Özümdən müsahibə
götürmüşəm
(Birinci hissə)
Özüm-özümlə apardığım
müsahibəni - Mərdəkandakı bağ evimin sakit bir
guşəsinə çəkilib, heç kəsin
qarışmadığı, lal sakitlikdə elədiyim
söhbətimi, dialoqumu, monoloqumu, yoxsa elə-belə
dağı arana, aranı dağa aparmaqmı... -
özünüz bilərsiniz, necə istəyirsinizsə, o
cür də adlandırın. Mənə elə gəlir ki, normal
insan, lovğalıqdan, təkəbbürdən uzaq adam öz-özünü aldatmamalıdır,
özü ilə açıq və səmimi
danışmalıdır. Ümumiyyətlə,
bütün insanların - cavanın da, ahılın da hərdən
bir öz aləminə çəkilib öz-özünü
sorğu-suala tutması vacibdir. Elədiklərim
yaxşıdımı, pisdimi? Gərək filan məsələdə
nəfsimi cilovlayaydım, maddi sərvətlər qazandım,
şanım-şöhrətim oldu, amma adamlar arasında, - dost-tanış
içində hörmətim, nüfuzum yoxdur.
Mən bu və buna oxşar söhbətlərə, daha
dəqiq desək, özü-özü ilə
aparılmış söhbətlərə, dialoqlara rus və
Avropa, Yaponiya mətbuatlarında da rast gəlmişəm. Onların məzmunu
artıq öləziyən yaddaşımın
künc-bucağında ilişib qalıbmı,
qalmayıbmı, - vallah, bütün bunları heç mən
özüm də yaxşı bilmirəm. Demək
istədiyim budur ki, buna oxşar mətbu nümunələrini
qəzet və jurnal səhifələrində
görmüşəm. Cəsarət edib
sizə təqdim etdiyim mövzunun məğzi, qayəsi ondan
ibarətdir ki, başqaları ilə müqayisədə bu
cür formalı yazılar səmimidir, insan heç yerdə,
heç kəsin yanında buna oxşar fikirlər söyləmir,
düşündüklərinin təbiiliyini, bakirəliyini
qorumağa çalışır. Oxucular,
başqa cür düşünənlər belə
sirli-soraqlı, ütülənməmiş mülahizələri
qəbul etməyə də bilərlər. Bu da təbiidir. Bu başqa məsələdir
ki, həssas oxuculara bu formada, bu tərzdə müraciət
etmək hansı zərurətdən yaranıb?
Dərin yuxuya getmiş duyğularımı silkələmək
üçünmü? Düşüncə tərzinə, həyat
baxışına təzədən əl gəzdirmək
ehtiyacımı? Yoxsa, hay-haray qoparmaq,
yaddan çıxmamaq, unudulmamaq üçünmü? Fikir və düşüncələrimi
basdırığa salmaq istəmirəm. Qısası,
özüm-özümə verdiyim suallarımı və o
suallara cavablarımı sizə təqdim edirəm.
***
- Bu ilin əvvəlində
- martın 21-də səksən yaşın (1941, 21 mart) tamam
oldu. Amma yubiley səssiz-küysüz keçdi.
Nə üçün özünü yada
salmadın?
- Adamlar
deyəsən, bu ad günü məsələsini çox
şişirdib əndazədən çıxarıblar. Mən
doğulduğum,
boya-başa çatdığım yerlərdə
belə məsələlərə əhəmiyyət
vermirdilər. Ad günü keçirmək,
buna hazırlıq görmək heç kəsin planında
yox idi. İyirmi yaşıma kimi kənddə
ad günlərinin keçirildiyini görməmişəm.
Qadınlar, kişilər yaşayırdılar,
oğul-uşaq böyüdürdülər, ev
tikirdilər, hirslənirdilər, dalaşırdılar. Amma ad günü deyilən məfhumu heç vaxt
keçirmirdilər. Oğlu olub şənlik edilir,
qoyun, dana kəsirdilər, toy-bayram
başlayırdı. Amma bu qədər koloritli,
şən kənd mərasiminə "ad günü
keçiririk" donu geyindirmirdilər. Şənliklər
sadə, dəbdəbəsiz keçirilib. Oğlanınmı, qızınmı dünyaya təbii
gəlişi, təbii də qarşılanırdı.
