Firidun bəy Köçərli irsi: dəyəri
azalmayan mənəvi xəzinəmiz
Bu gün
Şuşa mədəniyyət
paytaxtımız, Xarıbülbül zəfər simvolumuzdur.
Mədəni və ədəbi tariximizdə
xüsusi xidmətləri olan Firidun bəy Köçərli
ilə bağlı yazı hazırlayarkən bunları fərəhlə
düşündüm. Axı Firidun bəy
də, bu sənət beşiyində - Şuşada
doğulub, boya-başa çatıb.
Deyirlər, insanın doğulduğu yerin havası, suyu
da ona müəyyən mənada təsir edir. Xüsusilə
sənət adamına. Bəlkə buna
görə Firidun bəy də, Şuşanın
dağları kimi Vətənə bağlı, bulaqları
kimi saf ürəkli olub, özünü xalqının yolunda
fəda eləyib. İlk dəfə
müasir anlamda ədəbiyyatımızın tarixini
yazıb. "Balalara hədiyyə"
kitabı da çox dəyərlidir. Ona qədər
uşaqlar üçün belə bir toplumuz olmayıb. Firidun bəy təəssübkeş bir vətəndaş,
ziyalı kimi ermənilərin mənəvi dəyərlərimizi
yağmalamasına dözə bilməyib. Odur
ki, xalqın yaddaşından süzülüb gələn
folklor, ədəbiyyat nümunələrini onun özünə
qaytarıb, gələcəyinə ötürmək kimi
müqəddəs bir missiyanı həyata keçirib. Bu, böyük vətənpərvərlikdi. 1912-ci ildə qələmə alınan "Balalara
hədiyyə" kitabını vərəqləyirəm.
Burada nələr yoxdu; nağıllar, şeirlər,
laylalar, bayatılar, məsəllər, yanıltmaclar,
düzgülər və sair.
Başlayaq tapmacadan.
Deyir:
Bizdə
bir kişi var,
Xor-xor yatışı var.
Mənasını qoy balalar özləri tapsınlar. Sonra məsəllərə
keçirəm.
Deyir:
"Toyuq yumurtasına görə qaqqıldar", "Toyuq
istər qaz yerişini yerisin, öz yerişini də
yanılar".
Maraqlıdır
ki, müəllif ev heyvanlarının
adını çəkdikcə digərlərinin də
adlarını sadalayır. Beləliklə də,
uşaqlar həm də məlumatlanır. Onu da nəzərə
almaq lazımdır ki, o dövrün uşaqları
üçün bunlar gərəkli məlumatlar olub... Məsəllər xoşuma gəlir. Deyir,
"Keçi can hayında, qəssab piy
qayğısında".
Bu da
"Çoban" şeiridir ki, Firidun bəy demişkən,
oxuduqca böyüklərin də ürəyi
açılır, adam sanki
uşaqlaşır...
Göydəki
göy buludlar
Yorğanıdır çobanın.
Yastı-yastı
təpələr
Yastığıdır çobanın.
Yumru-yumru
qayalar
Yumruğudur çobanın.
Əlindəki
dəyənək
Qalxanıdır
çobanın...
Sonra yenə
məsəl gəlir: "Çobanın meyli olsa, təkədən
pendir tutar".
Çobandan, çöldən danışınca, bu dəfə
də, çöl heyvanlarının adlarını
sadalayır müəllif.
No
description available.
Hə, deyir, "halva-halva deməklə ağız
şirin olmaz". Odur ki, əziyyətə qatlaşıb
bu yanıltmacları da öyrədin balalarınıza. Qoy səlis danışmağı öyrənsinlər.
- Bazarda nə
ucuz?
- Mis ucuz,
küncüt ucuz, duz ucuz.
Layla dedim
ucadan,
Ünüm
çıxdı bacadan
Səni
Tanrı saxlasın
Çiçəkdən, qızılcadan.
Balam
layla, a layla,
Gülüm layla, a layla.
Layladan sonra bayatıya keçirəm, özü də
bu bayatını çox sevirəm. Amma düzü, onu bu formada
oxumamışdım:
Mən
aşiqəm balasın,
Laçın verməz balasın.
Mən
balamı istərəm,
Balam istər balasın.
"Qızlar
nəğməsi"ni oxuduqca
bülbül avazlı, Şuşa nəfəsli Xalq artisti
Bülbülün ifasını xatırladım:
Əlimi
bıçaq kəsibdi,
Dəstə bıçaq kəsibdi.
Yağ gətirin
yağlıyaq,
Bal gətirin
ballıyaq,
Dəsmal verin bağlıyaq.
Dəsmal
dəvə boynunda,
Dəvə
Şirvan yolunda
Şirvan
yolu lil bağlar,
Dəstə-dəstə
gül bağlar...
İndi də
oyun vaxtıdı:
"Vur
nağara, çıx qırağa"
(oyun sözləri)
İynə-iynə,
Ucu
düymə,
Bal
ballıca,
Ballı
keçi,
Şam
ağacı,
Şatır keçi.
