Zəngin irsdən səhifələr:
Dədə Ələsgər və aşıq rəvayətləri
Azərbaycan
aşıq sənətinin inkişafında Aşıq Ələsgərin
xidmətləri böyükdür. Bir çox aşıq
şeir şəkillərinin yaradılması onun adı ilə
bağlıdır. Aşıq Ələsgər
yaradıcılığı həm də aşıq rəvayətlərinin
yaranması, inkişafı, janr xüsusiyyətlərinin
sabitləşməsi sahəsində əvəzsiz bir mənbədir.
Aşığın öz həyatı da rəvayətlərlə
zəngin bir kimlikdir. Onun gözəlləmələri,
tərifnamələri, şikayətnamələri, ustadnamələri,
həcvləri, hərbə-zorbaları, bağlamaları
(qıfılbəndləri), təcnisləri, divaniləri və
deyişmələri haqqında rəvayətlər
mövcuddur ki, bunları da İslam Ələsgərov
toplamış və çap etdirmişdir. Aşıq Ələsgərlə bağlı rəvayətlərin
bir qismi onun ailə həyatı, səfərləri,
toylardakı sənətkarlıq məharəti ilə
bağlıdır. Bir çox aşıq
rəvayətinin məzmununu Aşıq Ələsgərin
özünün başına gələn hadisələr təşkil
edir.
Aşıq Ələsgərin şeirləri əsasında
yaradılan rəvayətlər bəzi hallarda dastan-rəvayət,
hətta dastan kimi təqdim olunur. Aşıq rəvayəti
rəvayət janrının bir növüdür. Lakin rəvayətdən fərqli olaraq, aşıq
rəvayətində aşıq havaları üstündə
ifa olunan nəzm parçaları olur. Rəvayətlər
dastanın resurslarından biri sayılır. Mifləri, əfsanələri, nağılları
da dastanın mənbələri sayırlar. Aşıq havaları üstündə oxunan nəzm
parçaları olmayan mətnlər "qara
nağıl" adlanır və aşıq sənətinin
ilkin mərhələsində ancaq qara nağıletmədən
istifadə olunmuşdur. Ustad sənətkarlar
qara nağıletmədən bu gün də istifadə edirlər.
Rəvayətlər nağıldan fərqli
olaraq, real hadisələr üzərində qurulur. Rəvayətlərin bir çoxu sonradan aşıq
rəvayətlərinə çevrilmişdir. Buna görə də rəvayətlər
"dastanlaşma prosesi üçün əsas qaynaqlardan
biri" sayılır. Azərbaycan aşıq sənətinin
araşdırıcıları Məhərrəm
Qasımlı və Mahmud Allahmanlı aşıq rəvayətlərini
"İnformativ-bioqrafik rəvayətlər", "yurd rəvayətləri",
"Lətifə-rəvayətlər", "Dastan-rəvayətlər"
qruplarına bölürlər.
Aşıq
Ələsgərin yaradıcılığı haqqında
araşdırmalar aparan və onun şeirlərini toplayıb
çap etdirən İslam Ələsgərov özü və
oxucuları qarşısında belə bir sual qoyur:
"Aşıq Ələsgər dastan
yaratmışdırmı?" İ.Ələsgərov bu
suala özü cavab verməyə çalışır:
"Şübhəsiz, onun həm özünün, həm də
Həcər xanımın dilindən şeir deməsi, eləcə
də Zöhrənin və Qozqara kötüyünün dilindən
öz şeirinə cavab verməsi dastan elementləridir. Amma
dastan-rəvayətlər kimi, "Həcər xanım",
"Ələsgərlə Səhnəbani" və
"Qozqara kötüyü"nü də Ələsgərin
özü deyil, şəyirdləri, ya da başqa
aşıqlar qoşub-bağlamışlar". Aşığın yetirdiyi saz və söz
ustaları onun ənənələrini yaşatmaqla
yanaşı, şeirlərini məclislərdə ifa edir, bu
şeirlər haqqında rəvayətlər söyləyirlər.
Göyçədən Aşıq Nəcəf, Qızılvəngdən
Aşıq Mustafa və Aşıq Yusif,
Çaxırlıdan Aşıq Hüseynalı, Zoddan
Aşıq Qasım və Aşıq Ağayar,
Hüseynqulağalıdan Aşıq İsa və Aşıq
Mikayıl, Kəsəməndən Aşıq Nağı,
Böyük Qaraqoyunludan Aşıq Əsəd, Sarıyaqubdan
Aşıq Məhəmmədəli və Aşıq
Paşa, Böyük Məzrədən Aşıq Qiyas, Zərzibildən
Aşıq Nağı və Aşıq Sayad, Ağkilsədən
Aşıq Qurban, Aşıq İman, Aşıq Talıb və
digər aşıqlar aşıqlıq sənətinin sirlərini
Aşıq Ələsgərdən mənimsəmişlər.
Şəyirdlərin yayım arealı
Aşıq Ələsgər şeirinin mövqeyinin göstəricisidir.
