"Papaqsız baş yetimdir..."
Kim nə
anlar bu zalımın işindən,
Çoxlarını
keçiribdir dişindən,
Möhkəm
yapış papağından, başından,
Başdan papaq alıb qaçan dünyadır.
(Ramiz
RÖVŞƏN)
1.
ÇERNYAYEVSKİNİN VƏ CAHANDAR AĞANIN PAPAQLARI
Hər
hansı bir əşya, predmet bədii əsərdə öz
birbaşa funksiyasından başqa, əlavə funksiyalar da
yerinə yetirir, yazıçı, yaxud əsərdəki
personaj çox vaxt açıq, birbaşa demədiklərini
konkret əşyaların "dili" ilə daha təsirli və
bədii şəkildə ifadə edir.
Kino sənəti ilk növbadə vizual sənət
olduğundan əşya-predmet aləmi ekranda daha təsirli
ifadə vasitəsinə çevrilir. Məsələn, "Tütək
səsi" filmində İsfəndiyar kişinin evində
divardan asılmış sazı "görməmək",
Cümrünün tütəyini "əlindən almaq",
"Gün keçdi" filmində Oqtaya gələn
Kamikadze imzalı teleqramı "cırıb atmaq" kifayətdir
ki, bu əsərlərin bədii strukturu dağılsın.
Filmlərimizdə üzdə olan belə ifadə vasitələrindən
biri də papaqdır.
Mətləbə
keçməzdən əvvəl "Dəli Kür"
romanında Cahandar ağanın dilindən səslənən
bir fikri yada salaq: "Kişinin namusu 3 şeydir - papaq, arvad,
at!"
Təkcə elə bu cümlə papağın Azərbaycan
xalqının mentalitetində, davranış-əxlaq etiketində
hansı ucalıqda dayandığını, insanın
xarakteri, taleyi ilə bağlı nə qədər zəngin
informasiya verdiyini və kino sənətində rejissor
üçün çoxplanlı improvizasiyalara nə qədər
geniş imkanlar yaratdığını parlaq şəkildə
ortaya qoyur.
Papağın
sadəcə baş geyimi statusundan başqa, insanın ləyaqətindən,
taleyindən soraq verən işarəvilik funksiyası
qazanmasının tarixi, papaq mədəniyyətinin nə
vaxtdan formalaşmağa başladığını
araşdırmaq təbii ki, ilk növbədə
etnoqrafların, etiket mədəniyyəti ilə məşğul
olan mütəxəssislərin işidir. Mən
isə ayrı-ayrı filmlərimizdə, ümumiyyətlə,
kino sənətimizdə bilavasitə papağın bu
funksiyası ilə bağlı fikirlərimi bildirəcəyəm.
Ondan başlayaq ki, müxtəlif filmlərimizdə
gördüyümüz personajların kimliyini, hansı dəyərlərə
(dünyəvi, milli, dini?) üstünlük verdiyini anlamaq mənasında
onların gəzdirdikləri papaqların forması,
dizaynı, hansı mədəniyyəti təmsil etməsi zəngin
informasiya verir. Hətta bir az irəli gedib
deyə bilərəm ki, Azərbaycanda müxtəlif mədəniyyətlər,
ideologiyalar, davranış etiketləri arasında gedən və
bəzən dartışma səviyyəsinə qalxan dialoq həm
də papaqlar arasında mübarizə, rəqabət
formasında təzahür edib.
Gəlin "Dəli Kür" filmindən bir epizodu
yada salaq. Rus Əhməd və Çernyayevski Novruz
bayramının səhərisi günü kənddə gəzəndə
dostları ilə yumurta döyüşdürən bir
oğlana yaxınlaşırlar. Qrimindən,
davranış və danışıq tərzindən Səfdərxan
adlı bu oğlanın yuxarı təbəqəni təmsil
etdiyi dərhal hiss olunur. Çernyayevski onunla yumurta
döyüşdürmək istəyəndə Səfdərxan
öz şərtini açıqlayır və sonda deyir:
"Uduzsan, şapkanı alacağam ha!" Rus Əhməd
soruşur: "Onu neynirsən, başına qoyacaqsan?"
Oğlan şövqlə, özündən razı halda cavab
verir: "Yox, əşi! O, başa qoyulası şapka deyil
ki! Onun içinə ancaq qoz, fındıq
yığmaq olar".
Bu epizod həmin
dövrdə papağın cəmiyyətin mənəvi həyatında
tutduğu mövqe, insanların paradokslarla dolu olan
dünyagörüşü, mədəni səviyyəsi barədə
dolğun təsəvvür yaradır və nədənsə
XIX əsrin sonlarında Sabirin yazdığı "Oxutmuram, əl
çəkin" şeirinin məşhur "Ölsə də,
verməm riza şapka qoya başına!" misrasını
yada salır - Sabirin qəhrəmanının dünyəvi təhsilin
simvolu olan şapkaya, Səfdərxanın isə bu məktəb
şapkasının böyük "qardaşına" - rus
və Avropa ziyalılarının gəzdirdikləri
şlyapaya belə neqativ münasibəti bütövlükdə
cəmiyyətin, toplumun təhsil və mədəni səviyyəsinin
göstəricisinə çevrilir.
