Cəmil Aleksandroviç
Nizami məqbərəsində
(İkinci məqalə)
Bu
kiçik araşdırma tək "Litva tatarları
ili"ndə deyil, həm də "Nizami Gəncəvi
ili"ndə aparıldığından Cəmil
Aleksandroviçin Nizami irsi, şəxsiyyəti, habelə
böyük söz ustasının Gəncədəki məqbərəsinin
1920-ci illərdəki vəziyyəti və bərpası ilə
bağlı fikirləri üzərində bir qədər
geniş dayanmaq istərdik.
1925-ci
ilin iyun ayında Cəmil Aleksandroviç Azərbaycan Tədqiq
və Tətəbbö Cəmiyyətinin fəxri
üzvü, həmin dövrdə Azərbaycan SSR xalq torpaq
komissarı vəzifəsində çalışan Dadaş
Bünyadzadənin (1888-1938) təklifi ilə Nizami məqbərinin
vəziyyətini araşdırmaq üçün Gəncəyə
ezam olunmuşdu. Səfərdə onu ayrılmaz
dostu və həmkarı, yuxarıda adını bir neçə
dəfə çəkdiyimiz İsa bəy Əzimbəyov
müşayiət edirdi. Təəssüf ki, həyatı
və elmi irsi haqqında çox az məlumata
malik olduğumuz İsa bəy Cəmiyyətdə təlimatçı
vəzifəsində çalışırdı. Azərbaycanın ilk epiqraflarından idi. Ərəb,
fars, rus dillərini mükəmməl
bilirdi. Ərəb əlifbasının
bütün xətt növlərini oxumağı
bacarırdı. Bakıda, Gəncədə, İrəvanda,
Qarabağda, Şamaxıda, Lənkəranda bir çox
daş kitabələri ilk dəfə oxuyub tərcümə
və şərh etmişdi. "Azərbaycanı
Öyrənmə Cəmiyyətinin Xəbərləri"ində
bir sıra məqalələri dərc olunmuşdu. Eyni zamanda şair idi.
"Məddah" təxəllüsü ilə əsasən
klassik janrda
şeirlər yazırdı.
Gəncədə mollanəsrəddinçi şair, həmin
dövrdə şəhərdəki orta məktəblərdən
birində Azərbaycan dili və ədəbiyyatı müəllimi
vəzifəsində çalışan Əli Nəzmi
(1878-1946) də onlara qoşulmuşdu. Cəmil
Aleksandroviçin yazdığına görə, poetik
yaradıcılığında satira janrına
üstünlük versə də, Nizaminin atəşin pərəstişkarı
idi. "Nəzmi" təxəllüsünü
də (həqiqi soyadı Məmmədzadə idi - V.Q.)
böyük şairin adı ilə həmahənglik, bənzərlik
yaratmaq məqsədi ilə götürmüşdü.
Əli Nəzminin bu işə cəlb
olunmasının başqa səbəbi də vardı. Məqalədə
deyilirdi: "Biz məqbərəyə Gəncədə
Şeyx Nizamiyə heykəl qoyulması ilə bağlı
uğursuz təşəbbüsün şahidi Əli Nəzmi
ilə getdik. Onunla məscidi (şəhərin mərkəzindəki
Şah Abbas məscidi nəzərdə tutulur - V.Q.) ziyarət
zamanı tanış olmuşduq. Əli Nəzmi Nizaminin türbəsi ilə o dərəcədə
yaxından maraqlanırdı ki, burada qazıntı işləri
aparılmasına Mərkəzin etirazı bildiriləndən
sonra şairin nəşinin qalıqlarının təzədən
məzara qoyulmasında şəxsən iştirak
etmişdi". Elmi ictimaiyyətə o qədər də
məlum olmayan bu məsələ barədə Azərbaycan
Arxeologiya Komitəsinin "Xəbərlər"ində (I
buraxılış, Bakı, 1924, s. 88-89) ətraflı izahat verilmişdi.
Məsələ
belədir ki, proletkultçuluğun meydan suladığı
1922-ci ildə Azarxkomun Gəncə şöbəsi Bakıya
heç bir məlumat vermədən Nizamini Gəncənin mərkəzində
dəfn etmək, məzarı üzərində yeni məqbərə
tikmək, qarşısında isə abidəsini qoymaq fikrinə
düşmüşdü. Bu məqsədlə
hətta şairin nəşinin qalıqları qəbirdən
çıxarılmışdı. Amma
Bakının sərt xəbərdarlığından sonra
ruhu incidilmiş Nizami yenidən öz köhnə məqbərəsində
dəfn olunmuşdu.