Allah rəhmət eləsin, kənd sovetliyində Tutu
Mehdiyeva adlı bir qadın vardı - uca boylu, cüssəli. Üstündən
neçə vaxt keçəndən sonra Tutu Mehdiyevaya
bildirilirdi ki, bəs filankəsin oğlu və ya qızı
olub. Tutu Mehdiyeva yeni doğulan
uşaqların valideynlərinin rəyini, arzusunu soruşmadan
onlara istədiyi adı, soyadı qoyurdu. Tutu
xanımın qoyduğu ad, uşağın doğum tarixi
eynilə də doğum haqda şəhadətnaməyə
köçürülürdü. Rəhmətliyin
oğlu, kim idi bu mətləblərin dərinliyinə
gedən. "Oğlun, qızın doğulub,
Allah xoşbəxt etsin" - deyirdilər. Kim idi Yuxarı Veysəllidən, ya da
Aşağı Veysəllidən 18-20 kilometr yolu qət edən.
Yollar palçıq, qar, nəqliyyat da yox idi.
Tutunun Veysəlli uşaqlarına qoyduğu ad və
soyadı heç nə dəyişilmədən, elə
olduğu kimi də qalırdı. Sonralar, lap sonralar kim ki, kənd sovetinin katibi, Tutu Mehdiyevanın
qoyduğu ad və soyadla razılaşmırdı, sənədlərini
təzədən dəyişirdi.
Tutu Mehdiyevanın ad qoyma, doğum haqda şəhadətnaməni
tərtib etmək haqda öz fərdi prinsipi vardı. Hə, Nənəxanımın
oğlu bayram axşamı doğulub. İl
öz yerində, ay, gün məsələsi bu prinsiplərlə
müəyyənləşirdi. Bayram
axşamı doğulubsa, deməli, mart ayının 20-si, ya
da 21. Ayrı söhbət ola bilməzdi.
Qayıdıram yarımçıq qalmış
bayaqkı söhbətimin üstünə. Mən ad günü məsələsinə,
sonralar, lap sonralar, 70-ci illərdən sonra qoşuldum.
Könülsüz, mənim üçün az
əhəmiyyəti olan yığıncaq kimi.
Əlbəttə, yazıçılar, böyük
şəxsiyyətlər üçün ad, doğum
günü məsələsi bəlkə də xüsusi məna
daşıyır. Ad günü ərəfəsində bu qəbil
insanların yaradıcılıqlarına, keçdikləri həyat
yoluna yenidən, təzə gözlə baxırlar, onların
yaradıcılıqları təkrar-təkrar təhlil edilir.
-
Qarabağ müharibəsinə (1993-1999) könüllü
getməyinlə bağlı sənə tez-tez suallar verirlər.
- Bəli.
O zamanlar Yazıçılar İttifaqında (1976-1993)
çalışırdım, "Ulduz" jurnalında. Artıq Qarabağda müharibə
başlamışdı. Əsəbdən,
dağların o üzündə narahat, səksəkəli
günlər keçirən el-obamın halından, səmimi
deyirəm, gecələr yata bilmirdim. Atam,
Səməd dayım da vaxtilə İkinci Dünya müharibəsinə
gediblər və geri qayıtmamışlar. Uşaqlığımdan, lap yetkin
çağlarıma qədər mən evimizdə müharibə
ab-havasını yaşamışdım. Müharibənin
bizim ailəmizə hansı bəlalar gətirdiyini hiss
etmişəm, cavan yaşından həyat yoldaşını
itirən anamın əzablarını müşahidə
etmişəm.
