Anarın "Söz
dünyası" barəsində qeydlərim
Bir dəyirmi
masa söhbətindən əvvəl və sonra
Anarın
hələ ki, iki hissəsi ilə tanış olduğumuz
"Söz dünyası" əsərini (Bakı, Şərq-Qərb
nəşriyyatı. I cild-2018, II cild-2020) mənimcə,
bütövlükdə Azərbaycan ədəbiyyatının
kitabı adlandırmaq olar. Janrını təyin
etmədən, böyük hərflə yazılan Kitab
anlamında; necə ki, qədim dünya üçün Dədəm
Qorqudun Kitabı, ya orta çağlar üçün Mahmud
Kaşğarinin "Divani-lüğət-it-Türk"ü,
Yeni dövr üçün bu və digər ədəbiyyat
Tarixləri, ya Ədəbiyyat dərslikləri... - o qəbildən.
Hərçənd daha sonra gələn kitablar əvvəlkiləri
də yenidən, yeni forma və formatda ehtiva və idrak etməyə,
günün Oxusuna verməyə qeyrət edir, Anarın
"Söz dünyası"nda da belədir. İbtidadan çağımızacan. "Odlar yurdunun söz və sənət sərvəti",
qayaüstü yazılardan XX yüzilin modern sənəti, ədəbiyyat
yazılarınacan.
Oxuduqca düşünürdüm, buna bənzər kitabımız
varmıdır? Ki, milli ədəbiyyatımızın
Obrazını bütövü, bütünü ilə,
möhtəşəm miqyaslardan təfərrüatınacan,
canlı gəlişmədə cızmağa, ayrı-ayrı
mətnlərini bütünlükdə bir Mətn kimi
oxumağa səy etsin. Zarafat deyil, Anarın təqdimatında
1500 illik bir Ədəbiyyat nəhəngindən söhbət
gedir! Bilirik, Azərbaycan ədəbiyyatının ilkin
obrazını Firidun bəy Köçərli yaratmağa
çalışmışdır; təxminən yüz iyirmi
il əvvəl, 1903-də qələmə
aldığı ilk Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
- Molla Pənahdan Mirzə Cəliləcən. Sonrakı
dövrlərdə, bütöv bir institutun üzərində
çalışdığı "Müxtəsər Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" ikicildliyi də var, onlarla ədəbiyyatşünas-alimin
ərsəyə gətirdikləri Azərbaycan ədəbiyyatı
üçcildliyi də faktdır. Lap son illərin hadisəsi,
elə Yazıçılar Birliyinin Dövlət
Mükafatına təklif elədiyi akademik İsa Həbibbəylinin
"Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşdirmə
konsepsiyası və inkişaf mərhələləri"
monoqrafiyasını da yada sala bilərik, əsasında
hazırda Ədəbiyyat İnstitutu on cilddə Ədəbiyyat
Tarixi hazırlayır. Bəlkə bura akademik
Nizami Cəfərovun "Azərbaycanşünaslığın
əsasları" monoqrafiyasında cızdığı ədəbiyyatımızın
obrazını da artırmaq olar. Amma
bütün bunlar müəyyən elmi və elmi-ideoloji
konsept və konsepsiyalar çərçivəsində,
akademik ölçülərdə ərsəyə gəlmiş
məhz Tarix kitablarıdır. Ədəbiyyata
müəyyən dövrün, ictimai zamanın
baxışlarını, bir növ "kənar"dan
baxışı ifadə edir, Tarixi obrazını yaradır.
Belə kitablardan daha da biri, müstəqillik epoxamızın
lap əvvəlində qələmə alınmış
Yaşar Qarayevin monoqrafiyası yadıma gəlir, adı da elə
belədir: "Tarix: yaxından və uzaqdan"...