Məqalə Gəncə haqda ümumi məlumatla
açılır. Müəllif yazır: "Gəncə şəhəri
çox ehtimal ki, Azərbaycanın ən qədim
yaşayış məskənlərindən biridir. Onun ərazisində bürünc dövrü mədəniyyətinin
izləri tapılmışdır. Yaxınlıqdakı
kurqanlar silsiləsi isə hələ tarixəqədərki
dövrdə burada çoxsaylı əhalinin yaşadığını göstərir. Ancaq
müasir Gəncə barədə ilk səhih məlumata bizim
Azərbaycanın ərazisindəki ərəb fütuhatı
zamanı, yəni VII əsrin əvvəllərindən gec
olmayaraq təsadüf edilir. Bu baxımdan
şəhərin əsasının qoyulması ərəblərə
isnad verilir. Onların zamanında Gəncə
özünün ən yüksək çiçəklənmə
dövrünü yaşamışdı".
Müəllifin
fikrincə, bölgədə Səlcuqlar hakimiyyətinin
möhkəmlənməsi ərəfəsində Gəncədə
üç xalqın - ərəb, fars və
türk zəkasının birgə məhsulu olan mükəmməl
bir mədəniyyət mövcud idi. Nizami də
ilk növbədə həmin eklektik mədəni mühitin məhsulu
kimi meydana çıxmışdı. C.Aleksandroviç
dövrün yanlış qənaətini bölüşərək
Nizaminin Qumda doğulduğu iddia edir. Dövrünün
digər böyük şairləri kimi əsərlərini
farsca yazmasını isə türk dilinin hətta metsenat kimi
çıxış edən "böyük Səlcuqlar"
sarayında da hakim rol oynamaması ilə əlaqələndirir.
Lakin şairin bütün həyatı boyu Gəncədə
yaşaması, sufi-romantik ədəbiyyatın böyük
ustadı kimi burada yetişməsi, "Xəmsə"nin rəngarəng poetik obrazları ilə ilk
növbədə Gəncəyə borclu olması mövqeyinə
tərəfdar çıxır.
Deməli, 1925-ci ildə Azərbaycan hökuməti Nizami
Gəncəvinin məqbərəsini abadlaşdırmaq qərarına
gəlmişdi. Lakin tikilinin vəziyyəti haqda səhih məlumat
olmadığından işlərin hansı istiqamətdə
aparılacağı da bilinmirdi. Məlum deyildi
ki, mövcud məqbərəni təmir edib yararlı vəziyyətə
salmaq mümkündür, yoxsa şairin məzarı üzərində
tam yeni bir mavzoley tikmək lazımdır?
Mühəndis-arxeoqraf Cəmil Aleksandroviçlə
epiqrafika mütəxəssisi İsa bəy Əzimbəyovun
üzərinə ilk növbədə bu suala cavab tapmaq vəzifəsi
qoyulmuşdu.
Yeri gəlmişkən, hələ 1925-ci ildə
rəsmi dövlət səviyyəsində Nizaminin şəxsiyyətinə,
irsinə, xatirəsinin əbədiləşdirilməsinə
göstərilən diqqət ciddi mətləblərdən xəbər
verməkdədir. Məlumdur ki, Rusiya,
İran, Ermənistan və bir sıra digər ölkələrdə
Nizaminin Azərbaycan mədəniyyətinə mənsubluğunu
şübhə altına almaq üçün böyük
şairin guya xalqımıza, mədəniyyətimizə
Stalin tərəfindən 1936-cı ildə "hədiyyə
edildiyi" iddia olunur. Firudin bəy Köçərlinin
1903-cü ildə çapdan çıxan "Azərbaycan
tatarlarının ədəbiyyatı" əsərində "Gəncədə
doğulmuş Nizamidən" Azərbaycan ədəbiyyatının
nümayəndəsi kimi bəhs etməsi, Mirzə Ələkbər
Sabirin ardınca 1920-ci illərdə Gəncədə Nizamiyə
heykəl (!) qoymaq niyyəti, məqbərəsinin bərpası,
yaxud yenidən tikilməsi təşəbbüsünü
ortaya atması bu fikrin cəfəngliyini, həqiqətdən
uzaqlığını göstərməkdədir.
