"50 il səslə oxuya bilmədiyimi
sözlə canımdan çıxarmışam" - Seyran Səxavət-75
SEYRAN SƏXAVƏT:
"MƏN ÖZ KƏNDİMİN, TORPAĞIMIN,
QARABAĞIMIN QARŞISINDA GÜNAHKARAM..."
Şair
və yazıçıların iç dünyası ilə
tanış olmaq oxucu üçün çox
maraqlıdır. Düzdür, onların əsərlərində
daxili aləmlərinə qismən səyahət etmək olur. Amma bizim dərk
elədiyimiz onun bir neçə faizidir.
Qələm adamının ürəyi min bir hadisə
ilə, xatirə ilə dolu olur və qeyri şəxsdən
yazıçını fərqləndirən amil odur ki, o, bu
hadisələrə, xatirələrə xüsusi
yanaşmağı bacarır.
Çox zaman jurnalistlər müsahibə götürəndə
yazıçının ədəbiyyata gəlişi, təxəllüsü
barədə suallar verirlər və "necə oldu ki,
şeir yazdız və ilk şeiriniz hansı idi" kimi
şablonlardan oxucular da bezib, sual ünvanlanan
şair-yazıçılar da.
Mənim bugünkü müsahibim yazıçı,
şair, tərcüməçi Seyran Səxavətdir. Seyran Səxavətdən
bu günə qədər silsilə müsahibələr
alınıb, haqqında çox yazılıb. Mən isə istədim ki, Seyran Səxavətin
musiqi aşiqliyi haqqında onunla həmsöhbət olum.
***
- Desək
ki bütün qarabağlılar muğam aşiqidir,
yanılarıq. Düzdür, əksəriyyətinin
həm səsi olub, həm də muğam
ifaçılarına çox böyük pərəstiş
ediblər. Kimisi qədim vallardan dinləyərək
riqqətə gəlib, kimisi qonşusunda tar çalan,
kamança çalan, oxuyan varsa, onu dinləyərək sevib,
kimisi isə keçmiş mağar toylarında səslənən
muğamları ruhuna yaxın bilib. Seyran Səxavətin
musiqi aşiqliyi hardan qaynaqlanıb?
- Mən
onu konkret xatırlayıram. Bizim kəndimiz
böyük kənddir və 7 obadan ibarətdir. Mən Koxalı kəndinin Muradxanlı
tayfasındanam. Bu saat Muradxanlı
böyük tayfadı, min nəfərdən yuxarıdı və
onların mininin də səsi var. Özü də elə yerdəydilər
ki, kəndin çox hissəsi dərə tərəfdə
idi, bizimkilər isə dağın döşündə.
Bu da bunların bir seçimidir də, bu da bir
göstəricidir, zövqdür. Təbii ki, biz
hamımız xanəndə ola bilməzdik
ki. Bizdə müxtəlif sənət sahibləri
var. Dövlət adamları da var idi həmin o Muradxanlı
tayfasında. Cəmisi bir xanəndəmiz
var idi - Muradov Əvəz, Bahar Muradovanın atası. Möhkəm, güclü səsi vardı. Yəni, gözümü açandan Əvəz əminin
səsini eşitmişəm. Anam şəhər
qızı idi, yəni Füzulinin mərkəzindən.
Bir az böyüyəndən sonra nənəmgilə
gəlib-getməyə başladım, ayaq açdım. Nəinki mən, bütün Füzuli camaatı,
xüsusən şəhərdəkilər, hətta kənddəkilər
də Ağabala Abdullayevin "Zabul Segah"ı
üstündə doğulub, boya-başa çatıb,
yaşayıb, lap dünyasını dəyişənlər
də var. Onlar da böyük ailə idilər, mənim onlarla
qohumluğum var idi, mamamın əri idi. Qarabağlılar
bibiyə mama deyirlər. Onların
hamısı istedadlı idilər. Mamam
qızı Aidə Abdullayevanın indi də Qızıl
Fondda ifası qalır. Qəmbər
Hüseynlinin "Ay işığında"
mahnısını oxuyub. Sonra onun
böyük oğlu Zöhrab Abdullayev. 60 il
bundan qabaq o, "Olmaz-olmaz" mahnısını yazıb, hələ
də oxuyurlar. Sonra Əməkdar artist Nizami
Abdullayev. Möhtəşəm, hikkəli, bal kimi bir oxuyandır. Sonra
Nizaminin oğlanları Zöhrab Abdullayev, Ağabala Abdullayev.
