"Bir
millət, iki dövlət" formulunun fundamental fəlsəfi-tarixi
şərhi
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası (AMEA) Fəlsəfə və
Sosiologiya institutunun elmi işlər üzrə direktor
müavini, tarix elmlər doktoru Eynulla Mədətli və həmin
institutun "İdrak nəzəriyyəsi" şöbəsinin
müdiri, fəlsəfə elmləri doktoru Füzuli Qurbanovun
birgə yazdıqları "Bir millət, iki dövlət":
fəlsəfi-tarixi təhlil" adlı kitabı bir çox
yenilikçi cəhətlərinə görə diqqətimizi
cəlb edir.
"Bir
millət, iki dövlət" anlayışına fəlsəfə
tarixi kontekstindən yanaşan müəlliflər kitabın
"Bir millət, iki dövlət" düsturu fəlsəfi-metodoloji
prizmada" adlanan ilk fəslində, ilk növbədə millət,
millətçilik anlayışlarının mahiyyətini
açmağa çalışıb, onun fəlsəfi
aspekti ilə yanaşı, tarixi yönünü də
göstəriblər. Müəlliflərə görə,
millət, millətçilik anlayışlarını bir
neçə fərqli baxışlar kəsişməsində
təhlil etmək mümkündür. Bu məsələ
kitabda əsasən, Qərb millətçiliyi və Şərq
millətçiliyi kontekstlərində nəzərdən
keçirilir. Eyni zamanda, millət, millətçilik nəzəriyyələrini
"metodoloji millətçilik" işığında da
təhlil edən müəlliflərə görə,
metodoloji millətçiliyin müəyyən etdiyi koqnitiv sərhədlər
hələ də qalmaqdadır.
Müəlliflər
kitabın "Bir millət, iki dövlət" formulu fəlsəfi,
tarixi, siyasi və ideoloji aspektlərdə" adlanan ikinci fəslində
isə ilk növbədə, millət və millətçiliyin
sistemyaradıcı parametrlərini tarixi rakursdan ancaq fəlsəfi
refleksiya ilə şərh etmişlər. Onlar burada göstərməyə
çalışmışlar ki, "Bir millət, iki dövlət"
formulu mədəniyyət/toplum və özyetərlilik/özreferensiya
fərqləndirmələri səviyyələrində təsdiqini
tapır. Müəlliflər yazırlar ki, 1736-cı ildə
iki türk imperiyasından biri - Azərbaycan türklərinin
qurub-yaratdığı və bütün tarixi Azərbaycan
torpaqlarını da özündə birləşdirən
qüdrətli Səfəvi dövləti süqut etdi,
Osmanlı isə müxətlif cəbhələrdə
savaşmaqdan zəif duruma düşdü: "Bununla da təqribən
iki əsr yarım yanaşı mövcud olmuş "bir millət,
iki imperiya" mövcudluğu sona çatdı. Bundan
yalnız, təqribən, 170 il sonra bir millətin iki
Respublikası yarandı. Öncə Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti (AXC), ardından da Türkiyə Cümhuriyyəti
yarandı. Lakin çox qısa müddətdə AXC-nin
Rusiyanın 1920-ci il 27 aprel işğalı nəticəsində
süqut etməsi ilə "bir millət, iki Respublika"
formulu da praktiki təməlindən məhrum oldu. Əslində,
Türkiyə Respublikası rəsmi olaraq 1923-cü ildə
elan edilib, lakin 1920-ci ildə Azərbaycanın Atatürk
hökuməti ilə sıx əlaqəsi var idi. Bu da, əlbəttə,
ilk növbədə xalqlarımızın türk kimliyi, eyni
dil və din mənsubiyyətindən qaynaqlanırdı".
Burada
əsasən razılaşmadığımız məsələ
odur ki, Səfəvilərdən sonra Azərbaycan türklərinin
Əfşarlar və Qacarlar kimi də imperiyaları vardı.
Doğrudur, Qacarlar imperiyası bütün Azərbaycana sahib
çıxa bilməmiş, apardığı uğursuz
müharibələrdən sonra onun bir hissəsinin Çar
Rusiyasının işğalı altına qalmasıyla
barışmalı olmuşdu. Ancaq bütün hallarda Qacarlar
da Azərbaycan türklərinin dövləti olub 1925-ci ilə
qədər yaşamışdı.
Ancaq
bütün hallarda müəlliflər onu doğru qeyd edirlər
ki, birincisi, türk etnosunun passionarlıq potensialı həmişə
yüksək olub. Bu, özünü sosial, siyasi, hərbi və
mədəni hərəkətlilikdə göstərib.
İkincisi, türk etnosu tolerantlıq keyfiyyətinə
dünyaya ədalətli yanaşma əsasında sahib olub.
