Esselər kitabı haqqında esse
Esse
Dünənlər tarixdir, bu gün də tarix olacaq. Dünənlərin
də, bu günün də
yaşanılmışlarının fəlsəfəsinin dərki
xatırlandıqca (eşidildikcə), yazıldıqca
(oxunduqca) asanlaşır, gərəkləşir. Qədəmin iz olacağına, izin
cığıra, cığırın yola dönəcəyinə,
sözün fikir, fikrin kəlam, kəlamın işıq,
işığın köz, közün ocaq, əməlin
çıraq, çırağın bayraq olacağına
inamın səni bir boy da dikəldir. Bu da tarixdir -
gümanın tarixi...
Ənvər Çingizoğlu tarixlə tarixi kəlmələşmələrinə
gərəkli (və tarixi!) söz biçimi verir; bu esselər
oxuyanın düşüncələrini tərpədir, sənə
elə gəlir ki, oxuduqları (hadisələr) gözlərinin
qabağındaca tarixləşir.
Ənvər
Çingizoğlunun esselərini oxuduqca özünü
şükranlıq namazı qılanların sırasında
hiss edisən. Nəyin
şükranlığıdı bu? - Tanrının
xalqımıza verdiyi söz sərvətinin (folklorumuzun)
şükranlığıdır, bu sərvəti tütyə,
sözü üzərrik bilənlərin (yazanların),
sözə sədaqətinin
şükranlığıdır.
Şükranlığın işığı
yaxşı əsərlərin, gərəkli əsərlərin
süd anasıdır; bu işığın sehri-ovsunu yoxdur,
sehri-ovsunu göylərdən endirən, şirin-şirin
dindirən işıqdır.
Ənvər Çingizoğlunun "Kim yaman?"
kitabı sözlərin poetik düzümüylə gözəldir,
nizamı-sırasıyla gözəldir. Dilimizin
söz nəhrini xatırlatmasıyla gözəldir. "Kim yaman?"ı oxuduqca Qurbanini, Qurbaninin
möcüzə "Bənövşə"sini
xatırlayıram. Dörd əsr əvvəl də yaz gəlincə
kolluqları bənövşələr bürüyərdi,
üzə duran kürlüyü, sərməndliyi, fəndgirliyi
gözdən-könüldən biryolluq kürüyərdi. O əyyamlarda
da kolluqlarda bənövşə görənlər,
görüncə diz çöküb qoxusunu ciyərinə
çəkənlər, bu qoxulamanı ruhuna salavat bilənlər,
kol-kos qana bələsə də, əl uzadıb dərənlər
bilirdi ki, nə möcüzədi bənövşə. Ancaq bənövşənin duruşunu kimsə
Qurbani kimi duya bilməmişdi; Qurbaninin duyumu bu bənzərsiz
duruşu bənzərsiz söz möcüzəsinə
döndərdi. Çingiz kişinin
oğlu Ənvər zamanında eşitdiklərinə,
müşahidə etdiklərinə, yetik olduqlarına
Qurbaninin ulu (bəlkə də ilahi!) müşahidələriylə
baxır. Ruhum xəyalən Ənvərdən
soruşur: Belədirmi, Çingiz oğlu Ənvər, belədirmi?
"Belədir" deməyə təvazökarlığı,
"Belə deyil" deməyə insafı imkan verməyəcək.
"Kim
yaman" məntiqi sualı "Kim güclüdür?"
biçimində də
könlümcədi. Düşüncələri tərpətdiyinə görə,
ilkinin ("Kim yaman"ın) məntiqi davamı olduğuna
görə.
Kim güclüdür? - tarix
yaradanmı, tarixmi, qılınc tutanmı,
qılıncmı, sözmü, söz yiyəsimi, yağan
yağışmı, torpaqmı, gecənin zil
qaranlığımı, çıraqmı? "Kim
yaman?"da bu suallara məntiqi cavab deyə biləcəklərimiz
el deyimləriylə gözəl çözülüb: Oduna
örkənlə gedən örkənsiz gedəndən
güclüdür, bəyin şapalağına üz,
şallağına diz verməyənlər üzünün,
dizinin - özünün qədrini bilməyənlərdən güclüdür. Özününkünü
ötə, özgələri gədə bilənlər yaxını
atıb yadı tutanlardan güclüdür. Öz
atını ifçin nalladıb sürəyə
çıxanlar bəy verən atın dişinə
baxmayanlardan güclüdür...
Ənvərin "Kim yaman?" sorğusu
yaşantılardan süzülən, söz-mətləb, mətləb-fikir
biçimli əndişədi, narahatlıqdı. Bu əndişə də,
bu narahatlıq da dili söz, əli qələm tutandan
üzü bu yana Çingiz oğlu Ənvərin
ruhunun can ortağıdır...
