Azərbaycan təhsil tarixinin şərəfli
səhifəsi –
İrəvan
Müəllimlər Seminariyası - 140
***
Biz tarixi torpaqlarımızı da unutmamalıyıq və
unutmuruq. Bu, gələcək
fəaliyyətimiz üçün istiqamət
olmalıdır, necə ki, biz bu gün də bu istiqamətdə
iş görürük. Bizim tarixi
torpaqlarımız İrəvan xanlığıdır, Zəngəzur,
Göyçə mahallarıdır. Bunu gənc
nəsil də, dünya da bilməlidir. Mən
şadam ki, bu məsələ ilə bağlı - bizim əzəli
torpaqlarımızın tarixi ilə bağlı indi
sanballı elmi əsərlər yaradılır, filmlər
çəkilir, sərgilər təşkil olunur. Biz növbəti illərdə bu istiqamətdə
daha fəal olmalıyıq və dünyanın müxtəlif
yerlərində sərgilər, təqdimatlar keçirilməlidir.
Çünki İrəvan bizim tarixi
torpağımızdır və biz azərbaycanlılar bu
tarixi torpaqlara qayıtmalıyıq. Bu,
bizim siyasi və strateji hədəfimizdir və biz tədricən
bu hədəfə yaxınlaşmalıyıq.
İlham
Əliyev
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
***
XIX əsrin 70-ci illərinədək bütün Qafqazda
dünyəvi fənlər tədris edən məktəb, bu fənlərdən
dərs demək üçün pedaqoji kadrlar hazırlayan hər
hansı bir təhsil ocağı yox idi. Məlumdur ki,
Azərbaycanda olduğu kimi, İrəvanda da dünyəvi məktəblər
açılana qədər təlim müəssisəsi kimi
yalnız məscidlərin nəzdində mollaxanalar və mədrəsələr
fəaliyyət göstərmişdir. Əsrlər
boyu fəaliyyət göstərən mollaxana və mədrəsələr
xalqımızın mədəni yüksəlişini təmin
edə bilməmiş, onun inkişaf prosesini ləngitmişdir.
XIX əsrin əvvəllərində Cənubi Qafqazda baş
verən siyasi proseslər müxtəlif sahələrdə olduğu kimi, təhsil
və məktəb sahəsində də yeni meyillərin
yaranmasına səbəb oldu. Artıq təlim
müəssisəsi kimi fəaliyyət göstərən
mollaxana və mədrəsələr getdikcə tənəzüllə
uğrayır, öz yerini dünyəvi məktəblərə
verməyə məcbur olurdu.
Cənubi
Qafqaz, o cümlədən, Azərbaycan xanlıqları Rusiya
tərəfindən işğal edildikdən sonra həyatın
bütün sahələri Rusiya tərəfindən idarə
olunmağa başladı. 1829-cu il avqustun
2-də Rusiya Maarif Nazirliyi "Zaqafqaziya məktəblərinin
vəziyyəti haqqında" qəbul etmişdi. Burada qəza məktəblərinin yaranması və
ümumi təhsil sistemi ilə idarə edilməsi öz əksini
tapmışdı. Artıq XIX əsrin
70-ci illərində Cənubi Qafqazın müxtəlif yerlərində
açılan həmin məktəblərdə elmin əsaslarını
uşaqlara yeni üsulla tədris edən təhsil
ocaqlarının ciddi şəkildə təşkilinə
başlanıldı. Cənubi Qafqazda başlanan bu maarifçilik hərəkatına
İrəvanda da onlarla tərəqqipərvər azərbaycanlı
ziyalı qoşularaq, gənclərin təhsilə cəlb
edilməsi uğrunda mübarizəyə başladı. 14 yanvar 1832-ci ildə İrəvanda açılan
ilk qəza məktəbində müxtəlif millətlərin
uşaqları ilə yanaşı, azərbaycanlı
uşaqlar da təhsil almağa başladılar. 1832-ci ildə açılan İrəvan qəza məktəbi
1869-cu ildə progimnaziyaya, 31 mart 1881-ci ildən isə 5 sinifli
gimnaziyaya çevrildi.
8 noyabr 1881-ci ildə İrəvanda daha bir təhsil
müəssisəsi - İrəvan Müəllimlər
Seminariyası fəaliyyətə başladı. Burada müxtəlif
millətlərin nümayəndələri ilə
yanaşı, azərbaycanlılar da təhsil alırdı.
Yeri gəlmişkən onu da qeyd edək ki,
İrəvan Müəllimlər Seminariyasının və
gimnaziyasının təşkil edilməsi Cənubi Qafqazda
maarifçiliyin daha geniş vüsət almasına ciddi təsir
göstərdi. Seminariyada tatar dilini (Azərbaycan)
Axund Məmməd Bağır Qazızadə tədris edirdi.
O, 1853-cü ildə İrəvanda anadan olmuş, İrəvan
progimnaziyasını bitirmişdir. Yüksək
biliyə malik olan Axund Məmməd Bağır Qazızadə
həm də seminariyada Azərbaycan bölməsinə rəhbərlik
edirdi. O, 1911-ci ildə İrəvan müəllimlər
seminariyasının bir qrup əməkdaşları ilə
Tiflisdə Azərbaycan dilində nəşr olunmuş
"Ana dili" dərsliyinin həmmüəlliflərindən
biri idi. Aparılan araşdırmalardan məlum olur ki,
seminariyanın Azərbaycan bölməsinin rəhbəri Axund
Məmməd Bağır Qazızadə burada şəriət
dərslərinin yüksək səviyyədə keçirilməsi,
tədris şəraitinin
yaxşılaşdırılması, gənc
soydaşlarımızın seminariyaya daha çox cəlb
edilməsi istiqamətində böyük rol
oynamışdır.
Tədqiqatlardan
aydın olur ki, 1906-cı ilin iyun ayında Cəlil Məmmədquluzadə
İrəvanda olmuş, seminariyada qabaqcıl azərbaycanlı
ziyalılarla, müəllim və tələbələrlə
görüş keçirmiş, "Molla Nəsrəddin"
jurnalı barədə geniş fikir mübadiləsi
aparmışdır. "Molla Nəsrəddin"
jurnalının İrəvanda özünə möhkəm
yer tutmasında İrəvan Müəllimlər Seminariyasının
Azərbyacan bölməsinin müəllimlərinin və tələbələrinin
də böyük rolu olmuşdur. "Tuti", "Zənbur",
"İqdam", "İrşad",
"Babayi-Əmir", "Məzəli", "Kaspi",
"Şəlalə", "Sovqat", "Kəşkül",
"Tərcuman" və s. bu kimi mətbuat
orqanlarının da İrəvanda yayılmasında azərbaycanlı
ziyalıların və tələbələrin böyük
rolu olmuşdur.