Məsələ burasında idi ki, mən münaqişə
bölgəsinə yollananda dörd azyaşlı uşaq
atasıydım. Hər halda "hə" ilə
"yox" arasında qalmışdım. Nə isə,
bütün məhrumiyyətlərə, götür-qoylara
baxmayaraq, o zamanlar təzə nəşrə
başlamış "Azərbaycan ordusu" qəzetinin
döyüş bölgələri üzrə xüsusi
müxbiri statusunda Qarabağa (1993, may) yollandım. Nə isə...
hər bir kişinin həyatında belə məqamlar olur: qəti
qərara gəlməlisən.
-
Qarabağ müharibəsinə həsr edilmiş hansı
kitabların var?
-
"Haran ağrıyır, Vətən", "Yaş həddinə görə",
"Mənim müharibəm", "Salamat görməyimə
şadam".
"Mənim müharibəm" rəhmətlik
yazıçı Nadir Ağasıyevin tərcüməsində
rus dilində də çap olunub. Adamı ağrıdan
odur ki, bu kitabları ailəmin, uşaqlarımın
boğazından kəsib öz vəsaitim hesabına dərc
etdirmişəm və əvəzində heç nə də
qazanmamışam.
Buna oxşar hallar başqa ölkələrdə də
var. Amma müharibə gedən ölkələrdə əlaqədar
təşkilatlar fikirləşib-düşünüb,
axırda hamı üçün məqbul forma tapırlar,
müəllifə azdan-çoxdan qonorar verirlər.
Vətəndaş
vətənin çağırışlarına hay verdiyi
kimi, gərək Vətən də jurnalistinmi,
yazıçınınmı qeydinə qalsın. Əlbəttə, burada münasibətlər birtərəfli
olmamalıdır.
Bir Allah bilir mən oralarda nələr çəkmişəm. Müharibədən
qabaqkı sağlamlığımdan əsər-əlamət
qalmayıb. Doğmalarıma və ətrafımdakılara
qarşı zalımlaşmışam.
Müharibədə
gördüklərim bir yana, davadan
sonrakı illərdə, atəşkəs dövründə
gördüklərim, müşahidələrim məni daha
çox sarsıdırdı. Yerlibazlıq, tərəfkeşlik,
arxalı gülməşəkərlərin savadı, qabiliyyəti
oldu-olmadı, dövlət qurumlarına yerləşdirilməsi,
vəzifə pillələrində sürətlə irəli
çəkilməsi ənənəsi insanın ürəyini
bulandırır, təmənnasız, haysız-küysüz,
Vətənə xidmət etmək istəyən adamların
qol-qanadını qırırdı. Onlar Vətənə
xidmət etmək arzusundan məhrum olurdular. Mən Azərbaycanda minlərlə istedadlı,
qabiliyyətli adamlar tanıyıram ki, onlar belə
ayrı-seçkinin ucbatından Vətəndən didərgin
düşdülər. Belə vətəndaşlarımızın
Avropada, Asiyada, uzaqlarda, lap uzaqlarda maddi baxımdan hər
şeyləri var, amma xoşbəxtlikləri yoxdur. İllərlə valideynlərinin, əzizlərinin
üzünü görmürlər. Uzaqlardan
Vətənlə danışanda həyəcandan əl
telefonlarının naqilləri alışıb yanırlar,
hıçqırırlar, kövrəlirlər.
Minlərlə vətəndaşımız qərib
ölkələrin səması altında qocalırlar. Heç
onların nə vaxtsa Vətənə qayıdacaqlarına da
ümid yoxdur. Pərakəndə şəkildə
bütün dünyaya səpələnmiş azərbaycanlılar
milyonlarla yad insanlar içində itib-batırlar. Müəyyən
mənada onlar, necə deyərlər, hələ bir az Vətənə yaxındılar, hələ
Vətənin havası burunlarından getməyib. Bəs onlardan törəyənlər, nəvələrimiz
necə? İlahi, görəsən, bu nəsillər
ilkinliklərini, milli mənsubiyyətlərini, bizə xas təravətlərini
qoruyub saxlaya biləcəklərmi?
