Molla Pənah Vaqif
yaradıcılığında xalq həyatı və ölkə
coğrafiyası
Böyük
Azərbaycan şairi Molla Pənah Vaqifin
yaradıcılığı üçün xalq həyatının
təsviri əsas motiv idi. Təsadüfi deyildir ki, Vaqifi xalq nəğməkarı
adlandırırlar. Molla Pənah Vaqif Azərbaycan milli məişətini,
adət və ənənələrimizi, sadə, təbii el
gözəllərini, ölkəmizin təbiətini
bütün zahiri gözəlliyi və mənəvi aləmi
ilə birlikdə ilhamla tərənnüm etmişdir. Molla Pənah Vaqif özündən əvvəlki zəngin
ədəbi ənənələrə, klassik poeziyaya
yaxından bələd olmuş, lakin yeni tarixi şəraitdə
ədəbiyyatı daha da inkişaf etdirməyin
yollarını tapmış, şeirdə təzə yol
açmağı bacarmışdır. Şeirin təzə
yolu isə - gerçəkliyi realist şəkildə əks
etdirən, xəyalatında həyatın dadı, tamı, reallıqları ifadə olunan cəlbedici
poetik nümunələr yaratmaqdan ibarət idi. Molla Pənah
Vaqif bu yolla ədəbiyyatın yeni inkişafına yol
açan vəzifələrin həyata keçirilməsinə
nail ola bilmiş, çoxəsrlik Azərbaycan
poeziyasının Vaqif mərtəbəsinə yüksəlmişdir.
O, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə heca vəznli
realist şeir məktəbinin və erkən realizm ədəbi
cərəyanının yaradıcısı kimi daxil
olmuşdur.
Molla Pənah
Vaqifin yaradıcılığında xalq həyatı bir
neçə istiqamətdə təsvir və tərənnüm
olunmuşdur:
1. Vaqif mənsub
olduğu xalqın milli məişətini real şəkildə
əks etdirmişdir.
2.
Xalqın adət və ənənələri Molla Pənah
Vaqifin şeirlərində tərənnüm olun-muşdur.
3. Vaqif
"ellər yaraşığı, ölkə gözəli"
olan Azərbaycan gözəllərini vəsf etmişdir.
Azərbaycan xalqının milli məişəti Molla Pənah
Vaqifin şeirlərində real şəkildə təsvir
edilmişdir.
Vaqif milli məişətin etnoqrafik
çalarlarının bütün gözəlliyini
müşahidə etmiş və şeirlərində
canlandırmışdır. Şair Azərbaycan
xalqının milli məişətini onun dəyərləri
və adətləri ilə vəhdətdə tərənnüm
etmişdir. Ona görə də Vaqifin
yaradıcılığında məişət səhnələri
həyatın seçilmiş məqamları və
insanların mənəvi keyfiyyətləri ilə birlikdə
təqdim olunur. O, Azərbaycan həyatının və
məişətinin ən sadə çalarından tutmuş
səciyyəvi xüsusiyyətlərinə qədər
bütün reallıqlarını poeziyanın mövzusuna
çevirmişdir:
Evlərdə
məst, başmaq satanı qoyma,
Çaxır
içib, sərxoş yatanı qoyma,
Özünə
qardaşlıq tutanı qoyma,
Qonaq
üçün çörək verəni saxla!
...Sən
mənim sözümə heç gətirmə şək,
Bizim evlərdə
də gəl görün tək-tək,
Dirrik-tərəvəzə
yaxşı keşik çək,
Kişniş,
şüyüt, təzə tərəni saxla!
Azərbaycan xalqının adət-ənənələri
Vaqifin şeirində realist mövqedən
işıq-landırılmışdır. Şairin məşhur
"Bayram oldu" şeiri kasıb ailələrin Novruz bayramı
mövsümünün realist poetik səhnəsidir.
Novruz bayramı üçün səciyyəvi olan noğul,
düyü, motal, yağ, çuval və
s. kimi detallar tənqidi ruhda yazılmasına baxmayaraq, şeirə
bayram əhvali-ruhiyyəsi hopdurmuşdur. "Bu
gün" rədifli qoşmada işə "xublar evində"
- varlı ailələrdə Novruz bayramının
keçirilməsi fonunda Azərbaycan milli məişətinin
mənzərələri tərənnüm olunmuşdur.
