Maraqlı rolları, incə qəzəlləri ilə xatırlanan sənətkar - Əhməd Rumlu

 

Dövrünün adamları onu "Əhməd Rumlu", "Əhməd Ruminski" kimi tanıyırdılar. Aktyor Əhməd Əhmədov səhnədə bir-birindən gözəl obrazlar yaratmaqla yanaşı, qəzəllər yazırdı. Nəvə-nəticələrinin ərsəyə gətirdiyi kitabda Əhməd Rumlunun sadə aydın dildə yazdığı qəzəlləri, bir onun haqqında mətbuatda dərc olunan məqalələr toplanılıb. Bu hekayədə isə unudulmaz sənətkarın həyatından bəzi epizodlar qələmə alınıb.

"QƏZƏLXAN, AKTYOR ƏHMƏD RUMLU"

...Bir ərazi var Bakımızda. "Sovetski" deyirlər adına... Hələ tam sökülüb bitməyib. Amma həmin yerlərdə yaşamış məşhur insanlar haqda şahidlərin yaddaşında neçə-neçə xatirə var. Binalar söküldükcə bu xatirələri kağız üzərinə köçürək ki, gələcək nəsillərə yadigar qalsın. Bu dünyaya kimlərin gəldiyini, kimlərin getdiyini onlar da bilsinlər.

***

- Məmmədqulu bəy, Allah saxlasın, Əhməd çox ağıllı, fərasətli uşaqdır. Hafizəsinə ki, söz ola bilməz. Yaxşı olar ki, sən onu daha mollaxanaya yox, mədrəsəyə qoyasan. Qoy oxuyub, dünyəvi biliklərdən xəbərdar olsun.

- deyirəm, Kərbəlayı, məsləhət sənindir. Bir halda ki, onun qabiliyyətinə bələdsən, mədrəsədə üzümüzü edəcəyini düşünürsən, qoy sən deyən olsun!

...XIX əsrin sonlarında İrandan Bakıya köç edən azərbaycanlıların arasında tacir Məmmədqulu da vardı. O, Bakının "Sovetski" adlanan ərazisində, keçmiş Yuryevski küçəsində özünə xeyli mülk almışdı. Yeri gəlmişkən, buranı el dilində "Həmşəri palanı" da adlandırırdılar. Tacir Məmmədqulu xeyirxah, əliaçıq insan kimi tanınmışdı. Ona görə ilk övladı dünyaya gələndə eşidən, bilən ona gözaydınlığına tələsmiş, böyüyüb atasına layiq bir övlad olmasını diləmişdilər. Əhməd elə uşaqlıqdan ağlı-kamalı ilə öz yaşıdlarından fərqlənirdi. Bir diqqəti çəkən Əhmədin gözəl səsi, avazı idi. Ona görə Məhərrəmlik mərasimlərində ona qəsidələr oxudar, şəbihlər söylədərdilər.   

- Qədeş, bilirsən, bu gün Zərgərpalanda "Kos-kosa" oyunu göstəriləcək. Bizim Əhməd orda oynayacaq. Məhəlləmizin uşaqlarını tək qoymayaq.

- danışırsan, qədeş, heç bunu buraxmaq olar?! Haydı, o biri uşaqlara da xəbər salaq. Axşamüstü hamımız ordayıq.

...Beləcə, Əhməd məhəllələrarası "Kos-kosa", "Qodu-qodu" kimi xalq oyunlarında püxtələşəcək, "Tənqid-təbliğ" teatrında, Binəqədi teatr klubunda çalışacaqdı. Sonra isə öz taleyini həmişəlik "Gənc tamaşaçılar teatrı"na bağlayacaqdı. Burada böyüklüyündən, kiçikliyindən asılı olmayaraq bütün rollara eyni məsuliyyətlə yanaşacaq, ürəklə oynayacaq, istedadını ortaya qoyacaqdı.

***

Xəmidə qamətim kim, dağü-güldən qanə qərq olmuş,

İçində nöqtəsi guya ki, qan altındakı nundur.

 

Qızım, izahı belədir: Qəmdən belim bükülüb, qamətim qanlı göz yaşı içində itib-batıb.