Azərbaycanlıların yaşadıqları ölkələrdə dil və nikah məsələlərində də çoxlu-çoxlu düyünlər, qadağalar mövcuddur. Bir tikə çörək, yaxud da qulaq dincliyi xatirinə qərib ölkələrə üz tutanlar, işləri asan getsin deyə, qeyri-azərbaycanlılarla, qarışıq ailələrlə qohum olurlar. Biz azərbaycanlıyıq, biz istiqanlı, mehriban xalqıq. Bütün bu keyfiyyətləri bizim əlimizdən alanda, oluruq heç nə, müqəvva, manqurt, hissiz-duyğusuz canlı. Allah bizi belə bəlalardan qorusun.
Başqa amillərlə yanaşı, hər
bir insanı yaşadan dil fenomenidir. Şirin, ifadə imkanları zəngin
Azərbaycan dili. Bu, hesaba, ölçüyə
gəlməyən elə milli sərvətdir ki, azərbaycanlı
olan hər bir kəs bunsuz yaşaya bilmir. Vətənində
Füzulinin, Sabirin, Haqverdiyevin... zənginliklər aləmiylə
ünsiyyətdə olursan. Bundan məhrum olmaq
susuz balıq kimi bir şeydir. Hətta, hər gün
"sabahın xeyir", "necəsən", "nə
var, nə yox", "balaların necədir" kimi sadə,
ilk baxışda az əhəmiyyətli ifadə və
müraciətləri eşitməyən azərbaycanlı nəyisə
itirir. İnsan gərək həmişə
koloritli, şirin-şəkər Azərbaycan dilinin zənginliyindən,
təravətindən qidalansın. Kökü
aylarla sulanılmayan ağac, bitki quruduğu kimi, vaxtlı-vaxtında
dillə ünsiyyətdə olmayanlar da quruyurlar,
cılızlaşırlar.
- Bəs
nə təklif edirsən? Belə halların
qarşısını necə alaq?
- Hər
hansı bir cəmiyyət hər bir vətəndaşı
üşün cazibədar olmalıdır. Vətəni
vətəndaşlarına sevdirən, cəlb edən nədir?
Bildiyimə görə, bir neçə ölkədə,
məsələn, Malayziyada bu sahədə qəribə,
alqışlanası addımlar atılıb. Ölkə
rəhbərliyi dünyanın dörd bir tərəfinə səpələnmiş,
xaricdə yaşayan, fəaliyyət göstərən vətəndaşlarına
rəsmi qaydada müraciət edib, onları inandırıb ki,
yaşadığınız ölkədə hansı vəzifədə,
hansı sahədə çalışırsınızsa,
yaşadığınız ölkələrdə hansı
imtiyazlara sahibsinizsə, həmin şərait sizə öz vətəninizdə
də yaradılacaq, qayıdın gəlin Vətənə.
Bu gün bizim cəmiyyətimizdə
üfürülmüş, şişirdilmiş çoxlu
adamlar var. Onlar nə istedadlarına, nə də qabiliyyətlərinə
görə heç kəsdən artıq deyillər,
hansısa xüsusi qabiliyyətləri ilə fərqlənmirlər. Hamısını
da yaxşı tanıyırıq, ekranlarda tez-tez
görünürlər. Ağıllı,
müdrik ictimai xadim qiyafəsinə bürünüb,
riyakarlıqla məşğul olurlar, "azərbaycançılıq
ideyasını təbliğ etdiklərinə görə"
pul, sərvət qazanırlar. Xalqını
sevən, onun gələcəyini düşünən adamlar
gərək bu ziyanlı axının qabağını
alsınlar. Yaşlıların belə
yaramaz hərəkətləri sonrakı nəsilləri də
korlayır, gənc nəsildə belə bir fikir yaranır ki,
inkişaf etmək üçün gərək mütləq
onlar kimi olasan.
Qırx dörd günlük müharibə göstərdi
ki, bizə cəsarətli, mərd oğullar lazımdır. Vəzifə
pillələrinə yüksəlmək üçün bu
oğullar ən yaxşı nümunədir. Dövlət qurumlarında da daha çox məhz bu
qırx dörd günlük müharibədə xüsusi fərqlənmiş
vətəndaşlarımız təmsil olunmalıdırlar.