Ağabala Müdafiə Nazirliyinin musiqi
kollektivində çalışıb. Yəni,
mühitimiz belə olub. Sonra anamın
dayıları tarçalan olublar - Cəlal və Bilal. Cəlal dayı ancaq tarla məşğul idi, Bilal
dayı həm rus dili müəllimi idi, həm də gözəl
barmaqları var idi. Cəlal dayımın
dediyinə görə, nəhəng Yaqub Məmmədovu ilk dəfə
o müşayiət edib. Füzulidə
günorta görürdün ki, hər uşağın əlində
tar musiqi məktəbindən gəlirdilər, bəziləri
çalırdı, bəziləri də oxuya-oxuya
küçə ilə gəlirdilər. Yəni
Qarabağ beləydi də. Mənim
atamın da Muradxanlı olduğuna görə gözəl səsi
olub. Mənim özümün də yaxşı
səsim olub, "Şahnaz"ı öz yerində
oxumuşam. Xan əmi oxuyurdu ha...( bir
ağız zümzümə edir). Yəni, mənim
mühitim musiqi mühiti olub.
- Ağabala Abdullayevə heyranlığınız məlumdur. Onun "Zabul
Segah"ında nə var idi ki, hamıdan fərqləndirirdi?
Ağabala Abdullayevi necə
xatırlayırsız?
-Onun
"Zabul Segah"ı möhtəşəmdir, təkrarsızdır.
Ağabala Abdullayev nəhəng bir kişi
idi, boy-buxundan da yaxşı idi. Çox ciddi adam
idi. Füzulidə klubun həyətinə
yığışardılar, elita, yaşı keçənlər
də, orta yaşlılar da. Orada böyük
Çinar ağacı var idi. Ağacın
budaqlarının üstündə çayxana və yeməkxana
var idi. Hacı Mail "Mailin ünvanı
Vətəndir" qəzəlini avtobus şoferi ilə
Ağabala Abdullayevə göndərmişdi və ilk dəfə
onu Ağabala oxuyub. Seyid Şuşinski
Füzuliyə gələndə həmişə Ağabalagilə
qonaq gələrdi. Hətta bir xatirə
danışım sənə, mən bunu "Bəhanə"
romanında yazmışam. Günlərin
bir günündə uşaqlıq dostum Zeynal
qaça-qaça gəldi ki, ayə, gəl gedək, Seyid
Ağabala dayımgilə qonaq gəlib. Qaçdıq,
gedib gördük ki, iki nəhəng oturub, pencəklərini
də atıblar çiyinlərinə. Ağabala
dayının evinin yuxarısı da kolxoz həyəti idi.
Bunlar da ordan-burdan söhbət edirdilər.
Dünyanın ən zəhmətkeş
heyvanlarından biri uzunqulaqdır. Kolxozun həyətində
eşşək nətər anqırdısa, bunlar söhbətlərini
kəsdilər. Seyid yerində yelləndi, yelləndi,
dedi ki, "Ağabala, maşallah, heyvanda səsə
baxeee..." Seyid Şuşinski Horadiz kəndinə
bitişik Dördçinar kəndindəndir. Mənim nənəm oralı idi. Hardasa, bizim qohumluğumuz da var idi.
-Seyran
müəllim, bir dəfə demisiz ki, bu şair tayfasına
qoşulmasaydım, Xalq artisti olardım, əlim də pulla
oynayardı. Necə oldu ki, o cür səs
ola-ola xanəndəlikdən yayındınız,
yazmağı seçdiniz?
- Mən
orta məktəbdə oxuyanda tədbirlər keçirilirdi, həmin
tədbirlərdə oxuyurdum. Hətta
yadımdadır, bir dəfə "Olmaz-olmaz"
mahnısını oxumuşdum. Ortada da
"Segah" üstündə sevgidən bir-iki beyt qəzəl
də oxumuşdum. Müəllimin də
acığı tutmuşdu ki, sovet pioneri sevgidən oxuya bilməz,
bu, tərbiyəsizlik sayılırdı. Mən
o sözü zarafatca demişəm əslində. Demişdim ki, gəldim qoşuldum Səyavuş Sərxanlıya,
Sabir Rüstəmxanlıya, Ramiz Rövşənə, yoxsa
indi Xalq artisti idim. O mənlik deyil. Həm
də bizim tayfadan biri çıxmışdı da. Əvəz əmi oxuyurdu, həm də möhtəşəm
oxuyurdu.
