Şuşada olmaq haqqı
Mən Şuşada
doğulmamışam. Şuşada yaşamamışam da.
Bu şəhərdə cəmi bir dəfə,
o da 2-3 saatlığa, yolüstü olmuşam. Səhv etmirəmsə, 1981-ci ilin yayı idi. Universitetin Şərqşünaslıq fakültəsində
oxuyan tələbə dostumla Laçına gedirdik. Şuşada təcrübə keçən
başqa bir tələbə dostumuza baş çəkməli
idik. Dağ qartalı Laçına bu dəfə,
həmişəki kimi, Zəngilanın, Qubadlının Həkəri
çayı boyunca sıralanmış kəndlərindən
keçib Güləbirddən üzü dağlara gedən
yolla deyil, Ağdam istiqamətindən qalxdıq.
Beləcə, Şuşanı ilk və nə yazıq
ki, son dəfə gördüm. Əslində, düz-əməli
görə bildiyimə əmin də deyiləm. Şuşaya yaxşı bələd olan dostumla
adını bilmədiyim məhəllənin hansısa
küçəsindən burulub, lazım olan ünvana
yetişdik və yolumuzu gözləyən dostumuzla hal-əhval
tutub, çay süfrəsi arxasında bir qədər
söhbətləşdikdən sonra Laçına yol
aldıq. Nə Cıdır düzünə qalxdıq,
nə "İsa bulağı"ndan su içdik, nə Xan
sarayında, nə şairə Natavanın evində, nə də
məşhur məscidlərdə ola bildik. Sadəcə,
qısa vaxtda şəhərin məhəllələrindən
birində görüşdüyümüz dostumuzla
vidalaşıb, Şuşadan ayrıldıq. Bu qısa vaxtda yadımda qalan yeganə şey
Şuşanın təmiz, son dərəcədə
yüngül havası oldu. Mənə elə
gəldi ki, adamın ciyərlərini bir anda dolduran o
möcüzəli havada qollarımı açıb,
azacıq hərəkətlənsəm, ayaqlarım yerdən
üzülər, bəlkə də uça bilərdim.
Dağlarda
çox olmuşam, bəlkə az
yaşamamışam deyim. O günə qədər də təmiz,
yüngül, adamda yamac aşağı yürümək, qol
açıb uçmaq istəyi doğuran belə bol
havalı yerləri az görməmişdim.
Ancaq Şuşa ayrı bir aləm idi. Təkcə ciyərlərinlə deyil, bu havanı
bütün varlığınla hiss edirdin. Bir andaca ciyərlərinin ən alt qatlarına
çatan bol, saf havanın təsirindən sanki daxilinə bir
rahatlıq, yüngüllük seli axır, qəlbin ən
xoş hisslərlə dolur, yaşamaq eşqi ilə
aşıb-daşırsan. Mən belə
hissi, Şuşadakı o uçmaq havasını gənclik
illərində bir dəfə də yaşamışdım.
Əlbəttə, Şuşanı daha
üstün bilsəm də, onun havasının bənzərini
Zəngəzurda, Qafan rayonunun kəndlərindən birində
ciyərlərimə necə acgözlüklə çəkdiyimi
də etiraf etməliyəm. O kənd 1968-ci ilə qədər
Zəngilan rayonunun inzibati ərazisi olan doğma sıra
dağlara qalxan yolun kənarında, Zəngilanın sonuncu sərhəd
kəndindən təqribən 15 kilometr məsafədə yerləşirdi.
Bir tərəfi Ordubadın dağlarına (rəhmətlik
dostumla Ordubadın Üstüpü kəndindən o yerləri
uzaqdan seyr etmək də qismət oldu), bir tərəfi
Qazangölə uzanan həmin cənnət timsallı ərazilər,
adı bəlli Yağlı dərə, Daşkəsən,
Mal gədiyi, Müşülan düzü, neçə
başqa yurd yerləri Zəngilan camaatının yaylaq əraziləri
idi. Havası can dərmanı olan o yerlərdə,
quşqonmaz qayaların böyür-başında təmiz, saf
havanın qollarımızı necə
qaldırdığını da heç vaxt unutmadım. Ciyərlərimizi
sevindirən bu yüngüllük duyğusunun insanlara necə
şövq verməsinin, arandan gələn adamların o
dağlarda ilk gündə havanın təmizliyindən
başlarının gicəlləndirdiyini dediklərinin də
az şahidi olmamışam. Ancaq
bunların zirvəsi Şuşanın havası idi desəm, yəqin
o cənnət guşələrin şöhrətinə xələl
gətirməz, bizdən onsuz da incik düşən
könlünü yenidən qırmaram.
