"İsgəndərə yeni Namə"də nə gördük...
Tanrının var olub, olmamağı sualı az qala,
dünya yaranandan çoxlarını məşğul
edib. Ömrünü
bu sualın cavabını tapmağa həsr edən, hətta bu yolda
başından, canından
keçən filosoflar,
alimlər, din xadimləri,
yazıçılar azmı
olub?! Elə təkcə bu
sualdan ötrü cild-cild kitablar yazılmayıbmı? Dürüst
cavab isə bu gün də
yoxdur! Məncə, dünya durduqca da bu proses
dəyişməyəcək.
Bəşəriyyəti məşğul edən bir başqa mövzu isə ölümsüzlükdür. Acılı-şirinli bu dünyanın hər üzünü görən insan son məqamda yenə də ölümsüzlük
arzulayır. Heç
kim ömrünün
faniliyini qəbul etmək istəmir. Amma nə olsun?! Milyon illərdir, dəyişmir
bu dünyanın düzəni.
2021-ci il Azərbaycanda
"Nizami ili" kimi qeyd edildi.
Düz 9 əsr öncə yaşamış
böyük Azərbaycan
şairi, mütəfəkkiri,
filosofu Nizami Gəncəvinin 900 ildən
bəri öz aktuallığını itirməməsinə
səbəb də məhz bu mövzulardır.
Allahın varlığı, insanın Allah sorğusu, əbədi həyat, ədalət kimi məsələlər zamanın
o tayından dipdiri, təptəzə boylanır
bu günümüzə.
İlin mahiyyətinə uyğun olaraq, mədəniyyət,
ədəbiyyat qurumları,
ayrı-ayrı tədqiqatçılar,
alimlər, yazarlar Nizami irsini yenidən
böyük tədqiqata
cəlb edib araşdırdıqca onun əslində bütün
dövrlər üçün
nə qədər müasir olduğunu gördük. Çünki Nizami yaradıcılığının
başlıca diqqət
nöqtəsi insandır
- mahiyyəti heç
zaman dəyişməyəcək
insan.
***
Son günlərini yaşadığımız
ilin ən möhtəşəm layihələrindən
biri də məhz elə bu son ayda gerçəkləşdi. Hələ
"Nəsimi ili"ndə
birgə ərsəyə
gətirdikləri "Mənəm,
mən..." tamaşası
ilə bizə çox yaxşı tanış olan İlqar Fəhmi-Mehriban Ələkbərzadə
tandemi bu il də öz
sözlərini deməyi
bacardılar. Bu dəfə onlar İsgəndərə göndərilmiş
yeni Namədən söz açdılar.
Dekabrın 18-də Mədəniyyət Nazirliyinin dəstəyi və "AzerGold" Qapalı Səhmdar Cəmiyyətinin baş sponsorluğu ilə Akademik Milli Dram Teatrında "Nizami Gəncəvi ili" çərçivəsində hazırlanmış "İSGƏNDƏRə
yeni NAMƏ" tamaşasının
premyerası keçirildi.
Hələ afişada müəlliflərin
adını görəndə
bizi çox möhtəşəm və
qeyri-adi bir işin gözlədiyini dəqiq bilirdim. Nəfis
tərtibatıyla göz
oxşayan dəvətnamənin
isə üzərində
beləcə də yazılmışdı: "Xəyali
sequel". Yəni tamaşa
Nizami əsərlərindən
hansınınsa səhnələşdirilməsi
deyil, onun əsərlərinə, fəlsəfəsinə
yeni baxış tərzi, bir az da subyektiv yanaşma idi. Qeyd olunurdu ki,
"İSGƏNDƏRə yeni NAMƏ" layihəsi
Nizami irsinin teatr sənəti vasitəsilə retranslyasiyasını
hədəfləyir. Layihənin əsas
məqsədi Nizami Gəncəvinin hər hansı əsərini səhnəyə gətirmək
yox, Nizami ruhunu, Nizami fəlsəfəsini müasir
sənət düşüncəsi
müstəvisində aktuallaşdırmaqdır.
Premyerada
başda Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin (ADMİU) rektoru,
professor Ceyran Mahmudova olmaqla, universitetin rəhbərliyi, professor-müəllim
heyəti çoxluqla
təmsil olunurdular. Axı tamaşanın yaradıcı
heyətinin mütləq
əksəriyyəti ADMİU-nun müəllimləri, məzunlarıdırlar.
Mehriban Ələkbərzadə, Pərviz
Məmmədrzayev, Şövqi
Hüseynov və başqaları kimi universitet auditoriyasından
teatr səhnəsinə
neçə-neçə tələbələr
yetişdirib bəxş
edən ustadlar həmin gün növbəti master-klaslarını
keçirdilər.