Onu da qeyd edək ki, İrəvan Müəllimlər
Seminariyasında 1904-cü ildə Rəşid bəy
Şaxtaxtinski, 1907-ci ildə isə Həmid bəy
Şahtaxtinski Azərbaycan (tatar) dili fənnini tədris
etmişlər. Həmid bəy 5 iyun 1899-cu il tarixdə İrəvan
Müəllimlər Seminariyasını bitirdikdən sonra
Qafqaz Təhsil Dairəsinin əmri ilə 1 sentyabr 1899-cu il
tarixdən İrəvan rus-tatar məktəbinə Azərbaycan
dili müəllimi təyin edilir. 27 oktyabr 1901-ci il tarixdə isə Qafqaz Təhsil Dairəsi rəhbərinin
14622 ¹-li əmri ilə İrəvan Müəllimlər
Seminariyasına tatar (Azərbaycan) dili müəllimi təyin
edilir. Həmid bəy 23 oktyabr 1907-ci il
tarixdə Qafqaz Təhsil Dairəsinin 19273 ¹-li əmri ilə
İrəvan Müəllimlər Seminariyasının tatar dili
müəllimi vəzifəsindən azad edilir.
1907-ci ildə Həmid bəy İrəvan Müəllimlər
Seminariyasından azad edildikdən sonra onun yerinə Mirzə
Cabbar Məmmədzadə tatar (Azərbaycan) dili müəllimi
təyin edilir.
Mirzə Cabbar Məmmədzadə 19 yanvar 1913-cü il tarixə qədər İrəvan Müəllimlər
Seminariyasında tatar (Azərbaycan) dili müəllimi işləmişdir.
Seminariyada
Bakıdan, Naxçıvandan, Dağıstandan və başqa
şəhərlərdən də tələbələr təhsil
alırdı. Seminariyanı bitirən məzunlara
kənd ibtidai məktəb müəllimi vəsiqəsi
verilirdi.
Əhməd
bəy Qaziyev, Əli Əşrəf Qaziyev, Həsən bəy
Axund Molla Xəlil bəy oğlu Qaziyev, Fərəməz
Mahmudbəyov, Yusif bəy Qaziyev (Qazızadə), Məmməd
bəy Əli bəy oğlu Mahmudbəyov, Xəlil Məmmədəliyev,
Həsən Nəsirbəyov, ictimai xadim Saleh Məşədi
Teymur oğlu Güllücinski, Ağa bəy Rəhim bəy
oğlu Firudinbəyov, Abbas Allahverdi oğlu Qədimov, Mir
Haşım bəy Vəzirov, Əli Sultanov, Fərrux
Ağakişibəyov, Əli Cəlilzadə, Mirzə
Bağır Əliyev, Şıxəli bəy Firudinbəyov,
Cəfərbəy Cəfərbəyov, İbrahim
Şahtaxtlı və başqaları İrəvan Müəllimlər
Seminariyasının məzunları olmuşlar. 1910-cu
ilə qədər müəllimlər seminariyasını 30
nəfər azərbaycanlı bitirmişdir. 1915-ci ildə
seminariyada təhsil alan azərbaycanlıların
sayı 22 nəfər olmuşdur.
Seminariyada
rus dili, Azərbaycan dili, riyaziyyat, coğrafiya, idman və s. fənlərlə
yanaşı, musiqi fənni də tədris edilirdi. 1885-ci ildə seminariyada musiqi fənnini tədris edən
N.Kasradzenin rəhbərliyi altında 69 nəfər musiqi təhsili
almışdır ki, onların arasında azərbaycanlılar
da var idi.
İrəvan Müəllimlər Seminariyasının məzunları
Cənubi Qafqazda milli maarifçiliyin inkişaf etdirilməsi
istiqamətində çox böyük rol oynamışlar. Onlar azərbaycanlılar
yaşayan bölgələrdə yeni məktəblərin
açılmasında, azərbaycanlı balalarının təhsilə
cəlb edilməsində fəal iştirak etmişlər.
Bu maarif fədailəri daha çox İrəvanda,
Naxçıvanda, Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində
milli intibah istiqamətində böyük fədakarlıq
göstərirdilər. Məmməd Axundov, İbadullah bəy
Muğanlinski, Məmməd Vəli Qəmərlinski, Cəfər
Kərimov və başqaları İrəvanda
xalqımızın mədəni yüksəlişi yolunda təkcə
səy və bacarıqlarını deyil, həyatlarını
və maddi imkanlarını da bu ülvi məqsədə sərf
etmişlər. Cəfərbəy Cəfərbəyov İrəvanda
həm də III dərəcəli xüsusi məktəb
açmağa nail olmuş və eyni zamanda açdığı pansionata
rəhbərlik etmişdir. Cəfərbəy
1897-ci ildə İrəvan Gimnaziyasının hazırlıq
sinfini, 1901-ci ildə isə İrəvan Müəllimlər
Seminariyasını bitirmişdir. 1911-ci ildə İrəvan
Müəllimlər Seminariyasını bitirən Əsgər
Axundov burada III dərəcəli 1 sinifli, pansionlu məktəb
açmağa nail olmuşdur. Seminariyanın məzunu
olmuş, əslən Vedili Şəmdin bəy Mahmudbəyov
1903-cü ildən 1917-ci ilə kimi Uluxanlı kənd məktəbinin,
Şıxəli bəy Firudinbəyov Qəmərli kənd məktəbinin,
Yusif Babayev Dvin-Aysor kənd məktəbinin, Mirzə Cabbar Məmmədov
Göyməsçid kənd məktəbinin, İbadullah bəy
Muğanlinski Dərəçiçək kənd məktəbinin
müdirləri olmuşlar. İlya bəy Mahmudbəyov,
Əhməd Haşimov Çobankərə kəndində,
Şıxəli bəy Firudinbəyov, Cəlil Məmməd
oğlu Mirzəyev, Mirzə Məhəmməd Axundov Qəmərlidə,
Həsənbəy Axund Molla Xəlil bəy oğlu Qaziyev,
Axund Məmməd Bağır Qazızadə İrəvanda, Məmməd
bəy Lütvəli bəy oğlu Qaziyev Uluxanlıda, Fərəməz
bəy Mahmudbəyov Böyük Vedidə, Cəfər Kərimov
Şərurda müəllim işləmişlər. İrəvanda və bölgələrdə fəaliyyət
göstərən bu müəllimlər milli tərəqqi
üçün çox böyük işlər
görmüşlər. 1895-ci ildə
İrəvan Müəllimlər Seminariyasını
bitirmiş Tağı bəy Səfiyev də uzun müddət
Naxçıvanın Nehrəm kəndində müəllim
işləmişdir. Həmin dövrdə
onun "Nehrəm kəndi" adlı kitabçası da
işıq üzü görmüşdür. İrəvan Müəllimlər
Seminariyasının məzunlarından biri də Həsən
Səfərli olmuşdur. Rus dilinin və
riyaziyyatın gözəl bilicisi olan Həsən Səfərli
1917-ci ildən 1919-cu ilin ortalarına qədər
Naxçıvanda fəaliyyət göstərən
"Rüşdiyyə" məktəbində də dərs
demişdir. H.Səfərli 1919-cu ildə
Naxçıvanda kimsəsiz uşaqlar evinin müdiri işləmişdir.