 

Füzuli, vermədi tən oxları göz taşına təskin,

Önün bənd etmək olmaz xarü xaşak ilə, Ceyhundur.

 

- , Zərifə balam, Füzuli deyir ki, həmin tənə oxları nədir ki? Çör-çöp! Heç çör-çöplə Ceyhun çayının (indiki adı Amu-Dəryadır) qarşısını almaq olar?

 

...Əhməd klassik Azərbaycan poeziyasını çox sevər, Füzulinin dərin mənalı beytlərini yorulmadan övladlarına, nəvələrinə izah edərdi.

 

Məhəmməd Füzulinin, Seyid Əzim Şirvaninin, Məhəmməd Hadinin yaradıcılığına sonsuz məhəbbəti sayəsində günlərin bir günü qəlbindəki misralar kağız üzərinə süzüldü "Əhməd Rumlu" təxəllüsüylə qəzəllər yazmağa başladı.

 

Uyma, könül, şirin dilinə bivəfaların,

Ömrün bitincə görməyəcəksən vəfaların.

 

Pərvanə çox dolandı yanan şəmə, ah kim,

Yandı, kül oldu, sürmədi bir an səfaların.

 

Sanma vəfalı, hər yetənə aşina demə,

Bir gün gələr yəqin ki, çəkərsən cəfaların.

 

Tutmaz yaman çağında əlindən o aşina,

Çox görmüşəm ədasın o cür aşinaların.

 

Bir loğma duz-çörəklə yetir başa ömrümü,

Qoyma gədayi-kuyi olum hər gədaların.

 

Rumlu, de Saqibə, o desin dostu Vahidə,

Aldanmasın yalan sözünə biədaların.

 

O dövrün məşhur qəzəlxanı Azər Buzovnalıya yazdığı nəzirə tezliklə dildən-dilə düşdü:

 

Təni-hər nakəsə, ey dil, hədəf olmaqdansa,

Xoşdur ölmək, yaşayıb bişərəf olmaqdansa.

 

Yalvarıb açma dil hər bir yetənə sail tək,

Öl qutar canını, bunca əsəf olmaqdansa.

 

Döyülüb gürz ilə zindanda ağır zəncir ol,

Gəzib əldən-ələ yüngül kələf olmaqdansa.

 

Sədəfi-sag kimi inci yarat sinəmdə,

Xarci xəs tək ləpələrdə tələf olmaqdansa.

 

Meyvəsiz bir ağac olsan da, xeyir ver xəlqə,

Fərsiz övladsifət, naxələf olmaqdansa.

 

Parə-parə kəsilib şişə çəkilmək xoşdur,

Gündə min sillə yeyən köhnə dəf olmaqdansa.

 

Sərvə bax, sərv kimi başını qaldır fələyə,

Ayaq altında əzilmiş ələf olmaqdansa.

 

Kükrəyən çayları seyr eylə, dayanma, aş-daş,

Yapışıb hər qazana kirli kəf olmaqdansa.

 

Rumlu, mərdanəsifət ölməyi yeydir kişinin,

Mütərəddid dayanıb, bitərəf olmaqdansa.

 

Azər Buzovnalının çox istedadlı şagirdi, sonralar xalqın sevimlisinə çevriləcək Əliağa Vahid ilə Əhməd Rumlunun dillərə dastan dostluğu, bir yaradıcılıq münasibətləri vardı. Günün çox vaxtını bir yerdə keçirər, saatlarla bədahətən şeir, qəzəl deyər, bir-birini, necə deyərlər, redaktə edərdilər. Əhməd bəyin ömür-gün yoldaşı Nübar xanımın bişirdiyi dadlı yeməklər bu söhbətlərin duzunu, ləzzətini daha da artırardı. "Sən bəy qızısan, yeməklərin bəysayağıdır" - deyərdi Əliağa Vahid Nübar xanıma.

 

Bir gün Əliağa Vahid Əhməd bəyin qapısının ağzından keçir, harasa tələsirmiş. Əhməd arxadan dostuna səslənir:

 

Əzizim dostu balam,

Dostumun dostu balam,

Sən ki belə deyildin,

Nöş oldun forsdu, balam?!