Cəmil Aleksandroviç diqqəti belə bir məsələyə
yönəldirdi ki, "böyük şairin məzarı
üzərindəki məqbərənin acınacaqlı vəziyyəti
haqqında indiyə qədər çox
danışılıb və yazılıb. Dəfələrlə
abidənin bərpasının zəruriliyi fikri irəli
sürülüb". Daha sonra müəllif Abbasqulu
ağa Bakıxanovun "Gülüstani-İrəm" əsərinə
istinadən 80 il əvvəl (təxminən
1830-cu illərin ortalarında) rus ordusunun zabiti, görkəmli
tarixçi, "Qarabağnamə" əsərinin müəllifi
Mirzə Adıgözəl bəyin (1780?-1848) şəxsi vəsaiti
ilə məqbərənin abadlaşdırılmasına təşəbbüs
göstərdiyini yazmışdı. Təmirin
səviyyəsi və keyfiyyəti barəsində fikirlərini
əsaslandırmaq üçün Qacarlar dövlətinin
Tiflisdəki keçmiş baş konsulu Hüseyn xan Rizazadənin
Gəncəyə səfəri zamanı akvarellə çəkdiyi
rəsmlərə əsasən o dövrdəki gerçəklikdə
gördüyü mənzərə arasında müqayisələr
aparmışdı. Və hər hansı
bir ciddi təmirin aparılmadığı ilə
bağlı düzgün qənaətə gəlmişdi.
Bunu
1880-ci illərdə Gəncəyə səfər edən və
rübailərini birində Nizami məqbərəsinin pərişan vəziyyətindən
söz açan Seyid Əzim Şirvaninin aşağıdakı
misralarından da görmək mümkündür:
Ey
Şeyx Nizami, ey nizamı dağılan,
Ey Gəncədə
izzü ehtişamı dağılan,
Olmadı
cahanda səninlə mən tək
Beyti, evi, məktəbi, kəlamı dağılan.
Cəmil Aleksandroviçin təxmininə görə,
1920-ci illər Gəncəsində Nizami məqbərəsi
şəhərdən təxminən 4 kilometrlik məsafədə
yerləşirdi. Ora aparan əsas yol isə həmin
dövrdə Şeyx Nizami küçəsi
adlanırmış. Müəllifin başqa bir
maraqlı mülahizəsi də diqqəti çəkir: o, ətrafdakı
yastı torpaq təpələrə, yarıuçuq
binaların qalıqlarına və kiçik kurqanlara əsaslanaraq
məqbərənin köhnə şəhərin girəcəyində,
hətta mərkəzə yaxın ərazidə olduğu qənaətinə
gəlmişdi. Bu fikri heyəti müşayiət
edən yerli sakin - Gəncə şəhər İcraiyyə
Komitəsinin katibi Kamal Ağayev də təsdiqləmişdi.
Üstəlik, bildirmişdi ki, təxminən beş
yüz il əvvəl baş verən zəlzələ nəticəsində
köhnə şəhər yerlə-yeksan olmuş, türbəyə
ciddi ziyan toxunmuşdu. Zəlzələdən
sonra əhali ətrafdakı kəndlərdə, qismən də
indi Gəncənin mərkəzində qalan Şah Abbas məscidinin
çevrəsində məskunlaşmağa
başlamışdı.
Arxeoqrafiya
komissiyası əməkdaşları məqbərənin vəziyyətini
araşdırmağa gələndə tikili az
qala bir torpaq topası, yaxud təpəcik halına
düşmüşdü. Yalnız şimal səmtindəki
divar yer səthindən bir qədər yüksəkdə
dayanırdı. Qalan hissələr isə
əvvəlki qazıntılar zamanı atılan torpaq
qalaqları arxasında görünməz olmuşdu. Akademik V.V.Bartoldun 1912-ci ildə apardığı
son qazıntı işlərindən sonra heç bir
konservasiya tədbiri görülmədiyindən
dağıntı daha da artmışdı. Alimin
"Rusiya İmperator Arxeologiya Cəmiyyəti Şərq
Bölməsinin Elmi Qeydləri"ndə verdiyi şəkil və
sxemlərdən də göründüyü kimi, 12-13 il əvvəl məqbərinin iki divarı hələ
nisbətən salamat vəziyyətdə imiş. Eyni zamanda, tikilinin daxili quruluşu, məzarın
yeri və forması haqda müəyyən təsəvvür əldə
etmək olurmuş.