1965-ci ildə isə Əməkdar müəllim adına layiq görülmüşdür.
Seminariyanın
məzunlarından olan Hüseynəlibəy Rüstəmbəyov Azərbaycanın
İsmayıllı rayonunun Lahıc, Cəlil Babayev isə
Basqal kənd məktəbində böyük maarifçilik
işləri aparmışdır. Yeri gəlmişkən onu
da qeyd edək ki, İrəvanda 1890-cı il
aprel ayının 4-də tamaşaya qoyulan
"Könülsüz nikah" adlı 1 pərdəli pyesin
müəllifi İrəvan Seminariyasının tələbəsi
Abbas Rizayev olmuşdur. Araşdırmalar nəticəsində
məlum olur ki, 1881-ci ildən 1914-cü ilədək İrəvan
Müəllimlər Seminariyasını 63 nəfər, 1915-ci
ildə isə 22 nəfər azərbaycanlı bitirmişdir.
İrəvan Müəllimlər Seminariyasının
görkəmli məzunlarından biri də Həsən bəy
Qaziyev olmuşdur. O, 1879-cu ildə İrəvan şəhərində
anadan olmuşdur. 1896-cı ildə İrəvan
Müəllimlər Seminariyasını bitirdikdən sonra
Uluxanlı məktəbində rus dili müəllimi, sonra isə
1918-ci ilə qədər İrəvanın müxtəlif
milli məktəblərində rus dili müəllimi işləmişdir.
Həsən bəy həm də İrəvan
quberniyası müsəlmanlarının dini icmasının
üzvü idi. O, 1918-ci ildə erməni
daşnaklarının törətdikləri qətliamlar
zamanı Naxçıvana köçmüş və
müxtəlif məktəblərdə rus dilini tədris
etmişdir. Əməkdar müəllim Həsən
bəy Qaziyev ömrünün böyük bir hissəni milli
maarifçiliyimizin inkişafına həsr etmişdir.
O, 1950-ci ildə Naxçıvanda vəfat etmişdir.
İrəvan Müəllimlər Seminariyasının məzunları
sırasında Əli Əzim oğlu İbrahimov da vardır. O, 1894-cü ildə
Ağdamda anadan olmuş, uzun müddət xalq maarifi sahəsində
fəaliyyət göstərmişdir. Ə.İbrahimov
1914-cü ildə seminariyanı bitirdikdən sonra inqilabi hərəkata
qoşulmuş və bu hərəkatın fəallarından
biri olmuşdur. O, 1914-cü ildən 1916-cı ilə qədər
Böyük Vedi kəndində müəllim işləmişdir.
1916-cı ilin əvvəllərində Ağdam
rayonuna köçmüş və burada rus dilini tədris
etmişdir.
Türkiyənin görkəmli rəssamlarından olan
İbrahim Səfi də İrəvan Müəllimlər
Seminariyasını bitirmişdir. O, II Dünya müharibəsindən
sonra Türkiyəyə köçərək
ömrünün sonuna qədər orada
yaşamışdır.
Ümumiyyətlə,
Qərbi Azərbaycanda xalqın maariflənməsində,
Abbasqulu bəy Şadlinskinin yaratdığı
"Qırmızı tabor"un tərkibində erməni
şovinistlərinə qarşı mübarizədə İrəvan
Müəllimlər Seminariyasının və
Gimnaziyasının Azərbaycan şöbəsini bitirənlərin
böyük xidmətləri olmuşdur. Araşdırmalardan
o da məlum olur ki, 1937-ci ildə repressiyaya daha çox məruz
qalanların əksəriyyəti də məhz elə İrəvan
Müəllimlər Seminariyasının və İrəvan
Gimnaziyasının, o cümlədən, buradakı dünyəvi
məktəblərin məzunları olmuşdur.
Yuxarıda
adlarını qeyd etdiyimiz milli intibaha yol açan maarif-mədəniyyət
ocaqları 1918-ci ildə ermənilərin azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri total qırğınlar
zamanı öz fəaliyyətini dayandırmışdır.
Bu maarif və mədəniyyət ocaqlarında çalışan
azərbaycanlı ziyalıların, müəllimlərin, təhsil
alan tələbələrin bir qismi həmin
hadisələr zamanı qəddarcasına qətlə
yetirildi, bir qismi isə amansızcasına qətlə yetirilməkdən
xilas olmaq üçün öz tarixi və doğma
yurdlarını tərk etməyə məcbur oldular.
