Zəngin ədəbi
irsin sirli qatları
Nizami Gəncəvi
yaradıcılığında ezoterizm cizgiləri
"Nizami
ili" ilə əlaqədar Prezident İlham Əliyevin
imzaladığı müvafiq sərəncamda N.Gəncəvi
kimi dünya şöhrətli bir nəhəngin ədəbi
fəlsəfi irsinin
bütün sahələr üzrə yenidən
araşdırılması bir vəzifə kimi qarşıya
qoyulub. Bu baxımdan mütəfəkkir şairin ədəbi
irsində ən gec və ən az öyrənilən
sahələrdən biri olan ezoterizmin dərindən
araşdırılmasına böyük ehtiyac duyulur. Əvvəlcə ezoterizmin təbiəti haqqında
məlumatları yada salaq.
Ezoterik bilik aşkar və gizli qanunların vahidliyinin
sirrini daşıyan, həyatın, kainatın həqiqi mahiyyətini
özündə əks etdirən bilik hesab edilir. Terminoloji cəhətdən
"ezoterik bilik" dedikdə mənası gizli, qapalı
olan, qeybə aid olan bilik başa düşülür. "Ezoterizm"lə isə gizli biliklər sistemi nəzərdə
tutulur.
Nizami yaradıcılığında ezoterizm elementlərinin
öyrənilməsi və müəyyənləşdirilməsinə
elə onun ilk məşhur əsəri olan "Məxzənül-əsrar"dan
- "Sirlər xəzinəsi"ndən başlanması daha
münasib və səmərəli olardı. Çünki
ezoterizm özü sirli, gizli, qapalı, batini
dünyagörüşlə, açılışına
qadağa qoyulmuş fenomen bir anlayışla
bağlıdır. Bu qənaətə gəlmək
üçün əsərin özündə
çoxsaylı eyhamlar vardır. Həm də Nizami Gəncəvi
dövrünün poetik irsinin qədim türk mifoloji mətnləri,
şumer əsatirlərinin prinsipləri ilə
müqayisə etdikdə bunları daha aydın görmək,
anlamaq olur. Ona görə əsərin
ayrı-ayrı dərin qatlarının
araşdırılmasına ənənəvi yanaşmadan fərqli
nöqteyi nəzərdən yanaşılmalıdır.
Bu həm də əsərlə bağlı əsas
suala - "Sirlər xəzinəsi"nin sirri nədədir?"
sualına doğru-düzgün cavab tapmağa imkan verərdi.
Nizami irsinin tədqiqi ilə bir çox xarici və yerli
araşdırıcılar məşğul olsa da, ezoterizm
mövzusu, demək olar ki, uzun müddət toxunulmaz qalıb. Hətta Y.E.Bertels, Məmməd
Cəfər Cəfərzadə, Məmməd Arif Dadaşzadə,
Həmid Araslı və digər məşhur
Nizamişünas alimlərin çoxsahəli tədqiqatlarında
da ezoterizmdən bəhs edilməsinə təsadüf edilmir.
Bəzən ayrı-ayrı araşdırıcılar Nizami Gəncəvi
dünyagörüşünü təsəvvüf və
sufiliklə əlaqələndirsələr də, bu yöndəki
fikirlər özü də ziddiyyətlidir.
Azərbaycanın istedadlı alimləri Mətanət
Abdullayevanın və Xuraman Hümmətovanın son illərdəki
dəyərli tədqiqatları istisna olmaqla, Nizami Gəncəvi
yaradığılığında ezoterizm mövzusuna kifayət
qədər diqqət yetirilməyib.
Bəzi tədqiqatçılar tərəfindən
ezoterika termininin elmə yunan filosofu Pifaqor tərəfindən
gətirildiyi qeyd olunur. Bəlkə də bu, Pifaqorun
ayrı-ayrılıqda batini (ezoterik) bilikləri və zahiri
(ekzoterik) bilikləri tədris edən təlim sisteminin
olması ilə bağlıdır. Batini və
zahiri bilikləri əhatə edən yazı tipinin qədim
Misirdə mövcudluğu barədə də məlumatlar
vardır.