Vaqifin gözəllik fəlsəfəsinə uyğun olaraq,
şeirdə Novruz bayramının gözəl adətləri,
sevinci ilə gözəllərin tərənnümü, sevgi
notları bir yerdə vəsf edilmişdir:
Yenə
bayram oldu xublar evində,
Sanasan, açılıb tazə gül bu gün.
Bənəfşə
zülfləri alasan ələ,
Şanə tək gəzəsən telbətel bu
gün.
Kim ölə,
kim qala bu bayramadək,
Cəhd
eylə, yetəsən gül əndamadək,
Gecələr
sübhədək, ta axşamadək,
Yarın
gərdənində ola qol bu gün.
Sanasan,
üzünü ərəq nəmidir,
Elə
bahar fəsli, gül şəbnəmidir,
İxtilat
bazarı, söhbət dəmidir,
Gərək
düşə dost kuyinə yol bu gün.
Milli adət-ənənələr içərisində
mühüm yer tutan Azərbaycan toylarını da Vaqif rəssam
kimi şeirə gətirmişdir. "Başına
döndüyüm toy adamları" qoşması ritminə
və ahənginə görə oynaq və yaddaqalan toy
mahnısı təəssüratı yaradır. Molla Pənah Vaqifin "Oynasın" rədifli bu
qoşması Azərbaycan poeziyasında toy mövzusunda
yazılmış ən yaxşı şeir hesab olunmağa
layiqdir. Azərbaycan toylarının ən səciyyəvi
etnoqrafik detalları və ən incə məqamları bu
şeirdə obrazlı şəkildə mənalandırılmışdır:
Başına
döndüyüm toy adamları,
Siz də
deyin: toya gələn oynasın,
Adını
demərəm, eldən ayıbdır,
Filankəsin qızı, filan oynasın.
Nə
müddətdi ona güvənən bizik,
Həsrətin
çəkməkdən canımız üzük,
Hər əlinə
alıb bir danə üzük,
Üzüyü
dəstinə alan oynasın.
Bir tuba
boyludur; boyu novrəstə,
Həsrətin çəkməkdən olmuşam xəstə.
İşarət
eylərəm anlayan dosta,
Dostunun qədrini bilən oynasın.
Azərbaycan milli məişətinin mühüm
atributları olan Novruz bayramı və toy mərasimi
haqqında yazdığı şeirlər Molla Pənah Vaqifin
mənsub olduğu xalqın milli ruhuna, adət-ənənələrinə,
folklor və etnoqrafiyasına dərindən bələd
olduğunu və xalq həyatını böyük ilhamla tərənnüm
etdiyini göstərir. Bütün bunlar göstərir ki, Molla Pənah
Vaqifin yalnız gözəlləri vəsf edən sənətkar
kimi təqdim olunması onun
yaradıcılığının mahiyyətini tam əhatə
etmir. Molla Pənah Vaqif xalq həyatının
bütün reallıqlarını və incəliklərini milli
mahiyyəti və zəngin etnoqrafik çalarları ilə
birlikdə dərindən dərk edən və şeirlərində
geniş şəkildə əks etdirən qüdrətli sənətkardır.
Molla Pənah Vaqifin gözəllik fəlsəfəsi
geniş anlayış olub, həyatın, insanın və
milli-mənəvi dəyərlərin bütün reallıqlarını
əhatə edir. Eyni zamanda Vaqifin gözəllik
düşüncəsi həyatilik və təbiilik prin-siplərinə
əsaslanan, gözəlliyi realist şəkildə təsvir
və tərənnüm edən həyat eşqi fəlsəfəsidir.
Molla Pənah Vaqifin xalq ruhunda yazılmış şeirləri
sözün obrazlı mənasında həyatın bənzərsiz
"tamaşası" və təəssüratını
yaradır.
Görkəmli ədəbiyyat-şünas Firidun bəy
Köçərlinin yazdığı kimi, "Molla Pənah
milli şair olduğuna binaən hər nə onun qələmindən
zühura gəlibsə, …tamamisi ürəkdən
və həqiqi həyatdan nəşət edən əsərlərdir.
