"Ayağım ilk dəfə
Şuşa torpağına dəyib"
İntiqam Qasımzadə:
"Mütaliəsi olmayan adam yaxşı yazıçı
ola bilməz"
Bu
yaxınlarda yazıçı-ssenarist, tərçüməçi,
tənqidçi-ədəbiyyatşünas, "Azərbaycan"
jurnalının baş redaktoru, Əməkdar İncəsənət
xadimi İntiqam Qasımzadə Naxçıvan radiosunda
yayımlanan "Ədəbi düşüncələr"
verilişinin qonağı idi. Həyatda və ədəbiyyatda
bir çox hadisələrin şahidi olmuş insanla ünsiyyətdə
olmaq, həqiqətən də, çox maraqlı idi. Həmin söhbəti oxuculara təqdim edirik.
***
- Sizin həyatınız
ədəbiyyata xidmət etməklə keçib.
Özünüzdə ədəbi yorğunluq hiss etmirsiniz ki?
-
Yorğunluqdan danışmaq hələ tezdi. Siz,
deyəsən, məni təqaüdə göndərmək
istəyirsiniz (gülür). Təqaüdə
çoxdan çıxmışam. Amma
yazıçı, ədəbiyyatşünas, alim, rəssam,
sənət adamları ömürlərinin axırına qədər
təqaüdə çıxmırlar. Nə
qədər ki, şüurları var, əql və zəkaları
yerindədi, onlar çalışırlar, yaradırlar, sənətə
xidmət eşqi ilə yaşayırlar. "Azərbaycan"
jurnalına gəlməmişdən öncə əyani olaraq
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunda aspiranturada oxumuşam,
dissertasiya yazmışam. Sonra iş elə gətirdi ki,
mən altı-yeddi il kino sahəsində
çalışdım. 76-cı ilin yanvarından "Azərbaycan"
jurnalındayam, 45 ildir... Bura gələndə
cavan oğlan idim. İndi ağsaqqal bir
adamam, 25 ildir bu jurnalın baş redaktoruyam. Burada işləmək çox şərəfli bir
işdir. Mən "Azərbaycan"
jurnalına gəldiyim vaxtlarda ədəbi tənqid sahəsində
çox fəal çalışırdım. İşimlə paralel olaraq yaradıcılıqla məşğul
olurdum, həm də jurnala öz töhfəmi verməyə
çalışırdım. Sözün
düzü, Yusif Səmədoğlu məni zorla öz yerinə
qoyub getdi. Ona görə zorla deyirəm ki,
mən bu işi istəmirdim. Çünki
nə qədər məsuliyyətli olduğunu bilirdim. Böyük ziyalılarımız bu jurnalın
baş redaktoru olublar. Tağı
Şahbazi Simurğun yaratdığı bu jurnal düz 98 ildir
ki, fəaliyyətdədir. Bunun imicini
qoruyub saxlamaq çox vacib bir məsələdir.
Bilirsiz, ikinci belə bir hadisə yoxdur ki, fasiləsiz olaraq
doxsan səkkiz il bir jurnal fəaliyyət
göstərsin. Azərbaycan jurnalı
bünövrəsi qoyulan gündən Azərbaycan oxucusunu
maarifləndirmək yolunu tutub. Bu gün də
biz o yolu davam etdirməyə çalışırıq.
O ki qaldı mənim yorulmağıma, məni yayda
Bakının istisi yorur. Qətiyyən yorulmuram,
yorulmağa elə bir hacət də yoxdur. Yoran başqa şeylərdir.
- Sizi nələr
yorur, İntiqam müəllim?
- Ədəbiyyat ətrafında olan dedi-qodular, mənasız
söhbətlər. Halbuki qabaqlar belə söhbətləri az
eşidirdik. Sovet quruluşunun əyər-əskiyi az deyildi. Amma o dövrdə ədəbiyyat
daha ciddi idi. Hətta o mübahisələrin
özü də ədəbiyyat aləmi ilə bağlı
idi. Məsələn, o dövrdə bir sərbəst
şeir ətrafında necə böyük mübahisələr
gedirdi. Amma bu, ədəbiyyat söhbəti
idi. İndi vəzifə barədə
danışırlar. Ortaya əsər
çıxarmaq lazımdır. Ona görə
də bu gün "Azərbaycan" jurnalının nəşrini
müntəzəm saxlamaq çox müşkül bir məsələdir.
