Ağacoyma xəttatlığının
ustadı
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun
direktoru, akademik, Milli Məclisin deputatı
Qədim tarixə və böyük ənənələrə
malik Azərbaycan nəqqaşlıq - xəttatlıq sənəti
Gəmiqaya və Qobustan qayaüstü rəsmlərindən
başlanır. Qayaüstü rəsmlərdəki
piktoqramlar və damğalar xəttatlıq sənətinin
daşlaşmış abidələridir. Yazının
əmələ gəlməsi və inkişaf etməsi ilə
xəttatlıq sənəti yeni mərhələyə qədəm
qoymuşdur. Geniş mənada Şərqdə,
türk-müsəlman dünyasında, o cümlədən,
Azərbaycanda xəttin bir çox növləri
yaranmış və hüsnxətt qədim sənətlərdən
birinə çevrilmişdir. Əksər
hallarda xəttatlıq sənəti yazının bir
növü olduğu üçün, əsasən,
kağız üzərindəki ifadəsi ilə daha da təkmilləşib
inkişaf etmişdir.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun əməkdaşı
Seyfəddin Məsim oğlu Məmmədvəliyev ağacoyma
üzərində xəttatlıq sənətinin yeni
inkişaf mərhələsinin yaradıcısıdır. O,
Azərbaycan ağacoyma xəttatlığı sənətini
sadə xəttatlıq peşəsindən bədii
ağacoyma xəttatlığı səviyyəsinə
çatdırmışdır. Məhz Seyfəddin Məmmədvəliyevin
yaradıcı xidməti sayəsində ağacoyma xəttatlığı
dekorativ tətbiqi sənətin xüsusi bir növünə
çevrilmişdir. Seyfəddin Məmmədvəliyev
qədim ağacoyma sənətini ağacdan fiqurlar, alətlər
hazırlamaqdan ağacoyma xəttatlığı sənəti
miqyasına çıxarmışdır. Seyfəddin Məmmədvəliyev bu sənəti
dairəvi ağac lövhələr üzərində xətlərin
ifadə etdiyi mətləbə uyğun şəkildə rəmzi
təsvirlərlə üzvi surətdə, vahid süjet xətti
ətrafında birləşdirməklə orijinal tablolar
yaratmağa müvəffəq olmuşdur. Beləliklə,
Seyfəddin Məmmədvəliyev xəttatlıqla rəssamlığı
eyni məcrada birləşdirmişdir. O, həm də rəssamlıq
qabiliyyətinə malik nadir xəttatlardan biridir. Seyfəddin Məmmədvəliyevin dairəvi ağac
lövhədə xətt yazısı ilə simvolik rəsmlərin
sintezi əsasında yaratdığı mənzərə
sözün əsl mənasında dekorativ tətbiqi təsviri
sənət əsəridir. O, ağacoyma xəttatlığı
sənətinin mahir ustadı kimi xətlərlə rəsmlərin
sintezi, harmoniyası ilə müraciət etdiyi mövzunun əsas
mahiyyətini canlandırmağı bacarmışdır. Onun
üçün dairəvi ağac lövhə sanki ağ şəkil kağızı, buradakı
müxtəlif xətt növləri vasitəsi ilə mənalandırılmış,
ümumiləşdirilmiş mətn - əsərin mövzusu,
dairənin kənarlarındakı çevrədə əks
olunmuş yazılar və təsvirlər isə süjeti ifadə
edir. Seyfəddin Məmmədvəliyev
böyük bir bədii əsərdə və ya
ayrılıqda götürülmüş hər hansı bir
sənətkarın həyat və
yaradıcılığını əks etdirən monoqrafik tədqiqatda
ifadə olunmuş mətləbləri dairəvi ağacın
bir üzündə həkk olunmuş xətlər - hərflər
və çəkilmiş rəsmlərlə mənalandırmaq
qabiliyyətini nümayiş etdirir.
Müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyi
mövzusu Seyfəddin Məmmədvəliyevin
yaradıcılığında xüsusi yer tutur. Azərbaycan xəritəsinin
fonunda dairəvi çevrənin iç səthinin kənarlarında
yazılmış "Müstəqilliyimiz əbədidir"
sözləri ilə əhatə olunan Ümummilli lider Heydər
Əliyevin parlaq obrazı müstəqil dövlətçiliyin
simvolu mənasını daşıyır. Dairənin
eşik səthinin kənarlarında Azərbaycan
Respublikasının gerbinin konturlarının təsvir edilməsi
ağacoyma tablosunda ifadə olunan dövlətçilik
ideyasını bir daha tamamlayır. Dairəvi portretin dərinə
salınmış iç səthi ilə kənar çevrəsi
arasındakı boşluqla əks olunmuş parlaq xətlər
günəş şüaları mənasını bildirib,
Heydər Əliyev ideallarının əbədiyaşarlığı
və xalqımızın yollarına daim işıq
salacağı mənasını ifadə edir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyevin portretinin böyük məharətlə ağacdan
işlənmiş dövlət gerbinin içərisində
verilməsi dövlət rəhbərimizin simasında müstəqil
dövlətçiliyimizin bundan sonra daha da inkişaf etdirilməsi
və möhkəmləndirilməsinin tam zəmanət
qazanması qənaətini mənalandırır. Ulu öndər Heydər
Əliyevin "Mən ona özüm qədər
inanıram" sözlərinin dairəvi səthin iç kənarında
həkk olunması ölkə rəhbərinə bəslənən
ümumxalq etimadı fikrini daha da möhkəmləndirir. Birinci vitse-prezident Mehriban Əliyevanın dövlətçilik
rəmzləri və buta ornamentlərinin əhatəsində
yerləşdirilmiş portreti, onun müstəqil dövlətimizin
inkişafına göstərdiyi etibarlı dəstəyini və
xoşməramlı missiyasını əks etdirir.
Seyfəddin Məmmədvəliyevin ayrıca
hazırladığı "Müstəqilliyimiz əbədidir"
xəttatlıq nümunəsi onun dövlətçilik silsiləsini
uğurla tamamlayır. Beləliklə, Azərbaycan
xalqının Ulu öndəri Heydər Əliyevin, ölkəmizin
Prezidenti İlham Əliyevin və birinci vitse-prezident Mehriban
Əliyevanın portretləri ağacoyma sənətində
ilk dəfə Əməkdar mədəniyyət
işçisi Seyfəddin Məmmədvəliyev tərəfindən
yaradılmışdır.
Türkiyə Cümhuriyyətinin qurucusu Mustafa Kamal
Atatürkün bədii obrazı Seyfəddin Məmmədvəliyev
tərəfindən qardaş ölkənin dövlət rəmzləri
ilə vəhdətdə canlandırılmışdır.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Prezidenti, akademik Ramiz
Mehdiyevin portretində dövlətçiliklə elmi fəaliyyətin
vəhdəti məharətlə ümumiləşdirilmişdir.
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin Sədri
Vasif Talıbovun portretinin Naxçıvan
torpağındakı Haçadağın fonunda
canlandırılması obrazın xarakteri ilə
yanaşı, həm də bu diyarın düşmən sərhədində
alınmaz qalaya çevrilməsi fikrini ifadə edir.
Seyfəddin Məmmədvəliyevin sənətində
Azərbaycan ədəbiyyatı və mədəniyyəti
mövzusu, görkəmli klassik sənətkarların portretlərinin
yaradılması həmişə aparıcılıq təşkil
edir. "Kitabi-Dədə Qorqud" əsərində
dastanın boylarından hər birinin qəhrəmanının
şəkli ağac lövhənin dairəvi kənarlarındakı
12 medalyonun içərisində yerləşdirilmişdir.
Ağac lövhənin səthində
yazılmış "Kitabi-Dədə Qorqud" sözlərinin
ortasında çəkilmiş qopuz musiqi aləti dastan
boylarındakı ideyanı və mətləbi aydın surətdə
təqdim etməyə xidmət göstərir.
"Nizami Gəncəvi" ağacoymasında dahi
şairin adını və təxəllüsünü ifadə
edən sözlərin yuxarı hissəsində sənətkarın
portretinin aşağı hissədə
açılmış kitabın ortasındakı qələmlə
birləşdirilməsi obrazın möhtəşəmliyinin
ifadəsidir.