Onlarda öz müasirlərinin ayini-adatı,
adabü-əxlaqı və dolanmaları artıq məharət
ilə rişteyi-nəzmə çəkilibdir". Doğrudan da, Vaqifin şeirlərində
yaşadığı dövrün Azərbaycan gözəllərinin
bənzərsiz obrazı rəssam kimi bütün cizgiləri
ilə təsvir olunmuşdur. Vaqifin
şeirləri yaşadığı dövrün qadın
gözəlliyinin obrazlı bədii portretlərindən ibarətdir.
Onun şeirlərində qadın zahiri və daxili gözəlliyi
ilə yanaşı, zəngin etnoqrafik çalarları:
geyimi-keçimi, məişəti ilə birlikdə təqdim
olunur. Gözələ və gözəlliyə münasibətdə
Vaqif mahir bir şair-rəssam kimi çıxış edir:
Molla Pənah Vaqifin tərənnüm etdiyi gözəllər
şair xəyalının obrazları olmayıb, həyatda
mövcud olan "ellər yaraşığı, ölkə
gözəli"nin həqiqi və təbii
obrazlı ifadəsindən ibarətdir. Molla Pənah
Vaqifin təsvir etdiyi gözəlləri özünəməxsus
yeni bədii təsvir və ifadə vasitələri
canlandırır. Şairin Yanağı laleyi-baharı
kimi, Ləbləri yaqutun kənarı kimi, Bir dənə
nasüftə mirvari kimi, Zülfü ya bənəfşə,
ya səmən kimi" ilhamla vəsf etdiyi Azərbaycan gözəli
həm də ağıllı-kamallı, "işarə
anlayıb, hal bilən" olmaları ilə klassik romantik
lirikadakı "sevgili-canan"lardan fərqlidir:
Təmizlikdə
ola meyli həvəsi,
Olmaya
aşiqə nazü qəmzəsi,
Gül təki
qoxuya nitqü nəfəsi
Zülfü ya bənövşə, ya səmən gərək.
Tavus kimi
cilvələnə hər səhər,
Bəzək verə camalına sərbəsər.
Dindirməmiş
verə könüldən xəbər,
İşarə anlayıb, hal bilən gərək.
Molla Pənah Vaqifin şeirlərində tərənnüm
edilən "gərdəni minadan", "ağ əl-ləri
əlvan hənadan", şəkər
gülüşlü, "sinə meydan, zülf pərişan,
bel nazik", ənlik-siz-kirşansız, "ellər
yaraşığı - ölkə gözəli" olan Azərbaycan
gözəli ədəbiyyatımızda yeni bədii obraz idi. Azərbaycan
gözəllərinə aid etdiyi "yaşılbaş
sona" obrazı ədəbiyyatda qadın gözəlliyinin
obrazlı təcəssümündə Molla Pənah Vaqifin
möhürüdür. "Yaşılbaş
sona" Vaqifin təqdimatında "əcəb seyrəngahı"
olan Azərbaycan milli-mənəvi varlığının təcəssümüdür.
Vaqif şeirlərində "yaşılbaş sona"nın azərbaycanlı simasını müəyyən
etmək üçün bu obrazı ölkəyə məxsus
konkret qadın adlarının timsalında
canlandırılmışdır. Vaqif "həsrətindən
canının çıxdığı" Zeynəb
adlı gözəli yaşılbaş sonaya bənzətmiş,
lalə yanaqlı el gözəlinin obaya yaraşıq
olduğunu xüsusi olaraq vurğulamaqla onun "ölkə
gözəli" olmasından qürur duymuşdur.
"Zeynəb" rədifli qoşma "ölkə gözəli"nin əsas xüsusiyyətlərini əks
etdirir:
Qaşa vəsmə,
gözə sürmə çəkəndə,
Siyah
zülfü dal gərdənə tökəndə,
Sallanıban
kəklik kimi səkəndə
Oxşarsan
yaşılbaş sonayə, Zeynəb!
