Ahıskalı Şair Molla Məhəmməd
Səfili
Beyçarə
Səfili, fani dünyada,
Artar oldi
dərdim hədən ziyada,
Sən ki
bənə verdin ol bari xuda,
Vermə bəndən özgə qula dərdimi.
Molla Məhəmməd
Səfili
Ahıska
türklərinin etnik mədəniyyətində və milli kimlik
şüurunda mühüm yer tutan ustad sənətkarlardan
biri Koblıyanlı Aşıq
Molla Məhəmməd Səfilidir. Dərin
bilikli, fitri istedadlı, əqidəli şəxs olan Səfili
Xocanın yaradıcılığı ilahi mətləblərdən,
həyat fəlsəfəsindən, xalqının taleyindən
ayrılmazdır. Həyatı boyu ədalət
və sülh, azadlıq və səadət axtarışında
olmuş Səfili böyük sənətkar və üləmadır,
haqq yolunun yolçusudur.
Lakin türk dünyasının bu böyük şəxsiyyətinin
həyat və yaradıcılığı hələ də
ətraflı öyrənilməmiş, əsərləri tam
toplanıb dərc olunmamışdır. Bu mütəfəkkir
şairin yaradıcılığının tədqiqi, əsərlərinin
dərci həyatını vətəni, xalqı, imanı
yolunda qurban vermiş ulu ustadın ruhu qarşısında mənəvi borcdur.
Səfili təxəllüslü Aşıq Molla Məhəmməd
Yusif oğlu (Yusifzadə) Kuşoyev (Matos xoca) Ahıska
mahalının Koblıyan (Altunqala) bölgəsinin (indiki
Adıgün rayonunun) Pulate kəndindəndir. Koblıyan
bölgəsi Ahıskanı bir-neçə əsr idarə
etmiş Qıpçaq Atabəylərinin dayaq nöqtələrindən
biri olmuş və möhtəşəm Altunqala burada yerləşmişdir.
Bu ərazi həm də öz ecazkar təbəti
və zəngin türk folklor ənənələri ilə
seçilir. Kuşogillər taxımından olan Molla Məhəmməd
Səfili bu tarixi məkanda 1870-ci ildə anadan olmuşdur. Şairin təvəllüdünün 1870, 1872,
1882-ci illər versiyaları da var, lakin ağsaqqalların
söylədikləri və həyat xronologiyası 1870-ci ilin
üzərində dayanmağa imkan verir. Ahıskaşünas
tədqiqatçı Yunus Zeyrək də
aşığın 1870-1937-ci illərdə
yaşadığı qənaətinə gəlmişdir.
Şair Səfili mollalığına və milli-dini
mündəricəli yaradıcılığına görə
sovet rejimi tərəfindən 1937-ci ildə siyasi repressiyaya məruz
qalmış, həbs edilərək naməlum yerə
sürülmüşdür. Bu ildən sonra ondan
heç bir səhih xəbər gəlməmişdir. Vəfat tarixi və yeri dəqiq məlum deyil. 1930-cu illərin axırlarında Sibirdə (Maqadanda)
güllələndiyi haqqında müəyyən məlumat
var. Səfilinin nəvəsi İlim Şahzadayev
aşığın məzarının Buxarada, Dərbənddə,
Sibirdə olduğunun da söylənildiyini bildirir. Aşığın Orta Asiyada yüz yaşacan
yaşadığı, ömrünün sonlarında gözlərinin
tutulduğu da deyilir. Lakin gerçək
faktlar Səfilinin 30-cu illərin axırlarında güllələndiyini
təsdiqləyir.
Aşığın yaradıcılığı
doğma yurdunun tarixindən, mədəniyyətindən, təbiətindən
qaynaqlanır.
Səfilinin doğulub böyüdüyü Pulate kəndi
türk ruhunun və əxlaqının dərin kök
saldığı, saz-söz sənətinin intişar
tapdığı, əski türk inanclarının qorunduğu
qədim yurdlarımızdandır.
Kəndin sakinləri qədim oğuz boylarından
törəyən, türk-islam ruhunu yaşadan soylar olub – Qayadədəgil,
Hemidağagil, Coşğundədəgil, Təmiroğullarıgil,
Əcərəlilər, Dursundədəgil, Yuxalar, Qurtalar,
Dırıcılar, Surolar, Husogil, Səfərağagil, Tahirdədəgil,
İşıqdədəgil, Ömürdədəgil,
Kuşogil, Üzeyirlər, Durojalar, Yeqanağagil və s.
