"Xəyalım dolanar,
gəzər..."
(melomanlar üçün improvizasiyalar)
...Əlinizə çox xoşladığınız, sizdə
həmişə həzin
duyğular oyadan köhnə bir fotoşəkil götürün
və həmişəki
kimi baxın - hər
dəfə bu fotoya baxdığınız
vaxt keçirdiyiniz hissləri eynilə yaşayacaqsınız - nə
az, nə çox...
Sonra
həmin fotonu həzin bir melodiyanın müşayiəti
ilə seyr edin - fotonun məzmunu sanki dəyişəcək, onda
yeni çalarlar, mənalar yaranacaq, o, duyğularınızı bu
dəfə daha geniş diapazonda sayrışdıracaq, foto
sizə daha mənalı, məzmunlu görünəcək...
Bu eksperimenti əks qaydada etsəniz də, oxşar effekt alınacaq - xoşladığınız bir
melodiyanı gözlərinizi
sadəcə bir nöqtəyə zilləyib
dinləməyinizlə xəyalən
hansısa bir simanın surətini, yaxud gözəl bir mənzərəni
"görə-görə" dinləməyiniz arasında
yerlə göy qədər fərq olacaq.
Bilirsiniz niyə belə olur?
Musiqinin sayrışdırdığı duyğularınız əlinizdəki
fotonun çatdırdıqlarına
estetik çalarlar əlavə etdiyinə görə.
Fotonun yaratdığı hisslər
musiqinin sayrışdırdığı
duyğulara qarışıb
bu çalarları o dərəcədə zənginləşdirir
ki, hətta bir anlığa sizə elə görünəcək ki,
musiqi o fotonun içindən qopub gəlir, yaxud əlinizdəki foto musiqinin bətnindən doğulub...
Xatırlayırsınızsa, mən musiqi ilə təsvirin qoşalaşmasının, sintezinin
özəllikləri barədə
sizinlə fikir bölüşəcəyimi yazmışdım. Qoy yuxarıda
yazdıqlarım həmin
söhbətə giriş
olsun.
Azərbaycan simfonik musiqisi tarixində janrı bilavasitə təsvir, görüntü anlayışları
ilə bağ olan 3 məşhur əsər var: S.Hacıbəyovun "Karvan
simfonik lövhələri",
Q.Qarayevin "Don Kixot
simfonik qravürləri"
və X.Mirzəzadənin
"S.Vurğunun poemasına
simfonik illüstrasiyaları".
Hər 3
əsər böyük
ilhamla, yüksək peşəkarlıqla yazılmış
sənət incisidir və onları müxtəlif rakurslardan geniş təhlilə cəlb etmək olar. Amma sənətlə bağlı
bir adam
kimi məni bu əsərlərin janrları ilə ilişkili məqamlar daha çox cəlb edir və düşünürəm
ki, bu əsərlər
məhz bu kontekstdə özlərinin
ciddi fəlsəfi-estetik
təhlillərini gözləyir.
İlk baxışdan adama elə gəlir ki, bu 3 bəstəkar
öz əsərlərini
"simfonik fraqmentlər",
yaxud "simfonik poema" adlandırsaydılar,
daha məntiqi olardı. Amma onlar sonunun harada
bitəcəyi əvvəlcədən
məlum olan yoldan kənara çıxıb risk etməkdən
çəkinməyiblər, çünki üçü
də novator idi, öndə getməyi, yeni ifadə vasitələri, yeni gedişlər ilə
heyrətləndirməyi bacarırdı.
Nəticə isə möhtəşəm oldu-simfonik
musiqi səslərin harmoniyasından formalaşan
tabloya, qravürə,
illüstrasiyaya "çevrildi",
musiqidə yeni formalar, janrlar doğuldu...
Bu əsərlərin janrlarını
bildirən ifadələr
şüurumuzda görün
necə qəfil, vərdiş etmədiyimiz
düşüncə axarları
yaradır: əgər
simfonik qravürlər
(illüstrasiyalar, lövhələr)
"musiqini görmək" sonucuna gətirib çıxarırsa,
onda həm də "təsviri (qravürü, lövhəni)
eşitmək" fikrini
söyləməyə də
rəvac vermirmi?