Anarın "Söz dünyası" fərqli
kitabdır. Sadəcə tarix kitabı deyil, məhz Ədəbiyyatın
kitabıdır. Burda ədəbiyyata kənardan deyil,
içdən baxış var, Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixi boyu və bir ədibin-yazıçının-millət
övladının-vətəndaş-ziyalının bioqrafisi
uzunu, gözümüzün qabağındaca, içindən
yaranan obrazı var. Axı Anar həm də bu ədəbiyyatın
iştirakçısıdır, yaradıcısıdır,
bir parçasıdır. Daim, gözünü dünyaya
açandan, bu ədəbiyyatın içində olub;
hansı şairlə, yazıçı ilə, klassiklə,
mətnlə ilk dəfə nə vaxt, necə, harda təmas
qurmasından xalqın-millətin-cəmiyyətin həyatında
hər birinin və bütövlükdə bu ədəbiyyatın
yeri-rolu-dəyərinəcən yalnız şüur süzgəcindən,
idrakından deyil, canından-qanından, yaddaş və
yaşamlarından keçirib. Və bütün bunları
adekvat yazı tərzi, ifadə formaları taparaq "Söz
dünyası"na gətirə bilib. Mənimcə, "Söz dünyası" 1500
illik Azərbaycan ədəbiyyatı haqqında bənzərsiz
kitabdır.
Bir daha
janr məsələsinə qayıtsam, "Söz
dünyası"na ənənəvi məqalələr
toplusu kimi də baxmaq olar. Belə
görünür ki, Anar ədəbiyyatımız və ədəbiyyatımızın
klassikləri haqqında müxtəlif illərdə
yazdığı məqalələrini iki cilddə bir araya gətirmişdir.
Həm də nə az, nə çox, müxtəlif həcmdə,
janrda qələmə alınmış, bugünün bilikləri
üzərinə çoxlu yeni faktlar, bilgilərlə, yeni
yanaşmalar, təfsirlər, təhlillərlə zəngin
114 məqalə-yazı (bütövlükdə, kitabın həcmi:
I cildi - 520 səhifə., II cildi - 924 səhifədən
ibarətdir). Bu baxımdan, qarşımızda
nəhəng bir tədqiqatçı-ədəbiyyatşünas
işi durur. Kitabda ədəbiyyatşünaslıq
janrları etibarilə tədqiqat-araşdırmalar da var, elmi
məqalə, portret-oçerklər, yubiley yazıları da,
tənqid essesi, "Dədə Qorqud dünyası" kimi
elmi-publisist traktat da. Hətta mən "Söz
dünyası"nda, məxsusən birinci kitabda bir
araşdırıcı obrazı da gördüm,
topladığı şeirlər,
araşdırdığı əlyazmalar, cünglər, təzkirələr
bu təsəvvürü yaradır ki, müəllif ədəbiyyat
professoru ola bilərdi, fəqət
yazıçı-ədib olmuş, daha doğrusu, Anar
olmuş, ədəbiyyatımızın Anarı.
Bu məqam
Anarın "Söz dünyası"na
daha həssas yanaşmağımızı istəyir. Daha diqqətli
və ardıcıl oxu göstərir ki, sadəcə məqalələr
toplusu deyil; Anar "Söz dünyası"nı
məxsusi şəkildə, ədəbiyyatımızın
daxili bütövlüyündən, hərəkət və
dinamikasından gələn vahid bir mətn kimi görür,
düşünür və qurur. Kitabda, təbii
ki, ədəbiyyatla birgə tarix də var; lakin bu, sadəcə
tarixilik prinsipinə əsaslanan təsnifat, ədəbiyyatın
ictimai zamanlara uyğun dövrlərə, mərhələlərə,
səciyyələrə bölünməsi deyil. Anar əsərdə
asanlıqla qəliblərdən çıxır, ədəbiyyat
tarixində xronoloji sıranı gözləməklə təsvir
etdiyi dövrlərdən qəfil bioqrafik zamana adlayır,
xatirə-anım detalları, memuar ədəbiyyatının
izləri ilə təəssüratı artırır;
şair, yazıçı, ədəbi simaların bioqrafisi,
həyatından süjetlər müəllif düşüncələri,
dəyərləndirmələri, təhlil və ricətlərlə
müşayiət olunmaqla dövrlər arasında dialoq,
ünsiyyət, polemika yaradır. Təkcə
müəllifin özü yox, qəhrəmanları da
zamanları adlayır, özündən əvvəlki
dövrlə mükaliməyə girir, sonrakı dövrdə
davamlı, ya davamsız taleyini yaşayır. Müqayisələr, paralellər, bir-birini tamamlayan
hadisələr vahid bir ədəbiyyatın həyatını
genişliklə hiss etməyə, mənzərələrini
yaxından görməyə zəmin verir. Əsərdə
ümumən yazı mədəniyyətimizin panoramı var,
epos var, divan ədəbiyyatı var, ədəbiyyatımızın
XIX və XX əsrlərdə qət etdiyi böyük
müasirlik marafonu və özünü-dərki var.
