Qaçaq Nəbinin saxlandığı
qazamat, Mir Mövsüm Nəvvabın məhv olmuş rəsmləri
Şuşadan reportaj
APA-nın əməkdaşları Azərbaycan Ordusunun
Ali Baş Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında işğaldan azad etdiyi ərazilərə səfər
ediblər. Onlar həmin ərazilərindən "Zəfərin
izi ilə" layihəsində silsilə reportajlar
hazırlayıblar. Bu silsilədən
növbəti reportajı təqdim edirik.
***
Yox
olmuş Qaraböyük xanım sarayı
Üzeyir
bəyin ev muzeyinin qarşısından
keçən yol qala divarlarına qədər uzanır. Burada qala divarlarının şərq qanadı
bürclə tamamlanır. Bürcün
ortasında bitən ağacınmı, yoxsa illərin təsirindəmi
tikilinin bir parçası artıq dağılıb. Vaxtilə bürcə bitişik hissədə
Qaraböyük xanım sarayı da olub. Lakin
hazırda bu ərazidə heç bir tikili gözə dəymir.
Görünür ki, işğal illərində
saray tamamilə məhv edilib. Qala
divarlarının üstündə ustalar
çalışır, bürcü və
dağılmış hissələri bərpa edir, onu tarixi
görkəminə qaytarırlar.
Qalanın
üç qapısı
Şuşanın ətrafını üzük təki
saran uçurum və sıldırım qayalar təbii
müdafiə sistemi yaradır. Buna görə də
qala divarları şəhərin yalnız şimal-şərq
hissəsini əhatə edir. Pənahəli xan
xanlığın mərkəzini Şuşaya
köçürəndə mühafizənin məhz zəif ola biləcəyi istiqamətlərdə divar
tikdirir. Bu yerdə kiçik bir ricət çıxmasam,
olmaz: Tarix boyu Şuşaya təşkil olunan hücumlar həmişə
məhz qala divarları tərəfdən olub. Lakin
Şuşanın tarixində ilk dəfə yalnız bizim cəsur
əsgərlər Şuşanın 250 illik tilsimini qıra
bildilər, onu qala divarları tərəfdən deyil, məhz
uçurum və sıldırım qayalar - keçilməsi
inanılmaz olan istiqamətdən fəth etdilər. Əlbət
mənim aləmimdə bunun şəksiz bir izahı var: bizim əsgərlər
tarixdəki başqa ordulardan fərqli olaraq Şuşanı
işğal etməyə yox, azad etməyə gedirdilər,
ona görə içlərindəki bu istək, bu sevgi
onları keçilməzi keçməyə,
aşılmazı aşmağa ruhlandırmışdı.
Qala
divarlarının üç qapısı olub: Gəncə,
İrəvan və Ağoğlan qapıları.
Gəncə və ya Çiləbörd qapısı Pənahəli
xanın hakimiyyəti dövründə inşa edilib. Şuşa
qalasının bu qapıdan çıxan yolu şəhəri
Gəncə və Qarabağ xanlığının Çiləbörd
mahalı ilə birləşdirirdi. Qarabağ
xanlığının 1805-ci ildə Rusiya İmperiyasına
birləşdirilməsindən sonra Gəncənin Yelizavetpol
adlandırılması (1804) ilə əlaqədar olaraq Gəncə
qapısı da müvafiq olaraq Yelizavetpol qapısı
adlandırılmağa başlayır. Şuşa
qalasının Şimal qapısı sayılan Gəncə
qapısı qala divarlarının ortasında - Ağoğlan
və İrəvan qapılarının arasında yerləşir.
Şuşa qalasının digər
qapıları ilə müqayisədə Gəncə
qapısı dövrümüzə daha yaxşı
saxlanmış vəziyyətdə çatıb.