Təsviri incəsənətə, foto
sənətinə aid anlayışlar
musiqi əsərlərinin
janrını bildirən
ifadələrlə doğmalaşırsa,
onlara sintez olub yeni məna
çalarları doğurursa,
bu, öz-özlüyündə
son dərəcə maraqlı
hadisədir. Simfonik əsərlərin lövhələrə,
qravürlərə, illüstrasiyalara
"çevrilməsi", rəssamlıq sənətinə
aid janrların funksiyalarını
öz üzərinə
götürməsi dolayısı
ilə onların vizuallaşmaq, gözönü
fakta çevrilmək,
nəhayət, məkan
xarakteri almaq "səylərinin" ifadəsidir.
Əslində, bu incilərə təsvirə çevrilmiş
nitqdə, daha doğrusu, sözlərdən,
cümlələrdən yox,
səslərdən hörülmüş
kompozisiyalar kimi də baxmaq olar. Səslər isə sözlər
tükənən yerdə
önə keçir,
spesifik kommunikasiya vasitəsi rolunu oynayır. Deməli,
söz ustasının karvanının
qorxulu səhrada 9 dəqiqəlik aqibəti,
"Don Kixot" romanının,
"Komsomol poemasının"
əsas motivləri barədə sözün köməyi ilə deyə biləcəklərini
bu 3 qüdrətli sənətkar səslərin
köməyi ilə demək istəyib və buna nail olublar.
Necə, nəyin sayəsində bu 3 əsər vizual kontekstdə bizimlə belə asan danışır, nəticədə biz bu əsərləri nəinki
dinləyir, həm də "görürük"?
Axı musiqinin dili mücərrəddir!
Bəli, mənim qənaətimə
görə, musiqi -
ilk növbədə duyğu
faktıdır, hisslərə
təsir edən, hətta mən deyərdim ki, şüur faktına çevrilməyən bir hadisədir. Ona görə də həmişə demişəm
və indi də
deyirəm ki, "musiqini başa düşmək" ifadəsi
düzgün ifadə
deyil, çünki musiqi başa düşülmək üçün
yox, duyulmaq üçündür. Küləyin vıyıltısı, dalğaların
nəğməsi, çayın
şırıltısı bizə çay, dəniz, külək anlayışlarından başqa
heç bir bilgi vetmədiyi kimi, musiqi səsləri
də bizim şüurumuza konkret olaraq anayışa, cümləyə çevrilən
heç nə ötürmür.
Bəs onda biz niyə bu səslərə
biganə qala bilmirik?
Filosof Niyzi Mehdi musiqinin qavranılmasını onun
interpreysiyası - yəni
mücərrəd olanın
konkretliyə qaytarılması
ilə əlaqələndirir
və qeyd edir ki, musiqini
qavramağın yeganə
yolu onu konkretləşdirməkdir.
Dəqiq müşahidədir. Doğrudan da, biz musiqini
eşidəndə əhval-ruhiyyəmizdə,
emosional durumumuzda, hətta bunun nəticəsi kimi hərəkətlərimizdə müəyyən dəyişikliklər
baş verir. Bu, əslində, Niyazi müəllimin dediyi həmin o konkretləşmənin 1-ci fazasıdır
və musiqinin insanın alt şüru, nitqi ilə bağlı olmasından irəli gəlir. İnsanın hiss və duyğuları, davranışı,
hətta fikirləri belə həmişə müəyyən bir ritm və tempə
tabedir. Ritm, temp, ahəng təbiətin
hər yerində, hər anındadır.
Hətta
sükutun da öz ritmi, ahəngi var. Bu isə dolayısı ilə onu göstərir ki, insan ilə
musiqi arasında münasibətlər ilk növbədə
"mücərrədlikdən konkretliyə" prinsipinə
əsaslanır. Yəni
musiqinin can atdığı
son məqsəd görüntüyə
çevrilməkdir.
Mövzusu əvvəlcədən proqramlaşdırılan
musiqi əsərləri
də məhz bu prinsiplə yazılır. Yəni bəstəkar konkret
bir mövzuda əsər yazanda həmin mövzunu elə əsərin adında və janrında kodlaşdırır.