- İntiqam müəllim, yaxşı tənqidçi, ədəbiyyatşünas,
jurnalist olmaq üçün ilk növbədə
yaxşı oxucu olmaq lazımdır. Bu gün İntiqam
Qasımzadə oxucu missiyasını necə yerinə yetirir?
- Mən
gəncliyimdə də yaxşı mütaliə edərdim. Mənin zəngin şəxsi kitabxanam da var. Orada
dünya ədəbiyyatından dəyərli əsərlər
var. Bəzən insan bilmədən dəyəri olmayan
nümunələr də oxuyur. Sonra elə
bil insana yavaş-yavaş duyum gəlir. İndiki
dövrdə hər şeyi oxumuram. Mənim
hər şeyi oxumaq dövrüm keçib. Mən bu oxumaq məsələmi jurnala daxil olan ədəbi
məhsulun oxunmasına sərf edirəm. Gen-bol
mütaliə eləməyə vaxt olmur.
- Belə
bir fikir var ki, geniş mütaliə etmədən yazmaq
mümkün deyil. Bəs yazıçı
olmaq üçün oxucu olmaq vacibdirmi?
-
Bilirsiniz, yazıçılıq istedadla bağlı bir məsələdir.
Siz təsəvvür edin ki, hansısa ucqar yerdə dünyaya
gəlib yaşamış adam məktəbdə
oxuyub, təhsili də var, böyük istedadı var.
Mütaliəsi olmadan o, yazıçı ola bilməz. Əsəri duymaq, özünə hopdurmaq vacib məsələdir.
Mən həm də hesab edirəm ki, oxucu elə
yazıçının özüdür. Məsələn,
Azərbaycanın XX əsrdə ən gözəl
romanını yazmış Yusif Səmədoğlu kimi
mütaliəli adam tanımırdım. Anarın da çox böyük mütaliəsi və
zəngin kitabxanası var. Elçinlə uzun illər bir yerdə
oxumuşuq. Haradan desəz, Elçin sizə
xəbər verə bilər. Sabir Əhmədov da belə
yazıçılardandır... Yəni
yazıçının oxucu olması vacibdir. Oxumasa,
gözəl yazıçı ola bilməz.
Heç kimi düşündürə bilməz.
- İntiqam müəllim, potensiallı
yazarlarımız var. Bilirik ki, siz həm də tənqidçisiniz. Tənqidçi
ədəbiyyatın dostu olmalıdır, həqiqi istedadı
üzə çıxarmaqda cəmiyyətə yardım etməlidir.
Sizin bu barədə düşüncələrinizi bilmək
maraqlıdı...
- Bu gün əsəri oxucuya çatdırmaqda müasir tənqidçinin rolu olmalıdır. Müasir tənqidimiz bununla məşğul olmur, olsa da, çox pis məşğul olur. Tənqidçi ədəbiyyatda gedən prosesləri, bədiyyatı, əsərin ədəbi-bədii xüsusiyyətlərini və s. məsələləri oxucuya çatdırmaqla onu ayıldır, bir növ onu öyrədir. Tənqidin bu xüsusiyyətləri də var. Mən bir haşiyəyə çıxmaq istəyirəm. Rəhmətlik Süleyman Rəhimovla bu barədə üç dəfə söhbət eləmişdik. Ömrünün axırına yaxın son söhbətimiz oldu. O zaman mən ona sizin sualınıza bənzər bir sual vermişdim. Onun ədəbi tənqidə münasibətini bilmək istəyirdim. O, qocaman yazıçıydı, mən də cavan oğlan idim. O mənə dedi ki, oğlum, bu tənqid nədi e, hayıf deyil tərif (gülür). Tərif yazıçını qanadlandırır, yeni əsərlər yazmağa sövq eləyir. Qərəzli tənqid isə, yazıçıya çox pis təsir eləyir. Onun qol-qanadını sındırır, masa arxasına keçib yazı yazması çox müşkül olur. O, bir də bu əzaba qatlaşmaq istəmir. Əsər yazmaq asan iş deyil. Yazıçıya nə qədər nəşə verirsə, bir o qədər də əzab verir...
