Güllər yarpıza dönməsin
Naibə Yusifin
"Gülün yarpıza dönsün" romanı Araz çayının təsviri; dalğaların çoşub özünü Xudafərin körpüsünün dayaq sütunlarına hirslə vurması, sağ və sol sahillərini həsrətlə qucması, bəzən də üsyan etməsi ilə başlayır. Bu, ikiyə
bölünmüş bir xalqın daxili təlatümlərini
və yaxınlaşmaqda olan sevinclərini ifadə edir. Məncə,
yaxşı başlanğıcdır.
Muradxanla,
Arazın o tayında yaşayan, Könülin eşq
dastanından bəhs edən roman ötən əsrin 80-ci illərin
sonlarını müxtəlif istiqamətlərdən, Sovet
ordusunun on il müddətində Əfqanistanda törətdiyi
ağır cinayətlərdən; itkin düşən əsgərlərin
boş tabutlarının vətənə, ata-analarına
göndərilməsindən, ermənilərin baş
qaldırıb ətrafı qana çalxamasındən,
ayrı-ayrı insanların faciəli həyatından bəhs
edir.
Baş qəhrəmanın əsas işi hər səhər-axşam
dəmiryol relslərini yoxlamaqdır. Bu da yaxşı
arzudur. Dəmiryol adamı, Xankəndinə,
Təbrizə, Zəngəzura apara bilər və
aparacaqdı. Getmək istədiyimiz yerlərin,
çatmaq istədiyimiz arzuların ünvanıdı dəmiryol.
Rəmzi məna burda da özünü göstərir.
Muradxanın bu sahildən "Sona bülbüllər"i
xoş avazla oxuması, o biri sahildə, qayalıqlar
arasından boylanan, müəllifin tərənnüm etdiyi
kimi, "ağ örpəkli, qoşa hörüklü
Könül"ün onu sevgi ilə dinləməsi ikiyə
bölünmüş xalqın hiss və həyəcanlarını
alovlandırır. Hər iki aşiq və məşuqun
sevgi macərası xalqımızın saf, təmiz və
azadlıq duyğularını dolğun əks etdirir.
Muradxanla Könülün sevgi kompazisiyasına,
süjetinə ayrı-ayrı xırda hadisələr,
kiçik süjetlər qoşulur. Ana xətt heç
vaxt yaddan çıxmır. Hadisələr
sürətlə inkişaf etdiyinə görə, bəzən
dinamika məzmunu üstələyir.
"Sona bülbüllər" xalq mahnısında
"Gülün yarpıza dönsün, sona bülbüllər,
məndən üz döndərən yar, saçı
sünbüllər" misraları xalqın
mifologiyasındakı dərin bir qatı; əhdinə vəfasızlıq
edən insanlar üçün ən ağır cəzanı
ifadə edir.
Muradxan Könülə deyir ki, əgər mən
sənə vəfasızlıq etsəm, qəbrüm
üstündə qızıl güllər yox, yarpız
bitsin. Əsərin adından
göründüyü və mahnıda deyildiyi kimi, bu əhd,
bu peyman aşiqləri bəladan hifz edir. Yarpız
enerjisi müsbət deyil, maraqlı burasındadır ki, insan
bəzən mənfi enerji ilə özünü müalicə
edir, psixoloji gərginlik mənfi enerjini müsbət enerjiyə
çevirir. Xalqda belə bir misal da var: qarğış
ömrü uzadır. Süjetin yarpızla
başlaması və daha da dərinliyə işləməsi,
müəllifin onu xalqın mifoloji kökləri ilə
bağlaması, yaddaşa söykənməsi, köhnəliyi
yeni aspektdə təhlil etməsi roman janrının yeni
xüsusiyyətləri kimi üzə çıxır.
Natella da vəsiyyət edir ki, öləndə
onun məzarına gül-çiçək yox, yarpız əksinlər.
Burdakı yarpız Natellanın xəyanətkar
deyil, atası xain Arakelin övladı olmasına görədir.
Yarpız Natellanın ruhunu hifz edir, sonradan gələn
qada-bəlaları ayrı istiqamətə yönəldir, erməniləri
faciələrə uğradır.
Romanda Natella sürəti orijinal bir şəkildə
ifadə olunub.
Həyatın inkişaf dialektikasına uyğun
faciənin kuliminasiyasına yüksələn Natella surəti
1988-ci ildə baş qaldıran erməni şivonizmini və həm
də erməni faciəsini özündə sərgiləyən,
dolğun, təbii bir obraz kimi, itib-batmış insanlıq duyğularını
dərinlikdən çıxarıb 20-ci əsrin insanına
yenidən təqdim edir. Natella erməni
qızıdır, o, azərbaycanlı Maliklə ailə qurub,
iki gözəl əkiz oğul övladları var.
