Məchul və məlum
"İmperator"
Uşaqlıqda haqsızlığa uğramış,
doğma hesab etdikləri tərəfindən
ailəsinin əlindən
hər şeyi alınmış naməlum
adam. Ədalətsizliyi
uşaq yaşlarından
tanımaq, qisas hissiylə böyümək,
ədalətin gec-tez bərqərar olcağına
inanmaq və bu böyük inamın, səbrin, təmkinin qarşılığında
arzuların gerçəkləşməsi...
İmperatora çevrilməsi,
qətiyyətli addımları,
ağıllı davranışlarıyla
itirdiklərini əldə
etməsi...
Hadisələr 2021-ci ilin yaz aylarında,
bir məkanda cərayan edir. Dəbdəbəli malikanə və onun güllü-çiçəkli
həyəti. Naməlum
adam səhərlərin
birində həyətdə
yatmış vəziyyətdə
peyda olmaqla imkanlı ailənin güzəranını dəyişir,
rahatlığını pozur.
Naməlum adamı ilk görən
malikanənin xanımıdır.
Daha sonra səs-küyə evin kişisi, sahibi oyanır. Və üçlüyün söhbətilə
əsərdəki hadisələr
başlanğıc götürür.
Qadın 30 yaşlarında, azacıq
dolubədənli, gözəgəlimli,
xanım-xatındır. Evdar xanımdır.
İmperatorun uzaq qohumlarından
biridir. Özündən 15-20 yaş böyük
adama ərə gedib. Həmin adamın imkanlı
olması ailəsinin bu evliliyə razılıq verməsinə
səbəb olub.
Qadının özü də
bu evliliyə könüllü olub.
Çünki bu evdə, bu malikanədə yaşayacaqdı. Bu evlə bağlı onun uşaqlıq xatirələri var idi. Və hər zaman
bu xatirələrlə
yaşayır, uşaqlıq
günlərinin həsrətini
çəkirdi.
Hər şey naməlum adamın malikanənin həyətində
yatmış vəziyyətdə
tapılmasıyla başladı. Bu adam kimdir? Burada niyə yatıb? Özgə həyətinə niyə
soxulub? Tüfeyli? Oxşayır... üz-gözünü tük basıb, cırcındır içindədir.
Yox! Həm də oxşamır!
Evin xanımı
onunla rastlaşanda ağlından min fikir keçdi. Səs-küy saldı. Sorğu-sual elədi.
Evin kişisi səs-küyə
yuxudan oyandı.
O da bu naməlum
adama yaxınlaşdı.
Və hər şey başladı. Kişinin şübhələri
artdıqca artdı.
Qadınına şübhəli suallar yağdırmağa
başladı. Naməlum
adam isə
qadına komplimentlər
söyləyirdi. Beləliklə, düyün vuruldu və konfliktlər başladı. Naməlum adamın
evdən getmək istəməməsi konfliktləri
qızışdırdı. Naməlum adam 35 yaşında,
hündürboy, yaraşıqlıdır.
Ziyalı və imkanlı
ailədə anadan olub. Uşaqlıq illəri gözəl
keçib. Ancaq yaxın
və doğma sandıqları adamların
onları aldatması nəticəsində hər
şeyləri əllərindən
çıxıb. Buna
baxmayaraq, təhsilini yüksək səviyyədə
tamamlaya bilib. Orta məktəbi də, ali
məktəbi də fərqlənməylə bitirib.
Ağlı kəsəndən ədalətə inanıb.
Gec, ya tez hər
şeyin düzələcəyinə
əmin olub. Qisas hissi səbir kasasını doldura bilməyib. Təmkinlə, ağılla hərəkət
edib.
İmperatora çevrilən naməlum
adamın ev
sahibinə borc verməsi və bunun qarşılığında
evin ona girov qoyulması... borc qaytarılmadığı
üçün evin məhkəmənin qərarıyla
İmperatora verilməsi
əsərin kuliminasiyası,
İmperatorun kimliyinin
gün üzünə
çıxması isə
əsərdəki düyünlərin
açılmasına səbəb
oldu. Sən demə, İmperator
evin əsl sahibi imiş. Bu həyətdə böyüyüb, evin hər küncündə,
bucağında ayaq izləri var, evin əsl sahibidi.
Bax belə! Haqq nazilər, ancaq üzülməz! Dələduzun
sonu budur! Bəs necə?! Kələklə
gələn, küləklə
gedər!
Ev sahibi - uğursuz biznesmendi. Onu biznesmenden
daha çox dələduz adlandırmaq
olar. Bütün əldə etdikləri
haram yollarla əldə olunub, həyatı təpədən-dırnağa
yalan üzərində
qurulub. Hətta ən yaxın,
doğma adamlarına belə mərhəmət
etməyib. 50 yaşında, yeyib-içən,
tez sərxoş olub özündən çıxan, özündən
güclülərdən çəkinən,
qorxan, özündən
zəiflərə yuxarıdan
aşağı baxan biridir. Ortaboylu, qadınından gödək, qarınlı,
lopa bığlı biridi. Bu evi
də onu özlərinə doğma
bilən, tez-tez qonaq gəldiyi, yeyib-içdiyi yaxınlarından
çırpışdırıb. Qadınından ehtiyat edir.