1920-ci il noyabrın 29-da Ermənistanda Sovet hakimiyyəti
qurulduqdan sonra başqa respublikalarda olduğu kimi, burada da məktəb
və maarif probleminə münasibət dəyişdi. Ermənistan İnqilab Komitəsi 6 dekabr 1920-ci ildə
bütün məktəblərin dövlət ixtiyarına
keçməsi, təhsilin ana dilində aparılması
haqqında dekret imzaladı. 1921-ci il
dekabr ayının 17-də Ermənistan Xalq Maarif
Komissarlığının (EXMK) verdiyi əmrə əsasən,
köhnə tipli məktəblər ləğv olunaraq, məzmunca
yeni tipli Sovet məktəblərinin təşkilinə
başlanıldı. Yeni tipli məktəblərin təşkili
ilə əlaqədar olaraq 1921-ci il aprel
ayının 23-də EXMK-nin verdiyi əmrdə göstərilirdi
ki, respublikada yaşayan azərbaycanlılar öz ana dillərində
təhsil ala bilərlər.
Beləliklə, Azərbaycan məktəblərinin yeni məzmunda
təşkili istiqamətində ilk addımları
atılaraq, birillik, ikiillik və xüsusi məktəblər
ləğv edildi. Yeni tipli məktəblər təşkil
olunaraq fəaliyyətə başladı. Yeni tipli məktəblər
təşkil edildikdən sonra İrəvanda və eləcə
də azərbaycanlılar yaşayan bütün bölgələrdə
doğma dilimizdə təhsil ocaqları şəbəkəsinin
genişlənməsi orada təhsil alan
şagirdlərin sayının sürətlə artmasına səbəb
oldu.
Azərbaycanlı şagirdlərin sayının sürətlə
artmasının əsas səbəblərindən biri də
1918-1920-ci illərdə erməni daşnaklarının
zülmü nəticəsində ən qəddar üsullarla qətlə
yetirilməkdən xilas olmaq üçün doğma
yurdlarını tərk etmiş soydaşlarımızın
Ermənistanda Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra bir qisminin yenidən
öz vətənlərinə dönməsi ilə
bağlı idi.
Milli
dilimizdə təhsil ocaqları şəbəkəsinin
genişlənməsi və idarə edilməsi, orada təhsil
alan şagirdlərin sayının sürətlə
artması müəllim kadrlarına olan tələbatı
daha da artırırdı.
Azərbaycanlı
ziyalılar tərəfindən milli məktəblərimiz
üçün pedaqoji kadrlar hazırlayan tədris müəssisəsinin
yaradılması ideyası 30 yanvar 1922-ci ildə EK(b) P-nin birinci qurulta-yında qaldırılsa
da, onların tələblərinə məhəl
qoyulmamışdı.
Amma buna
baxmayaraq, Azərbaycan məktəbləri üçün
müəllim çatışmazlığı problemini həll
etmək məsələsi yenə də gündəlikdə qalırdı.
Azərbaycan məktəbləri
üçün pedaqoji kadrların hazırlanması məsələsi
Ermənistan Kommunist Partiyasının 1923-il martın 29-da
keçirilən ikinci qurultayında yenidən
qaldırılsa da, yenə də öz həllini tapmadı.
Qurultayda Ermənistanın şovinist dairələri
və eləcə də Xalq Maarif Komissarı A.Mravyan, Azərbaycan
məktəblərini müəllim kadrları ilə təmin
etmək üçün Azərbaycandan pedaqoji kadrların dəvət
olunmasını daha məqsədəuyğun hesab edirdi.
Ermənistanın şovinist dairələri Azərbaycan
məktəbləri üçün yerli kadrların
hazırlanması məsələsini müxtəlif vasitələrlə
əngəlləyirdilər. Burada
bolşevik cildinə bürünmüş erməni
daşnaklarının ən iyrənc məqsədləri azərbaycanlıların
savadlanmasının, mədəni tərəqqisinin və gələcək
perspektivlərinin qarşısını hər vasitə ilə
almaq idi. Azərbaycan məktəblərini
pedaqoji kadrlarla təmin etmək üçün 1923-cü
ilin ortalarında Azərbaycandan müxtəlif ixtisaslar üzrə
müəllim kadrlar dəvət edilərək İrəvana
və azərbaycanlılar yaşayan bölgələrə
pedaqoji fəaliyyət göstərməyə göndərilirdilər.
Əsl erməni xisləti Azərbaycan məktəblərində
dərs deyən həmin müəllimlərə
dözülməz şərait yaratdığı
üçün onlar maddi və mənəvi
sıxıntılara dözə bilməyib Ermənistanı tərk
etməyə məcbur olurdular.
Azərbaycan məktəblərində pedaqoji kadrlara olan
ehtiyacı, qismən də olsa, aradan qaldırmaq
üçün 1922-ci ildə EXMK-nın nəzdində
yaradılmış Azsaylı xalqlar şöbəsinin
müdiri Mehdi Kazımovun səyi nəticəsində
1923-cü ilin noyabr ayında İrəvanda 2 aylıq yay
hazırlıq kursu təşkil edilmişdi. Bu
hazırlıq kursunda Azərbaycan məktəbləri
üçün 60-dan artıq müəllim
hazırlanmışdı. Bundan başqa,
Uluxanlıda, Vedidə, Basarkeçərdə, Zəngəzurda,
Ağbabada və azərbaycanlılar yaşayan müxtəlif
bölgələrdə də hazırlıq kursları təşkil
edilmişdi. Bir çox pedaqoji kadrlar məhz
belə kurslarda təhsil almaqla püxtələşmişdi.
1923-cü ilin sonlarında təşkil
olunmuş bu hazırlıq kurslarında 1926-cı ilə qədər
143 müəllim hazırlanmışdı ki, bunlardan da 6 nəfəri
qadın idi. Bu kursların təşkilində
İrəvanda Azərbaycan ədəbi-mədəni,
ictimai-siyasi mühitinin aparıcı nümayəndələrindən
olan Bala Əfəndiyevin, Mehdi Kazımovun, Mustafa Hüseynovun
və başqalarının böyük rolu olmuşdur.
Müəllim
çatışmazlığı problemini, qismən də
olsa, aradan qaldırmaq üçün Azərbaycan Xalq Maarif
Komissarlığının razılığı əsasında
İrəvandan Bakıya 1923-cü ildə 16, 1925-ci ildə isə
38 nəfər pedaqoji təhsil almaq üçün müxtəlif
ali təhsil müəssisələrinə göndərilmişdi.
Zəhra Abbasova, Tacirə Bağırova kimi gənclər Azərbaycan
Ali Pedaqoji İnstitutunu bitirdikdən sonra İrəvana
qayıdaraq maarifin inkişafına öz töhfələrini
verirdilər.
