Sal Qaya kimi...
O vaxtlar
"Qaya"nın səsinin, ifalarının avazı sanki Azərbaycanın
hər yerində havanın canına hopmuşdu və biz nəfəs
aldıqca hava da elə bil "Qaya"nın avazı ilə
bir yerdə ciyərlərimizə axır, oradan da ruhumuza qarışırdı - biz
göz görəsi saflaşırdıq, hisslərimiz,
duyğularımız durulaşırdı...
"Qaya"nın
mahnıları qızğın səhrada qəfildən
hardansa əsən sərin meh, susuzluqdan ciyəri yanan
adamın birnəfəsə başına çəkdiyi sərin
bulaq suyu, hər şeyi eyni - boz rəngdə göstərən
toranlığı yaran işıq, qapı, pəncərələri
bağlı otaqdakı durğun, nəfəsi tıncıxdıran
havanı öz-özündən utandıran xoş, təmiz
bir bahar nəsimi kimi idi...
Bu nə sirr idi görəsən? Biz nə üçün
"Qaya"nı bu qədər sevirdik?
İndi
aradan illər keçəndən sonra "Qaya"nın o
vaxtkı uğurlarını, populyarlığını
müxtəlif amillərlə əlaqələndirmək,
müxtəlif yozum müstəvilərində şərh etmək
olar - Azərbaycan caz-estrada musiqisinin beşiyi başında
dayanmış Rauf Hacıyev, Tofiq Quliyev kimi korifeylərin diqqəti,
qayğısı, habelə Emin Sabitoğlunun, Oqtay
Kazımovun, Xəyyam Mirzəzadənin, Vasif Adıgözəlovun...
mahnı janrında yaratdıqları şedevrlər, kvartetin
imicini formalaşdıran yeni geyim dəbi, səhnə jestləri... Bəli,
"Qaya"nın uğurlarının təməlində bunların
hamısından nə isə vardı. Amma "Qaya"nı Azərbaycan estradasının sal
qayasına çevirən yalnız bunlar deyildi: iş
burasında idi ki, "Qaya" o təməlin üzərində
tamam yeni quruluşlu, necə deyərlər, interyeri də,
ekseryeri də eyni dərəcədə qəfil, gözlənilməz
olan bir imarət ucaltdı, milli estrada-vokal
ifaçılığı sənətinə yeni oxu tərzi
gətirdi, onun səs palitrasına o vaxta qədər görmədiyimiz
təkrarsız boyalar, çalarlar qatdı...
Dünyada
heç nəyin yüzə-yüz təkrarı olmur və
tam əminliklə deyə bilərəm ki, həmin o 4 səs də
tembrinə, tonallığına görə qətiyyən
bir-birini təkrarlamırdı. Amma bu 4 gənc 4 səsin
bir-birinə hörülüb, bir-birinin içində əriyib
ayrı keyfiyyətdə yenidən doğulmasının,
lazım gələndə isə parçalanaraq işıq
kimi spekrlərə bölünməsinin elə bir nümunəsini
kəşf etmişdi ki, indi - aradan illər keçəndən
sonra da bu jestin
orijinallığına heyran qalmaya bilmirsən.
Yadınıza
salın əvvəlcə bir-birinə qovuşub bütövə,
tama çevrilən, bir-birinin içində "ölən"
səslərin qəfildən "dirilib" müxtəlif
registrlərdə, tonallıqlarda səslənməsini! O vaxt
nəinki Azərbaycan, bütün məsuliyyətini üzərimə
götürüb deyirəm ki, İttifaq, bəlkə də
dünya estradasında bunun analoqu yox idi.
İndi -
kompüter texnologiyasının köməyi ilə səsi
mum kimi istənilən formaya salmağın, hətta süni səs
yaratmağın su içmək kimi asan bir məşğuliyyətə,
əyləncəyə çevrildiyi çağımızda
"Qaya"nın səs fəlsəfəsinin
bu xüsusiyyətləri haqqında heyranlıqla
danışmaq sadəlövhlük kimi görünə bilər.
Amma yox! Səslərin bir-birinə qovuşub
sonra bir-birindən uzaqlaşması, sonda yenidən bir fokusa
yığılaraq bütövləşməsi sıradan bir
jest deyildi, Azərbaycanın səslər xəzinəsinə
bir töhfə idi. "Qaya" əslində
yoxdan var yaratmış, yeni ifa, oxu tərzi kəşf
etmişdi.
