"Usanmadım bu sevdadan"
AHISKALI
ŞAİR SABİRCAN CƏLİLİN POEZİYA DÜNYASI
("Ahıska yazarları" silsiləsindən)
Bu ilin 14 noyabrında 77-ci ili tamamlanmış
1944-cü il sürgünündən
sonra Ahıska türklərinin milli varlığını qoruyan
mühüm amil - etnik mədəniyyət, folklor və yazılı ədəbiyyat,
xalqın milli ruhunu və ideallarını ifadə edən istedadlı şair və nasirlərdir. Bu yazarların
əksəriyyəti Azərbaycanda
formalaşıb və
2001-ci ildə "Azərbaycanda
Yaşayan Ahıska Türkləri Yazarlar Birliyi" (AYATYB) yaradıb,
bir neçəsi isə Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə
üzv seçilib.
Ahıskanın çağdaş yazarlarından
biri də müxtəlif mövzulu lirik şeirlər və filoloji tədqiqatlar müəllifi,
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvü Sabircan Cəlildir. 1957-ci ildə
Özbəkistanda, Ahıskanın
sayılan ziyalılarından
və milli öndərlərindən Məhəmməd
Cəlilin ailəsində
anadan olmuş Sabircan 1959-cu ildə ailəsi ilə birlikdə Azərbaycana köçüb, Saatlı
rayonundakı Fətəlikənddə
məskunlaşaraq burada
orta təhsil alıb.
1973-1978-ci
illərdə Bakı
Dövlət Universitetinin
filologiya fakültəsində
təhsil alan Sabircan 1978-ci ildə "Türk dilinin mesxeti dialektinin morfologiyası" mövzusunda
diplom işini müdafiə edib, bir müddət Fətəlikənddə Azərbaycan
dili və ədəbiyyatı müəllimi
işləyib, dövlət
qulluğunda çalışıb,
eyni zamanda, elmi fəaliyyətini davam etdirib. 1980-82-ci illərdə Tiflisdə Gürcüstan Şərqşünaslıq
İnstitutunda akademik S.S.Cikiya və professor V.Canikidzenin rəhbərliyi
ilə "Türk dilinin mesxeti dialektinin qrammatikası"
mövzusunda dissertasiya
mövzusunu işləyib,
bu mövzuya dair Gürcüstan EA-nın "Elmi əsərlər" jurnalında
məqaləsi çap
edilib.
1992-ci ildə Ümumittifaq
"Vətən" Cəmiyyətinin
mətbuat orqanının
- "Vətən eşqi"
qəzetinin baş redaktoru olub. Beynəlxalq "Vətən" cəmiyyətinin
və Dünya Ahıska Türkləri Birliyinin fəaliyyətində,
milli mücadilədə
yaxından iştirak edib. 2006-cı ildə şairlər Güləhmət Şahin
və Rafael Daşqın
ilə birlikdə
"Muğanda yaşanan
50 il" kitabını
hazırlayıb çap
etdirmişlər. 2016-cı
ildə Türkiyəyə
köçüb və
hazırda Ankarada yaşayır.
Hələ məktəb illərində
mətbuatda ilk şeirləri
dərc olunmuş, sonradan mətbuatda ardıcıl olaraq şeir, hekayə, ədəbi-tənqidi yazılar
və oçerklərlə
çıxış etmişdi. Türkiyədə "Esgilər demiş ki" və "Ahıska türk ədəbiyyatının parlaq
ulduzu - Mircavat Ahıskalı" adlı
kitabları və bu günlərdə "Usanmadım bu sevdadan" adlı şeirlər toplusu çap olunub.
Sabircan Cəlilin
yaradıcılığında Ahıska türklərinin
sürgün ədəbiyyatına
xas vətən, yurd, torpaq, qürbət
motivləri, soydaşlarının
istək və duyğuları ifadə edilir. Ahıska türklərinin
milli kimlik şüurunda, mədəniyyətində
mühüm rol oynayan bu motivləri
Sabircan xalqın tarixi yaddaşı və milli mənlik
şüuru ilə bağlayır və buna görə də Vətən mücadiləsinin lideri Ənvər Odabaşovun mənalı kəlamını
yaradıcılığının əsas leytmotivi kimi təqdim edir: "Bizi unudanlar - Vətəni unudacaqlar, Vətəni unudanlar - Əbədi unudulacaqlar..."
Poetik yaradıcılığı
heca vəzni, sərbəst şeir və qəzəl janrlarında yazılmış
şeirlərdən ibarətdir. Azərbaycan
türkcəsi və Ahıska ləhcəsində
yazdığı vətənpərvərlik
mövzulu şeirlərində
yurd sevgisi, sürgün reallığı
ifadə olunur, vətən lirik qəhrəmanın "üzünü
görmədiyi ana",
"ağ düşmüş
telinə sığal
çəkməyən sərin
meh" kimi tərənnüm edilir:
Vətən! Ana dedim, öz
anam kimi,
Görmədən, bilmədən sevdim mən səni.
Altmışı haqladım, qapı
çalınır,
Hələ də oxşayıb qucmadın məni.
Ağ düşmüş telimə
sığal çəkmədin
Dağlarından əsən sərin mehinlə.
Üzümdən, gözümdən sevib
öpmədin
Gülləri üşüdən soyuq şehinlə.
Vətən həsrəti şairin
duyumunda həm də Kərəmin Əsliyə olan nakam məhəbbətidir,
"zəhər kimi acıları şərbət
kimi" süzən könül ağrısıdır:
Altmış yildur bu dünyayi
Səyyah kimi gezdin, gönül.