 

- Pah atonnan a, istəyirdim, tez keçəm, görməyəsən məni...

 

- Yox ey, hara gedirsən, Nübar bacın düşbərə-qutab bişirib... Keç, keç içəri.

 

Beləcə, yenə gecə yarıyadək davam edən şeir, sənət məclisi... Bir xatirəni elə bu hekayənin ərsəyə gəlməsində əməyi olan Əhməd bəyin nəvəsi, jurnalist Zərifə Ağahüseyn qızının dilindən eşidək.

 

- Əliağa Vahidlə babam lap yaxın dost idi. Elə gün olmazdı ki, Vahid bizim evə gəlməsin. Günlərin bir günü babam "Sovetski" küçəsi ilə üzüaşağı gedirmiş. Görür ki, şair öndə gedir. Təbii ki, babamın arxadan gəldiyini görmür. Bizim həyət qapısından sonra bir-birindən yarım metr aralı iki pəncərə vardı. Birinci pəncərədən keçəndə Əliağa Vahid əllərini ağzına tutub deyərdi: "Əhməd, tut". Bir beyt şeir deyib keçərdi. İkinci pəncərəyə çatanda babam mütləq ona şeirlə cavab verərdi. Vahidgeri dönərdi. Oturardı bizdə. Bu şeir məclisi axşamacan davam edərdi. Dostlar hərdən radioqəbuledicinin düyməsini basıb, İran dövlətinin dalğasını tutardılar. "Görəsən, bu dəfə Mustafa Payan hansımızın qəzəli üstdə muğam oxuyacaq?!"

 

Mustafa Payan o dövrün məşhur xanəndələrindən sayılırdı. Əhməd Rumlunun, Əliağa Vahidin yaradıcılığına tez-tez müraciət edirdi.

 

***

 

İllər bir-birini əvəz etmiş, Əhməd bəy yaşa dolmuşdu. Ömür boşuna keçməmişdi. Teatrda, kinoda yaratdığı maraqlı obrazlar, qələmə aldığı, tərcümə olunaraq müxtəlif səhnələrdə tamaşaya qoyulan əsərlər, qəzəllər... Amma günlərin bir günü Əliağa Ağayevin rejissor Hüseyn Seyidzadəyə etdiyi təklif onu milyonların sevimlisinə çevirdi.

 

- Hüseyn, bilirəm, "O olmasın, bu olsun"da Hambal roluna çəkmək üçün aktyor axtarırsan. Bəlkə Əhməd bəyi çəkəsən?!

 

- Hə, nolar, Əl,ağa. Çağır gəlsin, baxaq.

 

Adəti üzrə həmişə şıq geyinməyi xoşlayan aktyoru əynində qəşəng kostyum, başında şlyapa, əlinə görsəniş üçün aldığı əsada görən rejissor Hüseyn Seyidzadə:

 

- Onu deyirsən? Heç belə hambal olar?

 

Əldən zirək olan aktyorun qısa zamanda qrimlənib, başına parik qoyub, əsayla qapını açıb "Məşədi" deməsi rejissorun onu bu rola təsdiqləməsinə kifayət edir.

 

 ...Beləliklə, "O olmasın, bu olsun" filmi dünyanı dolaşır, epizodik rolda çəkilən Əhməd Rumlu günü bu günfilmin baş qəhrəmanları qədər sevilir, alqışlanır...

 

Bizsə hekayəmizi həmişə qəlblərdə yaşayan aktyor, qəzəlxan Əhməd Rumlunun məzarının üzərindəki misralarla tamamlayırıq.

 

Aldı fələk əlimdə olan ixtiyarımı,

Soldurdu qönçə güllərimi, növbaharımı.

Dostlar, düşəndə qəbrimin üstə güzarınız

Bir rəhmət ilə yad eyləyin bu məzarımı.

 

Aybəniz MƏMMƏDƏLİYEVA

Azərbaycan Televiziyasının əməkdaşı,

Həsən bəy Zərdabi mükafatı laureatı

 

525-ci qəzet.- 2021.- 10 dekabr.- S.10.