Aydındır ki, Anarın "Söz dünyası"nın əsas qəhrəmanı yazı ədəbiyyatımız
və onun onlarla, yüzlərlə təmsilçisi,
personajı, bütövlükdə Azərbaycan ədəbiyyatıdır...
Anarın
"Söz dünyası"nı, mənim nəzərlərimdə(n),
predmetinə, ehtiva etdiyi ədəbiyyata tam uyğun, yüzə-yüz
gördüm; etiraz doğuran, razılaşmadığım,
bölüşmədiyim məqamlar az qala yox kimidir, öyrəndiyim,
zənginləşdiyim, impuls aldığım nöqtələr
isə çox-çoxdur.
Deyək,
əsərin "Min beş yüz ilin oğuz şeiri"ndən
Molla Pənah Vaqif və Molla Vəli Vidadiyəcən ("Nəşədən
ələmə") ehtiva etdiyi birinci hissəsini (cildini) mən
bir Epos kimi oxudum və həzz aldım; türk ruhu, türk
sözü, türk şeir sənətinin müasir eposu kimi.
Təkcə ona görə yox ki, bu cilddəki bir çox
yazıların düşüncə predmetini məhz eposumuz,
türk eposu, oğuznamələr, oğuz yazısı təmsil
edir və yönləndirir ("Dədə Qorqud
dünyası", "Ən əski
yazılarımız", "Manas",
"Koroğlu-Goroğlu" və s.); eyni zamanda məhz
eposun havasını orta çağlarda yaşadan və yeni ənənə
yaradan dastançılıq məktəbi diqqət hədəfindədir
("Türkçülüyün banisi" Mahmud
Kaşğari, "Qutadğu bilig"in müəllifi Yusif
Balasaqunludan söz açan "Xoşbəxtliyin
açarı", "Əhməd Yasəviylə
bağlı düşüncələr", "Nizami bizimlədir,
burdadır", "Çağdaşımız
Mövlana", "Üç Leyli, üç Məcnun"
yazıları); həm oğuz ruhunu orta çağ
lirikasına, qəzəl-qəsidə ədəbiyyatına
yansıtmaqla bu ədəbiyyatın dilini türkcəyə
çevirən klassiklər söz predmetidir (Yunus Əmrə
haqqında "Gəl gör məni eşq neylədi",
üç dahi - Nəsimi, Xətai, Füzuli haqqında məşhur
"Şairin hünəri", "Şairin zəfəri",
"Şairin kədəri" esseləri, divan ədəbiyyatını
heca ədəbiyyatına çevirən XVII-XVIII əsr
şair-aşıqları - "Dilimizi yaşadanlar",
"Türkmən xalqının milli şairi" Məhdumqulu
Fəraqi haqqında yazılar). Başlıcası isə
oxuduqca duyursan ki, bu dövrün ədəbiyyatını
yönəldən, idarə və inkişaf etdirən də
elə vahid-bölünməz türk ruhu, ortaq epos mədəniyyəti,
bütövlükdə milli-fəlsəfi kimlik qayəsidir və
Anar bu gələnəkləri "Söz
dünyası"nda min beş yüz ilin qədimliyindən
çağdaş şeirimizin mənzərələrinəcən
geniş türk arealı-kontekstində izləyir ("Min
beş yüz ilin Oğuz şeiri", "Tariximizin şeir
yaddaşı", "Min ilin yüz şairi",
"Türkün sözü"); burda biz Anarı Azərbaycan
şeiri ilə birgə həm də müasir Türkiyə
poeziyasının bilicisi kimi görürük. Yəqin
onu da vurğulasaq, yerinə düşər ki, bu yanaşma
türk-oğuz ədəbiyyatının ortaqlıq məsələsinə
bir daha diqqət çəkir (həm də yalnız orta
çağlar deyil, elə XIX-XX yüzillərdə də),
yeni metodoloji açarlara zəmin verir.