Bütün bunlara baxmayaraq, görülən bu tədbirlər
müəllim kadrlara olan tələbatı ödəyə
bilmirdi. Ermənistanın şovinist dairələri Azərbaycan
məktəbləri üçün müəllimlər
hazırlayan müstəqil tədris müəssisəsinin
açılmasını istəmir, Erməni Pedaqoji
Texnikumunun nəzdində Azərbaycan şöbəsinin
açılmasını istəyirdilər. Müəllim
çatışmazlığı probleminin aradan
qaldırılması işini qaydaya salmaq üçün
yerli kadrlar hazırlayan təhsil müəssisənin
yaradılmasının təxirəsalınmaz tələbat
olduğunu aydın dərk edən EK(b)PMK-nin nəzdində fəaliyyət
göstərən Azsaylı xalqlar şöbəsinin
müdiri Bala Əfəndiyevin, EXMK-nın "Azlıqda qalan
millətlər" bürosunun rəhbəri Mehdi
Kazımovun, "Zəngi" qəzetinin məsul redaktoru
Mustafa Hüseynovun və başqa qeyrətli azərbaycanlı
ziyalıların erməni şovinist dairələri
qarşısında təkidli tələbi, ciddi səyi,
siyasi və milli iradəsi sayəsində 1924-cü ilin oktyabr
ayının 15-də İrəvan Müəllimlər
Seminariyasının xələfi olan İrəvan Türk
Pedaqoji Texnikumu açıldı.
Beləliklə, İrəvan Türk Pedaqoji Texnikumunun
açılması ilə Azərbaycan məktəblərində
müəllim kadrlara olan ehtiyacın aradan qaldırılması
işinin müəyyən dərəcədə qaydaya
salınması sahəsində ilk addım atıldı.
Texnikumun
ilkin fəaliyyət dövrünə nəzər saldıqda
məlum olur ki, Mehdi Kazımov direktor və rus dili müəllimi,
Bala Əfəndiyev ictimaiyyət müəllimi, Əsgər
Əsgərzadə ana dili müəllimi, Cəmil Əliyev təbiət
müəllimi, Kərim Məhərrəmov isə texniki
işlər üzrə köməkçi kimi fəaliyyət
göstərmişlər.
Bu təhsil
ocağı 1925-ci ildə Nəriman Nərimanov adına İrəvan Türk Pedaqoji Texnikumu
adlandırıldı.
Araşdırmalardan məlum olur ki, İrəvanda
bütün Azərbaycan məktəblərində olan problemlər
bu texnikumda da mövcud idi. Erməni pedaqoji
texnikumunun binasında fəaliyyət göstərən bu
maarif ocağı 30 nəfər tələbəni əhatə
edən darısqal bir sinif və iki yataq otağından ibarət
idi. Məlumdur ki, hər hansı bir təhsil
müəssisəsinin normal və ahəngdar fəaliyyət
göstərməsi üçün ilk növbədə onun
müstəqil bina ilə təmin edilməsi, maddi-texniki
bazasının yaradılması, tədris prosesi
üçün əlverişli şəraitin olması vacib
şərtdir. Yeni təşkil olunmuş İrəvan
Türk Pedaqoji Texnikumunun tamamilə əlverişsiz və
dözülməz bir şəraitdə fəaliyyət
göstərməsi, dərslik və dərs vəsaitləri,
tədris proqramları, laboratoriyalar, fənn kabinələri,
yataqxana, yeməkxana və s. avadanlıqlarla təchiz edilməməsi,
sözsüz ki, bu təhsil ocağının normal fəaliyyətini
əngəlləyirdi.
Ermənistanın "bolşevik" cildinə
bürünmüş hakimiyyət orqanları nəinki
texnikumda, eləcə də Azərbaycan məktəblərində
mövcud olan problemlərin və
çatışmazlıqların aradan qaldırılması
üçün heç bir səy göstərmirdi. Erməni
şovinistlərinin bütün sahələrdə azərbaycanlılara
qarşı yürütdüyü qərəzli və
ayrı-seçkilik siyasəti maarif sahəsində də
özünü qabarıq şəkildə göstərirdi.
Pedaqoji texnikumda ana dilində kitab, dərslik və dərs vəsaitlərinə,
tədris proqramlarına və s. ləvazimatlara böyük ehtiyac
olduğu halda Ermənistan Xalq Maarif Komissarlığı bu tələbatı
ödəmək istəmirdi. Demək olar ki, Ermənistanın
Xalq Maarif Komissarı Aşot Hovanesyanın 1920-ci il 17 dekabr
tarixdə verdiyi əmrdə təhsilin ana dilində
aparılması, məktəblərin dövlət ixtiyarına
keçərək pulsuz olması, yeni tipli Sovet məktəblərinin
zəhmətkeş balalarının üzünə
açıq olması - bütün bunlar hamısı ilk
növbədə ermənilər üçün nəzərdə
tutulurdu.
1925-ci ildə hazırlıq kursuna 25 nəfər tələbə
qəbul olunmuşdu ki, onlar da 1926-cı ilin əvvəlində
həmin kursu bitirdikdən sonra yerlərdə pedaqoji fəaliyyət
göstərirdilər.
Sovet Ermənistanının daşnak hakimiyyəti erməni
pedaqoji texnikumunu müstəqil bina ilə təmin etdiyi, hərtərəfli
diqqət və qayğı göstərdiyi halda, Türk
pedaqoji texnikumu isə bu qayğılardan məhrum idi. Bu ayrı-seçkilik siyasəti
bir tərəfdən Ermənistanda "Sovet hakimiyyəti"nin öz spesifik xüsusiyyətlərinə
malik olduğunu göstərirdisə, digər tərəfdən
də erməni kommunistlərinin sözdə bir, əməldə
tamamilə əks prinsiplərdən çıxış etməsində
özünü büruzə verirdi. Çünki başqa
respublikalardan fərqli olaraq, Ermənistanda sosial mühitin,
partiya həyatının, milli siyasətin iki: birincisi -
görünən, ikincisi - görünməyən tərəfi
var idi.
Görünən tərəf - "proletar beynəlmiləlçiliyi",
"bolşevizm ideyalarının həyata keçirilməsi",
görünməyən tərəf isə rəsmi Ermənistan
rəhbərliyinin gizli surətdə həyata keçirdiyi
şovinist və antitürk siyasəti idi.
