuliminasiya nöqtəsini - Boreyin Oriteyanı qanadları arasında alaraq şaxə qalxdığı
anı əbədiləşdirib.
- Əsərin kompozisiyası
barədə nə deyə bilərsiniz?
- Tablonu laqeyd nəzərlərlə izləmək
qeyri-mümkündür. Onun seyrinə
daldığımız zaman
fərqli bir aləmə qərq oluruq. Tabloda barokko kanonlarının
bütün müddəalarının
şahidi oluruq. Assimmetrik kompozisiya həllindən koloritinə qədər hər şey barokkosayağıdır. Əsər ilk öncə monumentallığı
və dinamizmi ilə bizim diqqətimizi çəkir.
Tünd rəng qamması fonunda verilən siyah buludlar, səmaya ucalan yarımqaranlıq sütunlar
tabloya həşəmət
qazandırır. Çoxfiqurlu dioqanal kompozisiya həllinə müraciət
edən rəssam baş qəhrəmanları
mərkəzdə deyil,
sola meylli istiqamətdə
yerləşdirib. Əsas
fiqurlar arasındakı
hiss ziddiyyətinin kontrastla
verilməsi eşq və nifrətin bədii şərhidir. Rəssam nimfanın qüsursuz vücudunu mərmər tək soyuq və bəyaz, güc-qüvvət simvolu
olan külək tanrısının bədənini
isə daha isti tonlarda, antik yunan tanrılarına
xas ilahi vücudla təfsir edib. Oritiya çöhrəsini yana çevirərək
sanki fəryad edir, müqavimət göstərərək qaçmağa
çalışır. Fəqət aşiqinə
bərk sarılan məşuq tutduğu işdən arxayınlıqla
zirvəyə doğru
yol alır.
Köməkçi personajların mürəkkəb
rakurslarda yerləşdirilməsi,
həcmli bədən
həlləri, uçuşan
geyimlərin kəskin
drapirovkalarının dəqiqliklə
çatdırılması, işıq-kölgə oyunları
böyük peşəkarlıqla
işlənib. Rəssam məharətlə obrazların çöhrəsində
heyrət, qorxu və vəhşət hisslərini ötürməyə
nail olub. Rəssam məkanı
doldurmaq və daha da zənginləşdirmək
üçün əsərə
çoxsaylı kiçik
amurlar əlavə edib. Tablonun yuxarı sağ
küncündə çiynində
sevgi və nifrət oxları gəzdirən eşq mələyi Kupidonun təsviri süjetin necə sonlanacağına
işarə edir.
Oritiya doğru tuşlanmış
ox onun qəlbini eşqlə çırpındırır.
Hekayə xoşbəxt sonluqla
bitir. Oritiya Boreyə aşiq
olur. Bu izdivacdan
Oritiya atası kimi qanadlı Zeta və Kalaida adlı iki oğul,
Xiona və Kleopatra adlı qız övladı dünyaya gətirir.
Sənət yolunda Mikelancelo Merisi de Karavacconu özünə ustad bilən, ona pərəstiş edən
Françeskonun bu tablosunda da karavaccizm
təsiri duyulur. Sənətkar məhz tenebrizmin köməyi ilə drammatizmi, teatrallığı
artıraraq süjeti daha da ağırlaşdıraraq
gərginliyi yüksəldib.
- Əsər hazırda
harada saxlanılır?
- Bu möhtəşəm əsər
hazırda çoxçeşidli
və zəngin kolleksiyası ilə seçilən Milli İncəsənət Muzeyində
sərgilənməkdədir. Əsəri görmək və yaxından duymaq üçün muzeyin Avropa incəsənətinə həsr
olunmuş, İtaliya incəsənəti zallarına
baş çəkə,
habelə yerli və dünya incəsənətinin nadir inciləri
ilə tanış
ola bilərsiniz.
- Sizcə, bu rəsm
bizə nə deyir?
- Rəsmdən bir çox mənalar çıxarmaq olar. Sevgi ilə nifrət yanaşı addımlayır. Şiddətlə nifrət etdiyimiz insan gün gəlir ən doğmamız, canımız olur. Bəzən isə tam əksi ilə qarşılaşırıq. İllərlə sevir, həyatımızın tam mərkəzində yer edirik, amma gün gəlir həyat o sevgini buz kimi soyuq bir nifrətə çevirir. İki doğma insan dünyanın ən yad varlığına çevrilir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2021.- 18 avqust.- S.12.