Şuşada
o da yadımda qaldı ki, üzü şəhərə,
yüksəkliyə doğru burula-burula qalxan dolayı yollar və
qarşıda boy verən dağlar mənə yaman tanış gəlmişdi. Bəlkə
dağlara kəmər olan belə yollardan çox keçməyimdəndir?
Şuşa geridə qaldı. Endiyimiz dərədən,
Qaladərəsi deyilən ərazidən burulan yol bizi
Laçına aparacaqdı. Həmin gün
Laçına ciyərlərimdən keçib
yaddaşıma əbədi hopan Şuşa
havası ilə getdim. Laçın həmişəki
kimi, yenə bizi təmizliyi, saflığı
bulaqlarının can dərmanı suyundan əskik məlhəm
olmayan, uca dağlarının, yaşıl meşələrinin
havasına qonaq edəcəkdi. Ancaq
Şuşanın o havası sonrakı illərdə gəzdiyim,
gördüyüm doğma, qərib yerlərin heç birinə
bənzəmədiyindən yaddaşımda əbədi qalmaq
haqqını heç vaxt itirmədi. Nə
gizlədim, o vaxt bunun həm də qan yaddaşı, ruha
bağlı olduğunu düşünməmişdim. Bu
qənaətə çox sonralar, Şuşa
ilə ikinci görüş imkanı baş tutmayandan sonra gəldim.
Bu şəhərlə
ikinci ola biləcək, ancaq baş tutmayan
görüşüm onun işğalından 3 gün sonra
1992-ci il may ayının 11-12-də Zarıslı kəndi
yaxınlığında döyüşlərin getdiyi vaxta təsadüf
etmişdi. Ermənilər rus silahının
köməyi ilə Şuşanı, alınmaz
qalamızı işğal etmişdilər. Azərbaycan Ordusunun N saylı hərbi hissəsi və
ərazidə yerləşən digər hərbi qüvvələr
Şuşanın bir neçə kilometrliyində, Turşsu
deyilən ərazidə mövqe tutmuşdular. Zarıslıda döyüş aparılsa da, şəhərin
geri qaytarılacağına heç bir ümid yox idi.
Yaranmış vəziyyət barəsində həmin dövrdə
biz üç nəfər jurnalist Azərbaycan Televiziyası
və Müdafiə Nazirliyinin orqanı olan "Xalq ordusu"
qəzeti vasitəsi ilə izləyicilərə və oxuculara
məlumat çatdırmışdıq. Sonadək
döyüşüb, Şuşanı geri qaytarmağa cəhd
göstərməyə borclu olan qüvvələr kimisə,
nəyi isə gözləyirdilər. Ən
acınacaqlısı o idi ki, üç müxtəlif hərbi
qüvvənin komandiri olan şəxslər Şuşanı
geri qaytarmağın mümkün olduğunu, ancaq onu əldə
saxlamağı bacarmayacaqlarını etiraf etsələr də,
heç bir təşəbbüs göstərmək fikrində
deyildilər. Bu barədə "Xalq ordusu" qəzetinin
1992-ci ilin may ayındakı saylarında qoşa imza ilə dərc
edilmiş silsilə məqalələrimizdə bəhs
etdiyimizi və günümüzün qələbə
ovqatını nəzərə alıb, həmin hadisələrin
üzərində dayanmaq istəmirəm. Ancaq
tarixi yaddaş naminə bunları bir ştrix olaraq
xatırladır və Şuşanın həmin vaxtkı
işğalının daxili xəyanətlər olmadan
mümkünsüzlüyünü bir daha vurğulayıram.
