Filmin Kiyarüstəmi zirvəsi
Kino sənəti Qriffitlə başladı və Kiyarüstəmi ilə də bitdi...
Jan Lyuk Qodar
- "Dostumun evi
haradadır?" filminə
baxmısan? - "kinomanyak"
dostumun sualını eşitsəm də, reaksiya vermədim.
- Abbas Kiyarüstəminin
filmidir. İranlı... - bunu deyib
telefonda nə isə axtarmağa başladı.
İranlı deməsi mövzuya olan biganəliyimi təmiz dəyişdirdi. İstər-istəməz Ehsan Pərsanı xatırladım. Ümumiyyətlə,
fars mədəniyyətindən
kiminsə, nəyinsə
adının çəkilməsi
ilk olaraq mənə Ehsan Pərsanı xatırladır...
Və bu şeiri:
Sevirəm
səninlə birlikdə
addımlamağı...
Yol tikəcəyəm
sənin üçün,
ev əvəzinə...
- yox, baxmamışam.
Dostum elə bu "yox" cavabını gözləyirmiş
kimi üzərimə
elə hücum çəkdi ki, dörd-beş dəqiqə
dayanmadan film haqqında,
filmin insanlarda və ümumən dünya kinematoqrafiyasında
necə iz buraxması haqqında danışdı. Danışdıqca gözlərindəki məmnunluq hissi adamı filmə baxmağa təhrik edirdi.
Xülasə, ən qısa zamanda filmə baxdım və yazının əvvəlində
fransız rejissor Qodarın heç də birmənalı qarşılanmayan fikrinə
ikiəlli şərik
oldum. Baxmayaraq ki, bu ifadə əvvəl məndə də ciddi ikrah hissi
yaratmışdı. Yeri gəlmişkən,
oxucuya filmlərə baxmadan öncə mövcud fikrə qərəzli davranmamağı
da tövsiyə edirəm.
Az-çox kino sənətindən
və ümumiyyətlə,
filmoqrafiyadan anlayışı
olanlar yaxşı bilər ki, rejissor Kristof Nolanın üslubunu sevən bir izləyicini tempi düşük
filmlər cəlb eləyə bilməz. Amma Kiyarüstəmi film adına elə
şeylər edir ki, dediyimiz "düşük temp" adamda
gözlənilənin əksinə,
daha da maraq
oyadır. Yəni filmlərdə "film olmaq" anlayışı
elə ilk kadrdaca yoxa çıxır.
Adam özünü hadisənin
düz mərkəzində
hiss edir, amma yenə də bir izləyici olaraq.
Filmlərdəki dialoqlar ümumi mövzunun açarı olmaqla bərabər, həm də poetik bir təsir
bağışlayır. Xüsusən, uşaq obrazları, onların seçimi,
"özlərini" oynaması
çox möhtəşəmdir.
Və mənim fikrimcə, dünya filmində Kiyarüstəminin uşaq
obrazlarına bərabər
tutulacaq ikinci bir obraz yoxdur.
"Dostumun evi haradadır?"
filminin giriş səhnəsində uçuq-sökük
ibtidai sinif səhnəsi təsvir olunur ki, təkcə
bu səhnə film adına çox
şeyi ifadə eləyir. İzləyici
ilk üç dəqiqədə
artıq Kiyarüstəmi
dünyasıyla tanış olur.
Dərsə bir neçə
dəqiqə gecikən
müəllimin yoxluğundan
istifadə edən uşaqların səs-küyü,
müəllimin "yumşaq
əsəbi", uşaqlarla
rəftarı, onları
müəllimcəsinə danlaması
və digər bu kimi detallar
film deyil, çünki
bu səhnənin film olmaq kimi gözləntisi
də yoxdur. Bu, həyatdır, həyatın özüdür.
Olduğu kimi, bəzəksiz-düzəksiz...
Ümumiyyətlə, Abbas Kiyarüstəminin yaradıcılığında,
xüsusən də, bu və bu
filmlə əlaqəli
digər iki filmində ("Və həyat davam edir", "Zeytun ağacları altında")
aktyor oyunu anlayışından söz
açmağa dəyməz.