Burada Cəmil Aleksandroviçin diqqət yetirdiyi, lakin
sonrakı tədqiqatlarda təsadüf edilməyən
maraqlı və mübahisəli məqam diqqəti çəkir. Bu da şairin
məzarında digər şəxsin - gənc qadın
meyitinin qalıqlarının tapılmasıdır. Cəmil bəy xalq arasında dolaşan rəvayətlərə
görə, bu qadının Nizaminin qardaşı, yaxud
bacısı qızı (plemyannitsa) şairə Məhsəti
Gəncəvi olduğunu iddia edir. Qaynaqlarda
orta əsrlərdə Gəncədə yetişmiş iki
böyük şairin qohumluq əlaqəsi haqda məlumata təsadüf
edilmir. Ona görə də bu barədə
yazılanlar çox güman ki, şəhər sakinləri
arasında dolaşan rəvayətlərdən başqa bir
şey deyildir.
Digər tərəfdən, Məhsəti Gəncəvi
Nizaminin böyük müasiri idi. Vəfat tarixi fərqli
(1159, XII əsrin ikinci yarısı, 1181, hətta 1206 və s.
kimi) göstərilsə də, Nizamidən əvvəl
(1141-1209) vəfat etməsi şübhə doğurmur. Belə olan təqdirdə, nəşinin kiçik
müasirinin türbəsində dəfni ortaya cavabsız
suallar çıxarır. Ən azı
düşünməyə əsas yaranır ki, şairənin
qalıqları ilk məzarından bura sonradan
köçürülüb. Lakin mülahizələr
heç bir mənbədə təsdiqini
tapmadığından bunu sadəcə orta əsrlər Azərbaycanının
iki böyük söz ustadı haqqında romantik əfsanə
adlandırmaqdan
başqa çıxış yolu qalmır.
Məqbərənin inşa tarixi haqda Cəmil
Aleksandroviçin gəldiyi nəticə də maraq
doğurur. Abidənin üzərində hər hansı kitabə
olmadığı, yaxud günümüzə qədər gəlib
çatmadığı üçün dəqiq rəqəm
göstərmək təbii ki, imkan xaricində idi. Lakin akademik Bartolda və orta əsrlər Azərbaycan
tarixçisi, "Tarixi-aləmarayi-Abbas" əsərinin
müəllifi İskəndər Münşiyə istinadən
Cəmil Aleksandroviç I Şah Abbasın Gəncəyə
yürüşü zamanı (1606) məqbərənin şəhər
ətrafında ucaldığı, Səfəvi ordusu qərargahının
onun yaxınlığında salındığı
faktını təsdiq etmişdi. Və belə nəticəyə gəlmişdi
ki, əgər XVII əsrin
başlanğıcında şairin türbəsi vətənindən
uzaqlarda tanınırsıda,
deməli, kifayət qədər əski tarixə malik idi.
Bütünlükdə,
tədqiqatçı məzar kompleksinin şairin vəfatından
az sonra - XIII əsrin birinci yarısında
inşa edildiyi fikrinə tərəfdar
çıxmışdı. Lakin bir qeyd-şərtlə:
protoməqbərə nəinki müasir dövrə (1920-ci
illərə), hətta Şah Abbas zamanına da salamat şəkildə
gəlib çıxmamışdı. Ənənəvi
künbəz formalı türbə zaman-zaman ciddi dəyişikliklərə
uğramış, dəfələrlə təmir, yaxud qismən
bərpa edilmişdi. Nisbətən qorunub
saxlanmış bünövrəyə və Azərbaycan
memarlığı ənənələrinə əsaslanan
müəllif məqbərənin ilk variantının üzəri
dəyirmi künbəzlə örtülmüş kub şəkilli,
yerli kərpicdən tikilmiş bina olması qənaətinə
gəlmişdi. Memarlıq baxımından
kifayət qədər sadə, hətta bəsit idi. Heç bir bəzək elementinə, naxış və
ornamentə təsadüf edilmirdi. Bu mənada hətta qədim
qəbiristanlarda rast gəlinən künbəzlərlə rəqabətdə
də uduzurdu. Eyni zamanda, ətrafa dağılmış
qırıntılara əsasən məqbərənin daxildən
kaşı ilə üzlənməsi
fikri də istisna olunmurdu.