Bu xəyanətlər isə bir neçə
yaşayış məntəqəsinin, xüsusən də
Daşaltının, Kərkicahanın, Malıbəylinin, nəhayət
Xocalının işğalından başlamış,
müdafiə nazirinin müavini, general-mayor Şahin Musayevin
Şuşanın ətrafında yerləşən mövqelərimizi
bombalatdırması və Laçın alayının buraxılması
ilə əsasən tamamlanmışdı. Bütün
bunlar ayrı bir yazının mövzusudur. Ancaq həqiqət budur ki, bu barədə kifayət
qədər bəhs edilsə, məhkəmə
araşdırması olsa da, yəqin nə vaxtsa bu mövzuya
qayıdılmasına yenə ehtiyac olacaq.
Həmin vaxt Şuşanın bir neçə
kilometrliyində olsaq da, yuxarıya qalxa, dağların
qoynunda, "Tanrının ovcu"nda yerləşən bu
müqəddəs şəhəri görə bilmədim. Mənimlə bərabər,
bütün azərbaycanlılar, Şuşa
adını onu görür-görməz ömürboyu səcdəgah
bilən soydaşlarımız da 28 il yarım
Şuşanı görmək imkanından məhrum oldular. Şuşa işğal edilmişdi, onun dörd
yanı güney, günəşə qucaq açmış
yamyaşıl dağını, düzünü, ətrafını
həlqələmiş səngər qayalarını
düşmən sahiblənmişdi, saf sularını, təmiz
havasını düşmənin yad nəfəsi
murdarlayırdı. "Uca dağ başında" yerləşən
Şuşa bu dəfə tamamilə
başqa ovqatla, içindəki qəzəbdən, ona yad
olanlara nifrətdən odlanaraq, yanğı, həsrət dolu
baxışlarını Vətən - Azərbaycan sarı
çevirib xilas olunacağı günü, saatı gözləyirdi.
Dərddən cadarlanmış torpağında neçə
illər Xarıbülbül bitirməyən qədim
Qalamız, uzun illər Qarabağın siyasi, iqtisadi, mədəni
mərkəzi olmuş şəhərlər şəhərimiz
haqq etdiyi azadlıq məqamını gözləyir,
dağı-düzü, dərəsi-yamacı ilə dərindən
bir "oxay" demək istəyirdi. Bu taleni ona
yaşadan qəhrəman Azərbaycan əsgəri, Azərbaycan
Ordusu, həqiqətən, müqəddəs bir işi
bacardı. Əlbəttə, Ermənistanın
işğalı altında olan bütün
rayonlarımızın qurtuluşu müqəddəs və
tarixi bir missiya idi. Azərbaycan bu
missiyanı reallaşdırmaqla tarixin gedişini, ona
yadların biçdiyi arzuolunmaz qədəri dəyişərək,
özünün tamam fərqli gələcəyini müəyyən
etdi. Bu gələcəyi xarakterizə edən
başlıca amil odur ki, azad Azərbaycan torpağı üzərində
yaşayan Azərbaycan insanı da azad və əbədi var
olmaq haqqına sahib olub.
Bəs nədən
Şuşa? Şuşa bizim
üçün işğaldan qurtulacağı günü
28 ildən artıq, hər saat, hər an səbirsizliklə
gözlədiyimiz digər rayonlarımızdan nədən
daha müqəddəsdir? Bunun izahı
üçün 300 yaşlı, uzun dövr Azərbaycanın
böyük bir xanlığının inzibati mərkəzi
olmuş bir şəhərin tarixinin hər səhifəsində
kifayət qədər arqumentlər tapa bilərik.
Şuşanın düşmən qarşısında bir
qala, tarixin müəyyən dövründə Azərbaycanın
əsas inzibati mərkəzlərdən biri,
xalqımızın taleyində rol oynamış dövlət
xadimləri, sərkərdələr, neçə məşhur
mədəniyyət və elm adamları yetişdirmiş
şəhər olduğunu, "Qafqazın sənət məbədi"
sayıldığını yada salmaq yetər. Onun
qəhrəmanlıq, mərdlik, mübarizə dolu tarixini vərəqləməklə
bəlkə də yüzlərcə başqa arqument də gətirmək
olar. Ancaq mən sadə,
hamımızın şahidlik etdiyimiz bir həqiqəti
yazmaqla "Nədən Şuşa" sualına
aydınlıq gətirmək istərdim.