Azərbaycanda
Saatlının Fətəlikəndində yaşayan
Kuşogillərdən Gülcan Süleyman qızı (1910),
Hemidağagillərdən Şişə Məhəmməd
qızı (1930), Husogillərdən Qayat Rəhman
qızı (1924), Üzeyirlərdən Alisultan Məmmədov
(1924), Coşğundədəgillərdən Anşa
İsmayıl qızı (1918) ilə 1980-ci illərdəki
görüşlərim zamanı onların doğma kəndləri
Pulate haqqında söylədiklərindən bəlli olur ki,
bu türk yurdu Persat dağı, Saburtağ dağı,
Samasada dağı, Qarapuvar dağı, Yalbuz dağı,
Baxacax dağı, Aşağıki yayla, Yuxarıki yayla ilə
əhatələnib. Kənd Naçikev buzxanası (buzlu mağara), Pulate
çərmüyü, Axaşen çərmüyü,
Sabiyet dərə çərmüyü, Coç puvarı,
Qara puvar, Cift puvar, Süd puvar, Gülbaxçanın
puvarı, Nəsüret puvarı, Dibsiz göl, Cazi
gölü ilə məşhurmuş.
Pulate çərmüyü Abastuman, Zanav, Sabiyet, Uravel,
Xeveşen, Axaşen, Arazinda, Küknəlli, Aqobil çərmükləri
ilə bərabər mahalın ən məşhur şəfa
ocaqlarındanmış. Pulatenin isti mineral bulağı mədə
xəstəliyinə, qaşıntıya, qotura əlacmış.
Bu şəfalı yerdə müalicəvi
otlardan da istifadə edilirmiş.
Ahıska
mahalının digər yerlərində olduğu kimi, pulatelilərin
də həyatını Mövlud, Rəcəb, Qurban, Ramazan,
Xıdırəlləz kimi bayramlar, «yığnax», «sıra
türküsi», «sıra oyuni», «sıra masali»,
«fincan-yüzük», «süpürgə seyri» adlanan əyləncələr,
aşıq məclisləri, nağıl gecələri
süsləmişdir.
Kəndin
ətrafını Axaşenlər, Qostamalar, Qırıxlar,
Nariya, Qıraclar, Çololar, Nakordalalar, Cuvari,
Gülbaxça, Varazan, Cami, Sukuletlər kimi bərəkətli
tarlalar, Qostama, Hamzula, Nakan, Nadqur, Axaşen meşələri,
Gülbaxça, Qamabaxça, Çəyürməbaxça,
Ardmulbaxça əhatə edirmiş.
Koblıyan
bölgəsində qədim rəvayətlər, əski
türk və islam inancları qorunub
saxlanıbmış. Pulate və ətraf kəndlərin
sakinləri Şəhidlər məzarlığına, Qəriblər
məzarlığına, eyilərdən Əhmədağa
türbəsinə, Aşağki məhlə məzarlığına,
mum yanan Sukuletlər türbəliyinə, Molla Məhlud
türbəsinə, əvliya Abdul dədə türbəsinə,
Lazistanlı Xoca türbəsinə, Zazola türbəsinə
sitayiş edərmiş.
Pulate öz müdrik ağsaqqalları ilə
tanınıb.
Köyün Molla Maqsud, Molla Əhməd, Molla Şəmşət
kimi xocaları varmış. Sınıxçı
Əhməd, Misli əmi məşhur təbiblərmiş.
Deyilənə görə, Sınıxçı Əhmədin
biliyini hökumət yoxlamaq istəyib, balqabaq, boranını
tikə-tikə
qırıb kisəyə qoymuşlar, o, üstdən
düzüb. Qırılmış
şabalıdı corab içində düzüb.