Müşahidələrini davam etdirən Cəmil
Aleksandroviç sonda irəli sürdüyü fikirlərlə
özü razılaşmamışdı. Əksinə, XIII əsrin
Azərbaycan-türk memarlığının çiçəklənmə
epoxası olduğunu vurğulayaraq bu dövrdə və
sonrakı yüzillikdə Bakıda, Şirvanşahlar saray
kompleksindəki Dərviş mavzoleyi, Şeyx Məzid, Şeyx
Dursun məqbərələri kimi üslubunun ifadəliliyi,
formasının sadəliyi və davamlılığı ilə
seçilən abidələrin mövcudluğunu
xatırlatmışdı. Və haqlı sual verirdi: əgər
belə nümunələr mövcud idisə, o zaman
dövrünün seçkin insanı olan Şeyx Nizaminin məzarı
üzərində nədən belə bəsit bir məqbərə
tikilmişdi?
Müəllif bunu tarixin ədalətsizliyi hesab edirdi. Ona görə də məqbərənin
bərpası deyil, şairin adına layiq
şəkildə tam yenidən tikilməsi qərarını
daha düzgün qərar sayırdı. Həm
də müəllifin fikrincə, inşa ediləcək
kompleks Nizami şəxsiyyəti və sənətinin
böyüklüyünü, ümumbəşəriliyini
göstərməklə bir sırada XIII əsrin Şərq-Azərbaycan
memarlığı üslubundan da uzaqlaşmamalı idi.
Cəmil Aleksandroviç bunu açıq yazmasa da, Şeyx Nizaminin məzarı üzərində Osmanlı memarlığındakı kimi özündə müxtəlif funksiyaları birləşdirən təkkə tipli kompleks tikilməsinin tərəfdarı idi: "Böyük şairin dəfn olunduğu yer Gəncədən Goran stansiyasına gedən yolda, kiçik təpənin üzərindədir. Bura hər tərəfdən aydın görünür. Torpaq quru və möhkəmdir. Ərazi dəmiryolu stansiyasından təxminən 2.5 kilometr məsafədə yerləşir. Artıq yuxarıda da qeyd edildiyi kimi, məqbərənin çevrəsi qədim şəhərin qalıqları olan kiçik təpəciklərlə örtülüb. Cənuba doğru uzandıqca onların sayı daha da çoxalır. Ətraf tamamilə boşluqdur. Ən yaxın funksional tikili - Göy İmam (daha çox İmamzada adı ilə məşhurdur - V.Q.) buradan 1,5 km. məsafədə yerləşir. Arada isə dəmiryolu xətti, arxlar, əkin sahələri var. Bu amili mütləq nəzərə almaq lazımdır. Çünki belə yerdə yenidən ucaldılan tikinti istər-istəməz diqqəti çəkəcək. Hətta yağışlı havalarda yolçular burada daldalanmaq imkanı tapacaq" .
Gəncə səfərində Cəmil Aleksandroviç və İsa Əzimbəyov tək Nizami məqbərisinin vəziyyətini araşdırıb gələcək bərpası ilə bağlı təkliflər hazırlamaqla kifayətlənməmişdilər. Şəhərin digər tarixi abidələri haqda qısa bilgi verməyə, müəyyən ilkin araşdırmalar aparmağa çalışmışdılar. Məqalədəki qeydlərdən üzərində Cavad xanın əldə qılınc ruslara qarşı vuruşduğu qırmızı kərpicdən tikilmiş qala divarının ayrı-ayrı hissələrinin 20-ci illərdə şəhər mərkəzində, habelə Gəncəçayın sahilində mühafizə edildiyi məlum olur.
Rəvayətə görə, beşinci (məqalədə səhvən dördüncü kimi göstərilib - V.Q.) imam Məhəmməd Bağırın oğlu İbrahimin məzarı üzərində ucaldılan, künbəzinin rənginə görə bəzən Göy İmam adlandırılan İmamzadə kompleksi də diqqətdən yayınmamışdı. Əslində, VIII yüzilliyə aid məzarlıqda qədim kitabələrə təsadüf olunmasa da, maraq doğuran baş daşlarının estampı çıxarılmışdı. Onlardan hicri 1194-cü (miladi 1779-cu ilə) ilə aid olan, üzərində fars dilində "Dünya - badə, həyat - saqi, ölüm - şərabdır. İnsanlar bu ziyafətin iştirakçılarıdır. Heç kəs o badədən, o saqidən, o şərabdan qaça bilməz", arxa tərəfində isə "Bu dünyaya gələn yoxluğa məhkumdur, yalnız Allah əbədidir" sözləri həkk olunmuş bir məzar daşı Cəmil Aleksandroviçə xüsusi ilə maraqlı və ibrətamiz görünmüşdü.