Şahmatvari
və küknar düzülüşlü ağ
və qara daşlardan toxunmuş hörgü, qalanın dərin
oxvari tağlı girişini effektiv şəkildə əhatə
edir. Giriş üzərində
dağılmış yalançı pəncərə
çıxışlarının simmetrik izləri ilə
yanaşı, mazğallar və ya qala bacaları yerləşir.
Gəncə qapısının düz səthi,
müəyyən şəhərsalma xüsusiyyəti
daşımaqla, ona parad görünüşü verir. Düşmənlərin əsas qala qapısına
rahat yaxınlaşmasına mane olmaq üçün qapı
qarşısında bir tərəfi divarın fasadına dirənən
müdafiə divarı inşa edilib. Qala tərəfdən
qapıya gözətçilər üçün
tikilmiş xüsusi yer, qərb tərəfdən isə
üç yaruslu dairəvi qüllə birləşir. Qüllənin müxtəlif yerlərində pərakəndə
şəkildə mazğallar yerləşdirilib. Qala
divarlarının şərq istiqamətində olan
Ağoğlan qapısı isə hazırda Şuşa
həbsxanasının həyətinə düşür və
qapının yeri bağlanaraq həbsxana divarına birləşdirilib.
Pənahəli xanın dövründə
inşa edilmiş qapıdan çıxan yol şəhəri
Şuşakənd və Muxtar kəndləri ilə birləşdirərək
Ağoğlan qəsrinə kimi uzanırdı. Bu qapının mənbələrdə xatırlanan
digər bir adı isə Topxanadır.
Şuşa
həbsxanasının soyuq hücrələri
Bir qədər
əvvəl qeyd etdiyim kimi qala divarlarının bir hissəsi Şuşa həbsxanasına qədər
uzanır. Həbsxana 1848-ci ildə, Çar
Rusiyası dövründə qala divarlarının
aşağı tərəfində, sıldırım
qayalığın üzərində tikilib. Həbsxananın inşası zamanı məhz bu
coğrafi mövqenin seçilməsi dustaqların
qaçışının qarşısının
alınması məqsədi daşıyıb. Hündür divarları, tikanlı məftilləri
görəndən sonra kiminsə nə zamansa buradan
qaçdığı heç inandırıcı gəlmir.
Həbsxananın inşası zamanı qala
divarlarının bir hissəsi və müdafiə qüllələri
həbsxana divarları kimi istifadə edilib. Bu zaman Şuşa qalasının Ağoğlan
qapısı həbsxanaya giriş kimi dəyişdirilərək
yenidən formalaşdırılıb. Lakin
hazırda qapı yeri hörülüb, istifadə olunmur.
Həbsxananın hasarının, binaların
divarlarının, o cümlədən, dam
örtüyünün bir hissəsi Vətən müharibəsini
zamanı top atəşləri nəticəsində
dağılıb. Şuşa həbsxanası
Rusiya İmperiyası və SSRİ dövründə ən dəhşətli
türmələrdən hesab olunurdu. Həbsxananın
yarıqaranlıq dəhlizləri, dar, soyuq kameralar, dəmir
çarpayılar, antisanitar şərait, həbsxananı əhatə
edən qalın divarlar, tikanlı məftillər adamda dəhşətli
vahimə yaradır, rus romanlarındakı soyuq Sibirin
dustaqxanalarını, katorqalarını xatırladır.
Hündür, soyuq divarlar az qalır burada
işgəncə görmüş insanların səsi ilə
bağırsın.
2014-cü ildə Kəlbəcərdə ermənilər
tərəfindən həbs edilən Dilqəm Əsgərov və
Şahbaz Quliyev də burada, 4 və 5 saylı üzbəüz
kameralarda saxlanılıblar. Deyilənə görə,
Qaçaq Nəbi də bir müddət burada qazamat həyatı
yaşayıb.
