İlk feminist rəssamın
ağrılarla boyanan
tablosu - "Bir rəsmin dedikləri" rubrikası
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
Milli İncəsənət
Muzeyi məktəb bölməsi müdiri, sənətşünas Mənsurə
Məmmədəliyevadır. Onunla Artemiziya
Centileskinin "Yudif və Olofern" əsəri haqqında danışmışıq.
***
- Rəssam Artemiziya
Centileskinin həyatı
o qədər qarışıq
və dramatikdir ki, tərcümeyi-halını
bilmədən onun rəsmlərini başa düşmək, duymaq mümkün deyil. Ona görə də yaxşı olar ki,
əvvəlcə rəssamın həyatına
qısaca nəzər
salaq.
- Muzey kolleksiyaları və təsviri sənət tarixi kitablarına nəzər salanda, belə bir təəssürat oyanır ki, sanki tarix boyu
heç bir qadın rəssam yaşamayıb və ya yaşayıbsa da, sənətə önəmli bir töhfə verməyib.
"Dahi", "ustad",
"sənətkar" kimi
anlayışların kişilər
tərəfindən kişilər
üçün təyin
edildiyi cəmiyyətdə
qadın rəssamların
yaradıcılığına qərəzli münasibət
bəslənilib, gender məhdudiyyətləri
qoyulub. Qadınlar uzun illər muzey məkanında yalnız kişi
rəssamların əsərlərində
"gözəllik" elementi
kimi yer alıblar.
Fəqət qəhrəmanım Artemiziya
Centileski qadınlara ikinci cins münasibəti
göstərildiyi, məhdudiyyətlərlə
müstəqilliklərinin əllərindən
alındığı dövrdə
yaşasa da, öz dövrünün mütərəqqi və nüfuzlu rəssamlarından
birinə çevrilməyi,
habelə bütün
bu olmazlara rəğmən Avropanın
incəsənət Akademiyasında- "Accademia di Bella Arti di Firenze"də
təhsil alan ilk qadın rəssam olmağı bacarıb. Artemiziya Centileski kişi rəssamların
rahat yaradıcılıqla
məşğul olduğu,
lakin qadınların Akademiyada təhsil almasına, hətta anatomiya dərslərində
iştirak etmələrinə
izn verilmədiyi bir dövrdə - XVI əsrin sonu-XVII əsrin əvvəlləri
patriarxal cəmiyyətdə
yaşayıb-yaratmış ilk feminist rəssamdır.
- İndi də gələk haqqında söhbət açdığımız
tablonun yaranma dövrünə.
- Rəssam ailəsində dünyaya göz açan Artemiziya sənətin ilkin sirlərini elə atasından öyrənib.
Sənət yolunda qızını
dəstəkləyən Orazio
Centileski dövrünün
tanınmış rəssamı
olub. O, Mikelancelo
məktəbinin sonuncu
varislərindən idi.
Durmadan öz üzərində çalışan gənc
Artemiziya artıq on altı yaşında əsl sənətkar idi. 1609-cu ildə
"Madonna körpə ilə",
"Ağsaqqallar və
Suzanna" adlı ilk əsərlərini
yaradır. Qızının istedadını görən
ata onu perspektiv
qanunlarına yiyələnməsi
üçün yaxın
dostu manerizmin nümayəndəsi Aqostino
Tassinin yanına şagirdliyə göndərir.
Yüksək əxlaqi və qüsursuz tərbiyəsi
ilə seçilən
Artemiziya özü də bilmədən bütün həyatını
dəyişəcək dəhşətli
bir hekayənin qurbanına çevrilir. Müəllim və tələbə münasibəti rüsvayçılıqla
sonlanır. Təcavüzə məruz qalan Artemiziyanın həyatında
sarsıntılı günlər
başlayır. Bu rəzalətdən xəbər
tutan ata dostu tərəfindən törədilən xəyanəti
uzun müddət qəbul edə bilmir.
- İlk feminist rəssam. Bu rəsmdə
rəssamın faciəsinin
təsiri də hiss olunur.
- XVII əsrin patriarxal cəmiyyətini və təcavüzün qurbanı
olan on yeddi yaşlı bir qızı düşünün.
Düz 400 il
bundan öncə,
1612-ci ildə o qaranlıq
dövrlərdə qəbul
edilən qaydaların
əksinə Artemiziya
Centileski axına qarşı gedərək
təcavüzkarını məhkəməyə
verməkdən qorxmur,
hətta işgəncələrə
məruz qalsa da, geri çəkilmir.