Aşıq Məhəmməd Səfili də təbiblik
və cindarlıqla məşğul olarmış
(aşığın bir təxəllüsü də Cindar
olub, lakin əslində Molla Məhəmməd təbibliklə
məşğul olub). Saatlı rayonunun Əzizbəyov kolxozunda
yaşayan Celalı Səddi Əşrəfovun dediyinə
görə, ilahidən vergisi olan Məhəmmədə azarlılar,
əsasən, psixoloji sarsıntıları olanlar müraciət
edərmiş. Molla Məhəmməd ağ
nəlbəkiyə su tökər, səkkiz xırda pul atar,
baxardı, gözünə xəstəyə bənzər
şəkil gələrdi, sonra suya bıçaq vurar, dua
oxuyardı. Xəstə bundan bayılar, sağalıb
ayılardı...
Məhəmmədin şair və alim kimi yetişməsində
ailə mühiti də böyük rol oynayıb – onun
uruğu Kuşolar Koblıyanın seçilən nəsillərindən
olub. Savadlı və açıqfikirli insan olan atası
Yusif kiçik yaşlarından şeir yazan oğlu Məhəmmədə
ilkin savad verib. Aşığın əmisi
Molla Maqsud mahalın tanınmış xocalarından olub və
o da Məhəmmədin formalaşmasına təsir edib. Belə bir ziyalı
çevrəsində böyüyən Məhəmməd
fitri istedadı sayəsində çocuqluğundan biliklərə
yiyələnir və bir müddət mədrəsəyə
getdikdən sonra təhsilini dayandırır. Atası Yusifin «niya mədrəsəyə getmiyen»
sualına «bənim bilduxlarımi oxudiyerlər» deyə cavab
verir.
Qeyd edək ki, Səfiliylə qayın-eniştə
qohumluq bağlılığı olan Hemidağagillərdən
Molla Şəmşət də savadlı xocalardan olub və
1937-ci ildə onunla birlikdə yurdundan sürülüb.
Məhəmməd kiçik yaşlarından zəngin mədəni
mühitdə yaşayıb, sənətə marağı həm
ailəsindən, həm də el şənliklərindən
qaynaqlanıb və o müstəqil şəkildə
aşıq sənətinə yiyələnib. Elmdə bəlli
bir xocası olmadığı kimi, şairlikdə,
aşıqlıqda da konkret ustadı barədə məlumat
yoxdur. Molla Məhəmməd Səfilini məhz ətrafındakı
mənəvi mühit formalaşdırıb, fitri istedadı
ilə söz sənətinə, elmə-biliyə, savada yiyələnib,
aşıqlığına görə Aşıq Səfili,
üləmalığına görə Molla Məhəmməd
(Xoca Məhəmməd, Məhəmməd Əfəndi) kimi
tarixə düşüb.
Aşıq Məhəmməd Səfili öz
dövrünün aşıq mühiti ilə dərindən
bağlı olub. Aşıq Sümmani, Xasta Hasan, Aşıq Şenlik
kimi klassiklərin müasiri olan Səfilinin Xasta Hasanla
deyişməsi təsdiqlənir (Valeh Hacılar, Əli
Şamil). Onun Murad Zarzamlı (yəqin ki, Zarzima nəzərdə
tutulur),
Aşıq Bezgün Sakunetli, Aşıq Şenlik,
Aşıq Sümməni, Şəhri Əfəndi,
Aşıq Bəsirlə deyişməsi də sölənilir
(İsmayıl Kazımov). Lakin gerçək
faktlar göstərilmədiyndən belə fikirlərin
çoxu ehtimal kimi səslənir.
Ümumyyətlə, Molla Məhəmməd Səfilinin
yaradıcılığı yetərincə tədqiq
olunmayıb və bəzən təhrif olunub. Hətta 1950-ci illərin
axırlarının hadisələrini əks etdirən, məzmun
və bədii keyfiyyətinə görə Aşıq Molla Məhəmməd
Səfilinin məlum əsərlərindən köklü fərqlənən
mətnlər də bəzən onun əsərləri hesab
edilir. “Səfili” və “Səfil” təxəllüsü ilə
Ahıskada bir çox şairlər (Səfil Əmrah, Səfil
Aslan, Səfil Lado, Səfil Kamil və b.), o cümlədən
Aşıq Məhəmməd Səfilinin nəvəsi
İlim Şahzadayev (İlim Səfili, Səfil İlim) də
əsərlər yazmışdır. Aşıq Səfilinin
bir sıra aşıqlarla (“Murad Zarzamlı, Aşıq
Bezgün Sakunetli, Aşıq Sümməni, Şəhri
Əfəndi, Aşıq Bəsir”) bərabər, Əhməd
Pepinovla deyişməsi barədə gümanlar da sual
doğurur. Ahıska türklərinin görkəmli
ziyalısı, maarifçi və dövlət xadimi Əhməd
Bəy Pepinovun (Yunus Zeyrək bu soyadı Bibinoğlu kimi verir)
el məclislərində saz çalıb aşıqlıq
etməsi və Səfili ilə deyişərək
bağlanması barədə tarixi məlumat yoxdur.