Yanağı
laləsən, qaməti dalsan,
Ağzı
şəkər, dili, dodağı balsan,
Sanasan ki,
yorğun, vəhşi maralsan,
Olubsan
yaraşıq obayə, Zeynəb!
Başqa bir şeirində isə Vaqif Azərbaycan
qızlarını obrazlı şəkildə "bir
bölük yaşılbaş sonalar"a bənzədir. Sairin
"yaşılbaş sonalar"a həsr
edilmiş şeirləri, o cümlədən də,
"Qızlar" rədifli şeiri dil baxımdan çox
sadə və obrazlıdır. Dilin sadəliyi və bədii
təsvir vasitələrinin yeniliyi baxımından Vaqifin
XVI-II əsrdə yazılmış "Qızlar" rədifli
şeiri sanki XX əsrdə Səməd Vurğunun qələmindən
çıxmış şeir kimi səslənir:
Bir
bölük yaşılbaş sonalar kimi
Yığılıb
gəlibdir Qazağa qızlar,
Ayna
qabağında qara qaş üçün,
Endirib gətirmiş qulağa qızlar.
...Ey
ağalar, necə sitəm etdilər,
Vaqifin
canını çox incitdilər,
Yenə
durub qatarlanıb getdilər,
Sözlərin qoydular qırağa qızlar.
Göründüyü kimi, "yaşılbaş
sona" obrazı Azərbaycan ədəbiyyatına Molla Pə-nah
Vaqif tərəfindən gətirilmişdir. "Yaşılbaş
sona" Vaqifin şeirlərində ilhamla tərənnüm
olunan "ellər yaraşığı, ölkə gözəli"nin ümumiləşdirilmiş bədii
obrazıdır. "Yaşılbaş sona"
Molla Pənah Vaqifin Azərbaycan şeirinə daxil etdiyi milli
brenddir. Bu, böyük Füzulinin
"qönçə ağızlı, sərv boylu, səməni
üzlü" gözəlindən fərqli olan, real həyatdan
alınmış, xalq bədii təfəkkürü ilə
təsvir edilən Azərbaycan gözəlidir. "Yaşılbaş sona" Vaqifin Azərbaycan
gözəllərinin baş qəhrəmanıdır. Molla Pənah Vaqif "yaşılbaş
sona"larda görmək istədiyi gözəl-likləri
aşağıdakı şeirdə bütün detalları
ilə göstərmişdir. Bu mənada Molla Pə-nah
Vaqifin "Hər yetən gözələ gözəl demərəm"
misrası ilə başlanan "Olur" rədifli
qoşması şairin "yaşılbaş sona" gözəllik
konsepsiyasının proqramından ibarətdir:
Hər
yetən gözələ gözəl demənəm,
Gözəldə
bir qeyri əlamət olur:
Zülf
bir yana düşər, gərdən bir
yana
Özün bilməz, bir özgə babət olur.
...Müjgan
oxun atar, yay qaşın çəkər,
Dələr
bağrım başın, ürəyim sökər,
Sözü
duzlu olur, dodağı şəkər,
Hekayəti şirin hekayət olur.
Gərdəninə
müşkin tellər düzülür,
Hər
qıya baxanda canlar üzülür,
Sürmələnmiş
siyah gözlər süzülür,
Oturub durmağı qiyamət olur.
Molla Pənah
Vaqifin çox vaxt ümumiləşmiş şəkildə
"gəlin", yaxud "şamama"
adlandırdığı gözəllərdə Azərbaycan
qızlarının bütün özünəməxsusluqları,
gözəl-liyi və dərin mənəviyyatı tam yeni bədii
vasitələrlə canlandırılmışdır: maral
baxışlı, saçları "iki dəstə tər
bənövşə tək", "yasəmən
qoxulu", "nazik əllərində innabı həna",
"sözləri qənd, ağızları piyala",
"yanağı lalədən ziyadə göyçək".
Həm də ən başlıcası "həyası
üzündə, əqli başında!" Və həm də "Vilayət içində həm
adlı-sanlı!", "Bir nazik kamallı, bir nazik
işli!" Vaqif bu qənaətdə idi
ki, "Lalə zənəx-danlı, qönçə
dodaqlı" gözəllərdə "adamlıq ədası"
olmazsa, onlar "könül aşinası" deyildirlərsə,
onda şeir rübabı "hayıf ki, yoxdur" nidası
ilə narahat həyəcanları ifadə etməlidir.