Varlığının ilk günlərindən Türk
Pedaqoji Texnikumu çox böyük çətinliklərlə
üz-üzə qalmışdı.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, milli maarifimizin
inkişafını hər vasitə ilə əngəlləməyə
çalışan erməni şovinistlərinin burada da məkrli
məqsədlərindən biri gələcəkdə Türk
pedaqoji texnikumunun fəaliyyətinin dayandırılmasına zəmin
hazırlamaqdan ibarət idi.
Amma bütün
bu çətinliklərə və ciddi maneələrə
baxmayaraq, yeni təşkil olunmuş texnikumun möhkəmləndirilməsi,
fəaliyyətinin canlandırılması, müəllim və
tələbə kontingentinin formalaşdırılması, tədrisin
təşkili və s. həlli vacib olan məsələlər
qeyrətli ziyalılarımızın - "Azsaylı xalqlar
şöbəsi"nin müdiri B.Əfəndiyevin, texnikumun
direktoru M.Kazımovun, "Zəngi" qəzetinin məsul
redaktoru M.Hüseynovun və başqalarının
qarşısında duran ən mühüm məsələ
idi.
Texnikumun
ilkin fəaliyyət dövrünə nəzər saldıqda
pedaqoji heyətin, tədrisin təşkili və s. sahələrdə
müəyyən irəliləyişin olduğu məlum olur.
Qısa zaman ərzində bu maarif ocağının ətrafına
Əşrəf Bayramov, Əsgər Əsgərzadə,
Bülbül Kazımova, Miryusif Mirbabayev, Məhəmməd
Əzimzadə, İsmayıl Babayev kimi ziyalılar
toplaşmağa başladı. Qeyd etmək
lazımdır ki, dünya şöhrətli alim, akademik Yusif
Məmmədəliyev ilk əmək fəaliyyətinə bu
texnikumda başlamışdır. O, 1926-27-ci illərdə
bu təhsil ocağında kimya-biologiya fənnini tədris
etmişdir. Həmin dövrlərdə görkəmli
alim-pedaqoq Lətif Hüseynzadə də bir müddət
texnikumda müəllim kimi fəaliyyət göstərmişdir.
Onu da qeyd
etmək lazımdır ki, Türk Pedaqoji Texnikumu təkcə
tədris müəssisəsi kimi deyil, eyni zamanda, İrəvanda
Azərbaycan ədəbiyyatının, mədəniyyətinin,
incəsənəti-nin inkişafı və formalaşması
üçün də böyük rol oynayırdı.
1918-20-ci illərdə ermənilər tərəfindən
azərbaycanlıların kütləvi şəkildə
soyqırımına məruz qalması İrəvan ədəbi-mədəni
mühitinin tənəzzülə uğramasına səbəb
oldu. Ədəbi-mədəni mühitin görkəmli
nümayəndələrinin bir qismi məhv edilmiş, bir
qismi isə amansızcasına qətlə yetirilməkdən
xilas olmaq üçün Türkiyə, İran, Azərbaycan,
Orta Asiyaya və başqa ölkələrlə üz
tutmuşdular. Bununla da İrəvanda
yaşlı nəslə mənsub ziyalı
qalmadığından nəsillər arasında sələf-xələf
münasibətləri tamamilə pozulmuşdu. Şübhəsiz, bütün bunlar İrəvan ədəbi
məktəbinin yaradıcı potensialına təsir etməyə
bilməzdi.
Ümumiyyətlə, inqilabdan sonra İrəvanda Azərbaycan
əbədi-mədəni mühitinin canlanması,
inkişafı və formalaşmasında Türk pedaqoji
texnikumunun müəllim və tələbə kollektivi-nin
müstəsna xidmətləri olmuşdur. Belə ki, İrəvanda Azərbaycan
dilində yeganə mətbuat orqanı olan "Zəngi"
(1924) qəzetinin azərbaycanlılar arasında
yayılmasında və tirajının
artırılmasında, yeni türk əlifbasının tətbiqində
və təbliğində, savadsızlığın aradan
qaldırılmasında texnikumun müəllim və tələbə
heyəti çox böyük rol oynamışdı. "Zəngi" qəzetinin ən aktiv müxbirləri
və təbliğatçıları da məhz bu təhsil
ocağının müəllim və tələbələri
idi. Tağı Camalov, Mehdi Bəşirov, Rüstəm
Tağıyev, Nəriman Fəxri, Telman Nəzərli, Yunis
Tağıyev, Qasım Əliyev, Əbilfət İbrahim,
Əliqulu Səlimov, Abbas Tahir, Əbülfət Rəhimov,
Adil Axundov, Musa Qafarov, Nurəli Qurbanov, Şamo Hətəmov,
Nəzər Paşayev, Məmməd Paşayev və
başqaları "Zəngi" qəzetinin ən fəal
müxbirləri idi.
1927-ci ildə Ermənistan Proletar Yazıçılar Cəmiyyətinin
nəzdində təşkil olunmuş Azərbaycan bölməsinin
canlandırılması və genişləndirilməsində
də bu tədris ocağının böyük xidmətləri
olmuşdur.
1929-cu ilin iyun ayında texnikumun ilk
buraxılışı oldu. 1926-cı ildə qəbul olunmuş
32 nəfər tələbədən 20 nəfəri texnikumu
bitirməyə müvəffəq ola
bilmişdi ki, onlardan da 18 nəfəri oğlan, 2 nəfəri
isə gənc qızlar idi. Mənbələrin verdiyi məlumatlardan
aydın olur ki, tələbələrdən 3 nəfəri təhsil
aldığı müddətdə ağır və yoluxucu xəstəliyə
tutularaq dünyasını dəyişmiş, 9 nəfəri
isə müxtəlif səbəblərdən təhsilini
yarımçıq qoyaraq texnikumu tərk etməyə məcbur
olmuşdu.
Texnikumun
ilk məzunları arasında Əmir Abasquluyevi, Adil Axundovu, Nəriman
Əliyevi, Paşa Makinskini, Əbülfət İbrahimi,
İmanqulu Kərimovu, Nəriman Fəxrini, Rübabə
Bağırbəyovanı, Nəsir Əliyevi, Musa Qafarovu,
Əbülfət Rəhimovu, Tağı Bağırovu, Nəzər
Paşayevi, Mirzə Bəşirovu göstərmək olar.