Oğulları Elnur və Elgün Bakıdan "Dərəli"
kəndinə ata nənəsigilə, ordan da qonşu erməni
kəndində yaşayan ana babası Arakelgilə gəlir. Dayısı və babası qardaşları məcbur
edir ki, qayıdıb Bakıya getməsinlər, elə burda
qalıb erməninin tərəfini saxlasınlar, azərbaycanlılara
nifrət etsinlər. Çünki
onların damarında erməni qanı axır, anaları ermənidir.
Elgün və Elnurla gərgin dialoqdan aydın olur ki, erməni
nə qədər düşüncəsiz, geridə
qamış, nifrət içində boğulmuş,
kin-küdurətlə nəfəs alan bir
insandır. Amma uşaqlar sivil, insanpərvər,
yeni düşüncəli, həyata, insanlara sevgi ilə baxan
təmiz qəlblə həyata atılmış gənclərdir.
Elnur və Elgün kənddən
çıxanda hər ikisini dayısı Arsen güllələyir.
Ata nənəsi fəryad qoparır. Anası Natella oğullarının faciəsinə
dözə bilmir. Erməni olmağına
nifrət bəsləyən qadın əri Malikə vəsiyyət
edir ki, mən öləndə məzarımın üstə
yarpız ək.
Gecəyarı Natella və Malik erməni kəndinə
gedib Arsenin gənc oğlunu qətlə yetirirlər. Bundan sonra Natella hər
gün qırmızı paltarlar geyir, qızıl əşyalarını
taxıb oğullarının məzarı başına gəlir,
qəbirləri, başdaşlarını qırmızı
yaylıqlarla, xonçalarla bəzəyir, yağış
yağanda onların üstünü örtür, onlara yemək
gətirir, toylarını etmək istəyir, nəticədə
dəli olub ölür və oğlanlarının yanında
dəfn olunur. Natellanın psixoloji durumu,
içindəki etiraz erməni psixologiyasına qarşı
çıxan və hal-hazırda onunla üz-üzə qalan
müasir dünyanın ilkin tezisidir.
Əsərin ən maraqlı səhifələrindən
biri Əfqanıstanla bağlı olan gizlinlərin üzə
çıxması, sovet ordusunun iflası və
Əfqanıstandan gələn boş tabutların sirridir. Bu ordunun tərkibində
Muradxan da iştirak edir. O, hər şeyi görəndən
sonra mənsub olduğu orduya nifrət bəsləyir. Onun komandiri Kobra ləqəbli çeçen Kərim
Kadirovdur. Kərimin faciəsi daha
ağırdır. Bu faciə əslində
müharibənin dəhşətidir. O, Muradxana deyir ki,
mən də ilk dəfə bura gələndə sənin kimi
humanist idim. Sən də öyrəşəcəksən.
Sonda bilinir ki, Kərimin bu qəddarlığı
orduya yarınmaq üçün bir maska imiş. Ölüm anında onun da xeyirxah bir insan olması,
lakin ilk baxışda müharibənin dəhşətləri
altında "yeni obraz" yaratmağı məlum olur.
Muradxan onu balaca bir əfqan qızını
öldürmək istəyərkən güllələyir.
Can verə-verə insana çevrilən Kərim içində
gizlətdiyi insanlıq duyğuları üzə
çıxır. Bəlkə də o Sovet
ordusunun tərkibində Əfqanıstana gələrkən
qorxusundan içində insanlıq duyğularını gizlədibmiş.
İndi ölüm ona dəstək olur, insaniləşir,
artıq o, mənfur komandirləri görməyəcək,
insan olduğuna görə onunla qəddarcasına
davranmayacaqlar. Kərimin vəsiyyətindən
məlum olur ki, o, türkmən obasında Əfsanə
adlı bir qadınla evli imiş. Cəmilə
adında qızları var. Bir neçə ildən sonra
Əfsanə növbəti döyüş zamanı
uçqunların altında qalıb ölür. Cəmiləni
Tala obasında Zəhra
adlı bir qadın saxlayır və sonra Kərim gözlərini
əbədi yumur. Muradxan Kərimi Əfqan evinin
zirzəmisində dəfn edir. Sovet
komandanlığı onun boş tabutunu ailəsinə göndərir.
Növbəti döyüşlərin birində Muradxan
da partladılan qaya parçalarının altında qalır,
qol-qıçı tamamilə əzilir. Bölükdən
ayrılıb itkin düşür. Onun da
boş tabutunu ailəsinə göndərirlər. Bir türkmən obasında Ayişə adlı bir
qadın sovet ordusuna nifrət etsə də, qızının
təkid və xahişi ilə Muradxanı sağaldır.
Oğlu Səid onunla dost olur. Sonradan məlum
olur ki, Ayişə Kərim Kadirovun qaynanası imiş.