Amma burada bir incə məqama diqqət yetirmək
lazımdır.
XIX əsrin
sonu - XX əsrin əvvəllərində ali
təhsil almaq üçün Rusiya və Avropa ölkələrinə
üz tutan gənclər oradan yeni qiyafədə -
"intelligent" libası olan kostyum və şlyapada
qayıdanda sadə camaat, xüsusən də kənd əhli
bunu heç də həmişə birmənalı
qarşılamır, xüsusilə baş geyiminin dəyişməsi
milli dəyərlərə üz çevirmək kimi qiymətləndirilirdi.
Bunu başa düşən bəzi ziyalılar vəziyyəti
yumşaltmaq üçün xalqın yaddaşına
oturuşmuş milli papağı Avropa dəbində
tikilmiş kostyum dəstinə bir növ "transfer" edib
Avropa havası ilə Şərq ruhunu
barışdırmağa can atırdı (Həsən bəy
Zərdabinin, Əhməd bəy Ağaoğlunun, sonralar hətta
Hüseyn Cavidin fotolarını yada salaq).
Lakin istəsən də, istəməsən də,
şlyapa müsəlman ölkəsinin geyim etiketinə daxil
olub onun bir elementinə, sənayenin, elmin, mədəniyyətin
daha sürətlə inkişaf etdiyi şəhər
mühitinin xarakterik cizgisinə çevrilirdi.
...Nə
isə, Çernyayevski ilə Səfdərxan yumurta
döyüşdürməklərində olsunlar, biz də
keçək filmdəki növbəti epizoda.
Göytəpə
kəndinin mülkədarı Cahandar ağa Allahyar adlı
başqa bir kişinin papağına hörmətsizlik edib
arvadını qaçıranda onun namusuna
sataşdığının, onu eyni vaxtda ikiqat zərbə
ilə təhqir etdiyinin fərqinə varmır və əvəzində
bütün süjet boyu papağını yerə soxduğu
düşməninin cavab jestlərinin təsirinə məruz
qalır, necə deyərlər, atdığı güllə
bumeranq kimi fırlanıb onun özünə tərəf
uçur. Düşmənçilik getdikcə
qızışır - Allahyar güllə ilə Cahandarın
papağını vurub başından salır, Cahandar ağa
isə bir güllə ilə onun "iti"
gözünü tökür.
Cahandar
ağanın Mələyi sadəcə öz ehtirasını
söndürmək üçün yox, özünə arvad
etmək üçün qaçırması, eləcə də
Mələyin, sevmədiyi Allahyardan canını qurtardığına,
təzə ər evində Cahandar ağanın sevgisi ilə əhatə
olunduğuna görə fərəhli günlər
yaşaması bu hərəkəti birmənalı qiymətləndirməyə,
ona bəraət qazandırmağa əsas vermir. Çünki əxlaq bumeranq kimidir - etdiyin hərəkət
sonda həm də sənin özünə tərəf yönələcək.
Bu mənada Allahyarın Cahandar ağaya tərəf
atdığı güllələr onun arvadını
qaçıran Cahandarın Allahyarın
"papağına" atdığı səssiz güllələrdir
- sadəcə bumeranq kimi dövr edib onun öz papağına
dəyir.
Amma filmdə
heç də mütləq pis adam kimi təsvir
olunmayan Cahandar ağa nə yazıq ki, bu sadə həqiqəti
sonadək dərk etmir...
2.
MƏŞƏDİ İBADIN PAPAQ
"İMPROVİZASİYALARI"
Azərbaycan filmlərinin heç birində "O
olmasın, bu olsun" filmindəki qədər
çeşid-çeşid papaq görmürük. Baxın, bu filmdəki
kişi personajların bəlkə də hamısı - qumarda
uduzduğu pulları qaytarmaq üçün
qızını bir növ hərraca qoyub satan, onun qiyməti
ilə bağlı Məşədi İbadla lap indiki
"tolkuçka" leksikonunda çənə-boğaz edən
Rüstəm bəyin də başında papaq var, 1 abbası
eşqi ilə Məşədinin arxasınca sürünən
hambalın da, bazarda alver edə-edə varlanıb
"quru" bəyləri tarix meydanından
sıxışdırıb çıxaran tacirlər də papaq
gəzdirir, adi bir fit səsindən canlarına vəlvələ
düşən qorxaq qoçular da, nəhayət, "millətpərəst"
Həsənqulu bəyin, intelligent Hüseynqulu bəyin,
şlyapaları... Rza bəyin yanı qotazlı türk
papağı... cüvəllağı Sərvərin və
dostlarının kepkaları...