- İntiqam müəllim, "Azərbaycan" jurnalı ilə əməkdaşlıq edən, əsərləri burada yer alan müəlliflərdən ən çox yaddaqalan kimlər olub və indi kimlərin adını çəkmək olar? Jurnalın bugünkü missiyası kimlərə xidmət edir?
- Biz sayımız etibarı ilə balaca bir ölkəyik. Biri var yüz əlli milyonluq Rusiya, biri də var on milyonluq Azərbaycan, əvvəllər on da deyildik, altı-yeddi milyon idik. Tənasüblük etibarı ilə başqa ölkələrlə müqayisə etsək, görərik ki, burada yazıçılar da azdı. Şübhəsiz ki, seçmələrin sayı çox deyil. Hansı tərəfə çəksək, eyni adamlardı. Məsələn, gələk İsa Hüseynovun üstünə. İsa Hüseynov uzun müddət "Azərbaycan" jurnalı ilə əməkdaşlıq edib. İsa Hüseynov "Saz", "Kollu koxa","Tütək səsi", "Teleqram" kimi əsərləriylə məhşurdu. "İdeal"ı da ki öz yerində. Sonra İsmayıl Şıxlıdı. Nəsil-nəsil demək istəyirəm bu adları. Üzübəri gələndə Anardı. Anarın əsərlərini sadalayanda birinci "Ağ liman"ın adını çəkirəm. Mən mütləq Sabir Əhmədovun adını çəkmək istəyirəm. Onun bütün böyük, gözəl əsərləri bu jurnalda çap olunub. Bu da təbiidir. Çünki "Azərbaycan" jurnalı yeganə ədəbi jurnal idi. Kitab çap elətdirmək çox çətin idi və çox da az idi. O zaman geniş nəşriyyat imkanları yox idi. Deməyək ki, çap eləmək istəmirdilər, yox, sadəcə nəşriyyatların nəşr imkanı zəif idi, gücü az idi. Bu və ya başqa səbəblərdən az çap olunurdu. Bir də ki, jurnalda çap olunmayan əsəri plana salmırdılar, çap eləmirdilər.
- Təxminən, 1986-88-ci illərdə atamın abunə olduğu bu jurnaldan çox gözəl əsərlər oxuyardım və hər nömrəsi evə gələndə, hansı yeni əsər var deyə, gözüm axtarardı.
- Bəli, Təranə xanım. Ona görə ki, jurnalın çox böyük hörməti vardı. Yazıçılar bu jurnalda çap olunmaqla bir növ özlərini sığortalayırdılar. Jurnal işçiləri ona görə daha böyük məsuliyyət daşıyırdılar. Sovet dövrü idi də, bir qəmbərqulu çıxırdısa, jurnal işçiləri danlanırdılar. Nəşriyyatlar isə, hazır məhsula yiyə dururdular. Kimlər çap olunmurdu ki? Bəxtiyar Vahabzadə, Hüseyn Arif, Nəriman Həsənzadə, Məmməd Araz, imzalara bax, bir-birindən gözəl, sanballı adlar...
- Hər kəsin də öz imzası, yolu vardı.
- Fikrət Qoca, onların arxasınca gələnlər - Ramiz Rövşən, Vaqif Səmədoğlu - bunlar hamısı "Azərbaycan" jurnalının əməkdaşları idi. Bu jurnalın ətrafında toplaşırdılar. Bu gün fəxr edirəm ki, mən həmin adamlarla işləmişəm, həmin müəlliflərlə şəxsən görüşmüşəm, bir çoxlarının əsərlərinin redaktoru olmuşam, qələmi əllərindən alıb, redaktə eləmişəm. Razılaşdığımız, razılaşmadığımız məsələlər də olub.
- Naxçıvan ədəbi mühitindən "Azərbaycan" jurnalında kimlər dərc olunur? Mənim üçün də maraqlıdır.
