Din və ədəbi
bağlılıq: dinin ədəbiyyatda rolu və təsiri
Din və
ədəbiyyat eyni əsas mənbələrdən qaynaqlanır. Belə ki, din və ədəbiyyat
birbaşa insanın ruh və mənəvi aləmi ilə əlaqəlidir. İnsanın
yaranması, hardan gəlib hara gedəcəyi, sahib olduğu
fitrət və ya mənəvi xüsusiyyətlər, nəcib
hisslər din və ədəbiyyatın əsas tərkib hissələrini
təşkil edir. Sülh və mənəvi
zənginlik başlıca əhəmiyyət
daşıyır.
Qədim və orta əsr dövrlərinə baxdıqda
dinin həyatın istənilən sferasında müşahidə
edildiyini asanlıqla görmək olar. Yunan mədəniyyətində
din əhəmiyyətli bir yer tuturdu. İlahi
bir təminat, qanunun əbədiliyi, universallığı və
dəyişməzliyi, cəzanın
qaçılmazlığı və mükafatın təminatı
başlıca amillərdən hesab edilirdi. Vergilin şeirləri birbaşa daxili fitrətlə
bağlı idi. Lukretiusun möhtəşəm
əsəri "De rerum natura" əlbəttə ki,
varlığın sirlərinə nüfuz etmək cəhdində
insan ağlının ifadəsidir. Hələ
şimaldakı qeyri-xristian millətlərin mifologiyası və
orta əsr xalqlarının ədəbiyyatı da
tanrıların varlığı ilə bağlıdır.
Skandinaviya mifologiyasında ədəbiyyat və din bir-birilə
sıx bağlı olmuşdur .
Din və
ədəbiyyat təkcə eyni əsas mənbələrdən
qaynaqlanmır, eyni motivlərlə formalaşır. İkisi də daim həyata müraciət edir.
Səbəbin varlığını və
nizamlı istifadəsini qəbul edir; sevgi, qorxu, maraq, ehtiram
kimi insan duyğularının gücünü, həm də
insanın iradə azadlığını və
gücünü qəbul edir. Hər ikisi
də həyatla daha yaxından əlaqəli olduqları
üçün özünəməxsusluq qazanır.
Din və ədəbiyyatın böyük mövzuları
oxşardır və həyati əhəmiyyət kəsb edir:
günah, onun mənşəyi, cəzaları və buradan
çıxarılması; sevgi-ehtiras, iradə-yeri və məhdudiyyətlər;
salehlik və insanların bir-biri ilə əlaqəsi. Din və
ədəbiyyat mövzularının kimliyini izah edərkən,
Dantenin "İlahi komediya" əsərinə müraciət
etmək olar ki, burada İsa Məsih ilə bağlı bir
sıra məqamlara toxunulub, yaxşı və pis insanların
mükafat və cəzası müzakirə edilib. Orta əsrlərin bu böyük əsəri dini təfəkkürlə
bağlı olan böyük bir ədəbiyyat nümunəsidir.
Fransız ədəbiyyatı da dini mühitlə
əhatə olunmuşdur. Deskartes sistemindəki
dini ünsür-həm ədəbiyyatda fəlsəfə, həm
də fəlsəfədə ədəbiyyat kimi qəbul
edilir və sonradan birbaşa dindən ilham alaraq
formalaşmışdır. Dindən təsirlənmə
həm emosional, həm də intellektual cəhətdən idi.
Müasir bədii ədəbiyyatın bütün sahələrinin
dinlə əlaqələri ilə bağlı nümunələri
daha çoxdur; Havtorn din və ədəbiyyatın
Amerikadakı daha müasir birliyini əhəmiyyətli dərəcədə
təmsil edir və əsərləri arasında "The
Scarlet Letter" və "The Marble Faun" bu baxımdan daha
çox diqqətçəkicidir. İngilis bədii
ədəbiyyatında George Eliot bu iki anlayışdan məharətlə
istifadə edir.
Din və
ədəbiyyat hər ikisi insanın ruh və mənəvi aləmi
ilə sıx bağlı olduğundan nəcib yanaşmaya,
ürəyə, hisslər aləminə, vicdan və iradə
məsələlərinə üstünlük verir.