Saatlı
məscidi
Şuşa həbsxanasının adamı ruh
düşkünlüyünə salan aurasından
qaçıb yenidən yerlilər demiş,
özümüzü Qalaya yetiririk. Gəncə
qapısından keçib M.F.Axundov küçəsindəki
Saatlı məscidinə gəlirik. Şuşanın
əksər məhəllə məscidlərindən fərqli
olaraq, Saatlı məhəlləsinin məscidi
üçnefli, Yuxarı və Aşağı Gövhər
ağa məscidləri kimi minarəlidir. Lakin
onlardan fərqli olaraq minarə məscid binasından ayrı
inşa edilib. Rəngarəng kərpiclərdən
istifadə etməklə zəngin naxışlarla bəzədilmiş
minarəyə giriş məscidin daxilindən yox, həyətindəndir.
Ölkə əhəmiyyətli tarix-mədəniyyət
abidəsi 1883-cü ildə memar Kərbəlayi Səfixan
Qarabağinin layihəsi əsasında inşa edilib. Şuşanın düz fasadlı məscidlərindən
olan Saatlı məscidi əsas fasadında asimmetrik girişə
malikdir. Məscidin interyerlərinin işlənməsində
qabartma və yapma bəzəklərdən bol istifadə
olunub. Onu da qeyd edim ki, məscidin inşa
edildiyi yerdə daha əvvəl Molla Pənah Vaqifin dərs
keçdiyi, bir-birinə bitişik mədrəsə və məscid
binaları olub. Hazırda məsciddə təmir
işləri aparılır, tamamlanmaq üzrədir.
Şuşada
olmağın sevinci
Təmir işləri demişkən, Şuşada
hazırda sürətlə tikinti-quruculuq işləri
aparılır, tarixi abidələr bərpa edilir, infrastruktur
yenilənir. Təmir işləri aparılan məkanlardan biri də
Saatlı məscidinin yaxınlığında yerləşən
Qarabağ mehmanxanası və onun qarşısındakı
parkdır. Mehmanxana binasının ətrafında
dəzgah qurulub, içində və fasadında işlər
aparılır. Hə, deyəsən, bunu
qeyd etməyi unutmuşdum axı. Şuşada hamı
bir-birini görəndə başıyla da olsa, salam
verir, tanıdı-tanımadı fərq etməz,
paytaxtdakı soyuqluq burada yoxdur. Bunu
özlüyümdə belə yozuram ki, hamı Şuşada
olmağın sevinci içindədir, fikri işdə olsa da,
yorğun olsa da, xidmətdə olsa da, hər kəs içindəki
bayram əhval-ruhiyyəsini bu yolla büruzə verməyə
çalışır. Saatlı məscidinin
qarşısında yenidən E. ilə
qarşılaşırıq. Ondan Şuşa
Realnı Məktəbinin yerini soruşuruq. Ona
qoşulub bu əzəmətli binanı görməyə
gedirik.
Haqverdiyevin
oxuduğu məktəb
"Əzəmətli" sözünü təsadüfən
işlətmədim. Şuşa Realnı Məktəbinin
binası həqiqətən böyük və əzəmətlidir.
Binanın yan divarında, görünür, top atəşi nəticəsində
açılmış oyuq sağalmaz yara kimi qalıb.
Şuşa Realnı Məktəbi 1881-ci ildə Azərbaycanın
Şuşa şəhərində yaranan 6
sinifli yeni tipli məktəb olub. Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Yusif Vəzir Çəmənzəminli, Xan
Şuşinski və başqa tanınmış şəxsiyyətlər
burada təhsil alıb. Məktəbin
hazırkı binası 1901-1908-ci illərdə inşa edilib.
Bu barədə məlumat məktəbin əsas
binasının yuxarı hissəsində rus dilində daşa
qazılmış qeyddə əksini tapıb. Şuşadakı digər abidələr kimi, məktəb
binasının damı, divarları, dəhlizlər, otaqlar
dağıdılsa da, taxta giriş qapısı salamatdır.
