Şeyx Cüneydin
mənəvi hüzurunda xəcalət
çəkmək...
Tarixlər
boyu Azərbaycan, Yaxın və Orta Şərqin sivilizasiya mərkəzlərindən
biri olmaqla bərabər, müsəlman dünyasının
dini-mənəvi və ruhi təfəkkür sisteminin
yaranıb formalaşdığı müqəddəs məkanlardan
biri olmuşdur. Müxtəlif zamanlarda
Azərbaycanda yaşayıb-yaradan,
öz dini-fəlsəfi
dünyagörüşü və sufi
baxışları ilə
Şərq dünyasına
işıq saçan
onlarla sufi, hürufi, qızılbaş
künyəli fenomenal
şəxsiyyətlər fəaliyyət
göstərmişdir.
Bu sufi - təriqət mənsublarından biri də Səfəviyyə
- Qızılbaş ocağının
görkəmli nümayəndələrindən
biri olan, tarixi qaynaqlarda hörmətlə yad edilərək "Sultan Şeyx
Cüneyd Səfəvi"
künyəsi ilə tanınan Şeyx Cüneyddir. Bu Səfəvi
Şeyxi öz ruhi-irfani baxışları
ilə Azərbaycandan
Anadoluya uzanan böyük bir mənəviyyat körpüsü
yaratmış, bu körpünün qolları
bütün Yaxın və Orta Şərq
regionunda şaxələnərək,
çoxsaylı müridlərinin
mənəvi dünyasında
təcəlli etmişdir.
Şah İsmayıl
Xətainin babası olan Şeyx Cüneyd 1429-cu ildə Ərdəbil şəhərində
anadan olmuşdur.
1447-ci ildə atası
Şeyx İbrahimin vəfatından sonra 20 yaşında ikən Səfəviyyə sufi təriqətinin mürşidi olmuş Şeyx Cüneyd, çox keçmədən
imamilik şüarları
altında siyasi iddialarla çıxış
etməyə başlamışdı.
Onun fəaliyyətindən ehtiyat
edən Qaraqoyunlu hökmdarı Cahanşah
1449-cu ildə bu gənc Şeyxi Azərbaycandan Anadoluya getməyə məcbur etmişdi. 1449-1456-cı illərdə Şeyx Cüneyd Anadolunu, Misiri, Suriyanı gəzib-dolaşaraq öz
təriqət ideyalarını
yaymış, həmçinin
müxtəlif hərbi-siyasi
hadisələrin iştirakçısına
çevrilmişdi.
Şeyx Cüneyd 1456-cı ilin axırlarında o zamanlar hələ Diyarbəkr hakimi olan Ağqoyunlu
Uzun Həsənin yanına gəlmiş, Uzun Həsənin yanında qaldığı
zamanlarda onun bacısı Xədicə
Bəyimlə ailə
həyatı qurmuşdur.
Uzun Həsənin Diyarbəkrdəki
sarayında üç
il qalan Cüneyd "vətən
sevgisi imandandır"
- deyərək Azərbaycana
qayıtmış, lakin
yenə də Cahanşahın təzyiqi
üzündən Ərdəbildə
möhkəmlənə bilməyərək
Şirvana getmiş və 1460-cı ilin mart ayında Şirvanşah I
Xəlilullanın, Təbərsəran
hakimi Əbül-Məsum
xanın və Qaraqoyunluların birləşmiş
qüvvələrinə qarşı
baş vermiş döyüşdə qətlə
yetirilmişdir.
Tarixçi Fəzlullah ibn Ruzbixan Xuncinin məlumatına görə,
Şeyx Cüneydin müridləri onun nəşini Samur çayının sağ
sahilinə keçirərək
Gülxan kəndində
(indiki Qusar rayonunun Həzrə kəndi) dəfn etmişlər.
Şah Təhmasibin
hakimiyyəti zamanında
Səfəvilər Şirvanda
hakimiyyəti ələ
aldıqdan (1538) sonra,
1544-cü ildə Gülxan
(indiki Həzrə) kəndindəki məzar üzərində türbə
tikilmiş, üzəri
böyük bir günbəzlə örtülmüşdür. Türbənin qərb qapısı üzərində yeddi sətirdən ibarət ərəb dilində nəsx xətti ilə həkk olunmuş kitabədən aydın olur ki, türbəni hicri 951-ci ilin (1544-1545) axırlarında Azərbaycan
Səfəvi hökmdarı
I Şah Təhmasibin göstərişi ilə
vəziri Xacə Fəxrəddin Əhməd
Fərəhani oğlu
Ağa Məhəmməd
tikdirmişdir.
Sufi - Qızılbaş Şeyxinin
ölümündən 561 il keçsə də, türbə bir dini ziyarətgah,
irfan ocağı kimi ziyarətçilərin
və turistlərin ən çox təşrif buyurduğu bir məkana çevrilmişdir.
Bizim də Şeyx Cüneydin mübarək türbəsinə gəlişimizin
məqsədi bir çox müsəlman xalqları arasında mənəvi körpü yaradan, adı mədəniyyət və
mənəviyyat tariximizə
qızıl hərflərlə
həkk olunan Səfəvi təriqət
başçısının ocağını ziyarət
etməklə mənəvi
borcumuzu yerinə yetirmək, həm də bu qutsal
məkanın aurasından
ruhi qidalanmaq idi.