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanına həsr
edilmiş oymada dairəvi səthin üzərində çəkilmiş
medalyonların "Nizami Gəncəvi" əsərində
ətraf çevrənin üzərində kəsilib dərinə
salınması və bu oymada "Xəmsə"dəki hər
əsərə dair ən səciyyəvi təsvirlərin həkk
edilməsi mövzunu tamamlamışdır. Burada medalyonların oyularaq çevrənin bətninə
yerləşdirilməsi Nizami Gəncəvi sənətinin dərinliyini
əks etdirir. Xaqani Şirvani oymasında əzəmət,
Məhsəti Gəncəvi tablosunda zəriflik və lirizm,
İmadəddin Nəsimi təsvirində hürufizmə məxsus
hərflərin harmoniyası qabarıq şəkildə həkk
olunmuşdur. Əcəmi
Naxçıvaninin obrazı Möminə xatın məqbərəsindəki
kufi xətlərin naxışları və kümbəzin
simvolik işarəsi vasitəsilə
canlandırılmışdır.
Beləliklə, Seyfəddin Məmmədvəliyevin əsərlərində
hər ədəbi-tarixi şəxsiyyət üçün
xarakterik olan, açar funksiyasını yerinə yetirən
detallardan yaradıcı şəkildə istifadə olunmaqla
obrazın mahiyyətinin açılmasına və onun xidmətlərinin
daha qabarıq ifadə olunmasına xüsusi diqqət yetirilir. "Kitabi-Dədə
Qorqud"da qopuz, "Nizami Gəncəvi"lərdə
açıq kitab, qələm və günəş, "Məhsəti
Gəncəvi"də ud musiqi aləti, "Əcəmi
Naxçıvani"də Möminə xatın məqbərəsindəki
gümbəz, "Nəsirəddin Tusi"də düsturlar,
"İmadəddin Nəsimi"də hürufiliyin rəmzi
olan hərflər, "Soltan Məhəmməd Təbrizi"də
çevrədəki miniatürlər, "Qurbani"də
saz, "Məhəmməd Füzuli"də "Şəbi-hicran"
şairinin alovun içərisində canlandırılan
portreti, "Şah İsmayıl Xətai"də
qılınc və qələm, "Şeyxülislam Axund
Ağa Əlizadə"də "Quran"dan
seçilmiş kəlam həmin portretlərin ümumiləşdirilmiş
təqdimatını qabarıq şəkildə ifadə edən
rəmzi vasitələrdir. Eyni zamanda, oyma üsulundan müxtəlif
səpkidə istifadə etmək, xətt yazısını və
rəsmləri dairəvi iç səthdə və ya kənar
çevrədə yerləşdirməklə də Seyfəddin
Məmmədvəliyev mövzunun dərinliyini və
genişliyini önə çıxarmışdır. "Mirzə Cəlil" oyma xəttatlıq
nümunəsində o, Əcəmi Naxçıvani
memarlıq sənəti üçün səciyyəvi olan
naxışları mətnə əlavə etməklə, sənətkarı
mühiti ilə birlikdə təqdim etməyə nail
olmuşdur.
Bundan başqa, Seyfəddin Məmmədvəliyev müxtəlif
əsrlərdə yaşayıb-yaratmış görkəmli
sənətkarların obrazını yaradarkən çevrədə
və ya səthdə həmin dahi şəxsiyyətlərin əsərlərindən
seçilmiş süjetləri təsvir etməklə
yaradıcı şəxsiyyətin tam və ümumiləşmiş
obrazını yaratmağa müvəffəq olur. Seyfəddinin
ağacoyma üzərindəki rəsmlərinin əsasən
miniatürlərdən ibarət olması, butalarda və
medalyonların içərisində yerləşdirilməsi
çətin olduğu qədər də mənalıdır.
Ağacoyma xəttatlığında xüsusi məharət
göstərən Seyfəddin Məmmədvəliyev
süjetli miniatür rəsmlərində də yüksək
istedadını nümayiş etdirə bilir. O, xəttatlıq
ağırlıqlı rəssam kimi hər iki cəbhədə
fəaliyyətini uğurla davam etdirir. Bütün
bunlar üçün xəttatdan istedad və bacarıqla
yanaşı, həm də savad və bilik tələb edir.