Girişdə isə kaşı döşəməyə
"Salve" kəlməsi yazılıb. Doğrusu, əvvəl
bu sözün mənasını anlamıram, sonradan öyrəndiyimə
görə "Salve" latıncadan tərcümədə
"Yaxşı ol" mənasına gəlir. Məktəbin
yaxınlığında "Xəstəxana" adlı
başqa bir tarixi tikili var. Bura vaxtilə Şuşa
xəstəxanası olub, daha sonra Realnı Məktəbin
yataqxanası kimi fəaliyyət göstərib. Yerli əhəmiyyətli abidə kimi qorunan bu bina da
təəssüf ki, hazırda yarıdağılmış vəziyyətdədir.
Mir Mövsüm Nəvvabın rəsmləri
hardadır?
Burada
işlərimizi yekunlaşdırandan sonra E. bizə şair, rəssam,
naqqaş, musiqişünas, astronom, ədəbiyyatşünas,
tarixçi Mir Mövsüm Nəvvabın evini də göstərə
biləcəyini söyləyir. Hava
qaralmamış bizi mütləq ora
çatdırmasını xahiş edirik. Nəvvabın
evi Mamayı məhəlləsindəki məscidin
qabağındakı yoldan sağa dönəndən sonra dikdəki
evlərin arasındaymış. Bu gün
onun qabağından bir neçə dəfə keçsək
də, nə biləydik ki, Nəvvabın evi bir
addımlığımızdadır.
Maşınımızı yerli əhəmiyyətli abidə
kimi qorunan "yaşayış evi"nin
(yalnız divarları qalıb) qarşısında
saxlayırıq. Evlərin arasındakı dar
cığırla qabağa düşüb
üzüyuxarı qalxa-qalxa gah tikililərə, gah da telefonda
Nəvvabın ev muzeyinin internetdən
tapdığım şəklinə baxıram. Bəxtimizdən
axtarışımız öz bəhrəsini tez verir. Arkalı həyət qapısından girib 85 illik
ömründə heç vaxt Şuşadan
çıxmamış rəssamın bəlkə də həyatının
çox hissəsini keçirdiyi həyətə daxil oluram.
Əlimdə dəqiq bilgi olmasa da, zənnimcə,
onun təşkil etdiyi "Məclisi-fəramuşan" ədəbi
məclisinin üzvləri də tez-tez bu şeir-sənət
ocağına yığışarmış.
Bura iki tərəfdən eyvanla əhatə olunmuş
iki mərtəbəli xudmani evdir. Ev 1989-cu ildən muzeyə
çevrilib. Sənətkara məxsus
çap maşını, teleskop, özünün çəkdiyi
rəsm əsərləri də sərgilənən eksponatlar
arasında olub. Evin divarları isə nəqqaşın
öz əlilə çəkdiyi rəsm əsərləri
ilə bəzədilibmiş.
Evin birinci mərtəbəsinə daxil oluruq. Aşağıda
iki otaq yerləşir. Lakin otaqlarda buxarı
və taxçalardan savayı heç nə yoxdur. Bəzi hissələrə divar kağızı
çəkilib, digər hissələr isə
ağardılıb. Evin ikinci mərtəbəsinə
qalxan pillələr və döşəmə yanğın nəticəsində
ciddi zərər görüb. Buna
baxmayaraq, ikinci mərtəbənin döşəməsindən
tuta-tuta yuxarı qalxır və
"axtarışlarımız"a davam edirik. Təəssüf
ki, yuxarı mərtəbədəki otaqlarda da rəsm adına heç nəyə rast gəlmirik, ya
divar kağızlarının altında qalıb, ya da
qaşınıb atılıb. Kor-peşman
balkona çıxıram, toranlamaqda olan səmaya, Yuxarı məscidin
minarələrinə baxıram. Astronom
kimi də tanınan Nəvvab bəlkə də elə mənim
dayandığım yerdəcə teleskopunu qoyub ulduzlara
baxarmış, ya da yorulanda öz əl işi olan Yuxarı
Gövhər ağa məscidinin minarəsinin yazılarına
tamaşa edirmiş - nə bilmək olar.