Əsli
kimi bir sevdayi
Kərəm kimi çözdün, gönül.
Qəribluğun tacidari
Yürək yaxan ağrılari,
Zəhər kimi acılari
Şərbət kimi süzdün, gönül.
Ancaq bu acını, həsrəti aşan böyük bir qüvvə var - bu qüvvə öz kökünə bağlı, cəfalara sinə gərən, əzəlindən qürur
duyan, zalımlara əyilməyən, türklüyünü
Allahın lütfü
kimi qoruyan doğma xalqının sarsılmaz Vətən eşqi və qutsal türklük sevdasıdır:
Mən xoşbəxtəm türküm
deyə
Öyünən dillər var olsun.
Sürgünlərdə türklüyünü
Qoruyan ellər
var olsun.
Adı yaşar dilimizdə,
Axısxadır elimiz də.
Sevgi ilə gönlümüzdə
Çağlayan sellər var olsun...
Müəllif əsərlərində türklüyün milli-mənəvi
bütövlüyünü, soydaşlarının milli
inam və iradəsini ifadə edir:
Vətən eşqi sönərmi
heç,
Çatacayıq ona er-geç,
Ümid mənə verər bir güc.
Vətən, sənə həsrət qaldım.
"Bən anamdan türk oğlu türk doğulmişim"
deyən şair hələ 1976-cı ildə
yazdığı "Ulu
məhəbbət" şeirində
vətən sevgisini ali dəyər
kimi təqdim edir:
Ən böyük nemət,
Ulu məhəbbət -
Vətəndir!
İnan!
Bu eşqdən törəyib
artmışdır insan!
Ümumtürk poetik ənənəsinə
uyğun olaraq, Sabircanın da şeirlərində Vətənin
mühüm rəmzi dağlardır, Koroğlunun
"əlim çatmaz,
ünüm yetməz,
qarşı yatan qarlı dağlar"ı,
sevgili gözəl tək üzünə ayrılıq örpəyi
çəkmiş ulu
zirvələr, şairin sinəsini köz tək yandıran qanlı həsrət dağı:
Duman örpəyini qaldır üzündən
Görüm mən üzünü,
ey Vətən dağı!
Gəldim
görüşünə uzaq
ellərdən
Sinəmdə gətirdim bir Vətən dağı.
Vətənin nişanəsi olan
dağlar şairin qara sevdasıdır, Məcnunun Leyliyə olan nakam eşqidir:
Sən bir Leyli, mən
bir Məcnun,
Dolanurum başan, dağlar.
Gördüm dumanlar içində,
Halım oldi pərşan, dağlar.
Milli poeziyamızın
şah mövzularından
olan Məcnunluq dərdi, qara sevda şairin yaradıcılığının əsas qayələrindəndir. Lakin Sabircanın mahiyyət etibarilə vətən sevgisini ifadə edən irfani eşqi "Dədə Qorqud"dan gələn
"başım taxtı,
evim baxtı" fəlsəfəsinə uyğun
gerçək duyğularla,
gəncliyindən sevib-seçib
ailə qurduğu xanımı, xatunu, "ömür-gün yoldaşına"
olan saf və nikbin insani sevgi ilə,
yəni ailə, ocaq, yurd məhəbbəti
ilə tamamlanır:
Saçlarıma qar ələnib,
Bir azca da çallanmışam,
Ömrün bu qürub çağında,
Sənə yaman bağlanmışam...
Sabircanın poeziyasında Vətəni
sevmək imandandır
və bu ülvi sevda insanı mənən ucaldır, həyatına məna verir, doğma yurd uğrunda mübarizəyə
səsləyir. "Bir eşq üçün bu dünyaya gəlmişim... Haqq deyib haqq üçün
Haqqa tapındım...
Onun sevgisinə qovuşsa insan, Bəsirət gözündə
çiçəklər açar"
deyən şair bu əzablı yoldan usanmır, əzmlə ali
məqsədə, Füzuli
eşqinə doğru
"qoşaraq uçur":
Usanmadım bu sevdadan,
Ahım göylərə dirəndi.
Çox
sevdiyim yaradandan
Üstümə nurlar ələndi.
Şəbi-hicran yandı canım,
Yorulmadan
adın andım,
Sevgin ilə alovlandım
Tənim odlara bələndi.
Bu nə sevgi, bu nə aşkdı?
Bir ömürə
yaraşıqdı.
Füzulinin pir aşkıdı
Asimanlara dirəndi.
"Türk özünü tanıyanda ucadır" deyən şair Sabircanın Haqqa və Vətənə olan bu sevgisi
qovuşaraq ona güc və inam verir, Atabəylər
yurdu Ahıskaya bu torpağın məğrur övladı,
əzəlini bilən,
gələcəyini görən,
dosta sadiq, düşmənə qayım
vətənpərvərlər kimi qayıtmaq əzmini aşılayır:
Yalvarıb-yaxarmaq yolumuz deyil,
Türk oğlu Vətəni dilənə bilməz.
Çalış, mübariz ol, özünə güvən,
Qərib göz yaşını kimsələr silməz.
Bu gün ədəbi, elmi, publisistik
yaradıcılığının kamillik
dövrünü yaşayan,
yaşadığı həyatın və milli
taleyin dərkinə çalışan,
xalqının arzu və istəklərini
ifadə edən, şeirləri ilə soydaşlarını dogma yurda səsləyən
Ahıskalı Şair Sabircan
Cəlilin əzablı idrak yoluna nur, vətən
sevdasına vüsal arzulayıram.
Asif Hacılı
525-ci qəzet.- 2021.- 1 dekabr.- S.22.