Tənhalığın
fəlsəfi izahı yazır
Əbülfət Mədətoğlunun
şeirlərində insan fenomeni
Əvvələ qayıtsaq, lap əvvələ
- sözlə qarşılaşmış
olarıq. Sözdən sonra nə varsa,
indidi, bugündü, ancaq sabah
deyil. Söz dünən, bu
gün və sabahdı. Sözə bağlanan ömür
isə dünəni, bugünü, sabahı göstərir. Göstərir,
ona görə ki, söz həm
də şəkildi, kadrdı, səhnədi...
Sözlə ömür sürən,
sözə ömrünü
verən, dünyasını
sözdən quran şair Əbülfət Mədətoğlunun yaradıcılığı
ilə tanış
olanda əvvəlcə
gərək hisslərini,
duyğularını və
qəlbini bu görüşə hazırlayasan.
Çünki həssas bir
aləmə səyahət
etmiş olacaqsan.
O qədər həssas
bir aləmə ki, anidən ürəyin sanca, gözlərin dola, əllərin əsə bilər. Yox, qorxmaq lazım
deyil, əksinə, buna cəhd eləmək lazımdır.
Bu mənada, mən
də həyatın reallıqlarını - küçədə,
yeraltı keçiddə,
metroda, hər yerdə qarşılaşdığımız
əhvalatları sözə
çevirən bir şairin şeirləri haqqında düşündüklərimi
və duyduqlarımı
yazmağa çalışacağam.
Bu istək bir ani çağırışdan,
ya belə demək mümkünsə,
"vəhy"dən başladı...
İnanmayacaqsınız, amma mən
bu yazını yazmağa hazır deyildim. Bu yazı
özü məni hazır elədi. Yazmağa yox, düşünməyə, bir
daha müşahidə
etməyə və...
Və yazdım... Necə yazdım bilmirəm, necə duydum bilmirəm, bildiyim odur ki,
mən bir dejavu yaşadım, zamanla səyahət etdim, səhraları gəzdim, ağrıları
daşıdım, unuduldum
və xatırladım...
Əbülfət Mədətoğlunun şeirləri
fəlsəfi, irfanidir. Onun şeirləri yun əba geyinib çölləri dolaşan
dərvişi xatırladır...
Onun şeirləri küləyin səsində
gizlənir, gecənin
qaranlığında aydınlanır,
Günəşin istisində
sərinlənir...
Əbülfət Mədətoğlunun şeirlərinin mərkəzində
insan dayanır, o insan ki, bütün
təlatümləri ilə
alidir, bütün günahları ilə bağışlanılandır, bütün ağrıları
ilə yaşayandır...
Bu təlatümləri, bu günahları, bu ağrıları şair dərin müşahidə və intuitiv daxili dünyası ilə təsvir edir. Əbülfət Mədətoğlu sözlə şəkil çəkir, sözlə
kadr qurur, sözlə səhnə düzəldir. O, təkcə
bir şair kimi yox, həm
də bir bəstəkar kimi düşünür, sözləri
müəyyən notlara
alır, sözü cilalayır, sözü itiləyir, onu korşalmağa qoymur...
Şairin
yeni çap olunmuş "Dörd divar...Allah, O və Mən" kitabında yer alan
şeirlərinə diqqət
yetirsək, bütün
insan əzablarını,
bu əzablardan doğan kədəri, qəmi, həm də ümidi görə bilərik. Bu kədər, bu
qəm, bu ümid fərqlidi, təkrarlanmır, yamsılanmır,
başqalarına oxşamır.
Əbülfət Mədətoğlunun
şeirindəki kədər
həm də sufidir, qəm bir az da düşündürücüdür,
ümid isə... Ümid ən sonda ölür, ancaq Əbülfət Mədətoğlunun şeirlərində
ümid heç vaxt ölmür...
Gözümdə dan sökülsün,
Sökülsün, qan tökülsün...
"Can!"
- denən, can bükülsün,
Ümidtək ürəyimə!
Şair ümiddən bir dünya yaradıb. Bu dünyanın sonu yoxdur, bu dünya
ucsuz-bucaqsızdır, bu
dünya bütün fizika qanunlarına ziddir. Bu dünyada nə ətalət qanunu var, nə
təkamül qanunu...
Bu dünyada iki anlayış var: Varlıq və yoxluq... Varlıq şairin ruhunda, yoxluq isə cismani arzularındadır...