Amma məsələn,
"Söz dünyası"nın ikinci
hissəsini (cildini), XIX-XX əsrləri əhatə edən fəsilləri
mən roman kimi oxudum, adı bəlli Azərbaycan ədəbiyyatının
özəl romanı kimi. Anar özü
"Söz dünyası"nda bu ədəbiyyatın
neçə-neçə səhifələrini (əsərlərini)
vərəqlərkən "roman kimi oxunduğu"nu qeyd
edir. Təkcə oxucu marağını
oyatmaq, sehrində-tilsimində saxlamaq mənasında yox.
Ədəbiyyat tariximizdə XIX-XX yüzillər
öz daxili dramaturgiyası olan, təşəkkül
ağrılarını keçirmiş, intibah və
dirçəliş səhifələrini, qanlı-qadalı
günləri, gərgin mübarizə dönəmi və
özünü-təsdiq pafosunu yaşamış gerçəkdən
də bir Ədəbiyyat romanıdır. Bunu biz canlı
olaraq, real kolliziyaları, leytmotiv və şaxəli süjet
dinamikası ilə, qəhrəman və çoxsaylı
personajları ilə Anarın "Söz dünyası"nda(n) görür, şahid olur, oxuyub-bilirik. Bu
zaman ictimai-siyasi şərait və tarixi-mədəni faktorlar
elədir ki, Epos enerjisi bəs eləmir; Yeni dövrü, mədəniyyət
və ədəbiyyatı yaradan, Mirzə Cəlilin təvazökar
ibarəsi ilə deyilərsə, təkcə "təbiət
özü, zəmanə özü" deyildir, arxasında
böyük insanların, tarixi şəxsiyyətlərin,
mütəfəkkir və ədiblərin, millətsevər
xadimlərin, yazıçı, şair, dramnəvislərin əməli,
işi, nəhəng zəhmətləri durur. O sıradan min beş yüz illik ədəbiyyatımızın
mexanizmi dəyişir, ədəbi gedişatın hərəkətverici
qüvvəsi kanonlardan şəxsiyyətlərə, sırf
ədəbi simalara keçir. Yeni qanunlar tələb
olunur.
Adekvat,
Anar romanını elə ustalıqla qurmuşdur ki,
bütün bu mexanizm, tələbat və gerçəklər,
həyati zərurətdən doğan əməl və mənzərələr
açıla bilsin; zamana ton verən qəhrəmanlarının
həyatı, fəaliyyəti, mübarizəsi,
yaratdıqları, yarada bildikləri də görünsün,
üzləşdikləri çətin zəmanənin
özü də. Gerçəklərdə hər
bir ədibin, yazıçının, şairin, ədəbi
imzanın tarixən qazandığı yeri roman atmosferi,
düşüncəsi, mətni özünə qaytarır.
"Söz dünyası"nda ən iri fəsillər,
şəksiz ki, nəhənglərin payına
düşür. Mirzə Fətəli
Axundzadə ("Sübhün səfiri",
"Aldanmış ulduzlar") və Həsən bəy Məlikov-Zərdabi
("Əkinçi" haqqında xatirələr") - XIX əsrin
ağırlığı bu iki böyük şəxsiyyətin
titanik zəhmətləri üzərindədir, romanda da yeni səhifəni
məhz titanlar açır, milli taleyimizin roman əsasını
qoyurlar. Lakin hələ buna qədər də ilk
düyünlər, başlanğıc cəhdləri, "Təməllər"
var (Anar əsərdə bu fonu Mirzə Cəfər
Topçubaşov, Mirzə Kazım bəy, Abbasqulu ağa Bakıxanov
və yenə də M.F.Axundzadə, H.Zərdabi, Firidun bəy
Köçərlinin hünərlərində izləyir); XIX
əsr ədəbi-mədəni həyatının əlvanlığını
yaradan "poetik məclislər" və Xurşidbanu Natəvan
var ("Yaralı heykəl, yaralı yaddaş"),
Aşıq Ələsgər var ("Aşıq
gördüyünü çağırar"), Mirzə Fətəlinin
açdığı cığıra şəfəqlərini
salan "Cənub işıq(lı)ları" var, Mirzə
Əbdürrəhim Talıbov-Təbrizi var, Zeynalabdin
Marağayi var, bütün müsəlman Şərqinin
reformatoru kimi tanınan Şeyx Cəmaləddin Əfqani var;
bütün Çar Rusiyası türklərinin "millət
atası" kimi tanıdığı, "Tərcüman"ın
və "cədidçiliyin yaradıcısı"
İsmayıl bəy Qasprinski var. Və adı çəkilən
oçerk və esselərdə Anar Mirzə Fətəlinin
ideya və əməllərinin "Azərbaycandan kənarda"
da cücərib-çiçəkləndiyini təsbit etməklə
yanaşı, milli ədəbiyyatın yarandığı ətraf
konteksti də görükdürməyə nail olur.