Xoca Mərcanlı
məscidinin qarşısında durdum...
Nəvvabın evinin aşağısı Xoca Mərcanlı məhəlləsidir. 19-cu əsrdə salınmış yuxarı məhəllələrdəndir, şəhərin mərkəzindədir. Burada eyni adlı hamam, məscid və bulaq yerləşir. Bu barədə E. məlumat verir: "Çəkmək istəyirsiz"? "Əlbəttə", - deyirəm, - "Nə qədər ki, hava qaralmayıb gedək çəkək" və böyürtkən kollarının arasından keçib dar cığırla E.-nin nişan verdiyi istiqamətə yönəlirik. Təəssüf ki, hamam tamamilə dağılaraq bir yığın daş topasına çevrilib və böyürtkən kollarının, şax-şəvəlin içində itib-batıb, bircə tinlərindən birində qalan yonma daş buranın tarixi abidə olduğunu "söyləyir". Bir az qabaqda isə geniş pəncərəli, ikimərtəbə Xoca Mərcanlı məscidi yerləşir ki, onun da bir divarının müəyyən hissəsi qalmaqla hamısı dağılıb. Məscidin içini ağaclıq bürüyüb. Xoca Mərcanlının yuxarı hissəsində isə eyni adlı bulaq yerləşir. İnternetdəki şəklinə baxsanız, bulağın qabağında kiçik bir kol görərsiniz. İndi həmən kol böyüyüb yekə bir ağaca çevrilib, budaqları bulağın gözünü və üstündəki ərəbcə yazılı daş lövhəni gizləyib. Deyərsən, ağac yekəlib, kökləri bulağın özülünə, divarlarına ciddi zərər vurur, amma bəlkə də bu ağac burada bitib özünün yarpaqları arasında bulağı gizləməsəydi, ermənilər onu da məhv edərdilər.
Bu vaxt yaxınlıqdakı Yuxarı Gövhər ağa məscidindən axşam azanı çəkilir, ovsun kimi yayılıb hamını tilsimləyir. Şər qarışan vaxtı dağılmış məscidin önündə azan səsi eşitmək adamı daha da kədərləndirir. Yadıma Şuşa alınan zaman Yuxarı Gövhər Ağa məscidinin minarəsindən əsgərimizin azan çəkdiyi videoya baxıb fərəhlənməyimiz düşür. Həmən gün düz 29 il sonra Şuşa yenidən tanrı sözünün, Allah kəlamının ecazına və sehrinə bürünmüşdü, Şuşanın bizim əzəli və əbədi torpağımız olmağı azan səsi ilə bir daha möhürlənmişdi. Həmən gün Şuşanın 17 məhəlləsinin 17 məscidi də buna şəhadət gətirmişdi, qarşısında dayanıb boğazımdakı qəhəri min zülmlə udmağa çalışdığım dağılmış Xoca Mərcanlı məscidi də onların içindəydi. Deyirəm, azan səsi bir az da geciksəydi, görəsən, Şuşada daha hansı abidələrimizi, müqəddəs yerlərimizi itirəcəkdik? Yəni onlardan bir daş belə olsun salamat qalacaqdımı?
Cavab bəllidir.
Müəzzin oxuyur, ətrafa həzin səslə yanaşı, məmnunedici bir hüzn də yayılır. Allaha, ordumuza olan şükranlığın məmnunedici hüznü.
Müəzzin oxuyur: ALLAH TƏKDİR,
BƏNZƏRİ YOXDUR! Düşmənsə müqəddəs
kəlamı həm də bu cür eşidir, özü də
hədə şəklində: Bizim üçün
ŞUŞA şəhərlər içində
TƏKDİR, BƏNZƏRİ YOXDUR! Şəhidlərimizin
qanı, qazilərimizin şücaəti ilə təsdiqlənmişdir!
Mirmehdi Ağaoğlu
525-ci qəzet.- 2021.- 21 avqust.- S.20-21.