Üçüncüsü, türk dövlətçilik ənənəsində
mədəniyyət başlıca sistemyaradıcı
faktor-mühit rolunu oynayıb. Türklər bir sıra hallarda
"qılıncla" ərazilər fəth etsələr də,
mənəviyyatlarındakı inanc və ədalət keyfiyyəti
fərq etmədən bütün etnosların mədəniyyətinə
hörmətlə yanaşmaq qaydasını
formalaşdırıb.
Müəlliflər
"Heydər Əliyev və müasir mərhələdə
Azərbaycan milli dövlətçiliyi Türkiyə ilə
münasibətlər kontekstində" adlanan
üçüncü fəsildə isə ilk növbədə,
XVIII əsrdən sonra Azərbaycan dövlətçiliyinin
problemli vəziyyətini təhlil etmişlər. Onların
fikrincə, Azərbaycan maarifçilərinin sayəsində
20-ci əsrin əvvəllərində Şərqdə ilk demokratik
Respublikanın məhz Azərbaycanda meydana gəlməsi
heç də təsadüfi deyildi: "Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin (AXC) ömrü qısa olsa da,
bütün dünya Azərbaycan xalqının yüksək
dövlətçilik ənənəsi mədəniyyətinə
sahib olduğunu gördü. Demokratik islahatlar, qadınlara
azadlığın verilməsi, ölkədə sülh,
dünyada sülh tezisinin əsas götürülməsi və
digər addımlar Azərbaycanda zəngin dövlətçilik
ənənəsinin sürətlə yeni geosiyasi,
siyasi-ideoloji və mədəni transformasiyalara adaptasiya olaraq,
yenidən özünü təsdiq etdiyinin sübutu oldu. Lakin
Birinci Respublika imperiyaların savaşından kənarda qala
bilmədi. 23 aydan sonra onu yeni yaradılan SSRİ-nin tərkibinə
qatdılar. Bununla da araşdırmaçıların
İkinci Respublika dediyi mərhələ başladı. Bu mərhələdə
tam müstəqillik olmadı. Lakin Azərbaycan dövlətçiliklə
bağlı əksər sahələrdə yeni zaman kontekstində
ciddi təcrübə qazandı".
Hər
iki Respublika dövründə Azərbaycan-Türkiyə
münasibətlərini geniş şəkildə toxunan
müəlliflər, bu münasibətlərin yenidən
qurulması və inkişafında Məhəmməd Əmin
Rəsulzadənin, Nəriman Nərimanovun, Heydər
Əliyevin rolunu ayrı-ayrılqda izah etmişlər.
Onlar
yazırlar ki, görkəmli dövlət xadimi Heydər
Əliyevin fəaliyyəti İkinci Respublikada dövlət
idarəçiliyinin institutlaşmasında "Azərbaycanlaşma"nın
təmin edilməsinə, "Azərbaycan"
ideyasının dövlətçilik müstəvisində
yaşamaq haqqının və qüdrətinin olduğunun
öncə Mərkəzə, sonra isə dünyaya sübut
edilməsinə, Azərbaycan dövlətçiliyində əsas
dayaqlardan olan Ədalət prinsipinin sovet sistemi çərçivəsində
yaşadılmasına və ən əsası onun həm
ideya, həm də sosial-siyasi-mədəni praktikada həyata
keçirilərək "Azərbaycanlaşma"nın azərbaycançılıqla
tamamlanmasına yönəldilib: "Heydər Əliyevin azərbaycançılığı
Üçüncü Respublika üçün məzmunu
yeniləşmiş ideoloji konsepsiya keyfiyyətində irəli
sürməsi tarixi hadisə idi".
Müəlliflərə
görə, üçüncü Resublika dövrünün
ilk günlərindən etibarən Azərbaycan-Türkiyə
münasibətləri yenidən dirçəlməyə
başladı: "Üçüncü Respublikada Heydər
Əliyevin fəaliyyəti nəticəsində Azərbaycan
müstəqil dövlət olaraq ənənə ilə
müasirliyin çevik, yeniləşmələrə
açıq, demokratik məzmunlu sintezinin əsaslarını
müəyyənləşdirdi. Azərbaycanda müstəqil
dövlət quruculuğu prosesi həm baş tutdu, həm də
burada inkişaf paradiqması birdəfəlik oturuşdu!
Türkiyə-Azərbaycan münasibətləri bütün
bunların fonunda olduqca məzmunlu, maraqlı və strateji əhəmiyyəti
sınırsız olan proses kimi öz təsdiqini tapdı və
indi də tapmaqdadır".
Onların
fikrincə, Heydər Əliyevin müstəqil dövlət
quruculuğunda "Bir millət, iki dövlət formulu",
onun Azərbaycan Respublikasının Prezidenti (1993-2003) kimi
Türkiyəyə 1994, 1997 və 2001-ci illərdə olan rəsmi
səfərləri zamanı konkret məzmun aldı: "Bu səfərlər
"Bir millət, iki imperiya" formulundan "Bir millət,
iki Respublika" formuluna keçidi dövləti fəaliyyətin
bütün istiqamətləri baxımından
yekunlaşdırdı və ona strateji məzmun verdi. Detallara
varmadan Ulu öndərin 1997-ci il mayın 5-də Türkiyə
Respublikasının "Dövlət nişanı"nın
təqdim olunması mərasimində
çıxışı zamanı ifadə etdiyi bir fikri xatırladaq.
