Təlim və tərbiyədə Nizami
meyarları
"Oğlum Məhəmmədə
nəsihət"də sıralanan misilsiz kəlamlar
Nizami yaradıcılığı bitib-tükənməyən
bir xəzinədir. Bu xəzinənin qapısından daxil ola
bilən hər bir kəs böyük bir əxlaq məktəbinə
daxil olur. Dahi Nizami əsrlərdən bəridir
yetişən nəslin tərbiyəsində əvəzsiz
örnəkdir. Bütün dünyanın
"Gəncəli dahi" kimi tanıdığı Nizaminin
yaradıcılığında təkcə Şərq ədəbi-mədəni
dəyərləri deyil, eyni zamanda, Qərb antik ədəbi-mədəni
dəyərləri öz əksini tapıb. Nizami dühası hər zaman dünya şərqşünaslığının
diqqət mərkəzində olub. Ölkəmizdə
də Nizami sənətinin öyrənilməsi və
tanıdılması sahəsində xeyli işlər
görülüb. Ümummilli lider Heydər
Əliyev qeyd edirdi ki, "Bütün Azərbaycan Nizami Gəncəvi
ilə fəxr edir. Onun
yaradıcılığı qədər insanlığın
tərbiyəsinə, əxlaqına təsir edən müstəsna
güc yoxdur". Bu il də Nizami Gəncəvinin
anadan olmasının 880 illiyi münasibətilə Azərbaycan
Respublikası Prezidenti cənab İlham Əliyev sərəncam
imzaladı: "Qüdrətli söz və fikir
ustadının insanları daim əxlaqi kamilliyə
çağıran və yüksək mənəvi keyfiyyətlər
aşılayan zəngin yaradıcılığını bəşər
mədəniyyətinin nailiyyəti kimi müstəsna əhəmiyyətini
nəzərə alaraq qərara alıram: 2021-ci il Azərbaycan
Respublikasında "Nizami Gəncəvi İli" elan
edilsin".
İslam dini yarandığı vaxtdan insanları əxlaqa,
mənəviyyata, kamilliyə çağırır. İslam tərbiyəsinin ən
gözəl nümunələrindən olan Məhəmməd
Peyğəmbər (s) insanın kamilləşmə prosesini
üç mərhələyə ayırmışdı:
övlad öz həyatının birinci 7 ilində şah,
ikinci 7 ilində (7-14 yaş) nökər,
üçüncü 7 ilində (14-21 yaş) məsləhətçi,
məsul şəxs hesab olunur. Peyğəmbərimiz bu
üç dövr üçün tərbiyəçilərin
vəzifələrini belə ümumiləşdirir: "Qoy sənin
övladın yeddi il oynasın, sonrakı yeddi ili də ədəb
öyrənib, tərbiyə alsın. Sonra onu öz
müşavirin və yoldaşın hesab et".
Qədim
yunan filosofu Aristotel insanlığın tarixi təcrübəsini
ümumiləşdirərək pedaqogika tarixində ilk dəfə
olaraq 21 yaşa qədər olan insanları hər biri yeddi il olmaqla üç yaş dövrünə
bölmüşdür: Aristotel 0-7 yaş
aralığını bitki dövrü adlandırır və
qeyd edir ki, bitkiyə qulluq lazım olduğu kimi, insana da bu
dövrdə qulluq, qayğı lazımdır. 7-14
yaş aralığını heyvani dövr adlandıran
Aristotel bu yaş dövründə uşaqlara nəfs və
iradə tərbiyəsi verilməli olduğunu
vurğulayır. 14-21 yaş
aralığını isə o, insani dövr
adlandırır. Bu dövr isə
insanın kamilləşmə dövrü, ağlın və
əqlin inkişaf etdirilməsi dövrüdür.
Xalqımızın yüksək insanpərvərliyini
göstərən milli-mənəvi dəyərlərimizdən
biri də ata-anaya məhəbbət, övladlara
qayğıdır. Bu məhəbbətin simvolunu dahi Azərbaycan
şairi, filosofu və pedaqoqu Nizami Gəncəvinin oğlu Məhəmmədə
yazdığı nəsihətamiz şeirlərdə
görürük. Nizami bu şeirləri həmin
yaş bölgülərini bəyəndiyi üçün
oğlunun 7, 14 və 21 yaşlarında yazmışdır.
Onun oğluna nəsihətini bütün
yetişən gənc nəsillər üçün
öyüd, nəsihət kimi qəbul etmək olar.