Kvartetin çıxışlarında diqqəti cəlb
edən 2-ci cəhət ifa olunan mahnını məkan
ölçülərinə salmaq, yəni onu görünən
obrazlara çevirmək bacarığı idi. Yaşlı nəslin yadına
gələr - ötən əsrin 60-70-ci illərində (lap
sonralar da) müğənnilərin ifa manerası
üçün xüsusi qəliblər, şablonlar vardı
- süni akademizm, bir yerdə dayanıb mümkün qədər
əl-qol hərəkətləri etməmək və s. bu
kimi tələblər hələ
"aktuallığını" saxlayırdı. "Qaya"
60-cı illərin 2-ci yarısından başlayaraq bu məhdudiyyətlərə
dirəniş göstərib sərbəst, mahnının
obrazlarından irəli gələn ifadəli oxu
manerasını gündəliyə gətirən kollektiv kimi
diqqəti çəkirdi, yəni novatorluq təkcə
kvartetin ifa manerasına yox, həm də səhnə
davranışı etiketinə nüfuz etmişdi. Kvartetin
solistləri ifa olunan mahnıların təkcə səs
obrazlarını yaratmaqla kifayətlənmir, həm də o
ifaların ovqatını, ab-havasını gözönü,
vizual biçimə salmağa çalışır və
buna nail olurdular. Bu isə kvartetin yaradıcılığında
yeni - 3-cü mühüm bur keyfiyyətə - musiqili klip ənənələrinin
yaranması və formalaşması yönündə məhsuldar
çalışmalara rəvac verirdi. Müxtəlif
film-konsertlərdən "Qaya"nın ifasında "Sən
danışanda", "Telefon avtomatlar", "Toy
mahnısı", "Həyat, sən nə qəribəsən" mahnılarının
ifalarını yada salın - kvartet bu mahnıları sadəcə
oxumurdu, həm də onları süjetli bir olay, hekayət kimi
yaradırdı.
Ardınca
"Qaya"nın
yaradıcılığında növbəti, amma çox
mühüm bir mərhələ başladı və onun
haqqında ayrıca danışmaq lazımdır. Söhbət
xalq mahnılarına, xalq musiqisi intonasiyalarına müraciətdən,
bu inciləri estrada musiqisi ilə sintez edib
yeni, orijinal qiyafədə təqdim etməkdən gedir.
Əlbəttə,
bu jesti bütünlüklə "Qaya"nın
ayağına yazmaq düzgün olmaz. Ondan əvvəl
Ü. Hacıbəyov, F. Əmirov, Niyazi kimi nəhənglər
xalq musiqisi örnəklərini simfonik dildə
danışdırmaqla tilsimi qırmışdılar. F.
Əmirov "Evləri var xana-xana", "Ay qadası",
Niyazi "Edim nə çarə", "Qaragilə",
"Xumar oldum" mahnılarını simfonik musiqi kəhkəşanına
elə qovuşdurmuşdular ki, bu mahnıların ruhu nəinki
inciməmişdi, əksinə xoşhal olmuşdu.
"Qaya"nın xidməti isə ənənəni estrada
musiqisinə transfer edərək yeni formatda dirçəldib
milli xalq rəqsləri elementləri ilə bəzəməsində,
bu ifaları az qala xoreoqrafik etüd səviyyəsinə
qaldırmasında idi. Mən bu yaxınlarda kvaretin ifasında
"Almanı atdım xarala" xalq mahnısının estrada işləməsinin videolentinə
baxdım və düzü, təkcə eşitdiklərimin
yox, həm də gördüklərimin təsirindən
sözün yaxşı mənasında sarsıldım. Bu
gün adına folk-musiqi deyilən janrın ən mükəmməl
nümunəsini "Qaya" 45 il əvvəl
yaratmışdı. Vokalçıların milli koloritlə
cilalanmış xoreoqrafik jestləri bir yana,
ifanın şirin yerində tütəyin dil açıb
estrada alətlərinə meydan oxuması nəyə desən
dəyərdi!
Maraqlıdır, gərgin axtarışların, məşqlərin
nəticəsi kimi meydana gələn bu ifaların nə
konkret aranjemançısı vardı, nə də ki, səhnə
mizanlarını fikirləşən rejissoru, səhnə tərtibatçısı. Kollektivin bədii
rəhbəri (və solisti!) Teymur Mirzəyevin rəhbərliyi
altında bütün bu işlərin hamısını
kvartetin vokalçıları özləri görürdü
və təkcə
elə buna görə də onların
hamısına beşqat və "yağlı" bir sağ
ol düşür.
Üzümü
gənc musiqişünaslara tuturam: "Qaya"nın bəzi
ifaları Azərbaycan musiqi
ifaçılığı sənətində mahnının
rəqs edilə-edilə oxunmasına əsaslanan (və mənim
şərti olaraq "xoreoqrafik-vokal" üslubu
adlandırdığım) ifa manerasının incəliklərinə
varmaq, onun tarixi əhəmiyyətini üzə
çıxarmaq yönündə zəngin material və
yaxşı fürsət verir. Bəli, "Qaya" Azərbaycanda
mahnıları rəqs elementləri ilə ("Çal,
oyna", "Sən danışanda", "Telefon
avtomatlar"), bəzən isə rəqs edə-edə oxuyan
ilk (və bəlkə də yeganə) musiqi kollektividir. Doğrudanmı, bu fakt sizi cəlb etmir, elmi
axtarışlara, tədqiqatlara ruhlandırmır? Bu incəlikləri, nüansları Marsdanmı gəlib
araşdırmalıdırlar?