"Abidin
ibadəti var, səxavəti yox, comərdin səxavəti var,
ibadəti yoxdursa", "kimi ac, kimi ac-yalavac"
dolaşırsa, hardan bilək kim
yamandır, Çingiz oğlu? ("Tanrım")...
Biləyinə güvənən igid ("İgidim")
kələyinə güvənən igiddən
güclüdür. Həm də mərdlə daş
daşıyan namərdlə çörək kəsəndən
güclüdür. Bir də el qəhri
çəkənlər "azacıq aşım,
ağrımaz başım" fəlsəfəsiylə
yaşayanlardan güclüdür. Bir də
lilparla su içənlər büllur cam sonulayanlardan
güclüdür. Bir də yurdunda yoncanın göyərib-göyərmədiyini
soruşan ("Obadamısan, yurdum?!") el canlı kişi sərhədlərimizdən
uzaqlarda haranın yaşıllıq, gözçəkən yer olduğunu
soruşanlardan çox güclüdür...
"Arazbar
gülü"nü oxuyunca könlümü
"Arazbarı" telləndirir, Seyid Şuşinskinin
avazını eşidirəm sanki: burda yaxşı var, yaman
var...
Kimdir yaxşı, kimdir yaman? - nə
"Arazbarı" deyir, nə də "Kim yaman?" Bu düşüncələrlə baş-başa
qalınca Dirili Qurbaninin, Dirili Surxayın şəbnəmmisal
gəraylılarını eşidirəm. Bu,
Qurbani hikmətinə, Surxay hikmətinə biət eşitmədir,
qayibanə eşitmədir. Mənə elə gəlir
ki, zaman bircə anlığa ayaq saxlasa, Ənvərin esseləri
dil-dil ötəcək, daş üstə də Arazbar
gülləri bitəcək:
Bu kül sevdalıq
külüdü,
Bu kül
açacaq kilidi...
Arazbar
könül gülüdü,
Harayına obam gələr.
Dirili Surxayın ruhu əlini gözünün
üstünə qoyub nəvəsinin səsinə sarı
boylanacaq, gümanındayam. Bu güman mənim
gümanım olsa da, "Kim yaman?"ın qurğusudur, əməlidir.
Və bu düşüncələr içindəykən mənə
elə gəlir ki, Dirili Qurbaninin məzarını ziyarətə
Ənvər Çingiz oğluyla, Dirili Surxayın nəvəsi
Sərdar Sərxan oğluyla mən də gedirəm.
Zamanında Xətaimizin ruh qardaşı olmuş söz sərkərdəsinin
ziyarətinə, həm də uğur duası kimi
pıçıldadığım iki misrayla gedirəm:
Gəlirəm
bir könül xoşluğu ala
Sənin
"Bənövşə"ndən mənim
"Bənövşə"m.
Ənvərin "Bənövşə"si mənim
"Bənövşə"mə baxır, mənim "Bənövşə"m
Ənvərin "Bənövşə"sinə. O "Bənövşə"nin də sorğusu dodağını
yandırır, bu "Bənövşə"nin də
sorğusu dodağını yandırır: "Kim yaman?"
Bizi Qurbaninin məzarından iraq salan gərdişmi,
bu gərdişə yol açan qüdrətmi, bu gərdişin
süründüyü cığırı-izi
çığnayıb keçən sevgimi? Əlimizdən
tutub aparan qüdrətdir güclü, bu qüdrətin
dönməzliyidir güclü.
"İgidliyin biləkdə deyil, ürəkdə
olduğunu" deyənlərdir güclü, "biləyə
deyil, kürəyə güvənənlərdir"
güclü ("İgidim"). Kimdir güclü?
- "dikbaşı baş əydirənlərdir,
dizibərki diz çökdürənlərdir"
güclü ("Onlar")...
Kimdir güclü? - "Oğuzun yayxanan dəniz misallı ordusunun ayaqdan
başa, torpaqdan daşa dünyanı tutduğuna"
inanıb da rastlaşdığından "haralısan?"
soruşmayıb, kökünü soruşandır
("Haralısan?") güclü...
"Arazbar gülü" ilə "Yurd yeri"
arasında mənəvi-ruhi bağlılıq var. Hansı
hansını tamamlayır, hansı hansının əvvəlidi? - ayırd
eləmək mümkünsüzdü. Niyə?
- ikisi də Vətən deyir, torpaq deyir,
yurd, ocaq deyir.
Bir bayatının
sonluğunu xatırlayıram:
...Dərdlini
dindirməyin,
Dərd özü dilləndirir.