İmamzadədən şəhərə aparan yolda, Gəncəçayın sağ sahilində isə başqa bir tarixi-memarlıq abidəsi nəzərdən keçirilmişdi. Bu, xalq arasında "Comərd qəssab" (məqalədə farslaşdırılmış "Cəvan-mərdi qəssab" variantından istifadə edilib) kimi tanınan naməlum xalq qəhrəmanının məzarı üzərindəki məqbərə idi. Məqbərə barədə elmi ictimaiyyətə ilk dəfə 1925-ci ildə C.Aleksandroviç məlumat versə də, orada qazıntı işləri yalnız 1940-cı ildə, Ə.Salamzadənin arxeoloji ekspedisiyası tərəfindən aparılmışdı. Arxeoloq İ.Cəfərzadə "Qədim Gəncənin tarixi-memarlıq oçerkləri" (1949) əsərində rəvayətlərə istinadən abidənin sonuncu islam xəlifəsi Həzrəti Əlinin (605-661) dövründə yaşamış cəsur, ədalətli bir qəssabın məzarı üzərində tikilməsi fikrinə tərəfdar çıxmış, lakin inşa tarixi haqda bir fikir bildirməmişdi. Ə.Salamzadə isə məqbərənin XVII əsrin memarlıq nümunəsi olmasını daha inandırıcı saymışdı. "Comərd qəssab"ı hər iki tanınmış mütəxəssisdən əvvəl görən və qısa təsvirini verən Cəmil Aleksandroviç də onun çox qədim dövrə aid edilməsi fikrinə qarşı çıxmışdı. Qırmızı kərpicdən düzgün səkkizbucaqlı şəklində tikilən sadə məqbərənin döşəməsindəki mavi və qəhvəyi rəngli kaşı qırıqlarına əsasən binaya daxildən üzlük çəkilməsi qənaətinə gəlmişdi. Məqbərənin içində heç bir məzar daşı görmədiyini də ayrıca qeyd etmişdi.
Heç şübhəsiz, Gəncədə Nizami məqbərəsindən sonra onun nəzərində ən çox maraq doğuran Şah Abbas məscidi olmuşdu: "Gəncənin yerli kərpic binaları arasında Şah Abbas məscidi xüsusi seçilir. O, üzərində nəhəng künbəz yüksələn kifayət qədər böyük tikilidir. Darvazasındakı kitabə inşa tarixini hicri 1015-ci il (miladi 1606-cı il) göstərir. Məscidin önündəki dördkünc həyət, buradakı fəvvarə, nəhəng çinar ağacları (birinin gövdəsini ölçdüyümüz zaman 7 metr 45 sm. olduğunu gördük - müəllifin qeydi), ibadət edən adamlar - hamısı bir küll halında orijinal Şərq koloriti yaradır. Məscidin həyətinə açılan qapının yanlarındakı qoşa minarə yuxarıya doğru 64 pillədən ibarətdir. Minarələr məscidlə eyni memarlıq üslubunda, lakin nisbətən gec - hicri 1171-ci (1758-ci il) ildə tikilib". Həyətdə İ.Əzimbəyovun "Qarabağ və Gəncə bəylərbəyi, Qacar sülaləsindən mərhum Kəlbəli xan Ziyadoğlunun övladı şərafətli Hüseynqulu xan burada uyuyur. Cəmadəl-sani ayı, hicri 1156-cı il (1745-ci il)" şəklində oxuduğu məzar daşı olmuşdu.
Məscidə bitişik yardımçı binada isə onlar baş daşı üzərində "Burada Allahın mərhəmətini haqq etmiş mərhum Məmməd Qulu xan Məmməd Əli bəy uyuyur. Allah günahlarını bağışlasın. Zilhiccə ayı, 1107-ci il (miladi 1695-ci il)" yazılmış digər qəbirə təsadüf etmişdilər. Göründüyü kimi, burada dəfn olunan şəxslər arasında Gəncə qəhrəmanı Cavad xanın adına təsadüf edilmir. Bu da təbii ki, müəyyən konspirasiya tədbirləri ilə bağlı ola bilərdi. Litva tatarı Cəmil Aleksandroviç-Nasifinin "Gəncə və Nizaminin məzarı" məqaləsi Azərbaycan Sovet nizamişünaslığının ilk örnəklərindən idi. Yazının tarixi əhəmiyyətini də hər şeydən əvvəl bu amil müəyyən edir.
Bakı, noyabr 2021-ci il.
Vilayət
QULİYEV
Azərbaycanın
Macarıstandakı keçmiş səfiri
525-ci qəzet.- 2021.- 1 dekabr.- S.14;15.