44
günlük Vətən müharibəsinin ilk günündən,
noyabr ayının 8-dək Azərbaycan insanını
böyükdən-kiçiyə birləşdirən yüksək
məramlardan, ali məqsədlərdən
biri bu idi ki, biz nəyin bahasına olursa-olsun,
Şuşanı düşməndən azad etməliyik. Əgər bunu bacarmasaq, deməli, müharibədə
qalib gəlməmişik. Müharibə yalnız bir
şərtlə və bir aktla yekunlaşa, yaxud
dayandırıla bilərdi - Şuşa
düşmən tapdağından qurtulmaqla. "Şuşa
sən azadsan!" nidası səslənənədək.
Bu, düşmən üzərində ən
böyük mənəvi, eyni zamanda da siyasi və hərbi qələbəmizin
birmənalı rəmzi olacaqdı və oldu. Həm də
necə oldu! Azərbaycan əsgəri
Şuşanı qayaları qalxıb yüngül silahlarla, əlbəyaxa
döyüşlə, dünyanı heyrətə salan igidliklə
azad etdi.
Şuşa
kimin nə deməsindən, nə düşünməsindən
asılı olmayaraq, doğrudan da, Azərbaycanın neçə
minillik tarixinin (öz yaşı 270 il olsa
da) dəyişməz rəmzlərindən biridir.
Şuşanın özünün rəmzləri,
hamının qəbul etdiyi simvolları da var. Qəribəsi
də budur ki, həmin rəmzləri dövlət, elm, fikir
adamlarının şəxsində görənlər, bu
haqqı mədəniyyət nümayəndələrinə
verənlər də var. Hər biri də özünə
görə haqlıdır. Çünki rəmzə
çevrilmiş həmin şəxsiyyətlərin
arasında Azərbaycanın yetişdirdiyi çox
böyük dühalar var. Onların bəzilərini kiminləsə
müqayisə etməyin özü belə yolverilməz
qüsurdur. Bu rəmzlər arasında Qarabağ
xanlığının qurucuları Pənahəli xan, varisi
İbrahimxəlil xanla yanaşı, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Üzeyir bəy Hacıbəyov, Səməd bəy
Mehmandarov, Əhməd bəy Ağayev və başqaları
var.
Şuşa da Gəncə, Bakı kimi, Azərbaycanın
xanlıq paytaxtlarındandır ki, burada köklü,
böyük şəcərəsi olan nəsillər
yaşayıb və onların varisləri bu gün də həmin
soyadları fəxrlə yaşadırlar. Cavanşirlər,
Mehmandarlılar, Hacıbəylilər, Vəzirovlar, Axundovlar,
Şuşinskilər və başqaları. Ona
görə və başqaları ki, kimlərisə yaddan
çıxara, haqsızlığa yol verəcəyimdən
ehtiyat edirəm. Nə gizlədim, həm də
şuşalı dostların haqlı iradına tuş gəlmək
istəməzdim. Çünki son dərəcədə
mədəni, həssas, həm də bütün vəziyyətlərdə
ədalətli olmağa çalışan
şuşalılar iradlarını, bir çox hallarda hətta
etirazlarını da elə incəliklə, yumşaq
çatdırırlar ki, xəcalət çəkirsən.