Budur, Molla Pənahı Vaqif mərtəbəsinə
çatdıran, yaxud Vaqifi Molla Pənah edən yeni ədəbiyyat!
Molla Pənah Vaqifin ədəbiyyata təqdim
etdiyi bədii obrazın zahiri gözəlliyi kimi mənəvi
keyfiyyətləri də Azərbaycan gerçəkli-yinin təzahürüdür.
Məlum olduğu kimi, Molla Pənah Vaqifin bir çox
şeirlərindəki konkret ola-raq öz adları ilə tərənnüm
olunan el gözəllərindən hər biri Azərbaycan
qadın gözəlliyini fərqli çalarlarla zənginləşdirir. Onun
haqqında ayrıca şeir yazdığı Pəri, Zeynəb,
Fatimə, Yetər kimi gözəllər mənsub olduğu
xalqın gözəllik anlayışı-nı ifadə edən
cazibədar qadın obrazlarıdır. Bu cəhətdən
Vaqifin qadın obrazları klassik poeziyadakı adlı qadın
surətlərindən əsaslı şəkildə fərqlənir.
Belə ki, Azərbaycan klassik poeziyasında vəsf edilən
Leylilər və Züleyxalar ümumi şəkildə
türk-müsəlman əfsanələri və
dastanlarından alınma surətlər olduğu halda, Vaqifin
Zeynəbləri və Yetərləri yalnız Azərbaycan həyatını
və məişətini təmsil edən ob-razlardır. Milli qadın obrazları yaratmaq baxımından Molla
Pənah Vaqifin tərən-nüm etdiyi gözəlləri
klassik poeziyadakı qadın surətləri ilə yox,
"Kitabi-Dədə Qorqud" eposundakı Burla xatunlarla,
Banuçiçəklərlə müqayisə etmək olar.
Vaqifin şeirlərində
yaşadığı dövrün Burla Xatunlarının
obrazı yaradılmışdır. Molla Pənah Vaqifin
"ellər yaraşığı, ölkə gözəli"
olan Pərisi sanki Qazan xanın və İç Oğuzun
dayağı olan Burla xatunu, "bir üzü gül, rəngi
lalə, zülfü tər", "gözəllikdə
ta-mam xəlqi mat etmiş" Bənəfşəsi isə
Bamsı Beyrəyin Banu Çiçəyidir. Bütövlükdə
Molla Pənah Vaqifin "ağ əlləri əlvan hənalı"
olmaqla bərabər, "el-oba içində həm
adlı-sanlı" gözəlləri Dədə Qorqud
eposundakı zahiri gözəlliyi mənəvi dəyərlərini
tamamlayan qadın qəhrəmanlarının yeni tarixi şəraitdəki
davamı təəssüratı yaradır. Bu mənada
Molla Pənah Vaqifin qadın obrazları yaradarkən işlətdiyi
bədii təsvir və ifadə vasitələri elə bil ki,
"Kitabi-Dədə Qorqud"da aşağıdakı
misralarda öz əksini tapmış qeyri-adi məcazların
təzələnmiş davamıdır:
Bəri gəlgil,
başım baxtı, evim taxtı,
Evdən
çıxıb yeriyəndə sərv boylum!
Topuğunda
sarmaşanda qara saçlım!
Qurulmuş
yaya bənzər çatma qaşlım!
Qoşa
badam sığmayan dar ağızlım,
Payız
almasına bənzər al yanaqlım!
Qadınım,
dayağım, döl verənim!
Molla Pənah Vaqifin gözəlləmələri erkən
yeni dövrün Dədə Qorqud soylamalarıdır.
Molla Pənah
Vaqif Azərbaycan həyatını gözəllikləri və
"ölkə gözəlləri", "şahbaz igidləri"
və çətinlikləri ilə birlikdə təsvir edərək
Vətən haqqında real təsəvvür yaradır.