- Bilirsiz, bu da maraqlı sualdı. Naxçıvanda yazan, yaradan elə bir adam olmaz ki, "Azərbaycan" jurnalında dərc olunmasın. Bu, mümkün olan şey deyil. Əvvəla, Naxçıvan bizim üçün həmişə əziz və qiymətli bir bölgə, Azərbaycanın bir parçası olub. Onun səbəbini siz bilirsiz də... Araya giriblər, gəl-get bir qədər çətin olub. Ona görə də, biz jurnalın çapı işində də, müəllif seçəndə də çalışmışıq ki, Naxçıvan yazıçıları öz qabiliyyətlərini göstərsinlər, Azərbaycan oxucusuna əsərlərini nümayiş etdirsinlər. Özüm tənqidçi olduğum üçün istəyirəm ədəbiyyatşünaslardan başlayam. Məsələn, Yavuz Axundovu xatırlayıram. Allah rəhmət eləsin. Hüseyn Həşimlini xatırlatmaq yerinə düşər. Sədaqət Həsənova, Adil Bağırov - ilk ağlıma gələn bu adlar oldu. Tək bunlar deyil. "Azərbaycan" jurnalının ən fəal müəllifi bilirsiz kim olub? İsa Həbibbəyli... İsa Həbibbəyli əlinə qələm alıb ilk yazılarını yazanda, namizədlik, doktorluq işini, yazdığı tədqiqat əsərlərini işləyəndə, demək olar ki, bütün əsərlərini yüzə-yüz "Azərbaycan" jurnalında işıqlandırmışıq. Demək olar ki, onun yolunu hər zaman gözləmişik, məmuniyyətlə çap eləmişik. Şəxsən mənim dostumdu. Böyük alim, ədəbiyyatşünas, akademik, N.Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun baş direktoru, akademiyanın vitse-prezidenti səviyyəsinə qədər yüksəlib. Bu insanları biz öz payımıza çıxırıq. İsa Həbibbəyli kimi bir insan, bir şəxsiyyət "Azərbaycan" jurnalının yetirməsidir.
- Elədir, İntiqam müəllim, təqdir olunası haldır.
- O vaxtlar
jurnal yetmiş min tirajla çıxırdı. Bütün Azərbaycan bu jurnalı oxuyurdu. İndi tirajı da aşağıdır. Həm də internet səhifəmizə daxil olaraq
jurnalı oxumaq mümkündür. Amma dəxli
yoxdur, oxuyan tapır oxuyur. Hə, o ki qaldı sizin
yazıçı-şairlərə, Naxçıvanın
qadın şairlərindən Kəmalə Ağayeva, indi də
yazıb-yaradan Fərəc Fərəcovun hekayələrini
biz jurnalda vermişik. Hüseyn İbrahimov
Naxçıvanda çox sayılıb-seçilən, dəyərli
insan idi. O, jurnala gələndə mən o qədər
sevinirdim ki! Əhval-ruhiyyəm yüksəlirdi.
Hiss edirdin ki, bir yazıçı, bir şəxsiyyət
qapını açdı, girdi içəri. Əvvəllər
jurnalda bir rubrika var idi - "Azərbaycan elləri"
adlanırdı. Biz o rubrikaya
Naxçıvanla başlamışdıq. Sonra Qarabağ elləri, Şamxor, Şəki, Qazax
və s. bölgə-bölgə hamısını əhatə
eləyirdik. Bəzən, bir rayonun
yazıçılarının əsərlərini
işıqlandırırdıq. O bölgənin tarixi,
etnoqrafiyası, sərvətləri, mədəniyyət
tarixi, ədəbiyyatı, şəxsiyyətləri
haqqında məlumat verirdik. Məsələn, "Azərbaycan
elləri... Naxçıvan" - bu rubrikanı
oxuyan bir insan, lap xarici bir vətəndaş olsa belə, həmin
yazını tərcümə etsəydilər,
Naxçıvan haqqında hər məlumatı ala bilərdi
və oranın ədəbi mühitini də görüb
tanıyırdı.
