Şuşanın hamamları
İctimai tikili
olan hamamlar xalqımızın məişət
xüsusiyyətləri və
estetik zövqünün
atributlarından biri, Şərq ölkələrində
təmizlik və paklıq məskəni sayılıb. Hamamlar sanitariya-gigiyena funksiyaları
ilə yanaşı, həm də istirahət yerləri kimi üz tutulan
məkanlardan olub. Qədim hamamlar xalqımızın mədəni
tarixini özündə
yaşatmaqla bərabər,
maddi mədəniyyət
abidəsi və memarlıq nümunəsi kimi də əhəmiyyətlidir.
Bu mənada milli mədəniyyət paytaxtı elan edilən Şuşa şəhərinin hamamları
həm tarixilik, həm memarlıq, həm də məişətimizin bir parçası kimi böyük maraq doğurur.
AZƏRTAC-ın müxbirinin həmsöhbəti
Qarabağ tarixinin yorulmaz araşdırıcısı,
tədqiqatçı-jurnalist Vasif Quliyevdir.
“Şuşada
ilk hamam XVIII əsrin 50-cı illərində
qala şəhər kimi formalaşmağa başlayanda Pənahəli
xanın qardaşı
oğlu Əbdüsəməd
bəy Behbudəli bəy oğlu Cavanşir tikdirib və həmin hamam sahibinin adı ilə də tanınıb.
Hamamın qapısının
üstündə Şuşa
şəhərinin salınma,
hamamın tikilmə tarixi, sahibinin adı həkk olunmuşdu. Binanın izləri təxminən
XIX əsrin axırlarınadək
yaşayırdı”, - deyə
Vasif müəllim söhbətə başlayıb:
“Qarabağın təsərrüfat həyatında,
tikinti və abadlıq işlərində
mühüm rol oynayan Qasım bəy Zakirin kürəkəni praporşik
Əli bəy Məşədi Tanrıverdi
oğlu Fuladovun Şuşada tikdirdiyi hamam memarlıq cəhətdən orijinallığı
ilə seçilirdi.
Həmin hamam obyektiv səbəblərdən
dağılsa da, sonradan təmir edilib. Cəfərqulu xan Cavanşirin
(Nəvanın), şəhər
qazisi Mirzə Əbülqasım Haqverdiyevin
və Şuşa qəza rəisi Konstantin Tarxan-Mauravovun fitnəsi ilə Məməğanlı Kərbəlayi
Allahverdi Hacı Ələsgər oğlu Əli bəyi şərləyərək məhkəmədə
üzünə durmuşdu
ki, guya ondan min iki yüz tümən
borc pul alıb və qaytarmayıb. Şəriət
məhkəməsinin qərarı
ilə Əli bəy Fuladova məxsus olan hamam sahibi vəfat
edəndən sonra “borc”un əvəzi kimi “şikayətçiyə”
verilib. Lakin Əli bəy Fuladovun oğlanları sonralar məhkəməyə
müraciət edərək
hamamı geri alıb və ata yadigarını uzun illər birlikdə işlədiblər”.
Tədqiqatçı-jurnalist deyib: “1878-1880-cı illərdə Bazar başında Şuşanın
Merdinli məhəlləsinin
başlanğıcında Xan
qızı Xurşidbanu
bəyimin Qarabağın
zəngin tacirlərindən
olan Hacı Rzaqulu bəy Ağakişi bəy oğlu Şəmsiyev ilə birlikdə tikdirdiyi Şirin su hamamının layihəsini memar Kərbalayi Səfixan Qarabağı verib. Hamam növbə ilə bir gün
kişilərə, bir
gün qadınlara xidmət edirdi. Xan qızı saxsı borularla şəhərə su çəkdirərkən bir
qol da hamam
üçün ayırmışdı.
Şəhərin digər
hamamlarında şor sudan istifadə edildiyi halda həmin hamam şəhərə çəkilən
şirin su ilə işləyirdi. Elə buna görə
də Hacı Rza hamamına el arasında “Şirin su hamamı”
deyilirdi. Tacirin oğlanları İsmayıl
bəy və Ağakişi bəy ataları vəfat edəndən sonra da onu işlədiblər
və sonralar el arasında “Ağakişi bəyin hamamı” kimi tanınıb. Böyük Vətən müharibəsi
illərinədək işləyən
hamam sonralar baxımsızlıq ucbatından
fəaliyyətini dayandırıb.
Ötən əsrin
80-ci illərinin axırlarında
bərpa edilib və şəhərin işğalınadək işləyib”.
“XIX əsrin əllinci illərinin əvvəllərində şahzadə
Bəhmən Mirzə
Qacar Şuşada məskunlaşarkən inşa
etdirdiyi ilk tikililərdən biri də hamam olub.
Şahzadənin saray kompleksinə daxil olan həmin hamam məxsusi olaraq bəyin ailəsinə xidmət edirdi. 1884-cü ildə onun ölümündən
bir ay sonra
baxımsızlıq ucbatından
uçub dağılıb.
Lakin bunlardan başqa Şuşada Hacı Salehin, Uğurlu bəyin, Xeyransa xanımın, Ağa Mirzə Əli Qazinin, Şahbaz bəyin, Hacı Əbdürrrəhimin
və Rüstəm bəyin də hamamları olub”,- deyə Vasif Quliyev mövzunu yekunlaşdırıb.
525-ci qəzet.-
2021.- 19 fevral.- S.16.