Əsərdə məzara münasibət; ona yeni düşüncədə baxmaq, bəzəmək, üstünə müxtəlif şirniyyatlar düzmək, rəhmətə gedənin səhər - axşam yeməyini gətirmək, məzar islanmasın deyə üstünü örtmək, geyinib gecinib qarşısında toyda oynayırmış kimi oynamaq (Natella) mistik təsir bağışlasa da, ölənə diri kimi baxmaq psixologizmi mənə maraqlı gəlir. Könül itkin düşəndə atası Həsən həyətdəki güllükdə qəbir qazır, gəlinlik paltarını basdırır. Hər səhər - axşam "qəbri" ziyarət edir, başdaşını bəzəyir. Məhəmməd ağa və arvadı (Könülün nişanlısı Rəşidin atası) gəlib həmin bağçadan - Könülün ayağı dəyən torpaqdan bir ovuc aparır ki, oğlu Rəşidin qəbrinə səpsin. Dəmir iki oğlunun və arvadı Həlimənin məzarını hər gün ziyarət edir, onun üstünü bəzəyir. Dəmir öləndən sonra onun da məzarını Həlimə (Könül) eyni qaydada ziyarət edir, onunla danışır, dərdləşir. Əfqanıstandan Muradxanın "boş tabutu" gələndə ata-anası hər gün onun məzarına dəyir, bəzəyirlər. Kabutərin, Mərdanın məzarına da eyni qaydada münasibət göstərilir. Mənə elə gəlir ki, onlar ölənin hardasa sağ olduğuna inanırlar və bunu bilirlər. Qəbirlərə "qayğı göstərirlər" ki, sahibləri tez qayıdıb gəlsin.
Əsərdə güllük məsələsi diqqət çəkir. Güllüyə yaxınlaşdıqca Könülün əhvalı yaxşılaşır. Könülün əhvalına uyğun Güllük birdən saralır, birdən də açılır. Könülü oğurlamağa gələn qadın da onu tez-tez güllüyə çəkir. Bu güllük məsələsi türk yazıçısı İsgəndər Palanın "Qətreyi-Məryəm" romanındakı İstanbul qızılgülünü mənə xatırlatdı və həmin gülün toxumunun oğurlanıb Hollandiyaya aparılması ilə Könülün güllük estetikası paralellik təşkil etsə də (yaddaşa qayıtma), bizdə "güllüyü" oğurlayan yoxdur. Amma bu güllüyü solduran var. Bu da torpağımıza göz tikən, fitnə-fəsadla ömür sürən, insan və sevgi kapitalına zərbə vuran erməni lobbisidir.
Naibə Yusifin bundan əvvəl çap olunmuş romanlarında olduğu kimi, bu əsərində də vətən məsələsi birinci planda dayanır.Vətən sevgisi adi xronologiya deyil; müxtəlif situasiyalardan keçən, çətinliklərdə üzə çıxan, sözlə yox, hərəkətlə, can qurban eləməklə sərgilənən bir duyğudur. O duyğu ki, təcrübəlidir, ağıllıdır, qarşısındakı düşmənlə yaxşı tanışdı. "Dərəli" kəndindən müxtəlif istiqamətlərə lağım atan, hətta İrana qədər gedib çıxan, mərkəzdən maliyyələşən bir düşmən şəbəkəsi aşkar olunur. Şəbəkə Qarabağı işğal etmək planları və insan orqanlarının alveri ilə məşğuldur. Bu şəbəkənin vuran qolu, həmişə qaloş geyinən, Dəmiri, Kabutəri və neçə-neçə günahsız insanları ustalıqla öldürən, özünü lallığa vuran "qaloşlı adam"ın adı Gümüşdür. Azərbaycanlılar həmişə ona əl tutub, yemək-içmək, pal-paltar veriblər. Sonradan bilinəndə ki, Gümüş ermənidir, pasportda adı Gevork Sumbatiyandı, özü də İran vətəndaşıdır, polis rəisi Qasımov və müstəntiq Fərhad bütün maneələrə baxmayaraq, onu həbs edirlər. Mərkəz məsələ qaldırır ki, o, İran vətəndaşı olduğuna görə, Azərbaycan hüquq-mühafizə orqanları Gümüşü ittiham edə bilməz; İrana təhvil verilməlidir. İstintaq zamanı hücuma keçən Gümüş məhv edilir, erməni şəbəkəsi dağıdılır.
Roman sadəcə müəllifin təxəyyülünün
məhsulu deyil, ötən əsrin 88-ci illərində
baş verən hadisələrin inikasıdır. Əsər
Xudafərinlə başlamışdı və Xudafərinlə
də sona yetir. Həmin körpüdən Təbriz gözəli
Könül keçərək bu sahilə gəlin
köçür. Vağzalı çalınır. Bu
havanın tək bir mənası var; güllər yarpıza
dönməsin!
Qəşəm
NƏCƏFZADƏ
Əməkdar
mədəniyyət işçisi
525-ci qəzet.- 2021.- 23 dekabr.- S.14.