Yunanıstan: səfər təəssüratları
və zəngin keçmişi barədə düşüncələr
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Sonra Aleksandr cənuba tərəf hərəkət edib,
Persiyanın Aralıq dənizi ilə əlaqələrini kəsdi. O, Hellospontdan Nil
çayına qədər olan ərazinin hamısını
tutmaq istəyirdi, həmin torpaqlarda o, işğalçı
qəsbkar kimi deyil, xilaskar olacaqdı. Çünki
o, mərhəmətli qaydada hərəkət etməyə
üstünlük verirdi. Yalnız mərhəmət
fayda verməyəndə, artıq gücə əl atmalı
olurdu.
333-cü ildə o, Suriya ərazisinə girdi və noyabr
ayındakı İss döyüşündə çar
Daranı məğlub etdi. III Dara qaçmaqla
canını qurtardı və Babilə çatdı, lakin o,
öz hərəmxanasını və ailəsini tərk etməli
olmuşdu. Aleksandr əsirlərinə hörmətlə
yanaşdı, çariça dustaq kimi düşərgədə
öləndə o, yüksək matəm keçirilməsi
barədə göstəriş verdi. Elə təsəvvür yaranırdı ki, Dara tam məğlub
olmuş kimi, öz taxt-tacını Makedoniyaya vərəsə
kimi vermişdir.
Aleksandr öz yolu ilə gedirdi. Babili götürmək əvəzinə
o, imperiyanı iki hissəyə - şimala və cənuba -
böldü, onun dəniz qüvvələrinin məhv etmək
əmrini verdi. Sidon ona öz
qapılarını açdı, Tir isə bir neçə
aydan sonra təslim oldu. Aleksandr onu
öldürmək məqsədini güdən qatilin
bıçaq zərbəsindən qurtara bildi və Qəzzəni
tutdu. 332-331-ci illərin qışında
Misir, heç bir zərbəyə məruz qalmadan onun əlinə
keçdi və misirlilər fatehi xilaskar kimi
qarşıladı. O, Memfisdə qurban verilməsini təklif
etdi, Aleksandriya şəhərinin əsasını qoydu. Bu şəhər Ellinizm mədəniyyətinin
beşiyinə çevrildi. Şimali
Afrikadan keçib, Karfagenə doğru irəlilədi.
Aleksandr sonra geri dönüb Persiyanın mərkəzinə
doğru getdi.
387-ci ilin oktyabrında Qavqamelada Daranı
üçüncü və həlledici döyüşdə
darmadağın etdi. Bu vaxt artıq o, əsl
Asiya cəbhəsində idi, Babilə gözəl bir qaydada
daxil oldu. Bütöv ay ərzində keçirilən
bayramlar əsgərlərə dincəlməyə və
şadlanmağa imkan verdi. Əhəməni
imperiyası öz sonluğuna çatdı.
Aleksandrın yeni imperiyası isə Qərblə Şərqi
birləşdirməyə can atırdı. Ekbatanda
sığınacaq tapan Daranın arxasınca düşmək
əvəzinə o, Suzaya tərəf irəlilədi, bu şəhər
də ona öz qapılarını açdı.
Hesiodun "Bülbül və quzğun" təmsilində
deyilir ki quzğun çaynağında bülbülü
götürüb aparanda, o, səs salırdı. Quzğun ona dedi ki, ay bədbəxt,
niyə şikayətlənirsən, mən nə istəsəm,
sənə onu edə bilərəm. Heç
vaxt özündən güclü ilə qüvvəni
sınama, sənin alçalmağına həm də dərd
əlavə olunacaqdır. Qədim yunanlar
həm quzğun, həm də bülbül rolunda
olmuşdular. Onlar üç dəfə
Persiyanın hərbi hücumlarına məruz qalmış,
Afina yandırılmış, lakin onlar nəticədə
persiyalıları məğlub etmişdilər. Spartalı döyüşçülər
düşmən saydıqları afinalıların qalası
sayılan Akropolu tutmuşdular. Bu vaxt
afinalılar, ümumilikdə isə yunanlar müdafiə
olunurdular. Makedoniyalı Aleksandrın
başçılığı altında isə yunanlar Aqamemnonun
Troyanı məhv etməsindən sonra ilk dəfə Asiya qitəsinə
keçmiş, qüdrətli Persiya imperiyasını məğlub
etmiş, həmçinin, onun tabeliyi altında olan Misiri
işğal etmişdilər. Bu vaxt artıq
onlar quzğun qiyafəsində idilər. Quzğun
da əbədi ömür sürə bilmir.
Yunanlarla barbarlar arasında uzun müddət davam edən
düşmənçiliyə son qoymağın rəmzi kimi
Aleksandr hər şeyə əl atırdı,
persiyalıların paltarını geyinirdi. O, oyunlar keçirir,
qurbanlar verirdi və əsir şahzadələri azad etdi, onlar
Daranın anası və qızları di. Yaşayış
yeri kimi Suzanı seçdi və şəhərin sakinlərinə
yunan dilini öyrətdirirdi.