Şair bilir ki, hər şey
nisbidir, şair nağılların başlanğıcındakı
"biri vardı, bir yox" cümləsini
tez-tez xatırlayır...
Bir vardı, o ümid idi, bir yox idi,
o da vüsal...
Gizlin şəklin çəkən
gözüm,
Az bax, düşər ləkən,
gözüm!
Elə bilmə təkəm, gözüm -
Mənə bu məhəbbət
qaldı...
Əgər düşüncədə şübhə
varsa, bu araşdırma istəyidir,
yox, qətiyyətli inam varsa, bu,
sevgidir. Sevginin də acıları
göz yaşlarından
çıxır. Göz yaşı
sanki o acılara məlhəm kimidir, göz yaşı saflıq, duruluq, təmizlik məqamıdır.
Şair şeirlərində bu məqama çatır.
O, bu məqamın müqəddəsliyini anlayır,
aşiqləri bu məqamda görüb düşünür... Düşündükcə
saflaşır, durulaşır,
paklaşır...
Tənhalıq insanın qaranlığıdır. Qaranlıq isə
mövcudatın əsl
üzü. Deməli, insanın
əsli, həqiqi kimliyi tənhalığındadır.
Şair də tənhalığın
sirrinə və sehrinə qapılır.
O, bu sirri çözməyə çalışır,
o, bu sehrdə özünü tapmağa
çalışır. Sirr çözülmür,
özünü isə
tapa bilir. Bəlkə də elə tənhalığın
sirri budur: "Özünü tapmaq"...
...Bir daş atıb
səksəndirdim zamanı
Necə
gəldi əritmişdim
mən onu...
Sovuraraq
indi dənsiz samanı -
Nağıl kimi yaşayıram
bu sonu...
Zaman geri qayıtmadan keçir. Bunu şair
səmadan, buludlardan, fəsillərdən yox, kədərinin ölçüsündən
anlayır. Kədəri
azalmır, kədəri
böyüyür, deməli,
insan kimi zamanla kədər də boy atır...
Əbülfət Mədətoğlunun şeirlərində
əsas xətt tənhalıqdırsa, paralel
xətt isə insandır. Yəni tənhalıqla insan
yanbayandır, qoşadır,
ayrılmazdır. Şair
insanı tənhalığın
ən pik nöqtəsi hesab edir, hətta Tanrının tənhalığını
da insan tənhalığı ilə
müqayisə edir, Tanrının yanına gedən insan Tanrı ilə qovuşandan sonra bu yalnızlıq bitmiş olur...
Çəkdiyin xətti keçmirsən,
Yır-yığış edib köçmürsən...
Ölçməyə qamış seçmirsən -
Ağrının qəlbinə, Tanrım!..
Əbülfət Mədətoğlunun şeirləri obrazlılıq, ifadəlilik və müqayisəlilik baxımından çox zəngindir. Bu obrazlılıq, ifadəlilik, müqayisəlilik quru, monoton və təkrar deyil, bütün bunlar fərqli, yeni və ovqat halına uyğundur. Şairin şeirləri həm gəncləri, həm də nisbətən müdrik çağında olan adamları bir araya gətirir. Əbülfət Mədətoğlunun şeirləri gənclərin səsinə yaxındır, müdriklərin dilinə yatımlıdır... Şairin kitabda yer alan "Dəvə çöküşü" şeiri öz unikallığı və rahatlığı ilə seçilir. Aşağıdakı bəndə nəzər salaq:
Sızlayır az qala saçımın dəni,
Elə bil bükülüb ağrı balınca...
Hər yerə ayağım çəkirdi məni -
İndi sürüyürəm onu dalımca...
Saçdakı dən zamana işarədir, sızlamaq zamanın tez ötməsindən doğan təəssüf hissini bildirir, ağrı yaşananların təzahürüdür, "Hər yerə ayağım çəkirdi məni" - ümidlə yaşayan birinin izahıdır, "İndi sürüyürəm onu dalımca..." daha yaşamaq da ümid vermir... Şair bir bənddə həyatını əvvəldən və sona qədər təsvir etməyə çalışır. Növbəti bəndə baxaq:
Gözləyən, arayan yoxdu - bu bəlli
Xəyal da nalını itirib yolda...
Bircə şəkillərdi... sözsüz təsəlli -
O da asılıbdı bu kirpik kolda...