Bu, əslində, yeni yazılmış əsərin ilk interpretasiyasıdır.
Dinləyici isə əsərə
qulaq asarkən onu məhz bu
koda uyğun interpretasiya edir - yəni "Karvan"ın
musiqi obrazları ucsuz-bucaqsız səhrada məhz dəvə karvanının hərəkəti
ilə assosiasiya olunur. Bu əsərdə
bəstəkar uzun yolun yorğunluğunu, dəvələrin hərəkət
tempini, zınqırovlarının
səsini o qədər
dəqiq və parlaq boyalarla rəsm edir ki, eşitdiklərini sanki həm də görürsən...
"Don Kixot"da isə
tamaşaçı eşitdiklərini
ilk növbədə verilmiş
mövzunun məkan və zaman parametrlərində
qavrayır. Bu əsərdə
janrından da göründüyü kimi,
romanın əsas motivləri (səyahət, Sanço -
qubernator, avantüra, sevgi, ölüm) qravüra texnikasına uyğun, lakin səs obrazları ilə qabarıqlaşdırılır
(yaxud dərinləşdirilir) və nəticədə əsər
romanın sanki səs qəlibindən çıxmış səs
obrazına çevrilir.
X.Mirzəzadənin əsəri isə S.Vurğunun poemasının ideya-məzmun planında şərhinə yönəli simfonik "şəkillərdir", daha doğrusu, bu şəkillərin musiqiyə çevrilmiş analoqudur. Bu əsər heç şübhəsiz ki, Azərbaycan simfonik musiqisini nadir incilərindən biri, başının üstündə ölüm kabusu gəzən saf, təmiz məhəbbət haqqında faciəvi bir hekayətdir. Kəskin təzadlar, əksliklər üzərində qurulmuş parlaq musiqi obrazları, zərb alətlərinin vahiməli səsləri, ağır, ləngərli melodiyalar Səməd Vurğunun əsərinin əsas motivlərini bir rəssam zövqü ilə sərgiləyir. Əsas mövzuda şaxələnən ayrı-ayrı epizodların melodik həlli incə və möhtəşəmdir və düşünürəm ki, musiqişünaslar bu əsərdəki novatorluğun fəlsəfəsini açmaq üçün hələ xeyli işləməlidirlər...
Hər 3 əsərdə musiqi mücərrədlikdən konkretliyə prinsipi ilə interpretasiya olunub. Bu məqamda təsəvvürdə yaranan görüntülər musiqinin çaldırdığı estetik informasiya statusunda çıxış edir.
Vəssalam?
Xeyr, hər şey bununla bitsəydi, bu əsərlər bizə bu qədər zövq verməzdi axı!
Məsələ burasındadır ki, idrak prosesində həm də əks istiqamət - yəni konkretdən ümumiyə prinsipi var. Məsələn, ekranda aktyorun üz cizgilərindən, baxışlarından itələnib tutalım, sevgi, heyrət, təəccüb kimi mücərrəd anlayışlara çıxırıq. Deməli, təsvir və musiqi arasındakı münasibətlər qarşılıqlıdır - yəni musiqi təsvirdə konkretləşir, təsvirin məzmunu isə musiqidə mücərrədləşir, bir növ təsvirdən sıyrılıb, konkretdən uzaqlaşıb mücərrəd obrazlara çevrilir.
Məhz elə buna görə "Karvan" bir növ səhradan "kənara çıxır", həm də ömrün mənası, ömür karvanının sınaqları mövzusunda pritçaya çevrilir...
"Don Kixot..." böyük, bəşəri və kədərli ALDANIŞIN, "İllüstrasiyalar" sevgi və ölüm mövzusunun daha geniş kontekstdə ifadəsinə də məhz buna görə çevrilə bilir...
Və mənim bu uzun qeydlərimdən sonra
ən azından dinləyə-dinləyə Soltan
Hacıbəyovun "Karvan"ına "baxın" ki, yorğunluğunuz
çıxsın...
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 20 avqust.- S.12.