Onu hər şeydən, hər kəsdən qısqanır. Zaman keçdikcə
qadının onu tərk edə biləcəyindən daha çox qorxur. Uşaqları yoxdur deyə, bunun hər an baş
verə biləcəyi
fikri onu rahat buraxmır. Son vaxtlar işləri
də yaxşı getmir. "Atmağa"
yeni adamlar tapa bilmir. Və yalan üzərində qurulan var-dövlət uçub dağılmaq üzrədir. Tükdən asılı olan vəziyyətini isə hələ ki, məharətlə arvadından
gizlədə bilir.
Əsərin finalı olduqca maraqlı və gözlənilməzdir. İmperator - evin əsl sahibi
dələduzları evdən
qovur. Ancaq uşaqlıqda onunla bu evdə tez-tez
oynamış, əylənmiş,
onunla eyni məktəbdə oxumuş,
ürəyində ona
qarşı gizli məhəbbət bəsləmiş
qadın daha bu yekəqarın, dözülməz kişiylə
ömürünü çürütmək
istəmir və çoxdan gözlədiyi
arzusuna çatmaq istəyirmiş kimi qərarını verir:
"Mən qalıramm!!!"
Qadın onu gözlərindən tanımışdı. Bu adamın
doğma bir adam olduğuna
aid içində qəribə
hisslər yaranmışdı.
Elə buna görə əri onu evdən
qovmaq istəyəndə
hər dəfə onu dolayı yollarla müdafiə edib, malikanədə qalmasına köməklik
etmişdi. İndi uşaqlıq
məhəbbətinə qovuşmuşkən
səhvlərini təkrarlamaq
istəmirdi.
Bəs niyə İmperator? Yaramaz ev sahibi bu adı ona lağlağıyla deyəndə, naməlum adamın ürəyincə olmuşdu. Uşaq vaxtı məktəbdə tamaşalardan parçalar hazırlayarkən ona İmperator rolunu verərmişlər. Həmin bu evin xanımı da Kleopatra olurmuş.
Bəs protoqonist
və antoqonist kimdir, kimlərdir? Əsərdə hər üç iştirakçını, obrazı
protoqonist və ya hər üçünü
də antoqonist adlandımaq olar. Ancaq söhbət ədalətdən
gedirsə, o zaman ədalətli olaq. Çox da ki, hərənin
özünə görə
həqiqətləri var,
nə olsun?! Antoqonist - doğmalarına
divan tutan, onların var-yoxunu əlindən alan yekəqarın
"iş adamıdı".
Hərçənd rəhmli olub
naməlum adamın evdən qovulmasına o qədər də qətiyyət göstərməmişdi,
hərçənd sonda
hətta bu evdə nökər kimi işləməyə
də razı olmuşdu, ancaq o, çox pis əməllər törətmiş,
dostluğa, duz-çörəyə
xəyanət etmişdi.
Qadın!
- ah qadınlar, qadınlar! Onun əməllərini kimin ayağına yazaq görən? Antoqonist olsunmu? Axı zamanında bu
evdə başqa simada, başqa obrazda qonaq olmuşdu.
Bəs xatirələrə
xəyanət edən
adam xəyanətkar
sayılmır? Ancaq bir
həqiqət də var ki, ziyanın
yarısından qayıtdı.
Qadının israrları,
ürəyiyumşaqlığı olmasaydı, heç naməlum adam
İmperator ola bilərdimi? Bir də saf, ülvi məhəbbət
- hansı ki, qadın heç vaxt o gözləri unutmamışdı. Elə İmeratoru
da gözlərindən
tanımışdı. Onu bağışlamaq olarmı?
İmperator bağışlayıbsa, bizə nə düşüb bağışlamayaq?!
Naməlum adam və ya İmperator
- Ədalətə inanan
- ədalət üçün
çarpışan və
sonunda buna nail olan protoqonistimizdir. Bəs görəsən, İmperator
özünə, ailəsinə
qarşı deyil, başqasına edilmiş belə bir dələduzluğa,
ədalətsizliyə qarşı
da eyni şövqlə
mübarizə aparardımı?
Görkəmli yazıçı-dramaturq, Əməkdar
incəsənət xadimi
Elçin Hüseynbəylinin
bir hissəli, səkkiz şəkilli bu sadə, ancaq
dərin mənalara köklənmiş pyesini oxuyanda ağlımdan fikirlərimi qələmə
almaq keçdi. Pyes nə
zamansa səhnələşdirilib.
Əfsus
ki, mən bu tamaşanı izləməmişəm. Tamaşanı mənim kimi izləməyənlər üçün,
məncə, bu yazı pyeslə yaxşı bir tanışlıq yaradacaq.
Yeri gəlmişkən,
məqalədə obrazların
uydurma tarixçələri
qələmə alınıb. Bu,
əsərə rejissor yanaşması, rejissor yozumudu. Siz əsəri oxuyarkən obrazlar
haqqında fərqli düşünməkdə sərbəstsiniz.
Xəyal
RZA
525-ci qəzet.- 2021.- 25 dekabr.- S.23.