"Kəlin nallanması"
"NALBƏND
NALLADIĞI KƏLƏ TƏSƏLLİVERİCİ
SÖZLƏR DEYİRDİ"
Rubrikamızın budəfəki qonağı Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin Rəssamlıq
fakültəsinin Təsviri
sənət tarixi və nəzəriyyəsi
kafedrasının müdiri, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru Aslan Xəlilovdur.
Aslan müəllimlə
Əməkdar rəssam
Ələkbər Rzaquliyevin
"Kəlin nallanması"
əsəri haqqında
danışmışıq.
***
- Əsər haqqında
danışmazdan öncə
Ələkbər Rzaquliyev
haqqında bir qədər ətraflı
məlumat verməyinizi
istərdim. Bildiyim qədərilə rəssamın həyat yolu da rəsmləri qədər maraqlıdır.
- Azərbaycan təsviri sənətinin görkəmli
nümayəndələrindən olan Əməkdar rəssam Ələkbər
Rzaquliyev milli mədəni irsimizi zənginləşdirən sənətkarlardandır.
Rəssamın yüksək bədii-estetik
dəyərə malik
olan və özündə qədim milli miniatür ənənələrinin cizgilərini
əks etdirən çoxsaylı qrafika əsərləri bunun əyani göstəricisidir.
Ələkbər Ələsgər oğlu Rzaquliyev 31 yanvar 1903-cü ildə Bakıda xırda ticarətlə məşğul
olan kiçik bir dükan sahibinin böyük ailəsində dünyaya göz açıb.
Uşaqlıq illəri qədim
Bakının əyri
dalanlı, Şərq
koloritli evlərində
keçən Ələkbərin
atası Ələsgər
Rzaqulu oğlu mömin olduğu üçün öz oğlanlarını molla məktəbində oxudurdu.
Ələkbər də
bir neçə il molla
məktəbində oxuyandan
sonra təhsilini rus-tatar məktəbində
davam etdirir.
Ə.Rzaquliyev hələ uşaq yaşlarından rəsm çəkməyə böyük
maraq göstərib. Mərhum
şair Nüsrət Kəsəmənlinin 12 oktyabr
1973-cü il tarixli
"Bakı" qəzetində
dərc olunmuş
"Bir az xatirəyə bənzəyir
onlar" başlıqlı
məqaləsində Ə.Rzaquliyevin
ilk yaradıcılıq vərdişləri
haqqında sağlığında
rəssamın özü
ilə çox maraqlı bir dialoqu əks olunmuşdu:
" - Atam dükançı idi: ət satardı.
Ət bükmək üçün
çoxlu kağız
alardı. İlk kətanım da o kağızlar
olub.
- Yəqin ki, ilk "əsərləriniz" də
müştərilərin əllərində
evlərə paylanıb...
- Bəli, ancaq bunlar sadəcə cızma-qaralar idi. "Molla Nəsrəddin"
jurnalının karikaturaları
üslubunda çəkməyə
çalışırdım. Hamıya Əzim Əzimzadənin gözü ilə baxmaq istəyirdim. Bir dəfə... Bəy hirsli-hirsli dükana girdi:
- Bura bax, məni
məsxərəyə qoymusunuz?
Atam təəccüblə dilləndi:
- Nə olub, bəy?
- Dünən səndən ət aldım?
- Hə.
- Daha nə "hə?" Kağıza bükdün?
- Bükdüm.
- Aparıb evdə baxıram, kağızın
üstünə eybəcər
şəkillər çəkilib.
Mənə oxşatmaq istəyib.
- Bəlkə səni çəkməyib, bəy?
- Necə yəni?.. Bığ, papaq, burun... Hamısı mənimkidir...
Çək bu uşağın
ipini".
Ailəsində rəssam olmasa da, hələ uşaq yaşlarından rəsm çəkməyə böyük
maraq göstərən
Ə.Rzaquliyev 1922-1924-cü illərdə Bakı Rəssamlıq Məktəbində
pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olan tanınmış rus-sovet
heykəltəraşı S.Erzyanın
studiyasında rəssamlıqla
məşğul olur. 1925-1928-ci illərdə
isə Moskva Ali Bədii-Texniki Emalatxanalarında
təhsil alan rəssamın
mütərəqqi baxışlarına
görə həbs olunması onun təhsilinin IV kursdan yarımçıq qalmasına
səbəb olur.