Azərbaycan
elminin görkəmli nümayəndələrindən akademik
Budaq Budaqov, AMEA-nın müxbir üzvü Zərifə
Budaqova, professorlar Nəriman Əliyev, Yusif Yusifov, Nəzər Paşayev,
Fərhad Fərhadov, Əli Fərəcov, Süleyman Məmmədov, Abbas
İsmayılov, Qurban Bayramov, Həmid Əliyev, Cəfər Cəfərov,
yazıçı və icitmai xadim Məhərrəm Bayramov,
f.e.n. Həmid Əfəndiyev, f.r.e.n. dosent Qasım Mustafayev,
f.e.n. Sabir Səfərov, p.e.n.dos. Nəriman Kazımov, şair
Abbas Tahir, əməkdar rəssam Cabbar Quliyev, hüquq elmləri
namizədi Nəriman Yusifov, filologiya elmləri namizədi, uzun
müddət "Azərbaycan məktəbi"
jurnalının baş redaktoru olmuş Zəhra Əliyeva,
filologiya elmləri namizədi, dosent Kövsər Tarverdiyeva,
ictimai xadim Həbib Həsənov, ictimai xadim Qəşəm
Aslanov, qabaqcıl təhsil işçiləri Tapdıq
Əmiraslanov, Cumayıl Mərdanov, Məmmədəli Məhərrəmov
əməkdar müəllim Şəfiqə Məhərrəmova
və bir çox başqaları bu məktəbin məzunları
olmuşlar.
Bütün
bunlara baxmayaraq, 1930-cu ildə ümumi icbari təhsilin tətbiq
edilməsi istər məktəblərin, istərsə də
orada təhsil alan şagirdlərin
sayının sürətlə artmasına təkan verdi. Belə
ki, Qərbi Azərbaycanda 1922/23-cü tədris ilində 36,
1924-cü ildə 62 Azərbaycan məktəbi fəaliyyət
göstərirdisə, 1929/1930-cu tədris ilində bu məktəblərin
sayı 112, 1931-ci ildə isə 245-ə
çatmışdı ki, bunlardan da 45-i İrəvan qəzasında
idi. Həmin məktəblərin idarə edilməsi,
müəllim kadrları ilə təmin olunması
günün ən vacib məsələlərindən idi.
Çünki pedaqoji texnikumun ildə 20-30 nəfər
məzun buraxması milli məktəblərimizin müəllim
kadrlara olan tələbatını tam ödəyə bilmirdi.
Müəllim
çatışmazlığı üzündən bölgələrdəki
bir çox məktəblər ikiaylıq, üçaylıq
hazırlıq kurslarında təhsil almış şəxslərin
ümidinə qalmışdı. Müəllim
kadrlar çatışmadığından pedaqoji texnikumun tələbələri
növbə ilə İrəvan qəzasında fəaliyyət
göstərən 1-ci dərəcəli türk məktəblərində,
kəndli evində, qadınlar klubunda müəllim kimi fəaliyyət
göstərirdilər. Azərbaycan məktəblərində
müəllim kadrlara olan ehtiyacı, qismən də olsa, aradan
qaldırmaq üçün hətta İrəvan 9 illik
türk məktəbini bitirənləri müəllim kimi
işləməyə göndərirdilər.
Amma
bütün bunlara baxmayaraq, Azərbaycan məktəblərində
müəllim kadrlara böyük tələbat olduğu halda,
yüzlərlə azərbaycanlı müəllim və tələbələrə
"bəy", "xan", "mülkədar",
"qolçomaq", "kulak",
"mövhumatçı", "millətçi" və
s. damğası vu-rulur və onlar təhsil müəssisələrindən
xaric edilirdilər. "Təmizləmə komissiyası"
adlandırılan yoxlama zamanı "ictimai mənşəyi
təşkilata uyğun gəlmir" adı ilə texnikumun tələbələri
Mikayıl Əliyev, Fəraməz Kazımbəyov, Xəlil
Əfəndiyev, Ələkbər Həsənzadə, Fərhad
Əsgərov, Tərifə İsmixanova, Əli Xəlilov, Məhəmməd
Rzayev, Məhərrəm Xəlilov, Əkbər Cabbar Hacı
Həsənoğlu, Qədimalı Vəliyev, Ənvər
Qazıyev, Ağayar Həsənov, Məmmədəli Əsədov,
Oruc Şumalov, Fərman Kazımov, Ziyad Şərifov və
başqaları "kulak" kimi "aşkar olunaraq"
texnikumdan xaric edilmişdilər. Azərbaycanlı
ziyalılar nəinki repressiyaya, həmçinin, fiziki terrora
da məruz qalırdılar.
Belə ki, erməni şovinizmi əhatəsində
qarşılaşdığı bütün çətinliklərə,
maneələrə baxmayaraq, Türk pedaqoji texnikumu təhsil
sistemində öz uğurları ilə mövqeyini daha da
möhkəmləndirə bilmişdi. Bu texnikum Cənubi Qafqazda ali məktəb səviyyəsində
böyük uğur qazana bilmişdi. İrəvan
Türk Pedaqoji Texnikumu 1934-cü ildə Ümumittifaq
texnikumları yarışında birincilik qazanaraq 7000 manat məbləğində
pul mükafatına layiq görülmüşdü.
1934-cü
illərdə pedaqoji texnikumda Azərbaycan dili və ədəbiyyatından
Nəsib Əfəndiyev, Müzəffər Nəsirli, Abbas Azəri,
tarixdən - Nəzər Paşayev, pedaqogika və psixologiyadan
Tacirə Bağırova, Zəhra Abbasova, fızika və
riyaziyyatdan Məmməd Həsənov və Kərəm Abbasov
kimi işıqlı simalar dərs deyirdilər.
Texnikumda yüksək səviyyəli alitəhsilli
pedaqoqların olması tədrisin keyfiyyətinin daha da
yüksəlməsinə səbəb olmuşdu.