Elindən
iraq düşənlərin dərdini yellər
daraqlayır, sellər varaqlayır. Dərdin əriş-arğacı
qəhrdi. Qəribliyin qəhri can üzür, ruh
sarsıdır. Eldən uzaq düşənlər
elin dünənini xatırlayır, dünənin
qılınc tutanlarını, at çapanlarını, boy
boylayanlarını, soy soylayanlarını xatırlayır.
Günyəsi igidlik olan eli zamanında
döyüşə Tanrı uğurlayardı, qazavata gedənlərə
göylər də, yerlər də "Qəzan mübarək!"
deyərdi. "Yurd yeri" "at minib axına varanların,
qalalar yıxanların" yurdudur: "Haçan savaş
olsa, meydan dolu baş olardı". Niyə qada
bəd gətirdi? Ənvər evindən,
elindən didərgin düşənlərin ruh qardaşı
kimi elinə xitabən deyir ki, "Səni yağı nə
yaman darımış, nə yaman dağıtmış,
gözəl yurdum! Səni yağı nə yaman
talamış, nə yaman dalamış, gözəl yurdum! Ağban evlər yanmış, örəni
qalmış. Yamyaşıl bağlar qurumuş,
viranı qalmış..." Müraciətdə
məntiqi qınaq da var, suçlama da. Kimsə
qınanmır, kimsə suçlanmır. Hamı
qınanır, hamı suçlanır. "Qol
salıb yağı basan qılınclar" nədən
korşalıbmış? Kimdi
güclü? - qılıncına
bülöv çəkənlərdir, məqamı
çatanda yağı sinəsinə çökənlərdir,
yağının can evini sökənlərdir,
yağını
urvatsızlaşdırdığı ömrünü
"quru yuyub yaş sərənlərdir". Elin
"ot basmış yoluna, qurumuş arxına"
ağrıyan bədii "mən" bir sevginin, sevgi boyda bir
ümidin işığında gedib yurd yerinə. Uçuntu-dağıntını da onda
görüb, qayıdışı (özünün də
elin-obanın da qayıdışını) o yaralara məlhəm
bilib - "Yurd yeri" torpaqlara söz məlhəmidir (Kimdir
güclü? - "Yurd yeri"dir güclü,
"İgidim"dir güclü, "Baba"dır,
"Zümzümə"dir güclü...)
Əski uyğur mənbələrində
"türk" sözünün bir yozumunun güclü,
qüvvətli olduğu deyilir. Kimdir güclü?
- türkdür güclü...
Yolçu yol gedəndir. Hər yol gedən
yolçu deyil ha. Yolçu mənzillər
kəsəcək, dağlar aşacaq, dərələr
keçəcək, dizləri dağlardan daş da qoparda bilər.
Yollar yora-yora mənzilini mənzillərə tələsdirən,
qarşı yatan qara dağların sinəsində yel əsdirən,
kələ-kötür yollara törpü olan, yorğun yola,
yarğan yola körpü olan inadına yol yoldaşım deyənlərdir
güclü. Ənvər
Çingizoğlunun "Yolçu"su hamımızın
ruh qardaşımızdır - kökünün ardınca
getdiyinə görə. Yollar niyyəti bəlliləri
yora bilməz.
Ənvər
Çingizoğlunun "Yolçu"su "Günəşin
qovurmasından, küləyin sovurmasından, toz olub yelə, su
olub selə qarışmaqdan çəkinməyən yolçuya" uğur
duasıdır. Kim güclüdür? - hardan hara gedəcəyini bilənlərdir
güclü, yolun toz-tomurunu diziylə silənlərdir
güclü, yolun inadına, tərsinə gülənlərdir
güclü, yolu "yorğa at əvəzi
çapırdanlardır" güclü, kökünü
tapmağa gedənlərdir, tapanlardır güclü. O
yolçunu tanıyanlardır güclü. Tanıdınmı
onu, oxucu qardaşım? Ənvərin
tanıdığı yolçunu tanıdınmı?..
Kimdir güclü? - "Allah istəyən quzuya qurd dəymədiyinə əminlərdir"
("Tənhalıq") güclü, Qumru nənənin ələyini,
sacını
dınqılılaşdıranları -
balacalaşdıranları ("Ayaqüstü
görüş") tanıyanlardır güclü,
onları zəbun edənlərdir güclü...
"Kim yaman?"ı həmdərd bilənə, dərd üstün gələndə "Kim yaman?"la dərdləşənə güclü desəm, suç olmaz. "Su dibində qovağınız tək bitməsin! Təknədə çörəyiniz də tək olmasın!" ("Tənhalıq") dualarına bağır basanlar da güclüdür...
"Kim yaman?"ı oxuyub xətm edəndən
sonra əmin oldum ki, Ənvər Çingiz oğlu
güclü adamdır...
Rəşid
FAXRALI
525-ci qəzet.- 2021.- 27 avqust.- S.14.