Koblıyanlı Aşıq Məhəmməd Səfilinin
Aşıq Şenlik və Aşıq Sümmani ilə
deyişməsi barədə də səhih məlumat yoxdur. Ərzurumun
Samiqala kəndindən (Sümmaninin doğulduğu kənd) Səfili
adlı sıradan bir aşığın Aşıq
Şenliyin yaşadığı Suxara kəndinə gələrək
özünü Sümmani kimi təqdim edib Şenliklə
deyişməsi və biabırçılıqla bağlanaraq
sazını qoyub qayıtması rəvayət olunur. Bu
hadisədən sonra Sümmani öz şərəfini qorumaq
üçün gəlib Şenliklə
qarşılaşır, heç biri yenilmir, aşıqlar
qardaşlaşdıqlarını bildirirlər (Xerolu Poteləgillərdən
Məlik dədə, Kikinetli Toromangillərdən Qafur
Hüseynov, Zanavlı Bayraqdarlardan Əhməd Məhəmməd
oğlundan 1980-ci illərdə yazıya
aldığımız Şenliklə Sümmaninin deyişməsini
1992-ci ildə və sonralar çap etdirmişik: Asif
Hacılı. Qəribəm bu vətəndə: Ahıska
türklərinin etnik mədəniyyəti. – Bakı, Gənclik,
1992; Asif Hacılı. Ahıska türkləri: Vətən
bilgisi. – İstanbul, 2009; Asif Hacılı.
Ahıskalı Aşıq Molla Məhəmməd
Səfili. – Bakı, Mütərcim, 2014).
No
description available.
Molla Məhəmməd
Səfilinin əlimizdə iki deyişməsi var: “Xasta Hasanın Aşıq Səfili
ilə deyişməsi” və deyişmə formasında olan
“Molla Məhəmməd Səfili və dəyirmançı
İbrahimin dastanı”. Qeyd edək ki, “Pulateli Molla Məhəmmədin
Kobliyan kövlərinə olan qoşmasi”nı
və 1918-1919-cu il savaşı haqqında şeirini də
ahıskalılar dastan adlandırır (“1918-1919 savaşi və
Kobliyan dastani”).
Ustad sənətkar Səfilinin bədii əsərləri
türk poeziyasının inciləridir və gerçək mənbələr
və elmi meyarlar əsasında öyrənlməlidir. Şairin və
aşığın zəngin fəaliyyəti iki baxımdan
diqqəti cəlb edir: a) qədim aşıq ənənəsinin
daşıyıcısı, dastan söyləyicisi kimi; b)
orijinal bədii əsərlər müəllifi kimi.
Dastançılıq ənənəsini dərindən
bilən Molla Məhəmməd ilk növbədə
«Koroğlu»nun ustad ifaçısı kimi tanınıb. Onun Vəli
Xuluflunun 1929-cu ildə Bakıda buraxdığı
«Koroğlu»dakı qollardan birinin və Koroğlu əhvalatlarının
söyləyicisi olduğu deyilir. Qeyd edək
ki, bir çox gürcü aşıqları da “Koroğlu”nu
türkcə və gürcücə ifa ediblər.
Molla Məhəmmədin orijinal şeir
yaradıcılığı məzmunca rəngarəng və
bədii cəhətdən kamildir. Aşığın
yaradıcılığında tarixi-ictimai mövzulara həsr
olunmuş şeirlər xüsusilə mühüm yer tutur.
Ahıska-Ərdəhan bölgəsinə
böyük xeyriyyəçilik yardımı etmiş
Hacı Zeynalabdin haqqında “Mərhəmət kanidur
Tağiyev Həzrəti, Namiylə dutmişdur cihani zati” bənd
ilə başlayan şeiri (“1915-ci il Adahan-Axısxa-Kars
kırğınına”) onun tarixi məzmunlu əsərlərindən
biridir.