Gizli
biliklərin mövcudluğu ilə bağlı məlum olan ən
qədim mənbə isə Şumer mətnləridir.
Əfsanəyə görə, insanlara sirli elmləri
"səmadan gələn" varlıqlar-anunaklar öyrədib.
Xüsusi şuraya dəvət olunan ilk kahin
Enmedurankiyə Yerin və göyün sirləri olan tablo
verilib. Bu cür biliklərin
daşıyıcıları "tanış edilmişlər"
adlanır. Müəyyən zümrənin
gizli biliklər haqqında məlumatlı olması, lakin
hamı üçün onun əlçatan olmaması
ezoterizmin xarakterik xüsusiyyətidir.
Araşdırmalarımız göstərir ki, Nizami Gəncəvi
yaradıcılığında ezoterizm motivini duymaq və
anlamaq üçün daha əski çağlardan
başlamaq gərəkdir. Bu dövr şumer mədəniyyətinin
və dünyagörüşünün
formalaşdığı, Yaranış və varlıq
haqqında mifoloji şumer-türk dünyabaxışının
ərsəyə gəldiyi zamanla bağlıdır. Başqa sözlə Yaranış və Varlıq
haqqında şumer-türk mifoloji modeli Nizami Gəncəvinin
məharətlə formalaşdırdığı sirli xəzinəyə
uğurla bələdçilik edir.
"Sirlər
xəzinəsi"nin ezoterik mahiyyətinin
aydınlaşdırılması üçün ilk növbədə
əsərin yazılış üslubunu nəzərdən
keçirilməsi vacibdir.
Yaradıcılığının,
tədqiqatının xeyli dövrü Nizami poyeziyası ilə
bağlı olan Yevgeni Bertels "Sirlər xəzinəsinin"
dilindən danışarkən göstərirdi ki, şair bu əsərində
bədii sözün bütün həqiqi və məcazi mənalarını
istifadə edir, buna görə də "Sirlər xəzinəsini"
dərindən başa düşmək üçün hərtərəfli,
universal biliyə malik olmaq lazımdır. Y.E.
Bertels "Sirlər xəzinəsində" çətin
anlaşılan təşbih və tərkiblərin işlənməsini
şairin əsərin dilini bilərəkdən çətinləşdirməsi
ilə bağlayır. Əslində bunlar
N.Gəncəvinin düşünülmüş şəkildə
seçdiyi üslubla bağlıdır. Bu üslubun
xarakteri haqqında müəllif ozü "Sirlər xəzinəsi"
qəsidəsində kitabın son bölümündə məlumat
verir:
Bu
üslubum ki, çərxdən üstündür bir bu qədər,
Qələmimin gücilə buqələmunluq edər.
Bu üslubun bir xarakterik xüsusiyyəti də ondan ibarətdir
ki, şair ezoterik mahiyyətli məsələlər barədə
fikirlərini çoxmənalı sözlərdən ifadə
etməkdən əlavə, həm də elə səpələnmiş
halda əks etdirir ki, çox vaxt mətn iki və daha
çox bir-birindən fərqli mənalar qazanır. Beləliklə,
o, demək istədiyi ezoterik xarakterli fikri həm oxucusuna
çatdırır, həm də yad nəzərlərdən
gizlədə bilir, məharətlə pərdələyir.
Yəni, gizli olan haqqında gizli
danışır. Fikirlərini tam deyə bilməməsini
belə izah edir:
Məndə
fikir, məna tükənməz, xeyli çoxdur,
Onun boyuna görə ancaq paltarı yoxdur.
Tarixən gizli saxlanan, batini, ezoterik mahiyyətlər,
açılmasına qadağa qoyulmuş əsas prinsiplər
bu cür üslub seçilməsinə səbəb olub.
