Çərçivələrə
sığmayan novator rəssam
Rəssam Rüstəm
Mustafayevin əziz xatirəsinə
O, sözün əsl mənasında, anadan rəssam doğulmuşdu.
Rəssam olmaq gerçəkdən həyatın
maddi və mənəvi, görünən
və görünməyən,
dərk oluna bilən və oluna bilməyən cəhətlərinə, tərəflərinə,
yön və təhərlərinə malik
ola bilmək
deməkdir. Bu xüsusiyyətlər də
onda ilahinin qüdrətindən cəmlənmişdi.
O, təsviri sənətin
bir çox sahələrində - teatr
dekorasiya, dəzgah rəssamlığı, dekorativ
tətbiqi sənət
- dizayn və hətta memarlıq sahələrində maraqlı,
diqqəti cəlb edən, güclü rəssamlıq təxəyyülünə
malik, seyrçidə
ovqat yaradan, onu düşündürən,
ona bədii estetik zövq verən çoxsaylı bədii əsərlər
yaratmışdı və
cəmi 30 yaş ömür yaşayaraq bu fani dünyadan
köç edib getmişdi. O, Azərbaycan
teatr rəssamlığı
sənətinin banisi Rüstəm Məmməd
oğlu Mustafayevdir
(25.02.1910-19.07.1940).
R.Mustafayev Bakıda anadan olub. Azərbaycan Dövlət Ali Rəssmlıq
Məktəbini bitirib
(1926). Bakı Azad Tənqid
Təbliğ Teatrında
(1925-1933), Türk İşçi
Teatrında (1925-1927), Azərbaycan
Dövlət Opera və
Balet Teatrında
(1931-1940), Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrında (1933-1938) səhnəyə
qoyulmuş bir çox dram əsərlərinin
bədii tərtibatını
hazırlayıb və
sonuncu qeyd etdiyim teatrın baş rəssamı vəzifəsində işləyib.
O, teatr rəssamlığı
sənətimizin yaradıcılarından
olub. Əgər rəssamın bədii
təxəyyülü və
peşəkarlığı yüksək səviyyədədirsə,
incəsənətdə onun
üçün birinci
və ya ikinci dərəcəli sahə anlayışı
olmur. Bu baxımdan
rəssamın səhnə
əsərlərinə vermiş
olduğu bədii tərtibatlara, az
qala, müasir və müstəqil rəssamlıq nümunəsi
kimi baxılır, nəzər diqqəti cəlb edir. R.Mustafayev səhnə tərtibatı
rəssamı sərhədlərinə
sığmayan rəssam
olub. Sadəcə,
dövrün tələbi
və zamanın ağır sınaqları
qarşısında o öz yaradıcılıq
potensialını belə
sərhədləyib. R.Mustafayevin
səhnə tərtibatı
verdiyi tamaşalardan
"Mıtı Kərim"
(J.M.Molyerin "Xəsis"
pyesinin təbdili,
1925), "Üsyan" (D.Furmanın
"Qiyam" romanı
əsasında, 1927), "Tufan"
(V.Bill-Beloserkovski, 1928), "Hacı Qara" (M.F.Axundov, 1929), "Dəmirçi
Gavə" (Ş.Sami,
1929), "Sevil" (C.Cabbarlı,
1930), Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrında "Ölülər"
(C.Məmmədquluzadə, 1932), "Od gəlini" (C.Cabbarlı, 1933), "Şeyx
Sənan" (H.Cavid,
1933), "1905-ci ildə" (C.Cabbarlı, 1932, 1935), "Dağılan
tifaq" (Ə.Haqverdiyev,
1935), "Şahnamə" (M.Canan, 1936 ), Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrında "Şah İsmayıl" (M.Maqomayev,
1931), "Leyli və Məcnun" (Ü.Hacıbəyov,
1931), "Aşıq Qərib"
(Z.Hacıbəyov, 1939), "Koroğlu" (Ü.Hacıbəyov,
1937, 1938), "Arşın mal alan" (Ü.Hacıbəyov,
1940) və başqalarını
qeyd etmək olar. Rəssam adlarını sadaladığımız
dram əsərlərinin səhnə
tərtibatında yaradıcı
səy göstərərək
tamaşanın bədii
estetik əhəmiyyətə
malik alınmasında
yaddaqalan vizual dekorativ eskizlər hazırlayıb. Onun ən
uğurlu səhnə
tərtibatı verdiyi
tamaşalardan olan
"Koroğlu" operası
Moskvada təşkil olunan incəsənət dekadasında nümayiş
olunub, bütün sənətsevərlərin rəğbətini
qazanıb. Bu işinə görə rəssam Kreml sarayında "Şərəf
nişanı" (1936) ordeni
ilə təltif olunub. Ölkəmizin
tanınmış incəsənət
xadimləri adından
"Ədəbiyyat" qəzetində
(08.02.1936) "Layiqli əsərlərlə
cavab verəcəyik"
adlı yazıda
"Biz talantlı yoldaşımız
R.Mustafayevlə iftixar
edirik" deyə qeyd olunurdu.