Etiraf edək
ki, 28 illik ağır sürgün və həbsxana həyatı (1928-1956) keçirəndən
sonra 53 yaşlı rəssamın gəncliyində
başladığı yaradıcılıq
axtarışlarına qayıtması
yəqin ki, asan məsələ deyildi. 1963-cü ildə Ələkbər
Rzaquliyevin Bakıda
ilk fərdi sərgisinin
təşkil edilməsi,
daha sonra Moskvada nümayişi
(1966), 1964-cü ildə isə
təsviri sənətin
inkişafına verdiyi
töhfələrə görə
"Azərbaycan SSR Əməkdar
rəssamı" fəxri
adına layiq görülməsi çoxları
üçün gözlənilməz
idi. Onun linoqravüra texnikasında
yaratdığı "Köhnə
Bakı" silsiləsi
o vaxtlar bütün mənalarda Azərbaycan incəsənətində qədim
şəhərə göstərilən
yeni və bənzərsiz bədii münasibətin ən gözəl nümunəsi
idi.
- Rəsmin yaranma tarixi barədə nə deyə bilərsiniz?
- Rəssamın mövzu rəngarəngliyi ilə seçilən süjetli kompozisiyaları içərisində
xüsusilə fərqlənən,
1963-cü ildə çəkilmiş
"Kəlin nallanması"
linoqravürünün olduqca
maraqlı yaranma tarixi var. Bu lövhə
ilk növbədə orijinal
bədii həllinə
görə seçilir.
Bu əsəri rəssam Şəkidə
yaşadığı illərdə
müşahidə etdiyi
kənd həyatı səhnələrindən təsirlənərək
çəkib. Rəssamın
xatirələrində bu
haqda belə qeydlər var:
"1947-1949-cu illərdə Şəkidə yaşamışam. Buna qədər ancaq Bakı kəndlərində
olmuşdum. Kənd məişəti
haqqında, düzü,
təsəvvürüm yox
idi. Yadımdadır, maşınla yol
gedərkən çayda
yatan camışları
lap yaxından gördüm.
Xahiş
edib maşını saxlatdım. Eskiz götürdüm.
Camışlar qrafika üçün
hazır materiallar idi. Rəngləri də qap-qara.
Lap canlı, təbii qrafik iş kimi. Sonra kəndlərin birində
gördüm ki, camışı, daha doğrusu, kəli nallayırlar. Dediyim kimi,
kənd həyatını
yaxşı bilmədiyimdən
bu da mənim üçün yeni bir lövhə idi. Dərhal alboma, karandaşa əl atdım..." Rəssam müşahidələrini
belə tamamlayır:
"Yerdə ayaqları
bağlı bir kəl uzanmışdı.
Onun gözləri qanla dolmuşdu. Başını, ayaqlarını kəndirlə bağlamışdılar.
Onun acizliyi çox məzəli, təsirli görünürdü. Hiss elədim ki, nalbənd də narahatdır. O, xoşagəlməz
əməliyyatı tez
qurtarmağa çalışır.
Mənə elə gəldi
ki, o, kələ nəsə təsəlliverici
sözlər deyirdi".
Bu hadisədən
təxminən 16-17 il
sonra Ə.Rzaquliyev bu mövzuya qayıtmaq imkanı tapdı. Kənd məişətini, heyvanat
aləmini öyrənmək
üçün nalbənd
Əli əmi ona bələdçilik elədi. Heyvanat aləmi ilə, xüsusilə kəllərlə
bağlı olan linoqravürlərin yaranması
ilk növbədə buradan qaynaqlanıb. Məşhur "Kəlin
nallanması" əsəri
məhz bu təəssüratdan yaranıb.
Tablonun hər cizgisində mülayim, özü də ancaq böyük sənətkarın görə
biləcəyi mülayim
bir yumor duyulur...
- Əsərin rəng koloriti necədir?
- Fərdi yaradıcılıq
ənənəsinə sadiq
qalan rəssam bu əsərdə də ağ-qara cizgilərdən yüksək
ustalıqla istifadə
etməklə milli qrafika xəzinəmizə
əvəzsiz töhfə
verib. Rəssamın cəmisi iki - ağ və qara rəngin vasitəsilə yaratdığı
"bədii möcüzə"ləri
də obrazlı desək, onun təzadlı həyat yaşantılarının ifadəsi
hesab etmək olar. Amma onun
bir çox əsərlərində bu
"ağ-qaralı"ğın kifayət qədər işıqlı və nikbin tutum almasını
da görürük.
"Kəlin nallanması"
əsəri məhz bu qəbildəndir.
- Bu rəsm
sizə nə deyir?
- Fikir versəniz,
"Kəlin nallanması"
əsərində bu proses sanki onun
göstəricisidir ki,
ayaqları nallanan kəl bir qədər
sonra yerin şumlanması üçün
hərəkətə gələcək.
Başqa sözlə desək, nalbəndin kəlin ayaqlarını nallaması, kəlin isə yeri şumlaması
kənd həyatının
nə qədər zəhmətlə dolu bir həyat olduğunun göstəricisidir.
Bir sözlə, uğura gedən yol zəhmət və iradədən başlayır!..
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2021.- 10 fevral.- S.21.