- Sən,
sözün geniş mənasında, jurnalistikaya, bədii
publisistikaya çox bağlı adamsan. Bəlkə, bir az ötüb-keçən illər haqqında
danışasan.
- Bu, uzun əhvalatdır.
Sovet ordusunda hərbi xidmətimi başa
çatdırandan sonra (1961-1964) sənədlərimi ADU-nun
jurnalistika fakültəsinə (1965) verdim və qəbul
olundum. Qəbul olunduğum barədə elan lövhəsində
adımı, soyadımı görəndə həndəvərimdə
bir adam tapmadım ki, məni təbrik etsin.
Bu şad xəbəri anam kənddə
eşitdi, Əli əmim qoyun kəsdi. Əli
əmim, Şəfi dayım yaman el-oba təəssübünü
çəkən, qohumcanlıydılar. Əmim "Hə,
qardaşoğlu, üzümüzü ağ eləmisən",
- deyirdi.
Ali məktəbə qəbul olunmaq indi adiləşib. İstedadı, qabiliyyəti
var, yoxdur - indi hər yetən ali məktəbə
üz tutur. Mən cavanların ali məktəblərə
qəbul olunmalarının əleyhinə deyiləm. Amma
ucdantutma yox, qabiliyyətli və istedadlı gənclər ali məktəblərə getsələr, daha
yaxşıdır. Azərbaycan cəmiyyətində
saysız-hesabsız ali təhsilli insanlar,
alim və professorlar var. Amma şəxsiyyətlər
azdır.
Mətləbdən uzaq düşməyim. Təkrar edirəm,
mən jurnalistikaya, bədii publisistikaya çox
bağlıyam. Necə deyərlər, bu sənətin
universitetini bitirmişəm. Rus
jurnalistikasına, dünya mətbuatına yaxşı bələdəm.
Ötən əsrin 60-70-ci illəri,
bütün sahələrdə olduğu kimi, jurnalistikada da, ədəbi
mühitdə də çalxalanma, oyanış oldu. Mənim
mənsub olduğum nəsil, "Literaturnaya qazeta",
"Komsomolskaya pravda", "Nedeliya", "Azərbaycan gəncləri",
"Qobustan" incəsənət toplusu, "Ulduz" kimi qəzet
və jurnallarda dərc edilən yazıların ab-havasıyla
böyüyüb. Adlarını çəkdiyim
mətbu orqanlarında çalışan, dərc edilən
müəlliflərin adları, təxəllüsləri də
yadımdadır. Y.Post, Ç.Boçarov,
A.Streliyani, Y.Çerniçenko, V.Peskov.
Başqalarını deyə bilmərəm, amma mən Tofiq
Abdinin, Faiq Mustafayevin, Emil Ağayevin, Məmməd Orucun, Vidadi
Məmmədovun bədii yazılarını həvəslə
oxuyurdum. Tofiq Abdinin yazılarındakı ədəbi
formalar, qəfil düşüncə tərzi, müasirlik
hissini başqalarında görməmişəm.
Y.Pelşşuk, A.Aqranovski, L.Rudenko - adlarını
çəkdiyim müəlliflər qələmə
aldıqları mövzularda daha geniş, cazibəli idi və
həmişə oxucunu həyəcanlandırır,
düşündürürdü. Adlarını çəkdiyim
yazıçılar mətləblərin dərinliyinə,
xırdalıqlarına baş vurub gedirdilər - oxucular
üçün bu yazılarda nə desən vardı - dil
gözəlliyi, təhkiyə ustalığı, maraqlı
süjet, insanın hiss və duyğularını riqqətə
gətirən detallar, epizodlar. Onlar adi
şeylərdən yazırdılar. Adi bir
əhvalatdanmı, detaldanmı başlayan yazı bəşəri
duyğulara, min illərdən bəri insanları
düşündürən dəyərlərə calanırdı,
genişlənirdi. Oxucu müəllifin
yaratdığı o sirli-soraqlı, şirin, cəh-cəlallı
dünyadan ayrılmaq istəmirdi.