Bu areal həm Aşıq Ələsgər haqqında
aşıq rəvayətlərinin necə geniş bir məkanda
yayıldığını göstərir.
M.H.Təhmasib dastanların yaranmasında aşıq rəvayətlərinin
rolunu yüksək qiymətləndirərək yazır ki, təkcə
Aşıq Ələsgər haqqında xalq arasında onlarca
rəvayət gəzməkdədir. M.Qasımlıya görə, bu kimi folklor mətnlərinin
böyük əksəriyyəti ustad sənətkarın
özü tərəfindən deyil, yetirmələri, sənət
yoldaşları və sonrakı dönəmin yaradıcı
aşıqları tərəfindən
düzülüb-qoşulub: "Ancaq bütün hallarda əsas
istinad mənbəyi Aşıq Ələsgərin
başına gələn əhvalatlar, eləcə də onun
şeirlərində qərarlaşmış avtobioqrafik hadisə
və məqamlardır".
Aşıq Ələsgər
yaradıcılığında mühüm yer tutan
aşıq rəvayətləri struktural və tematik
imkanlarına görə epik növün rəvayət
janrının hüdudlarını aşır və dastanla rəvayət
arasında dinamik mövqe tutur. Başagəldilər,
deyişmələr üzərində qurulan aşıq rəvayətləri
aşığın başına gələn rəvayətlərdən
və aşığın özünün söylədiyi rəvayətlərdən
ibarətdir. 1963-cü ildə çap
olunmuş "Əsərlər"ində Aşıq Ələsgərin
8 dastan-rəvayəti verilib. 1973-cü ildə
işıq üzü görmüş "Aşıq Ələsgər"
adlı ikicildliyin ikinci kitabında isə 9 dastan-rəvayət
yer alıb. 2001-ci ildə nəşr olunan
"Göyçə dastanları və aşıq rəvayətləri"
toplusunda Aşıq Ələsgərin
yaradıcılığından qidalanan və dastan kimi təqdim
olunan 15 aşıq rəvayəti vardır. Aşıq Ələsgərin 15 dastan-rəvayəti
2009-cu ildə çap olunmuş "Göyçə
aşıqları və el şairləri" adlı kitabda
da oxucuların ixtiyarına verilib. Burada
Aşıq Ələsgərin rəvayətləri
"Dastanlar" adıyla təqdim edilir. Lakin həmin
nümunələr kitabın "Qeydlər və izahlar"
bölməsində "dastan rəvayəti", "dastan-rəvayət",
"aşıq rəvayəti" kimi verilir. Bu
tipli dastanlar əsasən deyişmələr üzərində
qurulan aşıq rəvayətləri və qıfılbəndlər
(bağlamalar) əsasında yaradılan aşıq rəvayətləridir.
Təqdim olunan "Ələsgərlə Səhnəbanu"
və "Anaxanımın küsməyi" aşıq rəvayətləri
informativ-bioqrafik rəvayətlər qrupuna daxildir. Kimliyi (avtobioqrafiyası) rəvayətdən, əfsanədən
fərqlənməyən Aşıq Ələsgərin ailə
qurması haqqında çoxlu söyləmələr
mövcuddur. Bunu rəsmi kimlikdən də görmək
mümkündür: "Ələsgər 13-14
yaşlarına çatanda Alməmməd kişi onu Kərbəlayı
Qurban adlı birisinə nökər vermişdi. Bircə qızından başqa övladı olmayan Kərbəlayı
Qurban, Ələsgərlə mülayim rəftar etmiş, hətta
qızı Səhnəbanı ilə onun arasında məhəbbət
yarandığını bildikdə də çox şad
olmuş, onu həmişəlik öz evində saxlamaq fikrinə
düşmüşdü. Lakin Kərbəlayı
Qurbanın qardaşı Pullu Məhərrəm bu işi
pozmuş, Səhnəbanını güclə öz oğlu
Mustafaya almışdı". Bu əhvalat
"Ələsgərlə Səhnəbanı"
aşıq rəvayətinin əsasını təşkil
edir. Digər aşıq rəvayəti
Aşıq Ələsgərin həyat yoldaşı
Anaxanımla bağlıdır. Səhnəbanıdan
əli üzülən Aşıq təxminən qırx
yaşlarında Kəlbəcərin Yanşaq kəndində
yaşayan Nəbi adlı bir kəndlinin qızı
Anaxanımla evlənmişdi. Aşıq Ələsgər
həyat yoldaşı Anaxanım haqqında çoxlu
şeirlər yazmışdı, hətta ehtimal olunur ki, Səhnəbanının
adına çıxılan
qoşmaların da bir qismi əslində Anaxanıma söylənmişdi.
Bioqrafik məlumatlarda Anaxanımla bağlı rəvayətlər
əsas yer tutur. Qeyd etmək yerinə düşər
ki, Aşıq Ələsgərin özü və
sözü haqqında olan rəvayətlərin böyük əksəriyyəti
aşıq rəvayəti, dastan-rəvayət şəklinə
düşməmiş, sadəcə, əhvalat, məlumat,
hekayət kimi günümüzə qədər gəlib
çıxmışdır, onları toplayıb
aşığın kitablarına qeyd və izahlar kimi əlavə
etmişlər.