Məlum olduğu kimi, 1914-ün noyabrında Türkiyə
və Rusiya arasında yeni toqquşmalar başlayır. Bundan sonra
türklərə qarşı repressiya şiddətlənir;
1915-ci ilin yanvarında Ərdəhanı almış
Kazak-Sibir alayı üç ay ərzində Qars-Ərdəhanda
ən azı 40 mindən çox türkü qətl edir.
Bakıdakı «İslam cəmiyyəti xeyriyyəsi»
çardan icazə alıb işə qarışır və
Hacı Zeynalabdinin fəal mənəvi və maddi dəstəyi
ilə «22.000 hərbzədə» qarslını 1917-ci ilə qədər
ölümdən xilas edir (M.F. Kırzıoğlu. Kars Tarihi. C. 1. İstanbul, 1953, s. 553-554). Səfili öz şeirində məhz bu hadisələrə
və Tağıyevin fəaliyyətinə toxunur. Qeyd edək ki, Molla Məhəmməd
Səfilinin Hacı Zeynalabdin Tağıyevlə dostluğu,
Bakıya səfər etməsi, Tağıyevin sarayında
şeir məclislərində iştirak etməsi haqqında
da el arasında söz gəzir.
1918-1919-cu
ildə bölgədə cərəyan edən siyasi-hərbi
proseslərdən, türklərə qarşı
basqılardan, milli mücadilədən bəhs edən
“1918-1919 savaşı və Koblıyan dastanı”,
Ahıskanın türk kəndlərinin tarixi-ictimai durumunu əks
etdirən irihəcmli “Koblıyan kövlərinə olan
qoşma”, erməni terrorunu
göstərən “Camican” kimi əsərlərində də
Səfili yurdunun tarixinə obyektiv münasibət bildirir,
yüksək vətənpərvərlik nümayiş etdirir.
Ahıskanın
çar orduları tərəfindən işğalı, xalqa
qarşı terror və repressiyalar vətənpərvər
şairin yaradıcılığında dərin kədərlə
xatırlanır:
Axısxa
yıxılmış, olmuştur əsir,
Nə
kilim qalmışdır, nə əski həsir,
Əhmədiyyə
camisi olmuşdur yesir,
Ağliyer
gözlərim, dolmuşdur kana…
Bu
mövzu Ahıska xalq şeirində də əks
olunmuşdur:
Əhmədiyyə
camesi söküldi,
Arabayla
Urusetə çəkildi,
O vaxt
mislimanın beli büküldi,
Ağla, nənəm, ayrılacax zamandur.
Molla Məhəmməd
Əfəndi Ahıskanın işğalından sonra buralara
sahiblənməyə başlayan ermənilərin şərəfsiz
hərəkətlərinə, dinə-imana və
insanlığa zidd davranışına da ürək
yanğısıyla münasibət bildirir:
Xerolilar
Osmannıya qaçarlar,
Ermanilər
sədirlərə
keçarlar,
Cami
havlisində şarab içarlar
Nə gündən günlərə qaldın, camican.
Ermanilər
gəlür bunda tururlar,
İstikani
bir-birinə vururlar,
Əzənin
yerinə zəngi vururlar,
Oxunmaz əzənlər, qaldın, camican.
Səfiliyə
qədər digər sənətkarlar, o cümlədən, Ahıska
türklərinin ustad aşığı Xasta Hasan da erməni
şərəfsizliyinin şahidi olub. Vaxtilə
qaçqın və səfil erməniləri Axılkələkdəki
Dırqına kəndində ürək genişliyi ilə
qarşılamış, onlara yer vermiş, əvəzində
şairin otlağına yiyələnmiş təzə
qonşuların həyasız nankorluğuyla üzləşmiş
məşhur el şairi Xasta Hasanın söylədikləri:
Erməniyə
yol açıldı,
Yuva
saldı Dırqınada
Yerli
getdi, yersiz qaldı,
Əcəb haldı Dırqınada.
Adına
deyillər Tigrən,
Üzündəki
ətdən igrən,
Əlindəki
dəmir dirgən
Çalhaçaldı
Dırqınada.