Ç.Aytmatovun,
S.Sərxanlının, İ.İsmayılzadənin, T.Tessin
yazılarının bədii publisistika, nəsr, şeir, esse,
oçerk olduğuşu bilinmirdi, bu yazılar ədəbi
janr çərçivəsinə
sığışmırdı, mətnlər ədəbi
çalarlarla, insan talelərinin genişliyiylə zəngin
idi. Bu müəlliflərin yazıları həm
nəsr, həm esse, həm də simfoniya idi. Bədii təfəkkürün çalarları
köhlən at kimi baş alıb gedirdi. Oxucu
yazıçı istedadına, sözü necə işlətmək
qabiliyyətinə, daxili aləminin zənginliyinə heyran
qalırdı.
Bəzən indiki nəsillər ötən əsrdə
yazılmış ədəbiyyat nümunələrinə
qıyqacı baxırlar, o zamanlar yaradılan ədəbiyyat
və sənət nümunələrinin içində məhdud,
hadisələrin təhrif olunması kimi əlamətlər
axtarırlar.
Amma SSRİ kimi nəhəng bir rejimin
sütunlarının laxlamasında, yeni düşüncə,
fikrin bərqərar olmasında yüzlərlə ədəbiyyat
və mədəniyyət xadimlərinin, intellektualların
xidmətləri var idi. Hər halda belə
kövrək mövzulardan danışanda, fikir yürüdəndə
gərək məsuliyyət hissini itirməyəsən.
Dövr, cəmiyyət öz yerində, bir də gərək
yazı adamının bəxti gətirə. Bu sarıdan mənim
bəxtim gətirib. Rəhmətlik
İsrayıl Mustafayevin xeyir-duası ilə İsmayıl
Şıxlı məni "Azərbaycan" (1976) ədəbi-bədii
jurnalına işə götürdü. İsmayıl
Şıxlı, Qabil, İsi Məlikzadə, Sabir
Süleymanov - adlarını sadaladığım
yazıçılarla bir yerdə işləmək, fəaliyyət
göstərmək xoşbəxtlik idi.
Yazıçılar Birliyində adama yazı
yazmağı öyrətmirdilər. Burada ab-hava, ancaq və
ancaq yaxşı yazı yazmaq üstündə köklənmişdi.
Yolu ilk dəfə bu ocağa düşən
adamlar üçün var-dövlət meyar, dəyər
deyildi. Burada əsas meyar yaxşı
yazı idi. İstedadla, peşəkarcasına
yazılmış bir şeir, nəsr, bədii publisistika
nümunələri müəllifə hörmət gətirirdi.
Üstündən uzun illər (1976-1993)
keçməsinə baxmayaraq, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyində bu ənənə indinin
özündə də qorunub qalmaqdadır.
- Sən
fərdi bağçılığa, ağac əkməyə
də meyillisən. Bu istək, bu vərdiş
haradan yaranıb?
-
Uşaqlıq və yeniyetməlik çağlarımdan
(1941-1961) atamın axar-baxarlı yurdunda kiçik bir sahədə
bağ salmışdım. Heyva, tut
ağacları, ətri ətrafı başına götürən
iydə kolları. İydə
kollarını qonşu həyəti ilə öz aramızda
elə əkmişdim ki, daha bizə çəpər
lazım deyildi. İydə, gül
kolları çəpəri əvəz edirdi.
O zamanlar
qapı-bacada əkilmiş ağacları sulamaq da çətin
idi. Qara kəhrizin gur suları biz tərəflərə
gəlib çıxanacan tükənirdi. Balaca
bağçamı eşşəklə kəhrizdən gətirdiyim
su ilə sulayırdım. İri tut
ağaclarını, almanı, armudu səhənglə
sulamağın nə demək olduğunu nəsəvvür
edirsənmi? Qohum-qonşular mənim bu məşğuliyyətimə
gülürdülər.