- O vaxtın
mağar toylarını necə xatırlayırsız?
-Qarabağda
toy 2 gün gedirdi. Məsələn, bu gün günortadan
sonra gəlirdilər, toy başlayırdı, bir də sabah gecənin yarısınacan. Deməli, bizim
Yağlıvənd kəndində nə təhər idi:
zurnaçalan Həsənqulu var idi bizim kənddə, çıxırdı
Qara Quzeyin təpəsinə, orada qara zurnanı
çalırdı, bütün kənd eşidirdi. Hamı bilirdi ki, toy var, amma kimin toyudu? Biri deyirdi ki, Əsgərin oğlunun toyudur. Vəssalam, day dəvət yoxdur, hamı gəlirdi
toya. Birinci gün zurna-qavalla, nağarayla
zadla yola verirdilər. İkinci gün
hardasa günortadan sonra tar-kaman, xanəndə gəlirdi.
Mağar qurulurdu, o vaxtı bizim kənddə
gender bərabərliyi zadı hərləyən yox idi. Qadınlar yerdən sərilmiş xalçaların
üstündə otururdular, kişilər də kubik
daşı qoyurdular, üstünə taxta qoyurdular, onun da
üstünəxalça-döşəkçə salıb
otururdular. Axşam vaxtı aktivlər -
kolxoz sədri, baş mühasib, ferma müdiri, briqadirlər gəlirdilər.
Həmin vaxtı tar, kaman, xanəndə də gəlib
yerin tuturdu. Toyun qaymaq yeri
başlayırdı. Sonra gəlini gətirəndə
atla gətirirdilər, atəşfəşanlıq olurdu,
indiki kimi yoxe, qoşalülələrlə göyə atəş
açılırdı. Bizim rayonda toya pul atmaq
zad yox idi, elə yeyib içib kef eləyirdilər. Bizim kənddə toyları Əvəz əmi,
Ağabala Abdullayev, Qacar kəndində Qəjər Əhməd,
Veysəlli kəndindən Cəmil aparırdı. Cəmil
həm tar çalırdı, həm də oxuyurdu.
- Seyran
müəllim, xanəndə Süleyman Abdullayevə həsr
olunan "Bəhanə" romanı hansı zərurətdən
yarandı?
- Dədə Süleyman çox nəhəng oxuyandı
və Dədə Süleyman çox nəhəng oxuyan
olduğu qədər də öz səsinə, istedadına
çox cılızcasına, məsuliyyətsiz yanaşan bir
xanəndəmizdir. Özü də onu bilir və onun o xasiyyətindən
çox acığım gəlir. Mən bir dəfə
onun bir lent yazısına qulaq asdım, İlahi! Xarrat Quludan
üzü bəri, Cabbar Qaryağdıoğlu, Keçəçi
oğlu Məhəmməd, Segah İslam, Məşədi Məhəmməd
Fərzəliyev, Xan Şuşinski, Seyid Şuşinski və
kimlər, kimlər. Bunlar hamısı nəhənglərdir,
böyük istedadlardı. "Xaric
Segah" yerində "Sarənc" oxumaq
qeyri-mümkündü. Dədə
Süleyman məhz "Xaric Segah" yerində "Sarənc"
oxuyub. Onu kim ondan başqa oxuya bilərdi?
Amma o cür adam özünə
qarşı son dərəcə etinasız yanaşdı. Dədə Süleyman əslində bəhanədir.