Çayırları
düz gördülər,
Özlərini
yüz gördülər,
Xəstəni
yalnız gördülər,
Qalmaqaldı
Dırqınada,
Yersiz gəldi, yerli qaç.
Molla Məhəmməd
Səfilinin 1920-ci illərdə (ehtimala görə, 1926-da)
yazdığı, Ahıska mahalının Koblıyan bölgəsinin
türk kəndlərinin böyük bir hissəsini (91 kəndi)
mədh etdiyi 41 bəndlik “Koblıyan kövlərinə olan
qoşma”sı tarixi dəyərinə görə olduqca əhəmiyyətli
mətndir. Bu əsərdə kəndlərin və
bununla da Ahıska türk mühitinin ictimai-siyasi, mədəni
həyatı dəqiq cizgilərlə və müəyyən
yumorla təsvir olunur, tanınmış şəxsiyyətlər
haqqında təsəvvür yaradılır. Əsərdə
bir sıra tarixi şəxsiyyətlərin adı çəkilir,
cəmiyyətdə gedən yeniləşmə prosesləri bəzən
yumoristik tərzdə ifadə olunur:
Azqur
ağalari palto geyinmiş,
Əgdürmiş
papağı faytona binmiş,
Eşitdim
ramazan üç günə enmiş,
Ömər əfəndi qoymuş əhdi peymana.
Aşıq
Səfilinin böyük tarixi-eynoqrafik əhəmyyəti olan
bu səyahətnaməsi bölgənin digər aşıq və
şairlərinin səyahətnamə janrına aid əsərləri
– Aşıq Şenliyin XIX əsrin 70-ci illərində
Ahıska, Posxof və Şəvşət bölgələrinə
səyahətini əks etdirən dastanı, şair Abdullahın işğaldan
sonra Ahıskanın acınacaqlı halı təsvir olunan
“Hazə şikəstə”
şeiri, Posxovun Hevat kəndindən Aşıq
Süleymaninin (XVIII-XIX əsrlərin məşhur
aşığı Usta Üzeyir Fəqirinin nəvəsi,
şair Fərhad Fəryadinin oğlu) 1891-ci il
Bakı-Tiflis-Posxov-Van-İran səyahətnaməsi,
Hanaklı Molla Dursun Məhzuninin “Posxov dastanı” ilə səsləşir.
No
description available.
Səfilinin “Koblıyan kövlərinə olan
qoşma”sı Ahıska türklərinin sonrakı dövr
xalq yaradıcılığına da dərindən təsir
etmişdir.
Rabat bölgəsinin Arzne köyündən Usta Mürtəzin
“Yetişdi”, Koblıyan bölgəsinin Zanav köyündən
Bayraqdarlardan Səkinə Məhəmməd qızının
“Koblıyan”, “Kövi Zanavın”, İndusalı Musaoğlunun
“Vətən dastani”, Şimşək Sürgün Kaxaretlinin
“Vətənə aid şeirlər”, Zeynul Yektayın “Bənzəməz”,
Dərdli Gözəlin “Yandım Muqaret” kimi əsərlərində
Aşıq Məhəmməd Səfilinin təsiri aşkar
sezilir.
Aşıq Səfilinin fəlsəfi-lirik məzmunlu əsərləri
də öz məna dərnliyi, bədii kamilliyi ilə
seçilir. Həyatın mənası, ölüm və
yaşam, tale və qədər, dünyanın faniliyi, dostluq
kimi motivlər aşığın bir sıra şeirlərinin
əsas mövzularıdır. Dini-fəlsəfi məzmunlu
“Came”, “Yatarlar”, “Fələk”, “Bəni”, “Qürbət” kimi
şeirlərində insanın mənəvi
varlığı, ərzani həyatın faniliyi, taleyin müəmması
kimi anlamlar barədə şairin düşüncələri
əks olunub. “Yatarlar” şeirində şair
varlığın və heçliyin mənasını
düşünür, həyətın mənasını
anlamağa çalışır:
Səhərdən
oğradım məzərisdana,
Əlini dünyadan çəkmiş yatarlar.
Qan içən böcüklər taramiş tənə.
Əzrayil belini bükmiş yatarlar.
Məst
olub içmişlər zəhərdən badə,
Kimsə murad almaz fani dünyada.
Gözləri arşdadur, yüzi qıblada.