Amma
sonralar (1992-ci il fevralın 21-dən 22-nə
keçən gecə) məlum səbəblərə görə
bu işimi axıra çatdıra bilmədim. Elə
o zamandan da ata yurdunun həsrəti, yarımçıq qalmış
bağçam daş olub asılmışdı ürəyimin
başından. Kəndimiz, evimiz, həyətimizlə
yanaşı, o yarımçıq qalmış
bağçam da tez-tez yuxularıma girirdi. Yuxularımda hələ qol-budağı
böyüməmiş ağacları - tutu, əriyi,
heyvanı elə hey sulayırdım, diblərini belləyirdim.
Necə deyim, ürəyimdə o
ağacların nisgili qalmışdı. Elə
bil, ürəyim boşalmışdı, nə isə
çatışmırdı. Sonralar "Abşeron
bağları"na həsr edilmiş iri həcmli
oçerk yazdım və həmin materialı "Azərbaycan"
jurnalında dərc etdirdim. Oçerk
üstündə işləməzdən qabaq Abşeron
bağları haqda əməlli-başlı tədqiqat işləri
apardım. Coratdan tutmuş Qala kəndinə
kimi, Xoşəxunudan başlayıb Pirallahı adasına qədər
Abşeron yarımadasını eninə-boyuna dolaşdım.
Sözün həqiqi və geniş mənasında
Hövsan və Bülbülədə, Mərdəkan və
Buzovnada, Fatmai və Bilgəhdə gördüklərim məni
heyrətə gətirdi. İlahi,
Abşeronun səbirli, zəhmətkeş sakinləri bu qumsal,
küləkli yerlərdə nələr yaratmayıblar.
Onların əkinçilik mədəniyyəti,
bu sahəyə sevgi və məhəbbəti ən xoş
sözlərə layiqdir. Abşeronun
köhnə kişilərindən, bağbanlarından
Abşeron bağları haqda söylədiklərini indiki nəsillər
çətin anlayarlar. Ötən əsrlərdəki
Abşeron bağlarının mənzərələri - o
sirli-soraqlı, zəngin həyatı çətin də
olsa, gözlərim qarşısında canlanırdı.
Bu yerlərin üzüm bağları, ənciri, badamı,
fıstığı, hər il yay gələndə Bakı
camaatının bağlara köçmələri, dəvə
qutabı, dəvə kəsilməzdən qabaq keçirilən
mərasimlər, ağlıma gəlməyən, təsəvvür
eləyə bilmədiyim səhnələr, mənzərələr...
Vaxtilə
atamın yurdunda bağ salmaq istəyim, həvəsim bir az da genişləndi, artdı. Veysəllidən
başlayan bağbançılıq estafetini Mərdəkanda
da (1994) davam etdirdim. Amma bağ salmaq,
ağac becərmək üçün Qarabağ hara, qumlu,
küləkli Abşeron hara? Ağac əkmək
məsələsində Qarabağla Abşeronun yerlə
göy qədər fərqi var. Hər iki mühitə
uyğunlaşmaq, mövcud fərqlər arasında
uzun-uzadı mülahizə yürütmək - bu uzun və
üzücü söhbətdir.
Təvazökarlıqdan uzaq olmaq istəmirəm. Veysəllidən üzü
bəri - oğlumun Bakı, Qutqaşenli 99, özümün
Bakı şəhəri, Naxçıvani küçəsi
33a ünvanlarındakı həyətlərdə, üstəgəl,
Mərdəkandakı evimin həyətində ən azı
dörd yüz müxtəlif növ ağac əkmişəm.
Üstəgəl, kollar, çiçəklər.
Çiçək və kolların əksəriyyətini
səfər etdiyim xarici ölkələrdən - Malayziyadan,
Şotlandiyadan, Rumıniyadan, Bolqarıstandan gətirmişəm.
- Əhalinin, xüsusilə də şəhər
camaatının ağaca, gülə-çiçəyə,
yaşıllığa münasibətləri necədir?