Hər iki anlayışda nə məcburiyyət, nə
də inadkarlıq var. Həm səmimi təkliflər edir, həm
də bu təklifləri elmi və mənəvi olaraq şərh
etməyə çalışır. Hər biri ilahi və əbədiyyətə
əsaslanan ümumi inanclara malikdir.
Din ədəbiyyata
geniş və zəngin materiallar verir. Onun
müqəddəs kitabları böyük ədəbiyyat təşkil
edir və eyni zamanda böyük ədəbiyyat
üçün materiallar təqdim edir. Ulfilas
tərəfindən İncilin Gotik dilinə tərcüməsi
yalnız İncili qorumaqla yanaşı, həm də ədəbiyyatın
yaradılmasına və əbədiləşdirilməsinə
kömək etdi. Lüterin İncil və
Kral Yaqubun tərcüməsi təkcə özləri
böyük ədəbiyyat deyil, həm də müasir həyatda
böyük ədəbiyyatların formalaşmasına kömək
etmişdir. Bu möhtəşəm tərcümələrdən
alman və ingilis dilində danışma və məktublar
daha saf, daha intellektual və daha ilhamverici hala gətirilmişdir.
Robert South və İsaak Barrovun dini
çıxışları layiqli ədəbiyyat
parçaları hesab edilə bilər. Dini qurumların,
monastır və kafedral bölmə binalarının min il ərzində ədəbiyyatın ən qiymətli
sərvətlərinin qoruyucusu olduqlarını da
xatırlamaq lazımdır. Orta əsrlər
dövrü qaranlıq idi və bəşəriyyətin ən
yüksək maraqlarına ziyan vururdu. Müharibə
dövründə nəinki qanunlar, hətta ədəbiyyat da
susur. Qədim Yunanıstanın və
Romanın əlyazmalarını qoruyan keşişlər,
500-cü ildən çap ixtirasına qədər kopyalayaraq
yenidən şərhlər yazmışlar. Keşişlər nəinki Avropada, həm də
Hindistanda müqəddəs günləri təşkil etmək
və qorumaq üçün çalışırdısa,
Avropadakı orta əsr rahibləri də bir mənada
dünyanın gözətçiləri idi.
Bu sitatlar davam etdirilə bilər, lakin ən
böyük şairlərdən birini nümunə gətirmək
fərqli Xristian mesajını sübut etmək
üçün kifayətdir. Tennisonun ən
böyük şeirlərində heç bir şairin əldə
edə bilmədiyi təsirli bir ruhun
ölümsüzlüyünü ifadə edən birbaşa
xristian dərslərini özündə əks etdirən bir
çox keçidlər vardır. Tennisonun
əsərləri hər şeydən əvvəl
ölümsüz həyat arqumenti, sevginin sonsuzluğundan və
əbədiliyindən, hətta insanın təkamül fərziyyəsinə
görə də Allah tərəfindən
yaradıldığından irəli gələn fikirləri
ehtiva edir. Yaradılışın mahiyyəti
sirlidir. Allah təkcə insanda deyil,
bütünlüklə kaninatdadır. Allahın
birliyi insanlarda qardaşlıq yaradır və bu birlik də
salehliyə və sevgiyə çevrilir. Allah
ölməz sevgidir və ölməz həyatdır. Ölümsüz həyat və ölümsüz
sevgi qəlbini Allaha bağlayanlara aiddir. Tennison
təkamülün insanı Allah vasitəsi ilə kamilliyə
aparacağına inanırdı.
Şekspirin müəyyən dərəcədə dini
təşkil edən əsas həqiqətlərdən təsirləndiyi
şübhə doğurmur, amma aydındır ki, o,
böyük ilhamını ilahi münasibətlərdən
deyil, insanlardan almışdır. Bunun əksinə
olaraq dini şairdən çox ilahiyyatçı olan John
Milton dayanır. Əgər Şekspir insan
münasibətlərindən qaynaqlanan ilhamı təmsil edirsə,
John Milton xristian sisteminin həyatını deyil, skeletini əks
etdirən doqmatik formullardan götürülmüş
ilhamı təmsil edir.