Bilmirəm, kinotənqidçilər bu ifadəmlə razılaşar, ya yox, amma mənim
şəxsi düşüncələrimə
görə, Kiyarüstəmini
elə Kiyarüstəmi
edən də məhz bu "obrazın sərbəstliyi"
məsələsidir. Film
sırasında aktyorlara
o qədər sərbəstlik
verilir ki, fimə baxdığını
unudursan.
Yəni dünyaca məşhur
"Joker" obrazını və onun mürəkkəb
xarakterini saatlarla analiz eləmək mümkündürsə, Kiyarüstəmi
obrazlarında bu mürəkkəblik yoxdur. Obraz filmdəki obrazlılığının
təsirinə düşmür,
obrazın işi sadəcə özü olmaqdır, özünü
təqdim eləməkdir,
oynamaq yox!
Müəllim, məktəbli, məktəblinin
anası, yolüstü
çayxanaların birində
əyləşmiş 70 yaşlı
qoca və s. Sadalananların heç birində obraz yükü yoxdur. Bir "joker"in
normal insan xarakterindən
çıxıb "joker" olana qədər keçdiyi həyat yolu nə qədər
mürəkkəbdirsə, sadə bir məktəblinin
öz dostu üçün eləmək
istədiyi fədakarlıq
bir o qədər sadədir. Məhz Kiyarüstəmi fərqi də odur ki, o, sözügedən
sadəliyi bizə kino kimi yedizdirə
bilir. Üstəlik, doyura da bilir. İzləyiciyə başqa nə
lazımdır ki?
Filmlərdə öyrəşdiyimiz teatral
aktyor oyunu, teatral davranışlar Kiyarüstəmi dünyasında
yox dərəcəsindədir. Məsələn,
oxucu bu yazını elə burdaca dayandırıb sözügedən filmi axtarışa versə, filmin 13-cü dəqiqəsindən
başlayan və filmin əsas düyün nöqtəsini
təşkil edən ana ilə oğlunun
dialoqu səhnəsini
izləsə, nə dediyimi dərhal başa düşəcək.
Rejissorun
ən məşhur filmlərindən biri də "Və həyat davam edir" filmidir ki, əslində, yuxarıda adını çəkdiyim digər iki filmlə birlikdə bunlara "Kiyarüstəminin üçləməsi"
də deyə bilərik. Çünki filmlərdə bir-biri
ilə əlaqəli müəyyən bağlar
var.
"Və həyat davam edir" filminin ana xətti ata ilə oğlun "Dostumun evi haradadır?"
filminin aktyorlarını
axtarması üzərində
qurulub. Bəli, bu qədər
bəsit. Amma Kiyarüstəmi
orijinallığı bu
dəfə həmin bu ana xəttin
fonunda İrandakı zəlzələ və onun fəsadlarını xırda dialoqlara yansıtmaqda özünü
göstərir.
Məsələn, filmin ən yaxşı səhnələrindən
birində keçən
bu dialoq hesab edirəm ki, yazı üçün
də ola
biləcək ən uğurlu sonluqdur.
- Bağışlayın, bir
söz soruşmaq istəyirdim.
- Buyurun.
- Zəlzələ bu qədər can aldığı
bir vaxtda siz televizorda futbol izləyirsiz?
- Sözün düzü, mən özüm də yas içindəyəm, ağa. Balaca qardaşımı və qardaşım oğullarını itirdik. Amma əlimizdən nə gəlir? Mən hazırda dünya kuboku oyununa baxıram və dünya kuboku hər dörd ildən bir olur, amma zəlzələ qırx ildən bir. Elə, ya belə, həyat davam edir...
Dialoq sizdə lazımi təəssüratı
yaratdısa, Kiyarüstəmi ilə tanış olmağa tələsin.
Nihat Pir
525-ci qəzet.- 2021.- 27 avqust.- S.10.