Texnikumun
məzunu olmuş görkəmli alim, akademik Budaq Budaqov milli
pedaqoji kadrların hazırlanması işində böyük
xidmətləri olmuş bu təhsil ocağı haqqında
yazır: "İrəvan Pedaqoji məktəbi oraya
toplanmış müəllimlərin pedaqoji
ustalığı, ensiklopedik biliyi və hazırlanan
kadrların savadının pedaqoji məktəb səviyyəsindən
universitet tələbələri səviyyəsinədək
qaldırılması bu məktəbə haqlı şərəf,
şöhrət, nüfuz gətirmişdi. İrəvan
Pedaqoji məktəbinə daxil olmaq ən yüksək
müsabiqəli ali məktəbə qəbuldan
çətin idi. Məktəbdə olan daxili
intizam, yığcamlıq, yüksək təhsil vermək ənənəsi,
yaxşı oxuyanların hörmətini layiq olduğu səviyyəyə
qaldırmaq bizi valeh edirdi".
Tərcüməçi-publisist
Zahid Əhmədov pedaqoji texnikum haqqında yazırdı:
"O vaxtlar bu məktəbə qəbul olmaq istəyənlərin
sayı qədərindən çox idi. Odur ki,
burada ancaq yaxşıların yaxşısı oxuya bilərdi.
Məktəb mahalda öz ənənələri,
müəllim kollektivi və yetişdirmələri ilə
sayılıb-seçilən təhsil ocaqlarından biri
idi".
1935-ci ildə
Məmməd Səid Ordubadi, Mikayıl Müşfıq, Mehdi
Hüseyn və başqa-larından ibarət nümayəndə
heyəti İrəvanda səfərdə olarkən Pedaqoji
Texnikumun müəllim və tələbə kollektivi ilə
görüş keçirmişlər. M.S.Ordubadi texnikumun
müəllim və tələbə heyəti
qarşısında çıxış edərkən bu tədris
ocağının fəaliyyətini yüksək qiymətləndirərək
demişdir: "Türk Pedaqoji Texnikumu bizdə böyük
intibahlar yaratdı. Türk mədəniyyətinin
nə qədər böyük inkişafda olduğunun
canlı şahidi olduq".
Ümumiyyətlə,
Azərbaycanın bir çox görkəmli ziyalıları -
Cəlil Məmmədquluzadə, Əli Nazim, Mir Cəlal, Yusif
Vəzir Çəmənzəminli, Sabit Rəhman, Səməd
Vurğun, Əbülhəsən, Nigar Rəfibəyli,
Mikayıl Rəfili, Vəli Xuluflu, Süleyman Rüstəm və
başqaları bu təhsil ocağının qonağı
olmuşlar.
İrəvan Azərbaycanlı Pedaqoji Məktəbi
yarandığı gündən 1947-ci ilin ortalarına qədər
1370 nəfər orta ixtisas təhsilli pedaqoji kadr
hazırlamışdı.
Pedaqoji məktəbin
fəaliyyətini ardıcıl izlədikdə aydın olur
ki, müxtəlif vaxtlarda bu təhsil ocağına rəhbərlik
etmiş Mehdi Kazımovun, Bəhlul Yusifovun, Həbib Məhəmmədzadənin,
Əsgər Cəfərovun və məktəbin müəllimlərindən
Məmməd Həsənovun, Əyyub Babayevin, Rəziyyə
İsmayılovanın, Sadiq Heydərzadənin, Zərri
Qurbanovanın, Təvəkkül Kərimovun, Həbib Əkbərovun,
Hüseyn Əliyevin, Cəfər Ələkbərovun,
Şura Fərhadovanın, Surə Babayevanın, Raziyə
Abdullayevanın və başqalarının fədakar əməyi
sayəsində tələbələrin yüksək təhsil
səviyyəsi təmin edilirdi.
1949-cu ilə
qədər fəaliyyət göstərən İrəvan
Türk Pedaqoji məktəbi təkcə tədris müəssisəsi
kimi deyil, eyni zamanda, Qərbi Azərbaycanda ədəbiyyatımızın,
mədəniyyətimizin, incəsənətimizin
inkişafında, formalaşmasında və qorunmasında
çox böyük rol oynamışdır. Bolşevik cildinə
bürünmüş erməni daşnaklarının məkrli
siyasəti nəticəsində təhsil tariximizin ən
şanlı sə-hifələrindən birini təşkil edən
böyük, şərəfli tarixi bir yol keçmiş bu təhsil
ocağı da kollektiv şəkildə deportasiyaya məruz
qoyularaq 1949-cu ildə Azərbaycanın Xanlar rayonuna
köçürülmüş, 1972-ci ilə qədər
orada fəaliyyət göstərmişdir.
Onu da xüsusi qeyd edək ki, Prezident İlham Əliyevin 30 avqust 2006-cı ildə İrəvan Azərbaycan Dram Teatrının 125 illik yubileyinin, 29 dekabr 2006-cı ildə İrəvan mahalı Uluxanlı məktəbinin 125 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında sərəncamları, o cümlədən, Qarabağın müxtəlif bölgələrinə etdiyi səfərlər zamanı İrəvan, Göyçə, Zəngəzur və digər qədim yurd yerlərimizlə bağlı səsləndirdiyi fikirlər, eyni zamanda, tarixi toponimlərimizlə bağlı ortaya qoyduğu konkret faktlar, "Qeqarkunik yox - Göyçə", "Vardenis yox - Basarkeçər", "Yerasx yox - Arazdəyən", "Sünik yox - Zəngəzur", "Tavuş yox - Dilican", "Vayoçdzor yox -Dərələyəz", "Lori yox - Dağ Borçalı", "Ararat yox - Zəngibasar" deyil deyə bildirməsi bir daha təsdiq edir ki, tarixin danılmaz və inkaredilməz həqiqətlərini, milli-mənəvi dəyərlərimizi heç vaxt unutmamalıyıq.
Əziz oxucu! Hesab edirik ki, 140 il
bundan əvvəl qədim Azərbaycan torpağı olan
İrəvan şəhərində fəaliyyətə
başlamış Müəllimlər Seminariyasının - təhsil
tariximizin şərəfli səhifələrindən birini təşkil
edən bu maarif ocağının - tarixinin öyrənilməsi,
bununla əlaqədar konfransların, dəyirmi masaların, bir sıra tədbirlərin keçirilməsi
təhsil tariximizə faydalı olardı. Milli maarifimizin
inkişafında böyük xidmətləri olan, təhsil
tariximizə parlaq səhifələr yazmış bu qocaman
maarif ocağının ziyası hələ neçə
yüz illər bundan sonra da parlayacaqdır.
Misir Mərdanov
AMEA-nın
müxbir üzvü, professor
Cəlal
Allahverdiyev
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2021.- 28 avqust.- S.8-9;14;15