Daha kim və nə qaldı ki?
Və
papaqla manipulyasiyanın, hətta spekulyasiyanın klassik bir
nümunəsi: "ƏGƏR MƏNİM BAŞIMDAKI PAPAQ
QIZILDAN OLSAYDI VƏ ONU GƏTİRİB BU HAMAMA ATSAYDILAR,
MƏN ONUN DALINCA GƏLMƏZDİM".
Bu da
dünənə qədər ləyaqət rəmzi sayılan
papağa "hörmətin" yeni bir nümunəsi -
qızıldan düzəldilmiş papağın dəyəri
bir hamam pulunun dəyərindən ucuz tutulur!
Amma bu, hələ
harasıdır!
Rüstəm bəy bir bəy kimi namusuna (deməli, həm
də papağına) and içir ki, qumarda uduzduğu
pulları yarım saata gətirəcək. Elə oradan
da qızının qiymətini qaldırmaq üçün
birbaşa Məşədi İbadın yanına
qaçır.
Qoçu
Əsgər "burda mənəm, Bağdadda kor xəlifə"
hikkəsi ilə gəzib bir keçinin üstündə
hamının gözləri qarşısında
günahsız bir insanı söyüşlə təhqir
edir, sillələyir, amma özündən güclü
başqa bir qoçunun təqibindən qurtarmaq
üçün başındakı papağı arvad
çarşabı ilə maskalayıb, arvad hamamına soxulur.
Hansını deyəsən?
Üzeyir
Hacıbəyov bu əsərdə, eləcə də
"Arşın mal alan" komediyasında şəhər lətifəsi,
qaravəlli havasında şəhər əhli ilə məzələnir,
o dövrün biz azərbaycanlılara məxsus bəzi tiplərin
simasına güzgü tutur, artıq hər şeyin, hətta
sevginin də pul ilə alına biləcəyinə inamın
məmə yeyəndən pəpə yeyənədək
hamının şüuruna hakim kəsildiyini göstərir.
"Arşın mal alan" filmində
Tellinin nökər Vəlinin ona tərəf
uzatdığı papağı vurub yerə salaraq dediyi
sözləri xatırlayaq: "Buna bax ey, bəy kimi geyinib,
amma cibində 1 qəpiyi də yoxdur" (Burda isə
papağa heç 1 qəpik də qiymət qoyulmur) və Vəli
goplamağa başlayanda ki, bir anbar pulu var, məzmunu "Sənin
papağın mənə gərək deyil. Pulun
varsa, yarımsan, səni sevəcəm" mesajı olan
kupletləri oxuya-oxuya rəqs edir.
"O
olmasın, bu olsun"da bütün süjet boyu pul
oyunları gedir, hamı Məşədini soymaqla məşğuldur
- 2000 manat... 100 manat... 50 manat... 10 manat... 1 abbası...
Amma məncə, bu filmdə papağın mənəvi
iflasa uğradığını dəqiq nümayiş etdirən
epizod Məşədinin güzgü qarşısında
dayanıb öz papağı ilə dialoqa girdiyi epizoddur. Bu epizodda papaq
bütün rakurslardan inkar olunur. Məşədi onu
sanballı adam kimi göstərə biləcək bir poza
tapmır, papağı başında o tərəfə-bu tərəfə
sürüşdürə-sürüşdürə filmdə görünməyən
digər tiplərin də obrazlarını yaradır və hər
dəfə də sifətini turşudub bu tipləri -
Şamaxı lotularını, Gəncə
qumarbazlarını, Qarabağın pambıq bəylərini
lağa qoyur və... sonda nə edir?
Papağı başından götürür ki, "obrozovolski" (yəni savadlı) görünsün.
Bu filmdəki papaqlar şair Ramiz Rövşənin təbirincə desək, dünyanın hər cür sifətini qaranlıqda gizlədən gecə kimidir - onları gəzdirənlərin çürük ruhunu maskalamağa xidmət edir.
Hər 2 filmdə papağını dikəltmək istəyən bir personaj belə yoxdur. Elə isə papağı dikəltməyə qabil başlardan heç danışmağa dəyməz.
Onda R.Rövşənin şeirlərinin birindən aşağıdakı misraları xüsusi bir vurğu ilə deməkdən başqa ayrı çarə qalmır:
"FƏLƏYİN QAPAZINDAN PAPAQ KEÇSƏ XİRTDƏYƏ,
VAY O GÜNDƏN PAPAĞI DİKƏLTMƏYƏ BAŞIMIZ..."
(Ardı var)
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 24 dekabr.- S.13.