Yaradıcılığının qızıl
dövründə "Qaya" vokal kvarteti Rəşid
Behbudov, Müslüm Maqomayev, Polad Bülbüloğlu kimi
simalarla yanaşı Azərbaycan estradasının vizit
kartlarından birinə çevrilmişdi. Onu nəinki
keçmiş ittifaqda, hətta onun sərhədlərindən
uzaqlarda da tanıyır və sevirdilər. Çünki kvartet yalnız milli auditoriya
üçün oxumurdu, həm də Azərbaycan
ifaçılıq sənətinin nailiyyətlərini
dünyaya bəyan etmək yönündə
çarpışırdı, dünyanın başa
düşəcəyi və qəbul edəcəyi bir dildə
oxuyurdu.
Estrada sənətimizdə ilk vokaliz nümunələrinin,
ilk vokal-caz kompozisiyalarının yaranmasında da Qayanın
xidmətləri əvəzsizdir.
Kinorejissor
Arif Babayevin quruluş verdiyi "Gün keçdi" filmində
zahirən süjet xətti ilə heç bir əlaqəsi
olmayan, əgər belə demək mümkünsə, təsadüfi"
bir epizod var: filmin baş qəhrəmanı Oqtay səhər
tezdən yaşadığı binadan küçəyə çıxır və
onu yeni iş gününün başlanğıcında kim
qarşılayıb "salamlasa" yaxşıdır? - geniş
prospektin tən ortasında, aşağı-yuxarı
şütüyən avtomobillərin əhatəsində "Almanı atdım xarala"
mahnısını ifa edən (təbii ki, vokal-xoreoqrafik
etüd kimi) "Qaya"! Deyilənə görə,
Arif müəllim bu epizodun ifadəli alınması
üçün xüsusi səy göstərirmiş və
ondan bu həssaslığın səbəbini, ümumiyyətlə,
bu epizodun filmdəki rolu barədə soruşanda deyibmiş
ki, filmdə əsas obrazlardan biri də Bakının
obrazıdır. Özünüz fikirləşin,
Bakını "Qaya"sız təsəvvür etmək
olarmı?
Hörmətli
rejissorun fikirlərinə kiçik bir əlavə etmək istərdim :"Qaya nəinki Bakının,
ümumiyyətlə, Azərbaycanın səs obrazının
əvəzolunmaz elementlərindən biri idi.
Lakin bu
dünyada hər şeyin əvvəli olduğu kimi sonu da olur
və fikrimcə, "Qaya"nın
sonunun başlanğıcı onun öz formatını dəyişməsi
- kvartetdən vokal-instrumental ansambla çevrilməsi ilə
başladı.
Bəlkə də mən səhv edirəm, hissə qapılıram, amma düşünürəm ki, kvartetin heyətinin genişləndirilməsi, ora qadın səslərinin əlavə olunması, repertuar siyasətindəki bəzi dəyişikliklər nəinki kvartetin illər ərzində formalaşmış imicini yaxşılığa doğru dəyişdi, bəlkə də əksinə, onun bizə doğma olan ifa manerasında bir qədər "sola" sapmaya səbəb oldu. Şəxsən mənə görə, bu gecikmiş "islahata" gərək yox idi - "Qaya" bunsuz da sevilirdi...
Beləcə, bir vaxtlar estrada sənətimizdə tədricən parlaya-parlaya göz qamaşdıran ulduza çevrilən "Qaya"nın öz ulduzu da 80 -ci illərin sonlarına doğru vaxtın, dəyişən dəblərin basqısı altında yavaş-yavaş sönməyə başladı. Neçə illər əvvəl musiqi texnikumunun boş siniflərində, dost-tanışların evlərində məşq edə -edə formalaşan və nəticədə estrada sənətimizin simasını dəyişən həmin o 4 gənc oğlan da artıq yaşlaşıb ahıl kişilərə çevrildilər...
Əvvəlcə kvartetin ən uzunboy solisti Lev Yelisovetski ABŞ-a köçdü...
90-cı illərin sonlarında kollektivin ən gödəkboy üzvü Arif Hacıyev vəfat etdi...
Pandemiya başlayandan az sonra Rauf Babayev dünyasını dəyişdi...
Bu ilin sentyabrında isə kvartetin bədii rəhbəri və solisti olmuş Teymur Mirzəyev bizi həmişəlik tərk etdi...
Xatırlayırsınızsa, Rauf Babayev hələ canının sulu vaxtında əvvəllər solisti olduğu kvartetin ənənələrinin diri qalması üçün istedadlı uşaqlardan ibarət "Bəri bax" qrupu yaratmışdı. Sonralar o uşaqlar böyüyüb 2-ci "Qaya"nı formalaşdırdılar. Lakin bu dünyada hər şeyin 100, lap 1000 gözəl surəti də olsa, əslini əvəz edə bilməz - necə ki, 2-ci "Qaya"nın da ən yaxşı halda gücü əsl "Qaya"nı təkrar etməyə çatdı...
Əfsanəyə çevrilən əsl
"Qaya" isə bizim ruhumuzda yaşayır -
rüzgarın gücü çatmayan sal Qaya kimi!
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 17 dekabr.- S.13.