Səfərimiz bazar gününə təsadüf etdiyi üçün türbə
fəaliyyət göstərmirdi. Lakin türbənin
məsul şəxsləri
Bakıdan - AMEA-nın
əməkdaşları olaraq
gəldiyimizi bildikləri
üçün məmnuniyyətlə
ziyarətimizə şərait
yaratdılar.
Böyük Sufi Şeyxini ziyarət etmək bizim üçün həm bir ibadət, həm böyük məsuliyyət və mənəvi borc, həm də ruhi qida mahiyyəti
daşıyırdı.
Ziyarət zamanı türbənin
tavanının qəzalı
vəziyyətdə olması,
hər an uçmaq təhlükəsi ehtimalı
bizi ziyarətimizdən
və ibadətimizdən
yayındırmasa da,
hiss olunurdu ki, bələdçi Zakir müəllim bizə görə çox narahatçılıq keçirir.
Qeyd edim ki, türbənin
bələdçisi Məhbubə
xanım və oğlu Zakir müəllim bu müqəddəs ocaq haqqında bir tərəfdən ağızdolusu,
fəxarətlə danışır,
digər tərəfdən
türbənin qəzalı
vəziyyəti ilə
bağlı giley-güzarlarını
da dilə gətirmək məcburiyyətində
qalırdılar. Uzun illərdir
ki, nəsilliklə bu türbəni qoruyan və bələdçilik edən
bu şəxslər gileylərində haqlı
idilər. Zakir müəllim
bizimlə söhbət
əsnasında vurğuladı
ki, türbədə
2006-2007-ci illərdə bərpa
işləri görülsə
də, müəyyən
vaxtdan sonra divarların üzlükləri
qopub tökülmüş,
xüsusilə də tavanı bir neçə yerdən uçaraq dağılmışdır.
Təbii
ki bunları bizə deməyə ehtiyac yox idi,
çünki biz türbənin
bu qəzalı vəziyyətinin canlı
şahidi idik.
Zakir müəllimin
dediyi fikirlərdə
təəssüf doğuran
məqamlardan biri də o idi ki,
2006-2007-ci illərdə həyata
keçirilən təmir
işləri zamanı
bəzi divarlarda həkk olunmuş tarixi və dini xarakterli yazılar səriştəsizlik
və bilməməzlik
ucbatından çapılaraq
dağıdılmışdır.
Bələdçinin qeyd etdiyinə görə, müvafiq orqanlara türbənin acınacaqlı vəziyyəti
ilə bağlı bir neçə dəfə müraciət
olunmuş, həmin orqanlar tərəfindən
türbəyə baxış
keçirilsə də,
hələ də bir tədbir görülməmişdir.
Zakir müəllim onu
da qeyd etdi
ki, bu türbə
Azərbaycan üçün
tək tarixi - memarlıq abidəsi deyil, eyni zamanda
xalqımızın dini-mənəvi
dəyərlər sisteminin
bir parçası, müsəlman dünyasının
müqəddəs ocaqlarından
biridir. Həmsöhbətimiz
onu da dedi
ki, bəzən xaricdən
gələn qonaqlara türbənin təmirdə
olduğunu bəhanə
gətirərək onların
ziyarətinə imkan yaratmırıq. Çünki xarici vətəndaşların
türbənin bu acınacaqlı vəziyyətini
görməsi bizdə
böyük xəcalət
və utanc hissi yaradır.
Ziyarət zamanı Səfəvi Şeyxinin türbəsinin
bu acınacaqlı vəziyyətinə görə,
bir ziyalı olaraq biz də özümüzü günahkar
kimi hiss edir və Şeyxin ruhu qarşısında xəcalət çəkirdik.
Məlumdur ki, Şeyx Cüneyd türbəsi
Azərbaycanda qızılbaş-sufilərə məxsus olan nadir dini
ziyarətgahlardan biridir. Bu
türbə xalqımızın mənəviyyatı, ruhaniyyəti,
tarixi dövlətçiliyimizin mənəvi
təməl daşıdır. Təkcə bu
deyil... Bu türbə
həm də bizi, Azərbaycan Səfəvi
imperiyasını yaratmaqla, imperiyalar yaradan xalqlar sırasına daxil etmiş Şah
İsmayıl Səfəvinin baba əmanətidir. Bu əmanətə sahib
çıxmaq bizim hər birimizin
tarix və müqəddəs dəyərlərimiz,
ən əsası isə tarixi-memarlıq abidələrimizi göz bəbəyi kimi qoruyan, müqəddəs ziyarətgahlarımıza
böyük dəyər verən dövlətimiz
qarşısında vəzifə borcumuzdur.
Gəlin ulularımıza, müqəddəs
ocaqlarımıza hörmət edək, ən əsası isə
dövlətimizin bizim
qarşımızda qoyduğu vəzifə
borcumuzu layiqincə yerinə yetirək.
Mübariz
AĞALARLI
Tarix
İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, tarix üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2021.- 25 avqust.- S.14.