Nizami dühası
ilə nurlanan möhtəşəm qadın
obrazı
Dahi Nizami Gəncəvinin çoxşaxəli
yaradıcılığında diqqəti cəlb edən ən mühüm cəhətlərdən
biri də qadına münasibətdir. Əlbəttə,
Nizamiyə qədər
də Yaxın Şərq ədəbiyyatında qadın
mövzusu işlənib.
Lakin Nizamidən əvvəl bu mövzuya öz münasibətlərini
bildirənlər qadınları
çox vaxt məkrli, fitnə-fəsad
törədən, saray
ziddiyyətlərinə bais
olan kimi göstərməyə çalışıb,
onları vəfasızlıq,
etibarsızlıq və
xəyanətkarlıqda günahlandırıblar.
Nizami birinci olaraq bu ənənəyə qarşı çıxıb.
Qadına münasibət Nizami
poemalarının aparıcı
mövzusuna çevrilib.
Şair
"Xosrov və Şirin"də bu mövzuya geniş yer verib, Məhin
Banu və Şirin
kimi maraqlı surətlər yaradıb. Nizami Şirini hətta əsərin əsas qəhrəmanlarından biri
kimi təqdim edib. Şair bu iki qadının
simasında qadın -
insan, qadın - ədalətli hökmdar, qadın - təmiz ad və əxlaq, qadın - ağıllı məsləhətçi,
qadın - həqiqi
dost, qadın - vəfalı,
fədakar sevgili kimi dəyərləndirmələr
ortaya qoyub.
Poemanın əvvəlində Nizami Məhin Banunu ədalətli, səxavətli,
cürət və cəsarətdə kişidən
geri qalmayan hökmdar kimi təsvir edir. Onun şahlıq
səltənətində əmin-amanlıq
hökm sürür, xalqın güzaranı yaxşıdır, xəzinəsi
həmişə dolu,
torpağı bərəkətlidir.
Bu yerdə mal-qaranın,
quşun və balığın saysız-hesabsız
olmasını şair
Məhin Banunun düzgün rəhbərliyinin
nəticəsi kimi qiymətləndirir:
Dərbənd dənizinin bir sahmanında
Bir gözəl
ölkə var dağlar yanında.
Şahzadə qadındır orda
hökmran,
Yayılmış qoşunu İsfahanacan.
Min bir dik qalası
göy dağlardadır,
Kim bilir xəznəsi
nə miqdardadır?
Tutub
mal-qarası bütün
dünyanı,
Quşdan və balıqdan artıqdır sanı.
Cürətdə kişidən heç
geri durmur,
Böyük olduğundan Məhin Banudur.
"Məhin Banunun
qardaşı qızı
Şirinə öyüd-nəsihət
verməsi" parçasında
Nizami onu qayğıkeş, həssas
bir ana, müdrik, ağıllı
bir qadın kimi təsvir edib. Məhin Banu qız adının hər şeydən üstün olduğunu, təmiz ad və
təmiz əxlaqın
şahlığa bərabər
tutulduğunu Şirinə
başa salır, onu gah "yaqutu
əzən", gah
da "dürr oğurlayan"
dünyanın hiylələrinə
uymamağa çağırır.
O, eşqbazlığın qızın adını ucuzlaşdırdığını, qadın üçün ən şərəfli və müqəddəs şeyin kəbin olduğunu Şirinə söyləyir və bununla da onu Xosrovun hiylələrindən
qurtarır:
Görsə ki, vəfalı,
ismətli qızsan,
Elçi göndərəcək adətlə,
inan.
Adın
bu dünyada namuslu qalar,
Olarsan cahanda böyük hökmdar.
Əgər o, aydırsa, biz afıtabıq,
O, Keyxosrov, bizsə Əfrasiyabıq.
Yaraşmaz kişinin dalına
düşmək,
Bu sifət qadında olmasın gərək...
Bilirsən, baş uca olduğu zaman,
Xoşdur ərə getmək, eşqbazlıqdan.
Nizami arzuladığı
ideal qadın surətini
əsərin əsas qəhrəmanı Şirinin
simasında yaratmışdı. Şirin elə
birinci görüşdə
at çapmağı, ox atmağı
və çövkən
oynatmağı ilə
Xosrovu mat qoyur. Söhbət zamanı Xosrov Şirinin ismətli, namuslu və yüksək əxlaqa malik bir qız olduğuna
inanır. Şahlıq qüruruna arxayın olan Xosrov onunla əylənmək
istəyəndə Şirin
deyir:
Şah əhdini
qırsa, pis olar, inan.
Baş verməsin gərək pis işlər ondan...
Dünyanın yarısı əgər
xoş gündür,
Yarısı yaxşı ad qoymaq üçündür...
Bir qadını yıxmaq - bu, mərdik deyil,
Mərdik göstərirsən, sən
özün əyil.