- Sizcə,
təxəyyül məhsulu olan əsər cəlbedici,
oxunaqlı, maraqlı olur, yoxsa reallıqdan doğulan əsər?
-
Dünya ədəbiyyatında da, Azərbaycanda da təxəyyüllə
yazan yazıçılar var. Səyahətə
çıxmayan bir yazıçı dünya romanları
yazır. Nizami Gəncəvi ömrü boyu Gəncədən
bir addım da qırağa çıxmayıb. Amma əsərləri coğrafi cəhətdən də
dünyanı əhatə eləyib. Bu, təxəyyülün
məhsuludur. Bununla belə, bu insanlar
başqa yollarla oxuduqlarından, zəngin biliyindən
çıxış eləyərək təxəyyülün
və reallığa söykənən istedadın məhsulunu
yaradıblar. Mən təxəyyüllə
reallığı tam ayırmağın əleyhinəyəm.
-
Dünyanın altını, üstünü, bütün
sirlərini, cəmiyyətin mənfi-müsbət tərəflərini
hər gün internetdən, sosial şəbəkələrdən
ovcunun içi kimi oxuyan azərbaycanlı oxucu Azərbaycan
yazıçısından hansı möcüzəni
yaratmasını istəyir?
- Azərbaycan
yazıçısında özünü, problemlərini
görmək istəyir. İnternet və s. bunlar təsvirdi,
informativ yazılardı. Məsələn,
Qarabağ müharibəsi, sonu zəfərlə bitən 44
günlük müharibə haqqında hər gün
yazıldı, indi də yazırlar.
- Bunlar
baş verənlərin görünən tərəfləridi.
Biri də var görünməyən tərəflər.
- Bəli,
görünməyənin içində insan psixologiyaları,
onların çəkdiyi əzablar,
döyüşçülərin psixoloji
sarsıntıları var. Bilirsiz, müharibə elə-belə
ötüb keçmir. Bunlarla internet, sosial
şəbəkə məşğul olmayacaq. Bu problemlər, bu qayğılar
yazıçıların işidir. Yazı
masasının arxasında öz ürəyinin,
qanının hesabına bunu yazmalıdır ki, oxucu bunu
görsün, hiss eləsin o döyüşləri,
döyüşçüləri, keçilən yolları, əzab-əziyyətləri
dərk eləsin. Bilirsiz, mən üç
gün Şuşada oldum, "Xarıbülbül"
festivalında. "Azərbaycan" jurnalının
6-7-ci birləşmiş nömrəsində mənim bir
yazım çıxıb, "Şuşanın
dolayları"... Mən orda xırdaca da olsa cəhd
eləmişəm. Hamı uşaq kimi
atılıb- düşürdü, sevinirdi. Mən ora gedən insanların hamısını
tanıyırdım. İndiyə kimi
onların çöhrəsini elə görməmişdim.
Hamı dəyişmişdi orda, hamının
üzündə nəsə qeyri-adi bir ifadə vardı.
Mən birdən fikir verdim ki, Şuşada bir
uşaq yox idi. Bilirsiz, anam
şuşalıdı, atam bakılı. Əsl
şuşalılar var. Mənim anam kimi. Atası
da, anası da, əsli-nəcabəti də
şuşalıdı. Mən sadəcə olaraq
Şuşada anadan olmuşam, üç-dörd il orda böyümüşəm. Atam
1941-1945-ci il Böyük Vətən
müharibəsindən qayıdandan sonra bizi götürüb
gəlib Bakıya. Ayaq açıb Şuşanın o daş
küçələrində yerimişəm, ayağım
ilk dəfə Şuşa torpağına
dəyib.
- Demək,
şuşalı uşaqların biri də siz olmusuz...