İndiki dövrdə insanların
yaşıllığa, ətraf mühitə münasibəti
az əhəmiyyətli məsələ
deyil.
-
Yaşıllığa, gülə-çiçəyə
münasibət məsələsində bakılılarla,
abşeronlularla və Bakı şəhəri sakinləri
arasında böyük fərq var. Bunları bəri başdan
ayıraq, fərqləndirək. Qədim
bakılıların gülə, çiçəyə,
ümumiyyətlə, yaşıllığa münasibətləri
öz övladlarına, əzizlərinə olan münasibət
kimidir. Amma Bakı şəhəri sakinlərinin
yaşıllığa, əkin-biçinə münasibətləri
geniş mövzudur. Bu proses məlum Şamaxı zəlzələsindən
(1902) sonra başlayıb. O vaxtlardan bu sahədə çox iş görülüb. Bu mənada
Bakı milyonçuları, Abşeronun zəngin adamları, o
dövrün ziyalıları xoş sözlərə layiqdirlər,
minnətdarlıqla xatırlanmalıdılar.
Təəssüf
ki, ötən əsrin 90-cı illərindən bu yana Abşeron yarımadasının, Bakı
şəhərinin qara günləri başladı. Mənən
cılız, vətən və torpaq hissələrindən
çox-çox uzaq iş adamları Bakıya, Abşeron
landşaftına, sözün həqiqi mənasında, qənim
kəsildilər. Mərakeş çəyirtgələri əkin
sahələrini, taxıl zəmilərini hansı hala
salırlarsa, hündürmərtəbəli ev
tikənlər, özlərini inşaatçı
adlandıran tikinti baronları Bakını, Abşeronu da o vəziyyətə
saldılar. Belələrinin həyat meyarı
puldur, var-dövlətdir. Canavar xislətli belə
adamlarçün tarixi beş min il bundan əvvələ
gedib çıxan Bakı şəhəri sadəcə
obyektdir, qazanc mənbəyidir. Belələri
üçün Bakı, Gəncə, Şuşa, Ordubad qədim
koloritli yaşayış məskənləri yox, soyuq
binalardır, buzlaşmış daşdır, qumdur, Vətən,
ocaq, Azərbaycan xalqının min illərdən üzü bəri
keçib gələn memarlıq, mədəniyyət abidəsi
deyil, adilərdən adi tikililərdir. Bəzən
mənə elə gəlir ki, belə həris adamlar
Bakıya, Abşerona başqa-başqa planetlərdən gəliblər.
Onların tikdikləri binaların divarları
soyuqdur, insanın kürəyini qızdırmır. Həmin binalar bizim bilmədiyimiz,
anlamadığımız dillərdə danışırlar.
Onlar tikdikləri evlərin sütun və dəhlizlərinə,
eyvan və həyətlərinə məhəbbət yox,
soyuqluq, kin-küdurət hopdurublar. Həmin
binalarda yaşayanlar bütün günü
üşüyürlər, dalaşırlar, deyinirlər.
Belə iş adamlarının tikdikləri, Pirallahıdan
tutmuş Ələtə, oradan da Biləcəriyə qədər
bir-birinə oxşayan binalarda xarakter, obraz axtarmaq havayı
söhbətdir. "Qarşımıza nə
keçir sökək, dağıdaq, alaq, aldadaq,
çoxlu-çoxlu pul qazanaq" - onlar bu prinsiplə
yaşayırlar.
Yarım əsrdən artıq Bakıda yaşayan bir
sakin kimi mənə elə gəlir ki, yarımadada baş
alıb gedən tikinti bumu nəhəng karuselə
çevrilib, daha onun qabağını almaq, hərəkətini
dayandırmaq mümkün deyil. Təəssüf ki,
paytaxtımızın memarlıq və tarixi ənənələrini
qoruyub saxlamaq istəyənlərin öləziyən səsi əcaib,
qarmaqarışıq qaraguh səslər içində
itib-batır.
Nemət Veysəlli
525-ci qəzet.- 2021.- 8 dekabr.- S.14-15.