XX yüzil daha şiddətlə, inqilablar əsri kimi gəlir
və milli həyata Şərqin oyanışı faktoru da əlavə
olunur ("Ümmətdən millətə"). Bu yerdə mən
əsərin kompozision mötəbərliyi və möhtəşəmliyini
bir daha vurğulamaq istəyirəm. Əsrin
başlanğıcının, birinci otuz ilinin mürəkkəbliyini,
intensiv gəlişən hadisələrini, milli həyatın
taleyüklü məsələləri və kardinal həlli
mənzərələrini Anar başlıcası, Əli bəy
Hüseynzadəyə ("Ucundadır dilimin həqiqətin
böyüyü") və Mirzə Cəlil Məmmədquluzadəyə
dair ("Anlamaq dərdi", "Molla Nəsrəddin-80")
fəsillərə həvalə edir; məhz bu insanların
tarixdə açdığı səhifələr bizim ədəbiyyat
romanının da yeni fəsillərini yazır. Həmin səhifələrdən
başlanıb, məntiqi davamını Atatürk Türkiyəsində
gerçəkləşdirən az
tanış olduğumuz daha bir xətt isə Əli bəy
Hüseynzadə oçerki ilə yanaşı, "Əhməd
bəy Ağaoğlu: mən kiməm" yazısında
işıqlanır. Təbii ki, əsərdə "Dəryada
duran qocaman dağ" şairimiz Mirzə Ələkbər
Sabir də var, "sənətimiz tarixinə əlvan, romantik
səhifə yazmış şair və dramaturq" Hüseyn
Cavid də var ("Faciələr müəllifinin faciəsi"),
ictimai və insani faciələr fonunda böyük romantiklərimiz
Məhəmməd Hadi və Əhməd Cavada dair səhifələr
də ("İki şairin acı taleyi"), Məmməd Səid
Ordubadinin "Qanlı sənələr"i də
("Qanlı illərin şəhadəti"); bir tarixi bina
"İsmailiyyə"nin fonunda bir yazıçı
taleyini də görürük (Seyid Hüseyn haqqında
"Yanmayan bina, sönməyən ocaq" yazısı), bir ədəbiyyat
əsəri timsalında siyasi xadimin dürüst portretini də
("M.Ə.Rəsulzadənin bir məruzəsi
haqqında"); "Yusif Vəzir haqqında söz" də
var, bir "Yusif Vəzir haqqında çıxışa
sözardı" da, Anar yazıçını
başlıcası bugün də
"Qarabağımızın qövr eləyən
yaraları" acısında oxuyur; romantizm və realizm ənənələrini
otuzuncu illərəcən daşıyan "az qala
unudulmuş", "başıbəlalı sənətkarlarımız"
Qantəmir də ("Unudulmuş yazıçı"), Səməd
Mənsur da ("Dünyanı "rəng" bilən
şair", "Səməd Mənsurun
qayıdışı") var əsərdə, "nə
millətçilik, nə də sosialist realizmi çərçivəsinə
sığışmayan" Cəfər Cabbarlı da
("Azad bir quşdum")... Hələ əsərdə(n)
nə qədər də epizodik məqamlarda adı çəkilən
dövrün ədib və sənətçilərinin
adı keçir...