Heydər Əliyev mərasimində bəyan etmişdi: "Mən
bu sözləri demişəm, bu gün bir daha təkrar edirəm:
biz bir xalqıq, iki dövlətik. Bir xalq olan bir dövlətin
başçısının o biri dövlətin yüksək
mükafatını alması böyük şərəfdir".
Müəlliflər
"Prezident İlham Əliyev və Azərbaycan-Türkiyə
əlaqələrində yeni mərhələ" adlanan
dördüncü fəsildə isə göstərirlər
ki, H.Əliyevdən sonra Azərbaycan-Türkiyə münasibətlərini
dövlət başçısı İlham Əliyev "Bir
millət, iki dövlət" konsepsiyası çərçivəsində
uğurla aparıb və aparmağa da davam edir. Onlar
yazırlar: "İlham Əliyev öncə Baş nazir,
sonra isə Azərbaycan Prezidenti kimi Ulu öndər Heydər
Əliyevin tam mənasında siyasi varisi olaraq, bütün
istiqamətlərdə, o cümlədən, "Bir millət,
iki dövlət" formulunun ruhuna, məzmununa və məqsədinə
uyğun addımlar atıb və bu, davam edir. Dövlət
başçısı bu yolda heç bir tərəddüd
göstərmədən, hər bir şərtlər daxilində
iki qardaş dövlətin müstəqil inkişafına, cəmiyyətin
güclənməsinə və qarşılıqlı
faydalı əməkdaşlığın daim yüksəlməsinə
xidmət edən siyasət yeridib. Praktiki uğurların
reallaşması üçün isə Prezident İlham
Əliyev "Bir millət, iki dövlət" formulunu nəzəri-ideoloji
aspektlərdə zənginləşdirməli, sürətlə
dəyişən qlobal mühitdə çevik adaptasiyaya imkan
verən və öz təsir gücünü dinamik
artıran siyasi kursa orqanik olaraq daxil etməli idi. Fəlsəfi
baxımdan əhəmiyyəti çox olan məqam bundan ibarətdir.
Təcrübə göstərir ki, İlham Əliyev bu vəzifənin
öhdəsindən yüksək səviyyədə gəlib,
gəlir və gəlməkdə davam edəcəkdir".
Müəlliflər
yazırlar ki, 27 sentyabr 2020-ci il tarixində təcavüzkar
Ermənistanın yeni ərazilər ələ keçirmək
məqsədilə ölkəmizə qarşı
başladığı geniş miqyaslı hərbi əməliyyalar
Azərbaycan xalqını düşmənə qarşı
böyük Vətən müharibəsinə qalxmağa vadar
edən gündən, Türkiyə Cümhuriyyəti bununla
bağlı bütün məsələlərdə Azərbaycanın
yanında yer almaqla "Bir millət, iki dövlət"
formuluna bir daha sadiqliyini ortaya qoydu. Müəlliflər
yazırlar: "Türkiyə Cümhuriyyəti dövləti
və qardaş Türk xalqı ayrı-ayrı dövlətlərə
malik olan vətəndaşların xoş günlərdə
olduğu kimi, dar məqamda da vahid millət olaraq tarix səhnəsində
öz sözünü deyə bilməsinin real nümunəsini ortaya qoydu.
Başda Prezident R.T.Ərdoğan olmaqla Türk xalqı, onun
bütün siyasi partiyaları və qurumları, digər
dövlət və ictimai təşkilatları elliklə bu ədalətli
savaşda Azərbaycanın yanında olduqlarını ifadə
etdilər. Azərbaycanın istədiyi hər hansı bir
şəkildə yardım etməyə hazır
olduqlarını bildirdilər".
Beləliklə,
deyə bilərik ki, Eynulla Mədətli və Füzuli
Qurbanovun birlikdə ərsəyə gətirdikləri "Bir
millət-iki dövlət: fəlsəfi-tarixi təhlil"
kitabı tarixi aspektdə yazılmış fəlsəfi əsərlərdən
biri kimi mühüm əhəmiyyətə malikdir. Burada irəli
sürülən ideyalar, mülahizlələr yalnız
regionda deyil, dünyada gedən proseslərin tənzimlənməsinə,
o cümlədən, Türk
dünyası üçün zəruri olan
çağırışlara cavab verilməsi
baxımından vacib yer tutacaq.
Faiq
ƏLƏKBƏRLİ
AMEA Fəlsəfə
və Sosiologiya institutunun aparıcı elmi işçisi, fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2021.-
7 yanvar. S. 13.