Qara toprax üzrə çəkmiş yatarlar.
Der Səfili
söyləniyer bu sözlər,
Çəkilmiş fərdələr, kor olmiş
gözlər.
Al tuvax gəlinlər,
köçəcax qızlar
Zilifi turaba tökmiş yatarlar.
Bir
sıra şeirləri (“Tək-tək”, “Dərdimi”, “Bənzər”,
“Yaxşidür”, “Oğul”...) mənəvi-əxlaqi
mövzudadır və şairin fərdi
yaşantılarını, müşahidələrini, həyat
təcrübəsindən, daxili axtarışlarından
doğan qənaətini bəyan edir.
Səfilinin
deyişmə şəklində yaratdığı
“Aşıq Molla Məhəmməd Səfili və dəyirmançı
İbrahimin dastanı”, eləcə də “Qürbət”, “Fələk”
kimi şeirləri müəllifin fikir dərinliyindən,
ruhsallığından, incə qəlbindən xəbər
verir. Toxunduğu məqamlar,
araşdırdığı mətləblər,
aşkarladığı mənalar konkret fakt, hadisə və
şəxslərlə məhdudlaşmır, ümumi fəlsəfi
məzmun qazanır, geniş anlayışları, insanın mənəvi
varlığını, həyat və ölümün
sirrini, taleyin mübhəmliyini, zamanın əsrarəngizliyini
ehtiva edir.
Der Səfili,
bunca işlər qayırdun,
Həsrət
qoyub can cigərdən ayırdun,
Bu
ayriluğu bizə haqdan buyurdun,
Yandurdun gülümi soldurdun, fələk.
Həyatın
acılarını dadmış, mənəvi tənhalıqdan
usanmış, yadlar içində özünü qərib
sanmış şair sanki xalqının başına gələcək
faciələri öncədən görmüş və ağrısını
çəkmişdir:
Yaşılbaş
sonalar ötər göllərdə,
Qırıldı
qanadım qaldım çöllərdə,
Anasız,
babasız gəzdim ellərdə,
Bən ağlamiyem, kimlər ağlasın.
Bir yandan
ğəm gəldi, bir yandan farağ,
Qaldım qürbət eldə, Vətənim irağ.
Qürbət
eldə nasıl yaşiyağ, durax,
Bən ağlamiyem, kimlər ağlasın.
Taleyin acılarına baxmayaraq, Məhəmməd Səfili
həyata müdrikcəsinə yanaşır. Ali həqiqətə,
dünyanın ahənginə, ədalətə olan
inamını itirmir. Bu nikbinliyi və inamı ona
doğma yurdun təbiəti, millət sevgisi və dini
inancı verir:
Çıxa-çıxa
çıxdım dağlar başına,
Duman dağlara nə gözəl uymiş.
Şükr
elədim haxdan gələn əmirə,
İman möminlərə nə gözəl uymiş.
Dügündə-bayramda
edərlər zinət,
Haqq bizə
buyurdi farz ilə sünnət,
Kafirə
cəhənnəm, islama cənnət,
Nalet kör şeytana nə gözəl uymiş.
Səfili
der, İncil endi İsaya,
Dil verildi
əlindəki əsaya,
Zəbur
Davuda, Tövrat Musaya,
Quran Məhəmmədə nə gözəl uymiş.
Səfili
gələcəyə inanır və tərbiyəvi-didaktik
şeirlərində “dönmüş zamana”
düşmüş insanları əbədi həqiqətə
və gözəlliyə, haqqa və ədalətə,
birliyə və bərabərliyə səsləyir:
Bir məclisə
varanda özüni ögmə
Şeytana
can verib yoxsuli döqmə,
Haxsıza
haqq deyib düzləri əqmə,
Deməki dünyada zülüm yaxşidur.
Deli
qönül bəndən sənə nəsihət,
Deməki dünyada varım yaxşıdır.
Bir
qün olur qohum qardaş yad olur,
Demə ki, zənginim param yaxşidur.
Ölüm
eydur aci kəlmə demədən,
Axıl
ögrənilməz dəli səmədən,
Namərdlərin
yağlısıni yemədən,
Mərd
yigidin quri aşi yaxşidür.
Der Səfili
necə oldi bu halım,
Güni-gündən artar bu qalmaqalım.