Ağıllı Şirin Xosrova məsləhət görür
ki, vaxtını əylənməklə keçirməkdənsə,
atasından ona qalan taxt-tacı düşmən əlindən
qurtarsın.
Ondan küsüb
gedən Xosrovun Məryəmlə evlənmək
xəbərini eşidən
Şirin əzab içində qovrulsa da, özünü təmkinli
aparır, həyəcan
və iztirablarını
büruzə verməməyə
çalışır, qızlıq
qürurunu sındırmır. Vəfat etmiş
bibisi Məhin Banunun yerinə şahlığa keçəndən
sonra Şirinin təbiətindəki yeni keyfiyyətlər üzə
çıxır. O, qayğısız
bir gənc qızdan xalqın qeydinə qalan ədalətli bir şaha çevrilir. Tez bir zamanda ölkəni
abadlaşdırır. Dustaqları azad edir, vergiləri
azaldır.
Şirini fərağına dözməyən
Xosrov Şapuru onun yanına göndərir və Məryəmdən gizli görüşməyi təklif
edir. Sonra Şirin Şapurla, Xosrova belə xəbər göndərir:
Alıb
aparınca xəzan küləyi,
Qoy torpaqda qalsın bahar çiçəyi.
Ovda itlər tutsa, yaxşıdır yenə,
Bir yem olmaqdansa pay uman şirə.
Mən sənə lazımam, mərd ol, özün
gəl,
Özgənin başına sən açma əngəl.
Ovda mahir olan igid
bir aslan,
Özü gedib tutar ovu
ovlaqdan.
Fərhada münasibətində Şirinin
əxlaqında yeni məziyyətlər meydana
çıxır. Bu, əməyi və əməkçi insanı
qiymətləndirmək, sevən
bir qəlbin təmiz və ülvi hisslərinə hörmət etmək bacarığıdır. Şirin
onu qəlbən sevən Fərhadı sənət inciləri yaratmağa həvəsləndirir,
bir dost kimi görüşünə gedir,
onun ölümünə
acı-acı təəssüflənir,
göz yaşı tökür.
No
description available.
Ümumiyyətlə, Nizami sevə-sevə yaratdığı bu obrazı əsər boyu inkişaf etdirərək ideal səviyyəsinə
qaldırmışdır. Şirinin
görüşünə sərxoş
gələn Xosrov qapılarının
üzünə bağlandığını
görüb, onu qonağa hörmətsizlik
etməkdə təqsirləndirəndə
Şirin ona belə cavab verir:
Sən qonaq deyilsən, ovçu şahinsən,
Dağ kəkliyi
keçir indi könlündən.
Əgər bir qonaqsan, bu yer, bu
hörmət,
Sənə kəniz kimi edərik xidmət.
Ya qəbul etsələr, ya rədd etsələr,
Gərək dinməyəsən, qonaqsan
əgər.
Haqlıyam, qapını bağlamışam
mən,
Çünki görüşümə sərxoş
gəlmisən.
Böyük ideallar şairi Nizami "Şirinin Xosrova bilik kəsb
etmək üçün
öyüd verməsi"
parçasında Şirinin
həm də bir ağıllı məsləhətçi olduğunu
göstərir.
Xosrovla toylarından
sonra Şirin Xosrovu köhnə həyatından əl çəkməyə, eyş-işrətə
son qoymağa, xalqın,
ölkənin qeydinə
qalmağa, alimlərlə
və müdriklərlə
məsləhətləşməyə sövq edir və buna nail olur.
Məhz Şirinin təsiri ilə Xosrov tamam dəyişir. Ağıllı və ədalətli bir şaha çevrilir.
Nizami poema boyu sevə-sevə
yaratdığı Şirinin
məhəbbəti yolunda
özünü fəda
etməsini əsl qəhrəmanlıq hesab edir:
Alqış bu ölümə,
əhsən Şirinə,
Öldürən Şirinə, ölən Şirinə.
Məhəbbət yolunda ölüm
budur, bax,
Canana belədir
canı tapşırmaq.
Bil ki, namərd olmaz hər qadın olan,
Dərd
çəkməyən kişi pisdir qadından.
Çox
gözəl arvad var - mərdlikdə bir şir,
Çox
ipək içində
şirlər gizlənir...
Bu Şirindən başqa kimsə dünyada
Özünü özgəyə etməmiş fəda...
Yaxın Şərq ədəbiyyatında
ilk dəfə olaraq qadına müsbət münasibət bəsləmiş
Nizami Şirin obrazını elə məharətlə yaratmışdır
ki, bu obraz
dünya ədəbiyyatının
qadın obrazları içərisində ən
şərəfli yerlərindən
birini tutur.
Elşad NƏSİROV
Masallı rayonu,
Qüdrət Babayev adına Mahmudavar kənd ümumi orta məktəbinin Azərbaycan dili və ədəbiyyat müəllimi
Elşad Nəsirov
525-ci qəzet.- 2021.-
10 fevral.-S.17.