Hər
bir oçerkdə, essedə, xatırlatma və ya dəyərləndirmə
yazısında, çox maraqlı bucaqlardan baxmaqla müəllif
romana rəngarənglik qatır, çoxçalarlıq gətirir
(Mən Anarın "Söz dünyası"na
artıq "roman" deməyə başlamışam). Amma bu, rəngarənglik xatirinə fənd deyildir; məhz
milli ədəbiyyatımızın obyektivinə, klassiklərin
şəninə, təyininə yaraşan şəkildədir.
Anar hər bir ədibin həyat və
yaradıcılıq bioqrafisi üzərinə elə
doğru məzmun-mündəricə, dürüst ifadə,
ştrix, təhkiyə detalı tapıb-işlədir ki, bu tərzdə
klassikamızın təqdimi və təhlilinə mən
şəxsən ədəbiyyatımızda rast gəlməmişəm.
Deyim ki, kitabı əldə karandaşla
oxumuşam, ədəbiyyatımıza dair təzə, kəşf
səciyyəli nə qədər mülahizə, deyim, ibarə,
ifadələr qeydə almışam. Yəni
mənim nəzərimcə, romanın ideya-məzmun qatı
kimi, ifadə planı da səlisdir, suqqestivdir, kamildir. Elə buna görədir ki, kitabdakı yazılar
müxtəlif illərdə, fərqli motivlərdən,
ideya-mətləblərdən ərsəyə gəlsə də,
ardıcıl-bölünməz görünür, vahid ansambl
yarada bilir.
Kitabda XX əsrin
ortaları, Sovet dönəmini ehtiva edən rupor yazılar
olaraq əsrin böyük şairləri Nazım Hikmətə
("Bu yoldan otuz il öncədən də keçdim",
"Zəfərin mübarək, Nazım") və Rəsul
Rzaya dair ("Çinar ömrü") fəsilləri hesab
edirəm. Anarın Nazım Hikmət haqqında
ayrıca iri həcmli "Kərəm kimi" roman-essesi məlumdur;
amma bu əsərə də Bakı və Azərbaycan ədəbi
mühiti ilə bağlı səhifələri
salmağı vacib bilmişdir. Çün
mənimcə, yazıçı inqilablar əsrinə elə
nöqtədən baxmağa çalışır ki, onu
Sovet rejiminin dar, sıxıcı məngənəsindən,
boğucu havasından çıxara bilsin. Məhz
bioqrafisində milli türk ruhu və kommunizm idealını
ağlasığmaz gözəlliklə birikdirən, təcəssüm
etdirən Nazım Hikmət pəncərəsindən
boylananda 1920-1960-cı illərin sənət və
yaradıcılıq mühiti, Süleyman Rüstəmin
("Süleymanla Süleymansız", "Süleyman
Rüstəm haqqında çıxış"), Səməd
Vurğunun ("Vurğunluq", "Səməd Vurğunun
mənzil museyində çıxış"), Mikayıl Rəfilinin
("Təsəllisiz yaşamağı bacarmaq və ya "bədbəxt
adamın xoşbəxtliyi"), o sıradan Rəsul Rzanın
şair portretləri bir başqa cür, əsrin
çağırışına yaraşan nisbətdə
görünür. Hətta bu
yaradıcılıq şkalası paralel olaraq şeirimizin Cənub
havasında da ("Güneydən gələn səslər"),
Həbib Sahirdə ("Bu qaranlıq gecədə nə gedən
var, nə gələn"), Məhəmmədhüseyn Şəhriyarda
("Ömrüm keçdi, gələmmədim, gec
oldu"), Həmid Nitqidə ("Bir gün bu röyadan
oyanmaq") - növbənöv milli rəngarənglikdə
özünü büruzə verir, əsrin ritmlərini diktə
edir.