Dahi Nizami kamil bir pedaqoq kimi bilirdi ki, tərbiyə
işində valideynin uşaqla səmimi ünsiyyətdə
olması çox mühümdür. Onun övladı ilə səmimi
ünsiyyətə, səmimi təmasa girmək mədəniyyətini
oğlu Məhəmmədin 7 yaşında yazdığı
"Xosrov və Şirin" əsərindəki
"Oğlum Məhəmmədə nəsihət"
şeirinin elə ilk misralarından görə bilərik:
Yeddi
yaşlı balam, gözümün nuru!
Dilimin əzbəri, qəlbim süruru.
Nizaminin əxlaq sistemi çox genişdir. O, özündə yaradana
münasibəti də ehtiva edir. Nizami məntiqi
deyir ki, naşükürlük insanı məhvə, xoş
niyyət isə qurtuluşa aparır. Elə buna görə
də şair peyğəmbərimizin adını qoyduğu
oğluna erkən yaşlarından Allah sevgisini
aşılamağa çalışır:
Ruzi verdi sənə o pərvərdigar,
Üstündə mənim yox, onun adı var.
Şair 7 yaşlı uşağı hilala, yeni
doğulmuş aya bənzədir. Bu dövrdə
övladına qəmdən uzaq olub, əylənməsini nəsihət
edir. Bədrlənmiş hilalın göyü nura qərq
elədiyi kimi,
oğlunun da böyüyəndə bəşəriyyətə
xeyirli olacağına ümid edir. Bununla o, oğlunda özünə inam
və həyata qarşı
müsbət fikir yaratmağa çalışır:
Bu hilal
dövründə gül, eyləmə qəm,
Bir neçə gün elə mən də
gülmüşəm.
Bədr
olan zamanda gözəl hilalın,
Nur saçacaq göyə sənin camalın.
Məlumdur ki, şəxsiyyətin formalaşmasında 3
əsas amil - irsiyyət, mühit və tərbiyə qeyd
olunur. Dahi Nizami bu amilləri vəhdət halında daha
effektiv hesab edir və öz əsərlərində bu 3 amilin
rolu ilə bağlı fikirlər irəli sürüb. Orta əsrlərdə şəxsiyyətin formalaşmasından
bəhs edən filosofların, alimlərin böyük qismi
irsiyyət amilinə üstünlük verirdilər. Lakin Nizami həm də elmə, təhsilə, təlim-tərbiyəyə,
yəni pedaqoji prosesə böyük önəm vermiş, hətta
şair biliyi dünya ilə bərabərləşdirmişdi.
Şair oğlunu boş sözlərdən
qaçmağa və ilahi elmləri öyrənməyə
çağırır. Nizami oğluna
Əsmanı, yəni Allahın 99 adını oxumağı nəsihət
edir. Çünki Allahın
adlarını bilmədən biz Allahı tanıya və dərk
edə bilmərik.
Bilik kəsb
etməklə dünyanı qazan,
Əsmanı oxu ki, məna alasan.
Qaç
o sözlərdən ki, mənasız, boşdur,
İlahi elmlər öyrənmək xoşdur.
Böyük
müəllim-tərbiyəçi namus məsələsinə
də xüsusi diqqət yetirir və oğluna onun
adını öz namuslu hərəkətləri ilə
qaldırmağa çalışmasını
tapşırır:
Elə
namuslu ol, desin hər görən:
"Ağıllı oğluna, Nizami, əhsən!"
Nizaminin
"Leyli və Məcnun" poemasında 14 yaşlı
oğluna yazdığı nəsihəti isə belə
başlayır:
Sən ey
on dörd yaşlım, hər elmə yetkin!
Gözündə əksi var iki aləmin.
Bu misralarda şair artıq oğlunun elm öyrənməyə
qabil olduğunu vurğulayır. Və onu qəflət yuxusundan
oyanmağa, uğur və müvəffəqiyyət
qazanmağa çalışmağa səsləyir:
Qəflətdə
oynama, qeyrət vaxtıdır,
İndi hünər vaxtı, şöhrət
vaxtıdır.
Nizami öz oğlunu sayılıb-seçilən, kamil
bir şəxsiyyət kimi görmək istəyir. Bunu da belə nəsihət
edir:
Ucalmaq istəsən,
bir kamala çat,
Kamala ehtiram göstərər həyat.
Şair
aşılamağa çalışır ki, hər insan
artıq boya-başa çatdıqdan sonra öz əməyilə,
öz zəhmətilə yaşamağa
çalışmalı, atasının nüfuzuna və
var-dövlətinə göz dikməməlidir:
Elə
ki, böyüdün, belədir qayda,
Atanın adından sənə nə fayda?
Sən,
aslanlar kimi, keç cəbhələrdən,
Yalnız
hünərinin balası ol sən!