Qiymətsiz
yerlərdə qahr etmə malın,
Malın var, zərrəfə satsan yaxşidür.
Bu kimi əsərlər göstərir ki,
Koblıyanlı Səfili ilk növbədə böyük
insanpərvər, haqq-ədalət carçısıdır. Yurdunun,
soydaşlarının, insanlığın dərdini,
dünyanın iztirablarını içinə çəkən
şair bəşəriyyəti hikmətdə, cəmiyyəti
ədalətdə, insanları səadətdə görmək
arzusundaydı. Lakin sovet rejimi böyük humanist
Şairi amansızlıqla qətl etdi, nə məzarı məlum,
nə ağsaqqal günlərində məhbəsdə
keçirdiyi iztirablar! Əsərlərinin əksəri
də qeyb oldu. Şairin
sürgünündən bir müddət sonra
yurddaşları vətənindən
çıxarıldı, olmazın əzablara düçar
edildi.
Acı təəssüflə
bildirək ki, Səfilinin nəvəsi, ulu ustadının –
babasının ənənəsini şeirlərində, şəxsiyyətində
şərəflə yaşadan gözəl şair, ziyalı
İlim Şahzadayevi (Səfil) (1954-2006) də vaxtsız əcəl
aramızdan tez apardı. İlim qardaşımız qısa həyatını
vətən həsrətilə yaşadı və bunu
şeirlərində ifadə etdi:
Həsrətin
çekduğum gözəl vətənin
Abu-havası da haxlıma gəldi.
Ağladuxca
axar gözlərim yaşi,
Dupduri puvari haxlıma gəldi.
Uzaxdan
baxarsın – yeşil təpəli,
Yaxına
gedərsin, gülli-çiçəkli,
Qarşında dururdi gəlin ləçəkli.
Qarli-buzli dağlar haxlıma gəldi.
Dərənin
ədrəfi yem-yeşil xali,
Çıxanda
gəzməyə görükməz ardi,
Gəzərdi
içində avisi, kürdi,
Çamli-namudli meşə haxlıma gəldi.
Yazın
ortasında xarmanlar dolar,
Küsənlər
barışur, toy-bayram olar,
Güzə
yaxın meyvələrin döşrular,
Pantasi, furuci haxlıma gəldi.
(İlim
Şahzadayev)
Şairin nəslindən digər tanınmış bir
şəxs – Molla Məhəmmədin qardaşı Maqsud
Xocanın oğlu rəhmətlik Dəmiralı Kuşu idi. Pulatedə və
ətraf kəndlərdə savadlı molla kimi tanınan Maqsud
xoca 1920-ci illərin ortalarında sovetlərin təqibindən
qurtulub Türkiyəyə, Posxova qaçmağa müvəffəq
olur. Posxovun Badele kəndində mollalıq
edib, savadlı imam kimi tanınıb. Fəxrəddin
Kırzıoğlu Səfilinin əlyazmalarını 30-cu illərdə
Maqsud Xocadan əldə edib. 1990-cı illərin əvvəllərində
Bakıda ziyarət edib tanış olduğum əməkli
imam Dəmiralı Kuşu da nəsil ənənəsinə
sadiq qalaraq, Türkiyədə imamlıq etmiş, Axısqa
türkləri dərnəklərində
çalışmış və Vətən mövzusunda bir
sıra şeirlər yazmışdır:
Çekmeyen
ne bilir sürgün derdini,
Ancak bilir terk edenler yurduni.
Parçaladı
cemiyeti, ferdini,
Nerede
anam, babam, akrabam nerde,
Düşmüşüz, kardeşim, çaresiz derde.
(Dəmiralı
Kuşu)
Molla Məhəmməd Səfili türk
dünyasının böyük söz ustadı, üləması,
mənəvi qəhrəmanıdır. Qəlbi yurdunun,
el-obasının, türklüyün, insanlığın
eşqiylə çırpınan alovlu vətənpərvər
və insanpərvərdir. Bu ustad Şairin əsərləri
bu gün də aktualdır və əminink ki, gələcəkdə
də sevilərək oxunacaq, öyrəniləcək,
ömür yolu ilə bağlı həqiqətlər
aşkarlanacaq.
Asif HACILI
525-ci qəzet.- 2021.- 9 fevral.- S.12.