"Bayram oldu" şeiri - Azərbaycan poeziyasında
ölkənin mövcud həyat tərzini əks etdirən
realist düşüncənin obrazlı bədii ifadəsidir. "Bayram
oldu" şeiri - Molla Pənah Vaqifin həyata dərin və
hərtərəfli baxışlarını, vətəndaşlıq
ruhunu qabarıq şəkildə əks etdirir. "Bayram oldu" şeiri - konkret şəraitdə
Azərbaycan həyatının və azərbaycanlıların
güzəranının şeir dili ilə ifadə olunan təbii
əks-sədasıdır. "Bayram
oldu" şeiri Molla Pənah Vaqifin şikayətnaməsidir.
Burada ayrılıqda götürülmüş bir adamın,
yaxud konkret bir ailənin deyil, bütövlükdə ölkədə
mütləq əksəriyyət təşkil edən
kasıb təbəqənin real həyat tərzi öz əksini
tapdığı üçün "Bayram oldu"
şeirini XVIII əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
da şikayətnaməsi adlandırmaq olar. "Bayram
oldu" şeiri "Füzuli şikayətnamə"sinin
davamı, Mirzə Ələkbər Sabirin "Nədamət
və şikayət"inin əvvəlidir. Məhəmməd
Füzulinin realizmə meyilli romantik nəsr nümunəsi olan
"Şikayətnamə"dəki dil-üslubunu "Bayram
oldu" şeirində çətin güzərandan giley
xarakterli tənqid əvəz etmişdir:
Bayram
oldu, heç bilmirəm neyləyim,
Bizim evdə dolu çuval da yoxdur.
Dügiylə
yağ hamı çoxdan tükənmiş,
Ət heç ələ düşməz, motal da yoxdur.
Allaha
bizmişik naşükür bəndə,
Bir söz desəm, dəxi qoymazlar kəndə.
Xalq
batıbdır noğla, şəkərə, qəndə,
Bizim evdə axta zoğal da yoxdur.
Bizim bu
dünyada nə malımız var,
Nə də
evdə sahibcamalımız var
Vaqif,
öyünmə ki, kamalımız var,
Allaha şükür ki, kamal da yoxdur.
Molla Pənah Vaqifin "Hayıf ki, yoxdur" şeiri
şairin yaradıcılığındakı nikbinliklə
ictimai narazılığı birlikdə təsvir edən əhəmiyyətli
bədii nümunədir. Şeirdəki "Kür
qırağı" - yer adı Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni doğulan ölkə coğ-rafiyası
anlayışının nikbin notlarla ifadə edilən əyani
təzahürüdür. Həm də "Kür
qırağı" adlandırıla biləcək bu
şeir "əcəb seyrəngahı", "qış
günü qışlağı", "gözəl
obası", "adamlıq ədası", cümlə-cahana
örnək olan Vətən torpağı idealının tərənnümünə
həsr olunmuş bənzərsiz poeziya nümunəsidir. Şeirdəki "hayıf ki, yoxdur" ifadəsi dərin
mənası və məntiqi ilə "niyə olmasın
ki", yaxud "olmalıdır" kimi başa
düşülməlidir. Bu, Kür
qırağının timsalında bütövlükdə Azərbaycan
ölkəsi haqqında yazılmış dərin mənalı
şeirdir. "Kür
qırağı" şeirində bir xeyli dərəcədə
məkanın mövcud vəziyyətindən təəssüf
hissi ilə danışılsa da, bütövlükdə bu
şeir Vaqifin "cümlə cahanın" gözü olan
eli-obası ilə, doğma yurdunun "havasının,
torpağının, yerinin" misilsizliyi ilə iftixar
duyğusu yaşadığını mənalandırır.