Yaratdığı
özünəməxsus üslubla Nizami Yaranış
(Yaradılış) haqqında
açılmasına qadağa qoyulmuş ezoterik bilgiləri
məharətlə ekzoterik, yəni danışılmasına
məhdudiyyət, qadağa qoyulmayan zahiri bilik və məlumatlarla
elə pərdələyir ki, onun təqdim etdiyi ayri-ayrı
beytlər, bölmələr və bütövlükdə əsər
çox vaxt ibrətamiz kəlamlar, aforizmlər, rəvayət
və əfsanələr təsiri bağışlayır. Məhz buna görə də bu üslubun dahiyanə
tətbiqi ilə ölməz sənət əsəri kimi
şöhrətlənən "Sirlər xəzinəsi"
çox vaxt əxlaqi təlimi əsər kimi ancaq zahiri əlamətlərinə
görə diqqəti cəlb edib. Bu
cür yanaşma "Sirlər xəzinəsinin" sirrinin nədən
ibarət olduğunu, digər əsərlərindəki batini
qata aid fikirlərin məğzini anlamağa imkan vermir.
Ancaq Yaranış haqqında, Varlığın ilkin halı,
cövhəri haqqında mifoloji, dini və fəlsəfi
görüşlərin kompleks təhlili və onunla
bağlı əsərdə gen-bol işlədilən
eyhamlarla müqayisə
bir sıra batini məsələlərin
açlmasına uğurla bələdçilik edir. Ümumiyyətlə dini və fəlsəfi
ezoterizmin mifoloji qaynaqlarını öyrənərkən bir
sıra gizli məqamların mahiyyətini, eləcə də,
tarixən istifadə olunmuş kodlaşdırma
üsullarını görmək və başa düşmək
asanlaşır. Bu mənada Nizami
yaradıcılığı da müstəsna deyil. Əvvəlcə bir neçə məqama diqqət
yetirmək vacibdir.
Gizlilik və qadağa haqqında söz açarkən M.S.Belinski "Talmud nədir" kitabında yazır: "Talmud insana dünyanın əsas başlanğıclarının tədqiqi ilə məşğul olmağı qadağan edir". Nizami isə dünyanın, Yaranışın, Varlığın başlanğıcı haqqında fikir irəli sürür. Varlığın əzəli cövhərini, başlanğıcını Su ilə əlaqələndirir. Yunan filosofu Fales də Suyu birinci sayır. Fales Nizaminin "Sirlər xəzinəsi"ni qələmə aldığı dövrdən təxminən yeddi əsr yarım əvvəl yaşadığından ilk nəzərdə bu ideyanın yunan filosofundan gəldiyini qəbul etmək olar. Lakin Fales dövründən də min illər qabaq mövcud olan yaranış haqqında türk və şumer miflərində bu fikrlər vardır. Şumer-türk miflərində "əvvəl hər yer Su idi" deyiminin daha qədimdən mövcud olduğu bunu əyani şəkildə göstərir. Bu istiqamətdə araşdırmaları davam etdirdikdə Yunan filosoflarının başlanğıc haqqında fikirlərinin şumer-türk miflərindən əxz edildiyini asanlıqla görmək olur. Belə ki, Suyu (Fales), Havanı (Anaksimen və Diogen), Odu (Hippas və Heraklit) və bütövlükdə 4 ünsürü - Suyu, Havanı, Odu və Torpağı (Empedokl) yunan müdrikləri varlığın başlanğıcı olaraq qəbul etmişlər. Əgər Yaranış haqqında türk-şumer mifoloji dünyagörüşü və şumer Tanrılar panteonunun Ali şurasına daxil olan varlıqları müqayisə etsək baxdığımız mənzərə daha da aydınlaşır. Yunan fəlsəfəsində - su, hava, od, torpaqdan ibarət başlanğıc kompleksi Şumer tanrılar panteonunun ali şurasını təmsil edən Su (Enki), Göy (An), Hava (Enlil) və İşıq (Nusku) ilə bağlı 4 ünsürlə (cüzi dəyişiklik nəzərə alınmazsa) eynilik təşkil edir.