Bu, İslama da, Ağabala Abdullayevə də həsr
oluna bilərdi. Görükür, bəlkə də mən
oxuya bilərdim, oxuyan olardım, 40-50 il səslə
oxuya bilmədiyimi sözlə canımdan
çıxarmışam. Özü də romanın ilk
cümləsi belə başlayır: "Bakıda nə Seyid
Şuşinskinin, nə də Xan Şuşinskinin xəbəri
yox idi ki, Qoçəhmədli
Cümşüdün arvadı doğub". Yəni,
Süleyman doğulub. Süleyman
haqqında roman yazılan ilk xanəndədir. Mənim
bundan əlavə, Yaqub Məmmədova həsr etdiyim "Mənsuriyyə
zirvəsi", "Qədir Rüstəmovla Ağdamda
atüstü söhbət", Ağabala Abdullayev haqqında
neçə-neçə məqaləm çap olunub.
-
Muğamların ab-havası müxtəlifdi. Məsələn,
"Bayatı-Şiraz" düşündürür,
"Heyratı" insanı heyrətə gətirir. Baxın,
sizin ruhunuza yaxın muğam hansıdır?
- Həm mənim, həm də yəqin ki,
bütün qarabağlıların ən sevdiyi muğam
"Segah"dır. O vaxt Xan əmi İrana gedəndə
Üzeyir bəyin yanına məsləhətə gəlir.
İranda da çox möhtəşəm oxuyanlar olub. Xan əmi
də bunu yaxşı bilirdi. Xan əmi deyir ki, biz onların
yanında nə oxuyaq axı? Üzeyir bəy deyir ki, Xan, onlar
muğamları əla bilir. Amma bizim "Segah" onların 7
qatından keçir. Onlar "Segah"ı bizim kimi oxuya
bilməz, orda "Segah" oxuyarsan". Üzeyir bəyin, əjdahanın,
nəhəngin məsləhətidi bu! Bir neçə cür
"Segah" var. Amma ən çox sevmişəm Ağabala Abdullayevin "Zabul
Segah"ını. Bir də Yaqub Məmmədovun ifasında
"Mirzə Hüseyn Segahı"nı
çox sevirəm. Orada "Mübərriqə" deyilən
yer var. Yaqub Məmmədov orada elə bir şey eləyib ki,
onu nə Seyid eləyib, nə Xan eləyib, nə Xarrat Qulu eləyib
- heç kəs. O demək deyil ki, onlar Yaqubdan kəmdilər.
Xeyr, sadəcə o duyğu Yaquba gəlib də.
Tez-tez o "Mirzə Hüseyn Segahı"na
qulaq asıram.
- Seyran
müəllim, ömrünüzün 75-ci baharının
astanasındasız. Mənə elə gəlir
ki, bu yubileyinizə ən böyük hədiyyə
Füzulinin işğaldan qurtuluşu oldu. Seyran Səxavət oralara getməyi necə təsəvvür
edir? Yenidən o yerləri gəzməyə
ürək edəcəkmi?
- Bilirsən,
bu, bir az abır-həya əxlaqından
doğan bir şeydir. Mən bir dəfə
atamın sözündən çıxmışdım.
Düz 1 il Füzuliyə gedə bilmədim,
atamın qabağında günahım vardı. Sonra dostlarımı yığdım, onlarla getdim.
Bildim ki, atam dostlarımın yanında məni
pərt eləməz. İndi mən öz
kəndimin, öz şəhərimin, öz
torpağımın, öz Qarabağımın
qarşısında günahkaram. Mən öz kəndimə
gərək dostlarımla gedəm ki, mənə deməsin:
"Əəə, qırışmal, hardaydın indiyənə
qədər?" İnan ki, dəhşətli
bir şeydi, mən ürək eləmərəm tək getməyə.
Tək getsəm, ağzına gələni mənə deyə
bilər, bəlkə də haqqı var. Amma dostlarımla getsəm,
100 faiz necə ki, atam pərt eləmədi, kəndim də pərt
eləməz. Özü də bizim kənddən
sonra Qacar kəndidi. Qacar kəndində 45
kilometr dik qalxırsan, Molla Nəsrəddin yolu,
Şuşadır. Çay, dağ yolu,
meşə, cırcıramalar adamı Şuşaya qədər
müşayiət eləyir. Şuşaya
çatan kimi cırcıramalar orada geri çəkilir.
Bilir ki, orada elə oxuyanlar ki,
cırcıramalıq deyil, ona görə səsləri kəsilir.
Nadir RZALI
525-ci qazet.- 2021.- 13 fevral.- S.14,15