"Göyçə dastan-rəvayətləri" təsnifatına
daxil edilən iki bölgü də maraqlıdır. Bunlar
aşıqlarla bağlı dastan-rəvayətlərdən və
başqa görkəmli şəxsiyyətlər haqqında
dastan-rəvayətlərdən ibarətdir. "Göyçə dastan-rəvayətləri"
mətn tiplərinə də bölünür, rəvayətlər,
əhvalatlar və səfərlər ayrıca
qruplaşdırılır.
Yurd rəvayətləri və aşığın səfərləri
ilə bağlı rəvayətlər (səfərlər)
eyni mahiyyətlidir. Bu dastan-rəvayətlər sırasına
"Aşıq Ələsgərin Türkiyə səfəri",
"Aşıq Ələsgər qarabağlıların
yaylağında", "Aşıq Ələsgərin
Qaraqoyunlu səfəri", "Aşıq Ələsgər
Yanşaqda", "Aşıq Ələsgərin Qarabağ
səfəri", "Aşıq Ələsgərin İrəvan
səfəri", "Aşıq Ələsgər Kəlbəcərin
Qılışlı kəndində" kimi nümunələr
daxildir. Aşıq öz sənəti ilə
bağlı çox gəzmiş, Gəncə, Qazax, Şəmkir,
Şınıq, Borçalı, İrəvan,
Naxçıvan, Dərələyəz, Şərur, Kəlbəcər,
Qarabağ və başqa yerlərdə el şənliklərini
aparmışdır.
Rəvayətlərin bir qisminin əsasında deyişmələr
dayanır.
Aşıq Ələsgərin Aşıq Alı, Şəmkirli
Aşıq Hüseyn, Göyçəli Aşıq Musa, Zodlu
Məhəmməd, İrəvanlı Mirməcid, Həcər
xanım və Zöhrə ilə deyişmələri
vardır. Aşığın "Qozqara
kötüyü ilə deyişmə"si özü
kiçik bir rəvayətdir. Digər rəvayətə
görə, Aşıq Ələsgər öz taleyini
özü həll etməyi qət etmiş Həcər
adlı qızın dilindən söylədiyi qoşmanın əsasında
"Həcər" adlı dastan rəvayəti
yaranmışdı. Xüsusi bir rəvayət
şəklinə salınan deyişmələrdən biri
Aşıq Ələsgərlə onun ustadı Aşıq
Alı arasında olub. Deyişmə əsasında
yaradılan rəvayətin məzmunu belədir:
"Aşıq Alı, Ələsgəri tam yetirib
hazırladıqdan sonra bir toy məclisində onunla deyişir,
el içində hörmətini qaldırıb şöhrətləndirmək
məqsədi ilə məğlub olmuş bir aşıq kimi
öz sazını da ona təhvil vermək istəyir. Ələsgər
isə onun bu xeyirxah hərəkəti ilə
razılaşmayaraq deyir:
Bir şəyird
ki, ustadına kəm baxa,
Onun
gözlərinə ağ damar, damar.
İrəvandan, Şəmşəddindən və başqa yerlərdən də aşığa bağlamalar, həcvlər göndərilmiş, "aşıq bu söz-fikir bağlamalarının hamısını açmış, həcvlərə isə ironik boyalarla tutarlı cavablar vermişdir". Bu deyişmələrdən, bağlamalardan, həcvlərdən "Aşıq Ələsgərin Dəli Alının toyuna gəlməsi", "Aşıq Ələsgərlə Aşıq Nəsbin qabaqlaşması", "Aşıq Ələsgərlə Şəmkirli Aşıq Hüseynin görüşü", "Aşıq Ələsgərlə Mirməcid ağanın görüşü", "Aşıq Ələsgərlə Şair Nağı" kimi aşıq rəvayətləri yaranmışdır.
İslam Ələsgərov aşığın haqqında olan və onun şeirləri əsasında yaradılan rəvayətlərin əslində sənətkarın həyat və yaradıcılığı ilə bağlı müəyyən təsəvvür oyatdığını bildirir: "Dildə-dodaqda Ələsgərin həyatı və yaradıcılığı ilə bağlı müxtəlif rəvayətlər, tarixi həqiqətlər kimi qələmə verilən çoxçeşidli epizodlar mövcuddur. Həmin yarıəfsanəvi, yarıgerçək əhvalatları aşıqlarımız toy və şənliklərdə bəzək-düzək vurub danışır, lakin "dastan" yox, "əhvalat", ya da "hekayət" adlandırırlar".
Yekun olaraq qeyd edə bilərik ki, aşıq rəvayətinin
janr kimi təkmilləşməsində Aşıq Ələsgər
yaradıcılığı mühüm bir mərhələni
təşkil edir.
Bilal
ALARLI HÜSEYNOV
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 2 dekabr.- S.15.