Nəhayət, yeddi ay davam
edən əzablı məhkəmə təcavüzkarın
məhkum edilməsi ilə sona çatır.
Məhkəmənin aparıldığı müddət ərzində
rəssam bəlkə
də yaradıcılığının
ən güclü əsərlərindən birini
- "Yudif və Olofern" adlı tablosunu yaradır. Rəsssamın şəxsi faciəsi,
emosional yaşantıları
bu tabloda həyat tapır.
- Tablonun süjeti və koloriti barədə nə deyə bilərsiniz?
- Süjet İntibah və Barokko dövrü rəssamlarının
yaradıcılığında fərqli interpretasiyada qarşımıza çıxsa
da,
əminliklə demək
olar ki, Artemiziya Centileskinin fırçası ilə
canlanan tablo orijinal şərhi ilə maraq doğurur. "Qadının
adı əsəri görünənə qədər
şübhə doğurur"
deyərdi Artemiziya.
Həqiqətən də əsəri
izləyərkən rəssamın
biləyinin gücünə
heyran olmamaq mümkün deyil. Bibliyadan götürülmüş süjetə
görə, assuriyalı
hərbçi Olofern yəhudilərin torpağına
hücum edir və oranı mühasirəyə alır.
Ölümlə üzləşən şəhər sakinləri
ümidsizliyə qapılaraq
şəhəri təslim
etməyə hazırlaşırlar.
Lakin iffəti ilə şəhərdə tanınan
dul Yudif doğma yurdunu xain düşməndən
xilas etmək üçün ən gözəl ipək libasını geyinərək,
köməkçisi ilə
birlikdə düşmənin
düşərgəsinə yol alır. Yudif Oloferni özünə aşiq edərək, onun güvənini qazanır. Nəhayət, Yudif eşqdən
sərxoş olub, yuxuya gedən Olofernin başını qılıncla kəsərək
məmləkətini xilas
edir.
- Əsərin kompozisiyası
və koloriti necədir?
- Müxtəlif illərdə tablonun fərqli variasiyalarını ərsəyə gətirən rəssam bir qayda olaraq özünü Yudifin, Oloferni isə Tassinin obrazında təsvir edirdi. Zirzəmi işığı ilə aydınlanan üç fiqurun - bənizin, əllərin, bədənlərinin relyefli təsviri təqdirəlayiqdir. Diaqonal kompozisiya həllinə müraciət edən rəssam hər bir detalın fakturasının ötürülməsində mahiranə ustalıq göstərib. Karavacco məktəbinə xas ənənələrlə işlənmiş tabloda rəssam tenebrizmin köməyi ilə səhnənin emosionallıq və drammatizmini artıraraq, kəskin işıq-kölgə kontrastından istifadə edərək əsərə teatrallıq qazandırıb. Qanlı səhnənin vahiməsi heyrətamiz dərəcədə realdır. Artemiziyanın Yudifi soyuqqanlı, hətta amansızdır. Təsviri sənət tarixində ilk dəfə Yudifin obrazı zəriflik və incəlikdən uzaqdır. Yudif qərarlı, zəhimli və özündən əmindir. Olofernin çiyinlərində güc, qüvvət, müqavimət göstərmək səyi sezilsə də, ayaqlarında zəiflik nəzərə çarpır. Tutqun qamma üzərində qurulan əsərdə dominat rəng qırmızıdır. Bəyaz örpəyə sıçrayan qan, qırmızı örtük önəmli detallardır. Rəssam hisslərin ziddiyyətini, nifrətin şiddətini məhz bu rəngin köməyi ilə ifadə edib. Diqqətlə izləsək, Yudifin qolundakı biləklikdə bəkarət İlahəsi, gənc qızların himayədarı Artemidanın təsvirini görə bilərik. İzləyicilərinə subliminal mesaj göndərən Artemiziya, sanki bu tablosu ilə kişi hökmranlığına qarşı feminist etirazını bəyan edir.
- Əsər hazırda harda saxlanılır?
- Əsər İtaliyanın Florensiya şəhərində yerləşən Uffitsi qalereyasında saxlanılır.
- Bu rəsm bizə nə deyir?
- Rəssamın acı təcrübəsinin təcəssümü olan tabloda Artemiziyanın əsas qayəsi güclü, məğrur, düşmən üzərində qalib gələn, cəsurluğu və qətiyyəti ilə seçilən şücaətli qadın obrazına həyat vermək idi. Bu tabloda da Yudifin xain düşmən üzərindəki qələbəsi Artemiziya Centileskinin üzləşdiyi haqsızlıq üzərindəki zəfərini göstərir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2021.- 25 avqust.- S.12.