Məncə, bu, onların qanında, canındadır və
mübaliğəsiz demək olar ki, yaşadıqları bənzərsiz
mühitdən, udduqları təmiz havadan, içdikləri
saf sudan, Üzeyir bəyin ecazkar musiqisindən, Zakirin, Nəvvabın,
Natəvanın incə şeirlərindən, Əbdürrəhim
bəyin duzlu hekayələrindən... gəlir. Şuşada doğulub, orada yaşayıb başqa
xarakterdə olmaq bəlkə də mümkün deyil. Şuşa ziyalıların, Vaqifin vəsf etdiyi qənirsiz
gözəllərin, şair qəlbli, açıq fikirli
insanların yaşadığı, yaratdığı şəhər
olub və yəqin yenə belə olacaq. Çünki nə
Şuşanın, nə də onun bugünkü sakinlərinin
başqa seçimi ola bilməz. Qarabağın tacı, Azərbaycanın
gözü öz tarixi ehtişamını yalnız bu halda
geri qaytara, dünyanı yenidən heyran qoya bilər.
P.S.
Yazının başlığını təsadüfi
seçmədim. Çünki son vaxtlar mediada, əsasən
də sosial şəbəkələrdə aralarında
jurnalist dostların da olduğu bir qrup şəxs tez-tez belə
fikirlər səsləndirirlər və bəzən
müzakirələr də açırlar ki, erməni
işğalından azad edilmiş ərazilərimizi birinci
kimlər ziyarət etməlidirlər və nəyə görə.
Bu fikirləri şərh etmir və hər birinə
hörmətlə yanaşdığımı bildirirəm.
Yalnız bir məsələni qeyd etməyi lazım bilirəm
ki, ixtisasından, statusundan, yaşından, cinsindən
asılı olmayaraq bütün azərbaycanlıların həmin
ərazilərə səfər etmək, doğma torpaqlarda
olmaq haqqı var. Mən jurnalist olduğuma görə, buna
başqalarından daha artıq haqq etmirəm. Həkimin,
müəllimin, fəhlənin və digər ixtisas sahiblərinin
də eyni istəyi və haqqı var. Əlbəttə, bizim
ümumi marağımızdadır ki, həmin ərazilərə
birinci xarici diplomatları, digər dövlət rəsmlərini,
xarici jurnalistləri və müxtəlif sahələr üzrə
ekspertləri aparıb onlara erməni vəhşiliyinin
bütün dəhşətlərini, görünməmiş
dağıntıları göstərək və bunlar
göstərilir. Yerli dövlət
orqanlarının, dağıntıların nəticələrinin
qiymətləndirilməsi və digər məsələlərlə
məşğul olan nümayəndələrimizin də belə
səfərlərdə öndə olmasını
hamımız başa düşür və qəbul edirik.
O başqa məsələdir ki, belə səfərlərdə
həmin və digər qrupları mətbu və elektron
medianın mümkün qədər azsaylı olmayan nümayəndələri
müşayiət etməlidir və bəzi hallarda bu, nəzərə
alınır. Gələcək səfərlərdə
jurnalistlər bir qədər də geniş təmsil edilsələr,
daha yaxşı olar.
Populizmi sevməsəm də, söhbət haqdan, ədalətdən
gedirsə, işğaldan azad edilmiş rayonlarımıza biz ən
birinci o torpaqlar uğrunda canını fəda etmiş şəhidlərimizin
doğmalarını, ata-analarını,
oğul-qızlarını, həyat yoldaşlarını
aparmalıydıq. Onlara əzizlərinin qanının
töküldüyü həmin torpaqlarda bir daha minnətdarlıq
etməliydik. Hamımız Şuşada,
Laçında, Qubadlıda, Zəngilanda, Kəlbəcərdə,
Cəbrayılda, Füzulidə və Ağdamda olmaq
arzusundayıq və buna hamılıqla haqq edirik. Təki ömür vəfa etsin, bütün
insanlarımız, bu sırada birinci həmin torpaqlarda
doğulub, yaşamış və əzizlərinin məzarlarını
ziyarət etmək istəyi ilə qovrulan
soydaşlarımız o yerlərə getsinlər. Doğrusu, qayıtsınlar sozü daha yerinə
düşür. Bəli, qayıtsınlar və
qayıdıb doğma yurdları yenidən cana
gətirək.
Şuşaya... və digər
rayonlarımıza getmək haqqı məhz buna görə
müqəddəsdir. Haqqınıza çatasınız!
Lətif Şüküroğlu
525-ci qəzet.- 2021.-
25 avqust. S. 10.