Gözləmək-ümidin işartısı olsa da, daha əvvəlki kimi deyil. Gözləmək, həm də getmək deməkdir. İnsan özündən gedəndə, gözləmək məqamına yetişir. Gözlədikləri isə... Gözlədikləri isə, gəlmir ki gəlmir... Bəlkə də gözləməyin elə ən ağrılı hissəsi budur. Gəlməyəni gözləmək... Xəyal isə artıq gerçəkliyin fövqündə azıb qalan insanın boşluğudur. Bu boşluğu doldurmaq üçün xəyallar qurmaq lazımdır. Bu, həm də boşluqdan qaçışdır... Şəkillər... Təsəlli yeri... Bir təskinlik, bir sakitlik, bir rahatlıq yeridir şəkillər... Şair incə bir təşbehlə şeirin bədii ovqatını müəyyən edir...
Əbülfət Mədətoğlunun şeirlərində fəlsəfi yozumlar xüsusi yer tutur. Onlar da oxucunu düşünməyə, müşahidə etməyə, öyrənməyə səsləyir. Şair oxucunu göndərmələrlə, fəlsəfi abstraktlarla və asketik yanaşma tərzi ilə özünə çəkir. Bu şairin şeirlərində tez-tez rast gəlinən nəsnələrdi. Məsələn, "Dəvə çöküşü" şeirin son bəndinə nəzər salaq:
Bu çöküş dəvənin diz qatlaması,
Filin məzarlığa üz tutmasıdı...
Bir aşiq ürəyin bu çatlaması -
Bir qızın sevgini unutmasıdı...
Əbülfət Mədətoğlunun yaradıcılığında "insan" fenomenini hər zaman öndə tutur. O, insanı hər halı ilə görməyə çalışır, o, insanı bir fərd kimi yox, bir şəxsiyyət kimi analiz edir, o, insanı sözə, sözü də insana çevirir... Çünki insanı sözsüz, sözü də insansız təsəvvür edə bilmir. İnsanın mayasındakı sözü diri saxlamağa çalışır, söz ölərsə, insan da ölər, bu məsələni unutmaq istəmir... "Unutmaq" şairin ən sonucu görməli olduğu iş kimidir, "unutmaq" şairə yaddır, şair "unutmaq"dan qorxur, çünki o, Allahın hüzurunu daima xatırlayan və düşünəndir... Unutmaq isə xatırlamağa və düşünməyə zidd bir anlayışdır...
Özüməm, dörd divar, bir də ki, ahım -
Məni ovutmağa cəhd edən kimdi?..
Gedib Allaha da çatıb
günahım -
Günahla ölməmi əhd
edən kimdi?!.
Günah...
Şair günahla yaşamadığı
kimi, günahla da ölmək istəmir. Şair düşünür ki, sevgidən etmiş olduğu günahlarla bağışlanmaq
olar, ancaq bu günahlarla ölmək olmaz. Ölüm şairin dua yeridir. Bütün duaları ölümə,
sonsuzluğa sarı gedir. Ölüm həm əbədiyyətin
başqa adıdır.
Tənhalığında özünü tapan
şair, dörd divarı kainata, bütün mövcudata oxşadır. Ahı
isə bu mövcudatı, kainatı
gəzib dolaşır,
onu yerlərdən qaldırır, göylərə
aparır, günahlardan
arındırıb, müqəddəsliyə
qovuşdurur... Bu müqəddəsliyi
şair dərk etdikcə daha çox düşünür,
düşündükcə günahlarını daha yaxşı dərk edir...
Dörd
divar... bir də ki, özümdəki
sən
Ruhumuz sarmaşıq, cismimiz girov...
Sən elə əzəldən özümdəkisən -
Sevmək
günahım da əriyən qırov...
Əbülfət Mədətoğlunun şeirləri bir çox sualların cavabıdır. Onun şeirlərində sual yaranmır, onun şeirləri özü sualdır, axtarışdır, tapınmaq istəyidir, onun şeirlərində cavabı olmayan sual yoxdur, oxucunun öz ixtiyarındadır bütün cavablar. Bu da şairin spesifik xüsusiyyətlərindən biridir. Cavabı oxucuya buraxmaq, ancaq əsla oxucunu çaşdırmamaq. Oxucuları cavabsız qoymayan şairdi Əbülfət Mədətoğlu!..
Tural CƏFƏRLİ
525-ci qəzet.- 2021.- 23 dekabr.- S.12.