- Bəli,
mən Şuşadan sonra da ayrılmamışam. Hər il biz orda istirahət etmişik. Gəlib orda ev tutub qalırdıq. Çünki
babamızı 37-də tutmuşdular, evimiz də
dağılmışdı, uçulmuşdu. Şuşa bizim ana torpağımızdı. Həmin "Şuşa dolayları"nda onu da
yazmışam. İki yaş
yarımıma qədər ana südündən başqa
heç nə dilimə dəyməyib. Müharibə
illəri idi, adicə şirin çayı ilk dəfə iki
yaş yarım olanda mənə veriblər, sevincimdən
gözlərim yaşarıb, anam ağlayıb, atam
ağlayıb. Bunların hamısı Şuşa
ilə bağlı şeylərdi. Mənim anam
şuşalıdı və mən özümü hər
zaman şuşalı hesab etmişəm. Həm
bakılı, həm də şuşalı. Bir də, ən əsası, azərbaycanlı.
Daxilimdə belə bir nöqtəyə gəlirəm
ki, mən azərbaycanlıyam. Vəssalam!
- Bir sənət
adamı kimi azad Qarabağ haqqında bu gün yaranan ədəbiyyat
nümunələri sizi qane edirmi?
- Belə əsərlər zaman gözləyir və zamanında yazılacaq. Bu yaxınlarda Şəfiqə Məmmədovanın rəhbərliyi ilə Azərbaycan Kinemotoqrafçılar İttifaqı tərəfindən "Qarabağ Azərbaycandır" adlı bir müsabiqə keçirildi... Mən orada münsiflər heyətinin sədri idim. 45 ssenari oxuduq. Tammetrajlı bədii filmin ssenariləri idi. Orada bir neçə qısametrajlı filmin də ssenarisi vardı. Bu da ədəbiyyatdı. Həmin ssenarilərin içində o qədər yaxşı əsərlər var idi ki! Böyük sevgi, böyük hisslər bu əsərlərin yetişməsinə kömək eləyir. Bizim son bir ildə yaşadığımız günlər, keçirdiyimiz hisslər çox qeyri-adidir. Ona görə də qələm adamlarını tərpədib, həmin hissləri onlar o əsərlərdə üzə çıxara biliblər. Zamanın tez olmasına baxmayaraq, analitik cəhətdən də o əsərlərdə çox yaxşı şeylər var idi. Elə əsərlər var idi ki, yaralılarla işləyən həkimlər, hospital... Elə əsərlər vardı ki cəbhə xəttini, döyüş səhnələrini, o döyüşçülərin şücaətini canlandırırdı. Ən yaxçı cəhət o idi ki, şüarçılıq deyildi. Mən şüarçılığı sevmirəm. Həqiqət var idi. Burda göz yaşı vardı, qan vardı. Hələ böyük-böyük əsərlər yazılacaq.
- İntiqam müəllim, özünüz də qeyd etdiniz ki, bir çox bədii və sənədli filmlərin ssenarisini yazmısınız. Qarabağ mövzusunda sizin də əsəriniz varmı, yoxsa hələ yazacaqsınız?
- Mütləq yazacağam. Mənim "Şuşanın dolayları" adlı essem jurnalın əvvəlindədi. O nömrə əlinizə keçsə, istərdim ki, onu oxuyasınız. Bu sualın cavabı orda da var. Şuşa mənim elə əziz yerimdi ki, elə nöqtəmdi ki, mütləq yazacağam. Allah cansağlığı versin hamıya. Möhlət versin, yazaq, arzularımızı həyata keçirək.
- İntiqam müəllim, vaxtın sizin üçün anlamı nədir?
- Hamıya tövsiyəm odur ki, vaxtını düzgün bölsün. Ötən zamanı sonra geri qaytarmaq olmur. Moskvada aspiranturada oxuyanda, yazılarımı işləyəndə oxumuşdum ki, qədim türk qəbilələrinin birində vaxta uçar deyirmişlər. Vaxt uçur gedir e. Bax, biz sizinlə danışırıq, vaxt uçdu getdi əlimizdən, vəssalam.
- Səmimi cavablarınız üçün təşəkkür edirəm, İntiqam müəllim. Sizə ən əsas cansağlığı arzu edirəm, həmişə "Azərbaycan" jurnalının baş redaktoru olaraq istedadlara mayak olasınız.
- Sağ olun!
Təranə ARİFQIZI
Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin üzvü
525-ci qəzet.- 2021.- 31 avqust.- S.10-11.