Qozağacı
qotır keçi...
İlin fəsilləri, ayların, günlərin
adları, bişmişlər, içəcəklər və
sair haqqında da müəllif yeri gəldikcə uşaqlara məlumat
verir.
"Şəngülüm,
Şüngülüm, Məngülüm", bu gün
"Tıq-tıq xanım" adıyla izlədiyimiz
"Pıspısaxanım və Siçan bəy" kimi
çox sevdiyimiz maraqlı nağıllar da var bu kitabda.
No
description available.
Bəs bizə bu cür ədəbi əmanətləri
hədiyyə edən, zəhmətkeş alim, istedadlı
pedaqoq və böyük vətənpərvər ziyalı
Firidun bəy Köçərlini tanıyırıqmı? Beləliklə, gəlin
onunla tanış olaq. Firidun Əhmədağa
oğlu Köçərli 26 yanvar 1863-cü ildə Şuşa şəhərində anadan olub. 1872-76-cı illərdə Şuşada Mirzə Kərim
Münşinin mədrəsə məktəbində təhsil
alıb. Sonra 1876-cı ildə
Şuşadakı rus məktəbinə daxil olub. 1878-ci ildə Aleksey Çernyayevski Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyasına tələbə toplamaq məqsədilə bu
məktəbə gəlir. Firidun bəy və
onun ailəsi bu fürsəti dəyərləndirir. Beləliklə, gənc Firidun təhsil almaq
üçün Qoriyə aparılır. 1879-85-ci
illər ərzində Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyasında təhsil alır. Müəllimləri
A.O.Çernyayevski və M.Kipiani ilə isti münasibətlər
qurur.
1885-ci ildə seminariyanı bitirib İrəvan
gimnaziyasına təyinat alır. 1885-1890-cı illərdə
İrəvanda çalışdığı müddətdə
gimnaziyada Ana dili və Hüsnxətt fənlərini tədris
edir, pansion mürəbbisinin köməkçisi vəzifəsini
daşıyır. Pedaqoji sahədə
müvəffəqiyyətlərinə görə dəfələrlə
mükafatlandırılır. 1893-94-cü
illərdə yenidən İrəvan gimnaziyasında
çalışır. 1895-ci ildə
İrəvan şəhərini tərk edir. Həmin ildə
Qori Müəllimlər Seminariyasının "Tatar
şöbəsi"nin Azərbaycan dili və
şəriət müəllimi təyin edilir. 1918-ci
ilə qədər Qoridə pedaqoji fəaliyyətini davam
etdirir.
1910-cu ildə Qori Seminariyasının Azərbaycan
şöbəsinin müvəqqəti təlimatçısı,
sonradan isə seminariyanın Azərbaycan şöbəsinin
inspektoru vəzifəsinə təyin olunur. 1916-17-ci illərdə
Seminariyanın Azərbaycana köçürülməsi
üçün təşəbbüs göstərir, təkliflər
irəli sürür, siyasi proseslərə qoşularaq
Müsavat Partiyasına üzv olur.
1920-ci
ilin mayında Qazax kommunistləri Köçərlini və
digər "Müsavat" funksionerlərini "xalqa xəyanətdə",
"milli nifaq törətməkdə", "torpaq və
mülk zəbt etməkdə", "General-qubernator
Ə.Xoyskinin etibarlı şəxsləri olmaqda" ittiham
etdilər. Qazax İnqilab Komitəsinin Gəncə
Fövqəladə Komitəsinə təqdimatına əsasən
Firidun bəy həbs olunmuş, 20-ci diviziyanın 7-ci
xüsusi bölməsi və xüsusi şöbəsində
şahidlər dindirilmədən, verilmiş izahatlar nəzərə
alınmadan güllələnməsi haqqında qərar
çıxarılmışdır.
F.Köçərli
adına Uşaq Kitabxanasının
müdiri, Əməkdar Mədəniyyət
İşçisi Şəhla Qəmbərova onun haqqında
elə danışdı ki, sanki dünən
gördüyü canlı bir insan haqqında söz
açır. Bu, ondan irəli gəlir ki, Şəhla
xanım F.B.Köçərlinin irsini araşdırarkən
onun bir ədəbiyyatşünas alim, gözəl pedaqoq,
qayğıkeş ziyalı olaraq mədəniyyətinə,
alicənablığına heyran olub. Ş.Qəmbərova
bildirdi ki, F.B.Köçərli ədəbiyyatşünaslıq tariximizdə elə bir
müstəsna yer tutur ki, onun adını daşıyan
kitabxana daha geniş məkanda fəaliyyət göstərməli,
böyük ədəbi irsi təbliğ olunmalı və
adına ayrıca mükafat təsis edilməlidir. Yadımdadır, bu fikri Şəhla xanım
Yazıçılar Birliyində keçirilən bir tədbirdə
də söyləmişdi. "Firidun bəy
Köçərli ilk dəfə Azərbaycan ədəbiyyatını
sistemləşdirib, uşaq ədəbiyyatımıza
çox qiymətli hədiyyə edib. Ədəbiyyat
tarixi, həm də kitabxanaşünaslıq elminə
böyük töhfələr verib. O, əsl ziyalı,
gözəl pedaqoq olub. "Balalara hədiyyə"
indiyədək 4 dəfə çap edilib".