İranın içərilərinə irəliləyib,
o, müqəddəs şəhərlər olan Persepolisə və
Pasarqadaya daxil oldu. Müqavimət göstərən
çar satrapını cəzalandırdı və Persepolisi
qarətə məruz qoydu. Əsgərlərinə
görünməmiş soyğunçuluqla məşğul
olmağa icazə verdi. Böyük
məbləğdə pulu olan xəzinəni ələ
keçirdi. Pasarqadada isə Böyük
Kirin sərdabəsinə təzim etməyə yollandı, o,
Böyük Çar yerini tutmaq üçün Şərq
adətlərini öyrənməli idi, öz ordusunun bir hissəsinin
isə onun bu hərəkətindən heç də xoşu
gəlmirdi.
330-cu ilin yayında o, Persepolisdə nəhəng ziyafət
təşkil etdi, məclis musiqi ilə, mahnılarla və rəqslərlə
müşayiət olunurdu. Bu vaxt sərkərdə
Ptolomeyin kurtizankası Taisin təklifi ilə Persiya
çarlarının sarayı oda verilib yandırıldı.
Bu, vaxtilə persiyalıların Afinanın oda
vermələrinin intiqamı xarakterini daşıyırdı.
Dara taqətdən düşdüyündən özünü Baktriradakı satrap Bessə təslim etdi. Bess özü də taxt-taca sahib olmağa can atırdı. O, bir xainin köməyi ilə Daranı öldürtdürdü. Aleksandr bu vaxt onu xilas etməyə tələsirdi. O, düşməninin meyiti üzərində ağladı, ona son ehtiramını göstərdi və səkkiz ay sonra Bessi əsir götürdü. Bu, Əhəmənilərin sonu demək idi. Persiyada bu vaxt yalnız təkcə bir çar qalmışdı, o da Aleksandrın özü idi.
330-323-cü illərdə Baktriyanın və İnd vadisinin işğalı
Dara qətlə yetirilmişdi, həyatdan getmişdi, öz qələbələrinin nəticəsi ilə bu vaxt artıq Aleksandr çar olmaq üçün tam hüquqa yiyələnmişdi. O, heç də təkcə yunanların baş komandanı deyildi, həm də Böyük Kirin varisi kimi şahənşah idi. O, Persiyanın saray qaydalarına özünü uyğunlaşdırdı, özü üçün hərəmxana düzəltdi və başına tiara (tac) qoydu
Aleksandr daha uzaqlara yollandı ki, özünü allah elan etsin və yunanlardan tələb etdi ki, onu görəndə şərqlilər kimi təzim etsinlər. Bu vaxt ona qəsd təşkil olundu, qəsdin üstü açıldı, şübhəli bilinənlərin hamısı edam edildi. Onların arasında hətta onun köhnə dostları da var idi.
327-ci ilin yanvarında qələbə bayramı keçirilərkən məğlub etdiyi düşməninin qızı Roksana onun xoşuna gəldiyindən, ona evləndi. Güman edirdi ki, bu, Yunanıstanla Asiyanın birliyinin simvolu olmaqdan daha böyükdür.
İşğal yolunda isə heç cür dayanmaq anı yox idi. Sirli Hindistan onu özünə cəlb edirdi, axı o, öz əcdad allahları olan Dionisin və Heraklın ənənələrini davam etdirmək istəyirdi.
Yunanlar Şərqə yürüş yolu açdılar. 120 min nəfərlik piyada və 15 min nəfərlik süvari dəstəsinin başında Aleksandr böyük bir macəra yaşadı, Hindistanın ərazisi ilə 18 ay ərzində irəlilədi. Lahor racası Porun fillərinə qarşı öz taktikasını uyğunlaşdırdı, İnd çayının sahillərində Porun müqavimətini qıra bildi.
Qanq çayı üzərindəki sol sahil ona dünyanın həddi kimi görünürdü. Lakin onun əsgərləri tropik (musson) yağışından cana doymuşdular. Onun zabitləri vətən üçün darıxırdılar və ordu artıq uzağa getmək istəmirdi. Fateh üçün bu, olduqca ağır bir məsələ idi, axı o, tək özü gedə bilməzdi və digərlərinin sevincinə səbəb olan bir qaydada geri dönmək əmrini verdi.
326-cı ilin payızında o, donanma düzəltdirdi, bu vaxt onun 2 min gəmisi var idi. O, aldığı yaradan əziyyət çəkən bir vəziyyətdə İnd çayına çatdı, güman edirdi ki, bu çay Nilə tökülür. Çayla okeana tərəf üzdülər. Ordunun bir hissəsi Nearxın başçılığı altında donanmada üzməli idi. Aleksandr özünə quru marşrutu seçdi, bu yol məhvedici Gedrosiya səhrasından keçirdi. Bu yolla getməklə o, donanma ilə əlaqə yaradacağını düşünürdü.