Həmçinin, şair təkcə elmə deyil, hər
hansı bir peşəni öyrəndikdə belə ona dərindən
yiyələnməyi tövsiyə edir. Peşələrin sirlərini
dərindən bilməyin vacibliyi ilə bağlı şair
öz nəsihətini belə açıqlayır:
Fəqih
olsan əgər, itaətkar ol
Hiylədən, riyadan daim kənar ol.
İsa mərifətli
həkim ol, amma
İnsanı öldürən bir həkim olma.
Bir elmi
öyrənmək istədikdə sən
Çalış ki, hər şeyi kamil biləsən.
Kamil bir
palançı olsa da insan,
Yaxşıdır yarımçıq
papaqçılıqdan.
Dahi Nizami özünütərbiyəni və
özünütəhsili yüksək qiymətləndirir. O, 21 yaşında olan
oğluna "Yeddi gözəl" poemasında
yazdığı hissədə həyatdan dərs
almağı, sirləri açmaq üçün isə elmə
yiyələnməyi məsləhət görür:
Kim ki, ibrət
dərsi alıb dünyadan
Sözün
lövhəsini öyrənən zaman
Eləmiş
sənəti elmə xəznadar,
Dünyanın müşkülü belə
açılar.
Mühit
amilləri içərisində ictimai mühitin əhəmiyyətini
daha yüksək qiymətləndirən şair-pedaqoq
insanın mənəvi keyfiyyətlərinin
formalaşmasında onun ətrafındakı şəxslərin
əvəzsiz rolunu belə qeyd edir:
Yaxşı
ad qazanmış gözəl dost ara
Ondan
yetişərsən ağ günə,
vara.
Bir dostun
da olsa, eyibli əgər,
Yüzünün
adına ləkə yetirər.
Böyük
şair oğluna həmişə səbirli olmağı, bir
sıxıntıya düşdükdə yalnızca Allaha
sığınmağı məsləhət görür:
Ciyər
yırtansa da, qəmin peykanı,
Bununçun yaranmış səbrin qalxanı.
Bağla
öz əhdini pərvərdigara,
Başqa duyğulardan çəkil kənara.
Tanrının
əmrinə sən əməl eylə,
Bil, üstün gələrsən hər bir
müşkülə.
Şairin
irsiyyət amilinin şəxsiyyətin
formalaşmasındakı rolu ilə bağlı fikirlərinə
baxaq:
Zatı
pis uzatsa yaxşılıq əli
"İtirməz
əslini kimsə" məsəli
Yadından çıxmasın, görsən bədgövhər
Əqrəbi öldür ki, yetirər zəhər.
Şair oğlunu fasiləsiz elm öyrənməyə, tənbəllikdən uzaq olmağa çağırır. Bunu da belə qələmə alır:
Çox iti zehinlər yatan oldular
Axırda saxsı qab satan oldular.
Həmçinin, şair özünün yaşlı halını qurumuş söyüdə bənzədərək, oğlunu nə qədər ki gəncdir, qüvvətlidir, bunu fürsət bilib, daha çox çalışmağa səsləyir:
Dünyada keçməsin boş cavan çağın,
Yol get ki,
güclüdür indi ayağınm.
Bax, mənim
söyüdüm, quru budaqdır,
Laləm sapsarıdır, bənövşəm
ağdır.
Dahi şair-pedaqoq öz oğlunda ancaq yaxşı
keyfiyyətləri görmək istəyir, yaxşı əməlləri
ilə əvvəlcə öz adını, daha sonra
atasının adını ucaltmasını istəyir. Şair
oğlunu həm elmli, çalışqan, həm də
yaxşı insan kimi görmək istəyir. Nəhayət,
uca zirvələrdə görmək istədiyi oğlunu
başqalarına möhtac olmamağı, əl
açmamağı, yaltaqlıqdan uzaq olmağı nəsihət
edir:
Ağalıq
layiqdir mənə dünyada,
Baş əyə
bilmərəm mən əsla yada...
Yaltaq zəncirini
şir qırdı, atdı,
Odur böyüklüyə dünyada çatdı.
Nizami irsi çox zəngindir. Onun
yaradıcılığı təlim-tərbiyə məsələləri
ilə yaxından əlaqəli olub, bütün valideynlərə
və müəllimlərə təlim-tərbiyənin səmərəsinin
yüksəldilməsi işində kömək edir. Şair "Oğlum Məhəmmədə nəsihət"lərində
övladın tərbiyəsində əsas olan keyfiyyətləri
və onları aşılamağın üsul və vasitələrini
bizlərə poetik dillə göstərir. Onun nəsihətləri həm uşaqların, həm
yeniyetmələrin, həm də gənc nəslin tərbiyəsində
böyük bir məktəbdir.
Səyyarə QURBANLI
BDU-nun magistrantı
525-ci qəzet.- 2021.- 16 dekabr.- S.15.