Səhnə əsərinin quruluşçu rejissoru ADMİU-nun müəllimi, Əməkdar incəsənət xadimi Mehriban Ələkbərzadə, quruluşçu rəssamı Əməkdar mədəniyyət işçisi İlham Elxanoğlu, ədəbi əsasın müəllifi İlqar Fəhmi, işıq üzrə rəssamı Rafael Həsənov, rejissor assistenti Nihad Qulamzadədir. Tamaşanın səhnə plastikası ADMİU-nun müəllimi, Xalq artisti Pərviz Məmmədrzayevə, səhnə qrafikası Binyamin Sailova məxsusdur. Səhnə əsərində Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı (Hörmüz), Əməkdar artistlər Şövqi Hüseynov (Xızır), Elşən Rüstəmov (Əflatun), Kəmalə Müzəffər (yaşlı Rövşənək), İlqar Cahangir (İsgəndərus), aktyorlar Ziya Ağa (İskəndər), Fəridə Şahbazova (gənc Rövşənək), Rüstəm Rüstəmov (Ərəstun), Vüsal Mustafayev (Dəğyənus), Elçin Əfəndi (Antiqon), və Sənan Kazımlı (Vəliəhd Sokrat) çıxış edirlər.
Əsərin müəllifi yazıçı-dramaturq İlqar Fəhmi Nizami Gəncəvinin "İsgəndərnamə" poemasının motivləri əsasında tərtib etdiyi əsərə orijinal yanaşmasıyla hamımızı heyrətə düşürməyi bacardı. Bildiyimiz kimi, poemada İsgəndər Zülqərneynə dirilik suyunu içmək qismət olmur, Xızır dirilik suyunu içib qiyamətə qədər qeybə çəkilir. İsgəndər isə dünyadan köçür. Tamaşada isə İsgəndər dirilik suyunu içməyə qərarlıdır. Çünki o, aləmlərin padşahıdır, ölə bilməz. Əgər ölərsə, hakimiyyətində olan torpaqlar, bu böyük dünya məhv olar, onu idarə edəcək kimsə tapılmaz. İsgəndər isə dünyaya dünyanın hökmdarı olmağa gəlib və bu, əbədi davam etməlidir. Əlbəttə, bütün bunlar İsgəndərin iddiasıdır. Nəticədə Hörmüzün müdaxiləsiylə İsgəndər ölümsüzlük qazana bilir. Bu zamana kimi dünyanın hökmdarı olmağı hədəfləyən Zülqərneyn indi artıq Allahlıq iddiasına düşür. Hörmüz isə əbədi həyatın, allahlığın çox çətin olduğunu dəfələrlə vurğulayır. İsgəndər hər şeyə razı olub ölümsüzlüyə çatır. Əsas hadisələr də bundan sonra başlayır. O zamana qədər ədalətli, qüvvətli, haqq tərəfdarı olan İsgəndər ondan sonra ildən ilə azğınlaşır, vəhşiləşir, böyük bir qan dəryasının üzərində imperatorluğunu davam etdirir. Çünki onun ölümsüzlüyü özüylə birgə faciələri, xəyanətləri, sui-qəsdləri, qanı da gətirir.
Hətta iş o yerə çatır ki, İsgəndərin öz ailə üzvləri - oğlu, arvadı, nəvələri də ona düşmən kəsilir, ona qarşı yönəlmiş sui-qəsdlərin başında gəlirlər. İndi nə etməli? Öz canından, qanından olanları da edam edib, taxtından yapışmalı, ya ölüb öz yaratdıqlarının düşmənliyindən yaxanı qurtarmalı? İnsan Tanrıdırmı ki, onu yaradanların üsyanına səbir edib, dözə bilsin?!
Təkcə İsgəndərə deyil, həmçinin, tamaşaçılarına, bütün insanlığa yeni namə olan əsər seyrçiləri belə bir sual qarşısında qoyur: Görəsən, Nizaminin İsgəndəri ölüm ayağında, həqiqətən, dirilik suyunu içib, əbədi həyat əldə etsəydi, sonrakı aqibəti necə olardı? Həqiqətənmi, hər şey məhz Nizaminin filosoflarının təsvir elədiyi kimi faciəvi olacaqdı? Yoxsa İsgəndər öz düşündüyü kimi dünyada ali ədaləti bərqərar edə biləcəkdi?
Vahid dövlət ideyasının, Yer
kürəsini bir qütbdən idarə
etmək iddiasının aqibətini təsvir edən
tamaşanın yaradıcılarına görə, insan əbədi həyatın yükünü
çəkə bilməz. Çünki insan Tanrı deyil!
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2021.- 25 dekabr.- S.12.