Firidun bəy haqqında məlumatlar əldə etdikcə
Şəhla xanımın nədən onu bu qədər
öyərək, çox sevdiyini anladım. Anladım ki, o, bir müəllim
kimi nümunə, tənqidçi kimi qərəzsiz,
folklorşünas kimi təəssübkeş, əsl
ziyalı kimi işıqlı, xalqının, onun
balalarının qayğısını çəkən və
bu günün özündə də, bizə örnək
olan böyük ürək sahibi, görkəmli şəxsiyyət
olub. Onun dürüstlüyü, mədəniyyəti
ətrafına nüfuz edərək ona böyük hörmət
qazandırıb. Belə ki,
uşaqlarını oxutmaq istəməyən valideynlər
onunla söhbətdən sonra özləri
övladlarını məktəbə gətirirmişlər.
Firidun bəy 1897-ci ildə Vəkilovlar nəslindən
olan Badisəba xanım Köçərli ilə ailə
qurur, lakin onların övladı olmur. Buna baxmayaraq,
xanımı ona dost, sirdaş olur həmişə. Firidun bəy
müəllimlik peşəsinin ən müqəddəs bir
iş olduğunu söyləyib, onun fikrincə, pis şagird
yoxdur, gərək onu anlamağa çalışasan. Bu gözəl pedaqoq üçün müəllimlik
təkcə dərs deməkdən ibarət olmayıb, onun qəlbi
həmişə şagirdlərinin yanında olub. Firidun bəy açıq sözlü, açıq
fikirli, millətinin tərəqqisi naminə
çalışan bir ziyalı olub. Odur
ki, xalqa bir faydası toxunmayan, boş sözlərdən ibarət
olan əsərləri cəsarətlə tənqid edib. Təsəvvür edin ki, Nəriman Nərimanov kimi
siyasi xadimin əsərini heç nədən çəkinmədən
tənqid edib. N.Nərimanov özü bu haqda belə
yazıb: - "Mənim "Nadanlıq" əsərimi
Firidun bəy tənqid etməsəydi, "Nadir şah"
kimi bir əsər meydana gəlməzdi". Amma
bu, o mənaya gəlməsin ki, Firidun bəy qələm əhlini
ancaq tənqid etməklə məşğul imiş.
Əsla, o, dövrünün yazıçı və şairlərini
böyük sevgiylə gözəl ədəbi
nümunələr yaratmağa həvəsləndirirmiş.
Buna misal olaraq, unudulmaz şairimiz Abbas Səhhətin ona
şeirlə yazdığı bir həqiqəti xatırlamaq
yerinə düşür:
O pərişan
yuxudan sən bizi bidar etdin,
Doğru, düz yolda çalışmaqlığa vadar
etdin.
Firidun bəy N.Gəncəvidən tutmuş M.Ə.Sabirə
kimi şair və yazıçılarımız haqqında
ilk dəfə olaraq sistemli bir şəkildə "Azərbaycan
Türklərinin Ədəbiyyatı" adlı möhtəşəm
bir kitab yazıb. Sonradan həmin kitab bir az əlavələr
edilərək "Azərbaycan Ədəbiyyatı"
adı ilə nəşr etdirilib. Onun
"Balalara hədiyyə" kitabı bu günədək dəfələrlə
çap edilib. Bu toplu dövrünün
uşaqları üçün nadir bir tapıntı, qiymətli
bir nəşr rolunu oynayıb. Düşünürəm,
elə bu gün də bu toplu çox dəyərlidir, sabah daha da qiymətini artıracaq. Nədən ki, burada rast gəldiyin şifahi xalq ədəbiyyatının
gözəlliyinə, zəngin və təbii ahənginə,
şirin-şəkər söz düzümünə
başqa toplularda rast gəlmirsən. Buradakı
"Çoban" şeiri kimi nümunələr oxuyana ilham
verir, tapmacalar, yanıltmaclar, məsəllər
nağıllar nəinki uşaqların böyüklərin də
könlünü açır, onları çox mətləbdən
hali edir...
Fəqət bu ensiklopedik biliyə malik olan, Ana dilimizin
keşiyində dayanan istedadlı bir alim, böyük vətənpərvər
ziyalı erməni fitvasının, repressiyanın qurbanı
olub. Onun qiymətli irsinin çox hissəsi məhv edilib
və bu gün məzarının da harada olduğu bizlərə
məlum deyil. Amma deyirlər, işığın
məzarı olmur, belə deyilmi?
Azərbaycan Respublikasının Medianın
İnkişafı Agentliyinin maliyyə dəstəyi ilə
çap olunub
Mina RƏŞİD
525-ci qazet.- 2021.- 6
fevral.-S.21.