Ekspedisiyadan salamat qalanlar, nəhayət, Suzada görüşdülər. Aleksandr onları mükafatlandırmağı qərara adı, həmin vaxtdan onun siyasəti irqləri birləşdirməyə yönəlmişdi. 324-cü ildə o, təəccüb doğuran bir kütləvi nikah mərasimi keçirdi. On min qarışıq nikah həmin vaxt yunan əsgərləri və asiyalı qadınlar arasında baş verdi. Çarın bütün köməkçiləri seçmə Şərq gəlinlərini qəbul etdilər. Onun özü bu vaxt Hindistanda Roksanadan olan oğlunu itirmişdi, Daranın böyük qızı, şahzadə Barsina (Stateyra) ilə rəsmi nikahını bayram etdi.
Aleksandr yerli qoşunları, qürbətdə olmaqdan cana doymuş əsgərlərinin yerinə qoydu, onlara yunan dilini və Makedoniya taktikalarını öyrətdirdi. Həm də bu, yeni əsgərləri özünün köhnə qoşunlarından qalanlarla birləşdirdi. Ancaq o özü də Yunanıstanı unutmurdu və yüksək birlik yaratmağı arzu edirdi. O, Suzada iki dekret imzaladı. Birincisi, Afinadan başqa bütün yunan dövlətləri ümumi amnistiyaya salındı, çünki Afinada antimakedoniya ruhu hələ də yaşayırdı. İkincinin əsasında isə o, özünə ilahi şərəf göstərilməsini tələb edirdi. İstəyirdi ki, onu Zevsin oğlu, Apollonun qardaşı, yeni Dionis kimi tanısınlar. 323-cü ildə Babildə o, həm çar, həm də allah idi. Onun apofeozunu bayram etmək üçün bütün dünyadakı yunan şəhərləri öz nümayəndələrini göndərmişdi.
Aleksandrın ambisiyası olduqca acgöz idi. O, yeni yürüş hazırlayırdı və təzə işğal edəcəyi regionları öyrənirdi. Asiyadan sonra Afrika gəlməli idi. Lakin Nemezida - intiqam ilahəsi onu gözləyrdi, onunla haqq-hesab çəkmək istəyirdi. Onun bədəni orgiyalardan, yaralardan və müharibə sınaqlarından çox əzab çəkmişdi. Onu isitmə tutdu, xəstəlik günbəgün şiddətləndi, qısa müddət ərzində onun yaşamaqdan məhrum olmasının rəmzi olan kəfəni toxundu və 323-cü ilin 13 iyulunda öləri olmayan allahı ölüm zərbəsi haqladı. Böyük hərb dühası həyatı tərk etdi, ölməzlik isə onun özünə deyil, yalnız şöhrət simvolu olan adına nəsib oldu.
O, öz hakimiyyəti altında məlum dünyanın birləşməsini görmək üçün yaşaya bilmədi və o, həm də dünyaya yeganə bir paytaxt vermədi. Yunanıstan daxili münaqişələri ilə yunanların ölkəsi olaraq qalırdı. Onu Aleksandrın Avropadakı müvəkkili və Makedoniya qubernatoru Antipatr idarə edirdi. Fateh hamını işlək və sağlam xalq kimi saxlamaq qabiliyyətinə malik idi. Asiyanın üzərinə yeniliklər qoyulsa da, onun əhalisi asiyalı olaraq qalırdı. O, Əhəməni inzibatçılığını qaydaya salmış və təmizləmişdi. O, satrapiyaları yenidən təşkil etdi, onların mövcudluğunu Suriyada, Hindistanda və Misirdə saxladı. O, vergilərin ödənilməsində qayda yaratdı. Satraplara hərbi komandan kimi generallardan ibarət müavin verdi. Yeni sikkə buraxdırdı, üstündə onun öz portreti var idi. Kanallar çəkilir, yollar açılırdı. Şəhər həyatı və kənd təsərrüfatı oxşar bir qaydada inkişaf edirdi.
Ağa, çar və allah Babili öz
paytaxtı kimi seçməli idi. Lakin o, Aristotelin şagirdi olaraq
qalırdı.
O inanırdı ki, bu, Qərbin Şərqi maarifləndirmək
tapşırığıdır. Rəssamları,
alimləri, şairləri və Afinada məktəb
keçmiş yazıçıları himayə edirdi. Yunan dilinin və sivilizasiyasının həyati
gücünü təcrübədən keçirərək
dünya ətrafında sayı 34 olan Aleksandriyaların əsasını
qoydu. Onlar gələcək Ellinizmin Afrika
və Asiya torpağındakı mərkəzləri
olacaqdı. Misirdəki Aleksandriyadan və
digər həmin addakı şəhərlərdən
hamı Homerdən bəri bütün dünyanın malik
olduğu yunan sivilizasiyasına xas olan hər şeyi öyrənmişdi.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2021.- 21 avqust.- S.22.