R.Mustafayevin dəzgah rəngkarlığı
əsərlərinə nümunə
olaraq "Naturaçının
portreti" (1926), "Hambalın
başı" (1927), "Firdovsinin portreti" (1934)
və başqalarını
qeyd etmək olar. R.Mustafayev həmçinin
plakat, dizayn işləri (afişa və dəvətnamələrin
bədii tərtibatı)
ilə də məşğul olub, Moskvada Azərbaycan pavilyonunun (1939) və Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinin
(1940) bədii tərtibatının
həmmüəlliflərindən olub. Rəssamın kitab qrafikası
sahəsində "Ulduzlar"
S.Rüstəm, (1934), "Çinar"
R.Rza, (1939), Xalq rəssamı Lətif Kərimovla birlikdə
"Aşığın səsi"
(1939) və "Böyük
Azərbaycan şairi Nizami" Bertels (1940, Azərbaycan və rus diilərində nəşr olunub) adlı kitabların bədii tərtibatını
yüksək rəssam
zövqü ilə yaradıb.
R.Mustafayev eyni zamanda Azərbaycan
abidələrini mühafizə
edən Mərkəzi
Dövlət İdarəsinin
direktoru işləyib
(1937-1940). Rəssam Azərbaycanın tarixi memarlıq abidələrinin
bədii, elmi xüsusiyyətlərini tədqiq
edib, onların rəsmlərini çəkib
və elmi bərpa işlərini həyata keçirib.
Nizami dövrü abidələri
və Şəki Xan Sarayının elmi bərpası işlərində rəssamın
xüsusi xidmətləri
olub. R.Mustafayev 1935-ci ildə III İran İncəsənəti
konqresinə şəxsən
dəvət olunub.
R.Mustafayev geniş yaradıcılıq diapazonuna malik rəssam olub. Onun rəssamlıq fantaziyası və bədii yaradıcılıq təxəyyülü zamanına, dövrünə sığmırdı. O, zamanını qabaqlamış talantlı sənət fədaisi idi. Rəssamın rəhbərliyi ilə Firdovsi, Şota Rustaveli, A.S.Puşkinin yubileylərinə həsr olunmuş yubiley sərgiləri təşkil olunub. R.Mustafayev yüksək həvəslə və güclü yaradıcılıq şövqü ilə Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinin yaradılmasına və fəaliyyət göstərməsinə can atırdı. Nə yazıq ki, əcəl buna imkan verməmişdi. 30 illik ömürdə zirvələr fəth etmiş rəssam yaşasaydı incəsənət dünyamızın zənginləşməsi naminə neçə-neçə töhfələr verə bilərdi.
Xalq rəssamı Qəzənfər Xalıqov rəssam dostu R.Mustafayev haqqında "Qobustan" jurnalında (1971 N-1.) dərc olunmuş "Əvəzsiz rəssam, əvəzsiz dost" adlı məqaləsində yazırdı: "O, qayğıkeş insan, xeyirli məsləhətçi, şən, zarafatcıl bir yoldaş kimi bizim hamımızın hörmətini qazanmışdı. Necə deyərlər "canlara dəyən" oğlan idi. Mən deyərəm ki, onun ölümü nəinki dostları üçün, eyni zamanda bütün Azərbaycan xalqı, onun incəsənəti üçün əvəzsiz itki idi. Tam yaradıcılıq dövrünü yaşamadan aramızdan gedən Rüstəm ən savadlı ziyalılarımızdan biriydi. Onun necə istedadlı olduğunu sözlə demək mümkün deyil. Rüstəmin yaradıcılığı yenicə çiçəklənirdi. Özü də ayla, günlə yox, saatla, dəqiqələrlə".
Ötən il R.Mustafayevin 110 illik yubileyi oldu. Tanınmış, talantlı
rəssamımız haqda
axtarış edəndə
çox az
məlumatlar əldə
etmək olur. Haqqında sənətşünas
alimlərimiz çox
az yazıblar.
Rəssamın yaradıcılığı novatr meyllərlə zəngin olduğundan sovetlər dönəmində
kölgədə qalıb.
Müstəqillik illərində isə
belə rəssamlarımızın
yaradıcılığına müraciət etməmək
təəssüf doğurur.
Həyatını incəsənətə həsr etmiş, daim yüksək bədii estetik təsir qüvvəsinə
malik gözəl əsərlər yaratmış
R.Mustafayevin adı incəsənət tariximizdə
əbədi yaşayacaq.
Əsəd Quliyev
sənətşünas, AMEA-nın
dissertantı,
Rəssamlar İttifaqının üzvü
525-ci qəzet.- 2021.- 19 avqust.- S.12.