"Çinar
ömrü"nün səhifələri isə Rəsul Rza
şeirinin dərinlərinə nüfuz etməklə
yanaşı, müqaviməti ilə üzləşdiyi həmincə
1930-1980-ci Sovet illərinin repressiv mühitini, Mikayıl
Müşfiqi ("Səni kim unudar"), Heydər
Hüseynovu ("Şeyx Şamilin "qurbanı" Heydər
Hüseynov"), onlarla sənətkarı-ədibi aparan,
Abdulla Faruqu ("Bir məktub, bir tale"), Almas
İldırımı ("Gölə ad vermiş
şair"), Abay Dağlını ("Abay
Dağlının "Füzuli" pyesi") didərgin,
Biriyanı həbsxanalara salan ("Şair, nazir, molla")
qara yelləri də canlı lövhələr-xatirələr-şahidlərin
dili ilə, faktlar-sənədlər-arqumentlərlə
görükdürür, təsbit edir. Əsrin major
akkordları altında gizlənən bu minor səslər, demək
olar ki, dövrü yaşayan hər bir ədib və sənətkarın
taleyində təzahür edir; hərədə bir cür,
başqa bir halətdə zühur edir (Məmməd Arif, Həmid
Araslı, Məmməd Cəfər Cəfərov, Mir Cəlal,
Mehdi Hüseyn, Sabit Rəhman, Mirzə İbrahimov, Nigar Rəfibəyli,
Mirvarid Dilbazi, Ənvər Məmmədxanlı, İlyas
Əfəndiyev, Cəfər Cəfərov, Abbas Zamanov
haqqında yazıları yada salaq). Və Anar
"Söz dünyası"nda məhz həmin bəzən
eşidilməz, çox çətin eşidilən
notları eşitməyə, eşitdirməyə köklənibdir.
Kitabın
son fəsillərində yazıçı Anarın bilavasitə
özünün də şahidi, iştirakçısı,
müdaxiləsi olduğu ədəbi mühitin havasını
duyur, ünsiyyətdə olduğu neçə-neçə
qələm həmkarı, dostuna həssaslıqla, ürək
istisi və yazıçı-vətəndaş məsuliyyəti
ilə ədəbi portretlərini cızdığını
görürük (Qılman İlkin, İmran Qasımov,
İsmayıl Şıxlı, Hüseyn Abbaszadə, Əziz
Mirəhmədov, Kamal Talıbzadə, Əzizə Cəfərzadə,
Əkbər Babayev, Balaş Azəroğlu, Cavad Heyət, Nəbi
Xəzri, Bəxtiyar Vahabzadə, Qabil, Söhrab Tahir, Bəkir
Nəbiyev haqqında yazıları anaq). Belə
ki, qarşıda altmışıncıların nəfəsi
hiss olunur və mənimcə, ədəbiyyat romanının
növbəti hissəsi (cildi) daha da maraqlı hadisələr
vəd edir.
Kitabı oxuduqca daha bir məqam - əsərin önəmi
və yaranmasının motivləri də məni
düşündürürdü. Əvvəla, bilirik
ki, Anar ədəbiyyatımızın böyük təəssübkeşi,
cəfakeşidir; qeyd etdiyim kimi, daim ədəbiyyatın, ədəbi
prosesin içindədir. Necə deyərlər,
çağdaş ədəbiyyatımızın baş
yazarıdır. Onu da bilirik ki, yeni
zamanlarda, "sovet keçmişi"ndən bilmərrə
qopandan sonra da, müstəqillik epoxasında klassiklərimiz
bir sıra hücumlara, inkarçılıq meyllərinə
ürcah oldu. Yadımızdasa, zaman-zaman Məhəmməd
Füzuli, Mirzə Fətəli Axundzadə, Mirzə Cəlil
Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər Sabir, Səməd
Vurğun, Rəsul Rza və başqa ədiblərimiz guya daha
işıqlı gələcək naminə həmlələrə
məruz qaldılar. Hətta deyərdim, qəsdən
də çox, bilməzlikdən, klassikləri "oxuya"
bilməməzliyimizdən. Anar özü
də əsərdə bu məqama dolayısı ilə
işarələr edir. Düşünürəm
ki, Anarın "Söz dünyası" həm də polemik
olaraq, günün, çağın bu tələblərindən,
polemikasından yaranıb; klassikadan ayrılmağa tələsənlərə
cavab kimi. Kitabın özündə də
polemikalar çoxdur; ədəbi zamanlar arasında da, meyllər,
fikirlər, düşüncələr, tarixi şəxsiyyətlər
və insanlar arasında da. Bugünün içindən
yazılmış "Söz dünyası"nın özü ilə də nədəsə,
nələrləsə polemika etmək olar; zamanla belə
polemikalar olasıdır da...