Göründüyü kimi, din və ədəbiyyat
arasında mövcud olan əlaqələri təqdim etmək
üçün istifadə edilən illüstrasiyaların
böyük hissəsinin ümumilik təşkil etdiyi
görülür. Fərqlilik ancaq səthi xarakter
daşıyır. Şeir ədəbiyyatın
ən yüksək və ən zəngin forması və ifadəsidir;
düşüncə, hiss və təxəyyül
miqyasının ən yüksək notlarını təmsil
edir. Din insanın ən yüksək növüdür,
çünki insanın Tanrıya və Tanrının insana
olan münasibətini təmsil edir. Buna görə
də hər biri öz varlıq miqyasında ən yüksəklərə
ucalır.
Bəzi tənqidçilər ədəbiyyatı qorxu
hissi ilə, arzuolunmaz və hətta zərərli hesab edirlər;
insanları daha vacib öhdəliklərdən çəkindirə
bilər fikrindədirlər. Təhlükə
insanların əxlaqını "pozmaq" və bununla da cəmiyyətin
parçalanmasına töhfə verməkdən qaynaqlanır.
Ədəbiyyatın oxuculara mümkün zərərli
təsirləri ilə bağlı narahatlıqlar
haqlıdır. Həqiqətən də, ədəbiyyat
olduğu müddətdə belə narahatlıqlar var idi.
Bir çox hekayə, roman və pyes şübhəli
davranışı təsvir edir. Hətta
bəzi əsərlər belə davranışı
"normal" göstərərək əsaslandırır.
Müsbət rol modelləri çox vaxt
çatışmır. Heç bir dini və
mənəvi ünsür olmadığı müddətdə
ədəbiyyat yazmaq və oxumaq İslam
dünyagörüşü ilə uyğun gəlmir.
Müqəddəs Qurani Kərimin məntiqi ilə desək,
şairlər realizmi və etikanı şeirlərinin tərkib
hissəsinə hopdurmağı məqsədəuyğundur. Deməli,
şairlər düzgün dəyərləri və səbəbləri
təbliğ edən şeirlər yazırlarsa, İslam
baxımından şairlər və ya ümumilikdə ədəbiyyatı
qəbul etməmək üçün heç bir əsas
yoxdur. Quranda bir çox hekayə (qasas) nəql
edilir. Bu, təhsil məqsədini
güdür. Quran mesajlarının
uşaqlara, gənclərə və Quranla birbaşa
tanışlığı olmayanlara daha çox açıq
dildə çatdırılması lazımdır. Bu şəkildə ədəbi səy İslam
sivilizasiyasının yenidən canlanmasına kömək edə
bilər. Ədəbi məziyyət məzmunu
və mesajı ilə ölçülməlidir. Yaxşı və ya pis bir məqsədə xidmət
etməsi İslam baxımından həlledici meyardır.
Qurani-Kərim, özlüyündə bir şah əsər
olduğu kimi, yazıçılara yol göstərmək
üçün çox uyğundur. Bunu Quranın
özü, xüsusən də öz bənzərsizliyinə
(i'jaz) diqqət çəkən ayələri də təsdiqləyir.
Quranın dili, ritmi, mesajı, povesti, oxucu üzərində
yaratdığı ümumi psixoloji təsir, emosional cazibəsi
və psixoloji təsiri birlikdə icazın təcəssümü
olur. Ümumi etirafla, Quran ərəb ədəbiyyatının
inkişafına böyük təsir göstərdi. Qurani-Kərim ədəbi qurğuların istifadəsi,
təsvirlər, və metaforaların istifadəsi ilə zəngindir,
beləliklə, sadə sözlərə gözəllik, həyat
və rəng qatır. Quran, şübhəsiz
ki, ərəb dili tarixində misilsiz bir dilçilik mükəmməlliyi
təmin etmişdir.