Müqayisədən aydın olur ki, yunan müdrikləri məxəzini göstərmədən istifadə etdikləri Şumer Tanrılarını sırf təbiət elementləri kimi Varlığa başlanğıc hesab etmişlər. Şumerlər isə həmin təbiət elementlərinə həmişəyaşar, məhv olmayan ilahi statusu qazandırmışlar. Nizami Gəncəvi də bu ünsürləri mifologiyada olduğu kimi biri-birinə çevrilib bir ünsür kimi təzahür edə bilən varlıqlar şəklində qəbul edir. Bu cür mövqe və təsvir "İsgəndərnamə"də daha aydın verilib. Lakin əvvəlcə "Sirlər xəzinəsində" 4 təməl elementin təzahürünə dair faktlara diqqət yetirək: Elə başlanğıcda "Məxzənül-əsrar" başlıqlı bölmədə Sudan, Topaqdan, bəhs edilir. İlkin, təməl varlıq kimi "əzəldən", "əbəddən", (əbədi olandan), varlığın ixtirasından, təməl üzərinə çəkilən pərdədən söhbət açılır. Bu fikiri şair:
Əzəldən də əzəldir onun varlıq hikməti,
Əbədlərdən əbəddir, çəkməz ədəm minnəti
Odur qədim dünyanın sərkərdəsi, dayağı" - şəklində ifadə edir.
Sonra Yaranışın əzəli, ilkin təməli hesab olunan Sudan, Torpaqdan, Oddan, Göydən söz açır.
Bu misralarda təməl ünsürlər səpələnmiş şəkildə verilməklə şairin özünün dediyi kimi "mahir usta əliylə" qədim ("köhnə") mifoloji təfəkkürün Yaranışla bağlı elementləri "təzə"ilə, öz dövrünün vahid yaradıcısı kimi qəbul edilən Allahın iradəsi ilə bağlanır və pərdələnir.
Tövhid və minacat bölməsində də, Nizami tək, vahid varlıq kimi "yenini" - Allahı mədh edir, lakin "qədim"ə, qədim dünyagörüşə ehtiyatla, dolayı tərzdə diqqət yönəldir.
Şair özünə xitab edirmiş kimi fikrini belə çatdırır:
"Yetər dünyanın yeni yolundan çalmaq yetər,
Bir pərdə də o qədim yoldan çalıb iş göstər.
Qədim yol isə 4 ilkin, ölməz ünsürü ilahiləşdirərək Tanrı səviyyəsinə qaldıran şumer-türk yoludur. Belə ki, bu ünsürlərin hər biri digərinə çevrilə bilən və Yaranışın başlanğıc, təməl ünsürü kimi təzahür edən həmişəyaşar varlıqlar kimi qəbul edilir. Sadaladığımız faktlar iki mühüm nəticəyə gətirir:
1.Nizami Gəncəvi "Sirlər xəzinəsini" farsca yazsa da, Yaranış məsələsində bütünlüklə türk-şumer mifoloji dünyagörüşunə və modelinə istinad edib.
2.Qədim yunan fəlsəfəsi türk-şumer Yaranış mifləri və mifoloji yaranış modeli üzərində qurulub.
Bu nəticələri bugünkü həyatımızda 4 ünsürlə bağlı keçirilən Novruz rituallarında da görmək olur. Yəqin ki, hər bir Azərbaycan ailəsinin həyatına daxil olmuş Novruz çərşənbələrinin 4 ünsürlə bağlılığı, yəni, Su çərşənbəsi, Od çərşənbəsi, Hava və Torpaq çərşənbələrinin Yunan filosoflarından əxz edildiyini qəbul etmək məntiqsiz olardı.
Fikirlərimizi ümumiləşdirsək, inamla qeyd edə bilərik ki, Nizami öz "Xəmsə"sində bu və ya digər dərəcədə batini-ezoterik səciyyəli məsələləri müxtəlif eyham və işarələrlə əks etdirib.
(Yazı ixtisarla dərc olunub)
Razim
ƏLİYEV
Tədqiqatçı
525-ci qəzet.- 2021.- 24 dekabr.- S.12.