Əlbəttə, 1500 illik bir ədəbiyyatı ehtiva
edən kitabla polemika da asan deyil; burda hər bir tədqiqatçının
payına düşən, impuls ötürən,
düşünməyə vadar edən məqamlar çoxdur. Məsələn,
öz payıma; qeyd etdiyim kimi, Anar XX əsr Sovet dönəmi
ədəbiyyatımızı səylə, israrla zamanın məhdud
çərçivələrindən çıxarmağa
çalışır və böyük Azərbaycan ədəbiyyatı
naminə haqlıdır da. Amma mənimcə,
bugün qorxunc bir kabus kimi damğaladığımız
"sosrealizm" estetikasının burda elə bir
günahı yoxdur. Doğrudur, adın özü
("sosialist realizmi") qəlibləşmiş,
donuqlaşmış, ədəbiyyatda ideoloji bir
tendensiyanın daşıyıcısı kimi
özünü yıpratmışdır; gəlin onda
"inqilabi sənət" deyək, "XX əsr sənəti"
deyək, fərqi yoxdur, amma unutmayaq ki, 60-cılara qədər
Sovet dönəmi ədəbiyyatımızın özəlliyi,
gözəlliyi həm də bu nota, bu estetikaya
bağlıdır. Əslində, həmin dövrün
ayrı-ayrı şairləri, yazıçıları, tənqidçilərindən
danışarkən, Anarın özü də bu mövqeyi
üzə çıxarmağa çalışır, amma mənimcə,
kifayət qədər polemikaya da yer qoyur...
Şəksiz
ki, "Söz dünyası"nın
özü də modern üslubda, modern tərzdə qələmə
alınmış, tərtiblənmişdir. İstər
yazılarda duyduğum ədəbi mühitin nəfəsi,
Anarın ustalıqla lövhələşdirdiyi, sənədləşdirdiyi
ədəbiyyat qovğaları, ehtirasları, fikir
toqquşmaları, istərsə də, bir-birini təqib
qılan, bu təəssüratı artıran rəngli və
qara-ağ fotoşəkillər sırası məni bir daha XX
əsr Azərbaycan ədəbiyyatı və mədəniyyətinin
unikallığı, dünya mədəniyyəti kontekstində
təkrarsız yeri barəsində
düşündürdü, silkədi...
Anarın "Söz dünyası" maariflənmək, maarifləndirmək baxımından da əvəzsiz kitabdır. Nəşrin tirajına baxdım, 500 nüsxə. Aydındır ki, bu, yalnız say-seçmə oxuculara, ədəbiyyat mütəxəssislərinə bəs olan qədərdir. Amma mənimcə, əsər müasir ədəbi nəsillərin də, geniş oxucu auditoriyasının da biliklənməsi cəhətdən böyük əhəmiyyətə malikdir; elmi kitabxanalarla yanaşı, kütləvi və məktəb kitabxanalarında da yer alması yaxşı olardı. Əbəs deyil ki, Anar "Söz dünyası"nı "Azərbaycan ədəbiyyatının, incəsənətinin, mədəniyyətinin böyük təəssübkeşi və hamisi Ulu öndər Heydər Əliyevin işıqlı xatirəsinə..." ithaf etmişdir. Layiqi kitabdır.
Mən bilmirəm, mexanizmi necədir, amma bəlkə burda, müzakirənin nəticəsi olaraq, əsəri Azərbaycan Dövlət Mükafatına təklif edə bilərik.
Anarın "Söz dünyası"
ədəbiyyatımıza böyük sevgidən
yaranmış, Azərbaycan ədəbiyyatının dünəni
və sabahı, sələflər və xələflər
qarşısında ədəbi vicdan, məsuliyyət və
borc mövqeyindən qələmə
alınmışdır.
Tehran
ƏLİŞANOĞLU
AMEA-nın
müxbir üzvü
525-ci qəzet.- 2021.- 10 dekabr.- S.12-13.