"Kür qırağı"
adlandırılmasına baxmayaraq, bu şeir Azərbaycan ədəbiyyatında
şairin açıq ünvanla öz ölkəsinə həsr
etdiyi nadir şeirlərdən biridir. Nizami
Gəncəvinin "Bərdənin tərifi" kimi klassik ədəbiyyatda
konkret ünvanı göstərilən poetik nümunələr
çox deyildir. Orta əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatında Vətən anlayışı
"şəbi-hicran" şeirlərinin ruhunda, mahiyyətində
yaşamışdır. Molla Pənah
Vaqifin "Kür qırağı" şeiri Azərbaycanı
Vətən kimi mənalandıran mükəmməl poetik
nümunədir. Buna baxmayaraq, ədəbiyyatşünaslıqda
"Kür qırağı" şeirindəki Vətən
coğrafiyasının tərənnümü deyil,
"hayıf ki yoxdur" motivi daha çox
qabardılmışdır. Halbuki bu,
ölkə coğrafiyasının bənzərsiz poetik tərcümanı
olan qiymətli lirika nümunəsidir. Şeirdəki
"hayıf ki yoxdur" mətləbi isə Vaqifin əsasən
nikbin ruhda təzahür edən realizminin müəyyən
ağrılı çalarlara malik olduğunu da göstərir.
Əgər müqayisə etsək,
"Hayıf ki, yoxdur" adlandırılmasına baxmayaraq,
şeirdə ölkə üzrə olanların tərənnümü
olmayanların etiraf edilməsindən qat-qat çoxdur. "Hayıf ki, yoxdur" notları
çatışmayanları tamamlamaqla dövrün tam mən-zərəsini
əks etdirməyə xidmət edir. Eyni
zamanda, "hayıf ki, yoxdur" misralarında sadalanan
çatışmazlıqlar dövrün ictimai ziddiyyətlərini
deyil, məişət sahəsindəki və ya mənəvi
mühitdəki nöqsanları əhatə edir. Vaqifin nəzərində
"belə gözəl yerin, gözəl məkanın bir
gözəl obası", "şirin dilli, açıq qabaqlı"
gözəllərinin içərisində "könül
aşinası", onların "adamlıq ədası",
əlvan kəlağayı altında "cunası",
"zülfün burulması", "baxıb can
alması", "sarı kəhrəbası", "əlinin
hənası" hayıf ki yoxdur. Bu
misralardakı tənqid giley, arzu xarakteri daşıyır.
Tənqidin təəssüf, giley,
müşahidə, bədii təzad xarakteri
daşıması həm Vaqifin
yaradıcılığının və həm də onun
yaradıcısı olduğu erkən realizm ədəbi cərəyanının
xarakteri ilə səsləşir. Şeirdəki "belə
yerdə qalan vallah vərəmlər" misrasının
daşıdığı mənanı kəskinləşdirməklə,
ona ciddi ictimai məzmun vermək Vaqif realizminin xüsusiyyətləri
ilə uyğun gəlir:
Kür
qırağının əcəb seyrəngahı var,
Yaşılbaş
sonası, hayıf ki, yoxdur!
Ucu tər
cığalı siyah tellərin
Hərdən
tamaşası, hayıf ki, yoxdur!
Qış
günü qışlağı Qıraqbasanın,
Gözüdür
Aranın, cümlə-cahanın,
Belə
gözəl yerin, gözəl məkanın
Bir
gözəl obası, hayıf ki, yoxdur!
...Havasından
torpağının, yerinin,
Dadızmaz
dəhanın, ləbi-şirinin,
Pəri
çoxdur, nə fayda heç birinin
Adamlıq
ədası, hayıf ki, yoxdur!
Molla Pənah Vaqif dünya ölkələri haqqında
geniş məlumatı olan, xarici siya-sətdən baş
çıxaran, hərtərəfli dünyagörüşə
malik mütəfəkkir şəxsiyyətdir. Əsərlərində
Çin, Rusiya, İran, Misir, Hindistan, Ərəbistan,
Əfqanıstan, İraq, Orta Asiya ölkələri,
Gürcüstan və sair ölkə adlarının işlədilməsi
və bəzi dünya hadisələrinə işarələr
edilməsi Vaqifin beynəlxalq aləmə dair biliklərinin
coğrafi məlumatlardan irəli getdiyini göstərir. Şairin işlətdiyi Məşriq və Məğrib
sözləri onun coğrafi məlumatlarının
üfüqlərini təsəvvür etməyə imkan
yaradır.