Quran təkcə dil baxımından deyil, həm də
intellektual baxımdan bənzərsiz bir kitab olaraq qalır. Yusif peyğəmbərin
hekayəsində etik təlimi olan yaxşı bir povest
nümunəsinə rast gəlmək olar. Bu
hekayə Quranda "ən gözəl hekayə" (ahsanul
qasas) kimi təqdim edilmişdir. Bunların arasında
qardaş rəqabəti, sui-qəsd, xəyanət, əziyyət,
sürgün, köləlik, yalan ittiham, səbrə ehtiyac,
qurtuluş, yalan ittihamdan təmizlənmə və əbədi
barışıq var. Hekayə göstərir ki, insana nə qədər
pis şeylər görünsə də, heç vaxt ümidini
itirməmək və Allaha təvəkkül etmək
lazımdır. Bu da Allahın ən
yaxşı planlaşdırıcı olduğunu göstərir.
Lev Tolstoy "Sənət nədir" əsərində
Yusifin hekayəsini ən universal hekayələrdən biri kimi
təsvir etdi. Tomas Mann məhz Qurani-Kərimdən
ilhamlanaraq "Yusif və qardaşları" adlı
bütöv bir kitab yazdı.
İslam sivilizasiyası Hafiz, Rumi, İqbal, Naqib Məhfuz və başqalarının əsərlərini özündə birləşdirən görkəmli bir ədəbi irs yaratdı. Eşq mövzusu ərəb ədəbiyyatında da önəmli yer tutur. Məşhur hekayələr arasında "Min bir Ərəb gecəsi" xüsusi yer tutur.
İslamın fars ədəbiyyatına təsiri Cəlaləddin Ruminin, xüsusən də onun məsnəvilərində daha aydın görünürdü. Onun məsnəvisi "Həyat Çeşməsi axtarışında mənəvi qəhrəman" ın bir hekayəsidir.
Pakistanın görkəmli siyasi xadimi (Pakistanın qurucusu) və yazar Məhəmməd İqbalın düşüncəsi Qurandan qaynaqlanır və müsəlmanların təhsilini islah etməklə bağlı dərin bir narahatlıq keçirir. İqbal İslamın universallığını ifadə etməyə çalışdı. İqbal həyatın məqsədini, özünü inkişaf etdirərək potensialını maksimum dərəcədə reallaşdırmaq ehtiyacında görürdü. Bu, bilik əldə etmək yolu ilə edilməli idi. Onun bilik nəzəriyyəsi (epistemologiya) empirizmi, rasionalizmi və intuisiyanı bir-birini tamamlayan həqiqəti dərk etməyin fərqli yolları olaraq təyin etdi. İslam peyğəmbərində (s) ideal insanın ən yaxşı təmsilçiliyini ön plana çəkərək əsərlərində də təcəssüm etdirmişdir.
Azərbaycan ədəbiyyatında da dinlə bağlılıq özünü tarix boyu aydın şəkildə göstərmişdir. Nəsimi, Cəlil Məmmədquluzadə və digər dahi şəxslərin əsərlərində İslamın əsl mahiyyəti, insanın kamilliyi, vicdan və düzgünlük, xurafat və cahilliklə mübarizə, təhsilin önəmi kimi məsələlər əks olunmuşdur.
Qeyd edilənləri ümumiləşdirərək
deyə bilərik ki, insan kamil bir yaradılış olaraq daim
fitrətində uca Allahın ona qoyduğu gözəl
xüsusiyyətlərin axtarışındadır.
Özünü kamilləşdirməyən insan mənəvi
baxımdan daim ac olur və bunu doldurmaq üçün ruhu
qidalandırmağa daim ehtiyac vardır. Din və ədəbiyyat
bu baxımdan bir-birilə sıx bağlı və bəşəriyyət
üçün mühüm anlayışlardır. Belə
sıx bir əlaqənin mövcudluğu dinin insanlara
çatdırmaq istəyi mesajların əslində, ədəbiyyat
tərəfindən bədii obrazlı şəkildə ifadəsidir.
Səyyad
ARAN
Dini
Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi sədrinin
I müavini, Filologiya elmlər namizədi
525-ci qəzet.- 2021.- 4 dekabr.- S.18.