Yarım əsrdən çox Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyası Məhəmməd Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutunda çalışmaqda davam etməsi,
əlyazmalar üzərində apardığı
araşdırmalar və mütaliəyə böyük
marağı onun elmlə sənətin vəhdətindən
yoğrulmuş əsərlər meydana gətirməsinə
imkan yaratmışdır. Seyfəddin Məmmədvəliyevin
əsərlərində yalnız təsvirlərin deyil, həm
də müəyyən mətləbin, fikrin ifadə
olunması çalışdığı elmi-akademik
mühitin ona bəxş etdiyi keyfiyyətdədir. Buna görə də Seyfəddinin rəsmlərində
bədii təxəyyüllə elmi idrakın vəhdəti
onun fərqli ağacoyma xəttatlığı nümunələri
yaratmasına səbəb olmuşdur. Elmi
şəkildə desək, bu əsərlərdə elm və
sənət qoşa qanad kimi iştirak edərək, biri digərini
tamamlayır. Necə deyərlər: Fizika və lirika! Məsələnin bu cəhəti Seyfəddin Məmmədvəliyevin
ağacoyma sənətindəki özünəməxsus fərdi
üslubunu müəyyən edir.
Seyfəddin Məmmədvəliyev adlı-sanlı elmyönlü ağacoyma xəttatı və rəssamdır. Elmə xüsusi önəm verən Seyfəddin Məmmədvəliyevin ağacoyma sənətində görkəmli elm adamlarının obrazlarını yaratması təbii görünür və əsl sənət nümunəsi kimi alınır. Ədəbiyyat motivləri əsasında hazırlanmış əsərlərində olduğu kimi, elmə aid oyma xəttalıq nümunələrində də o, obrazını yaratdığı alimlərdən hər birinin ən xarakterik cəhətini müəyyən edərək, ağac üzərində məharətlə canlandırmağı bacarmışdır.
Fikrimizcə, hər oyma xəttatlıq əsəri böyük istedad və zəhmətlə çəkilmiş mükəmməl sənət nümunəsi olmaqla bərabər, Məhəmməd Füzuliyə həsr edilmiş oymalar silsiləsi Seyfəddin Məmmədvəliyevin yaradıcılığında xüsusi yer tutur. "Şəbi-hicran" adlandırdığı Füzuli portreti Seyfəddin Məmmədvəliyevin şah əsəridir.
Son zamanlar Seyfəddin Məmmədvəliyevin əsərlərində fotoşəkillərdən də istifadə olunur. Bu məqamlarda o, ustad xəttat kimi kompozisiyaya daxil etdiyi fotoşəkillə təqdim etdiyi portretin və ya ona aid detalların harmoniyasını yaratmağa nail ola bilir. Fotoşəkildən istifadə onun tarixilik üstündə köklənmiş sənətinə müasirlik ruhu gətirir.
Tanınmış ağacoyma xəttatı və rəssamın əsərləri artıq Azərbaycanda və ölkəmizin hüdudlarından kənarda dəfələrlə yüksək səviyyəli sərgilərdə nümayiş etdirilərək, böyük rəğbət qazanmışdır. Ağacoyma xəttatlığı sənətindəki çoxillik və səmərəli yaradıcı fəaliyyətinə görə o, dövlətimiz tərəfindən 2015-ci ildə Azərbaycan Respublikasının Əməkdar mədəniyyət işçisi fəxri adına layiq görülmüşdür.
"Ağac üzərində sənət möcüzəsi" kitabı Seyfəddin Məmmədvəliyevin hərəsi bir kitab qədər əhəmiyyətli olan ağacoyma xəttatlığı nümunələrinin ümumiləşdirilmiş külliyyatıdır.
Şəxsiyyətinə, mükəmməl və bənzərsiz sənətinə dərin rəğbət bəslədiyimiz Seyfəddin Məmmədvəliyevə yaradıcılıq yollarında daha böyük uğurlar arzulayırıq.
21 noyabr 2021-ci i
İsa Həbibbəyli
525-ci qəzet.- 2021.- 18 dekabr.- S.15;23.