Vaqifin şeirlərində Azərbaycana aid bir çox şəhərlərin və vilayətlərin haq-qında söz açılması onun ölkə həyatına da dərindən bələd olduğunu göstərir. Şeir-lərində müxtəlif münasibətlə adıçəkilən Bakı, Gəncə, Təbriz, İrəvan, Dərbənd, Şamaxı, Quba və sair yerlər və bir sıra ölkədaxili hadisələrə dair məlumatlar şairin Azərbaycanda gedən ictimai-siyasi proseslərin içində olmasını və hadisələrə konkret münasibət bəsləməsini nəzərə çatdırır. Ölkə anlayışı və konkret olaraq "ölkə" sözü Azərbaycan ədəbiyyatına Molla Pənah Vaqif tərəfindən gətirilmişdir. İlk dəfə Vaqifin səsləndirdiyi "ellər yaraşığı, ölkə gözəli" sözləri ilə ədəbiyyatda ölkə sözü ədəbi dövriyyəyə daxil edilmişdir. Molla Pənah Vaqif Azərbaycan ölkəsinin ilhamlı nəğməkarıdır.
Vaqifin şeirlərində "külli-Qarabağın abi-həyatı" da ilhamla tərənnüm olunur. Şairin baxışlarında onun üçün Qarabağ "nərmü nazik bayatı kimi" əziz olan, qəlbinin dərinliklərində yaşayan Vətən torpağıdır. Şeirlərində Cavanşirlər nəsli haqqında deyilənlər Vaqifin Qarabağ xanlığının Azərbaycan tarixindəki yeri haqqındakı baxışlarını əks etdirir. Adını çəkdiyi Şuşa həm Qarabağ xanlığı, həm də Şuşa qalası mənasında işlədilmişdir. Şair Qarabağdan bəhs edərkən müasiri Molla Vəli Vidadinin dilindən verilmiş "oxunur məclisdə xoş kəlimatı" misrası vasitəsilə Azərbaycan torpağının bu guşəsinin milli musiqi sənətinin beşiyi olmasına dair gerçəkliyi nəzərə çarpdırmışdır:
Külli-Qarabağın abi-həyatı,
Nərmü nazik bayatıdır, bayatı,
Oxunur məclisdə xoş kəlimatı,
Ox kimi bağrını dələr, ağlarsan!
Gözəllik aşiqi olan Molla Pənah Vaqif, eyni zamanda, həm də böyük vətənpərvərdir. Onun şeirlərində Vətən torpağının təkrarsız obrazı yaradılmışdır. Vətənin təbiət gözəlliklərinin tərənnümündə və gözəlliyin vəsf edilməsində Molla Pənah Vaqif mahir bir rəssam kimi çıxış edir. O, bədii sözün geniş imkanlarından yaradıcılıqla istifadə edərək Azərbaycan təbiətinin və el gözəllərinin cazibədar portretini çəkmişdir.
Beləliklə, Azərbaycan ədəbiyyatında realizmin əsasını qoyan Molla Pənah Va-qifin yeni tipli poeziyası Mirzə Fətəli Axundzadənin "Təmsilat"ına, Cəlil Məmmədquluzadənin "Danabaş kəndinin əhvalatları"na, Mirzə Ələkbər Sabirin "Hop-hopnamə"sinə, Səməd Vurğunun lirikasına gətirən məsuliyyətli və şərəfli sənət yolunun böyük başlanğıcıdır. İlk dəfə olaraq Azərbaycan milli-mənəvi varlığını, "ellər yaraşığı, ölkə gözəli"ni, Kür qırağı obasını, "Qış günü qışlağı Qı-raqbasanı" ədəbiyyatın əsas mövzusuna çevirmiş Molla Pənah Vaqifin yaradıcı-lığı ədəbiyyatda azərbaycançılıq təfəkkürünün ən mühüm qaynaqlarından, mənbələrindən biridir.
Deməli, Azərbaycan ədəbiyyatında azərbaycançılıq
ideyası Molla Pənah Vaqifin yaradıcılığı ilə
başlanır. Molla Pənah Vaqif milli ədəbiyyatın
tarixində ilk dəfə olaraq azərbaycançılığın
möhkəm poetik təməllərini yaratmışdır.
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, akademik, Milli Məclisin
deputatı
525-ci qəzet.- 2021.- 28 avqust.- S.16-17.