Sadə sualların mürəkkəb cavabları işığında: "Azərbaycançılıq və
"Kitabi-Dədə Qorqud"
Ötən
ilin sonu ömrünün yetmişinci zirvə məqamına
qədəm qoyan görkəmli filoloq-alim və
yazıçı, pedaqoq, elm təşkilatçısı,
fəal ictimai xadim Kamal Abdullanın elə yubiley tədbirləri
ərəfəsində növbəti kitabı - "Azərbaycançılıq
və Kitabi-Dədə Qorqud" işıq üzü
gördü. Bununla da, Kamal Abdullanın
ömür yolunun yetmiş yaş üzərindən
başlanan yeni mərhələsinin onun çoxşaxəli
yaradıcılığının da növbəti yeni mərhələsi
olaraq davam etməsinin ilk mesajı verilmiş oldu.
Kitabın
ərsəyə gəlməsinin kiçik bir "tarixçəsi"
var: müasir Azərbaycan təhsil sistemində beynəlxalq
standartların tətbiqi baxımından xüsusi dəsti-xətti
ilə seçilən "ADA" Universitetində 2014-cü
ildə bakalavr pilləsi üçün "Azərbaycanşünaslıq"
xüsusi kursu təşkil olunur. Aydındır
ki, kursun məhz həmin təhsil müəssisəsində təşkili
milli dövlətçilik baxımından xüsusi strateji əhəmiyyət
daşıyan bir məsələdir. Çünki
söhbət gələcəkdə, əsasən, diplomatik fəaliyyət
sahəsində çalışacaq gənc tələbələrin
yenicə formalaşmaqda olan dünyagörüşündə
tarixi keçmişi və bu günü, milli-mənəvi dəyərləri,
zəngin mədəniyyəti, müasir siyasi idarəçilik
ənənələri ilə "Azərbaycan"
obrazının yaradılmasından gedir. Universitet rəhbərliyi
tərəfindən bu fənnin tədrisi üçün,
professor Hafiz Paşayevin öz ifadələri ilə desək,
"milli-mənəvi dəyərlərimizin toplusu və ədəbi
fikrimizin zirvəsi hesab edilən "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanının aparıcı mütəxəssisi
kimi" məhz akademik Kamal Abdulla dəvət edilir. Alim zəngin
araşdırmalarına, bilik və təcrübəsinə,
pedaqoji peşə vərdişlərinə, hətta
yazıçı təxəyyülünə əsaslanaraq, ən
əsası isə dünyaya, insana, vətənə, gəncliyə
qarşı aşıb-daşan daxili sevgi enerjisinin
işığında bir neçə il ardıcıl olaraq
azərbaycanşünaslığın aktual
anlayışları üzrə tələbələrlə səmimi
və maraqlı söhbətlər aparır. Nəticədə,
Azərbaycançılığın müxtəlif kateqorial
anlayışlarını özündə ehtiva edən, bəzən
də bu kateqoriyaları yaradan, sadə suallardan mürəkkəb
cavablara, o cavablardan doğan yeni mürəkkəb suallara və
növbəti sadə cavablara doğru yön alan,
getdkcə konseptuallaşan və sistemləşən
mühazirələr toplusu yaranır. "ADA"
Universitetinin rəhbərliyi mühazirələrin istər
elmi, istər pedaqoji, istərsə də ictimai əhəmiyyətini
nəzərə alaraq, xüsusən bu təcrübənin
digər ali təhsil müəssisələrində
də yayılmasını təmin etmək məqsədilə
onları kitab halında nəşr etmək qərarına gəlir.
Beləliklə, "Azərbaycançılıq
və "Kitabi-Dədə Qorqud" kitabı işıq
üzü görür.
Olduqca sadə
bir dildə qələmə alınmış, tədrisi diktə
intonasiyasından daha çox, tələbələrlə səmimi
söhbət üslubunda qurulmuş bu mühazirələrlə
tanış olarkən əmin olursan ki, Azərbaycançılıq
ideologiyası haqqında nə qədər çox tədqiqat
aparılsa da, müzakirələr təşkil edilsə də,
tədbirlər keçirilsə də, bu məfkurənin
Kamal Abdulla interpretasiyasında yenidən nəzərdən
keçirilməsi tamamilə fərqli mənəvi-intellektual
effekt doğurur. Çünki Kamal Abdulla orijinal və məhsuldar
elmi, bədii və publisistik yaradıcılığı, o
cümlədən, yorulmaz elmi-təşkilati, pedaqoji və
ictimai fəaliyyəti ilə son əlli illik milli mədəni-ictimai
düşüncəmizin, bir az fəlsəfi ifadə etsək,
"struktur özünütəşkilində tənzimləyici
parametr funksiyasını və missiyasını" yerinə
yetirən, bununla da sağlığında "klassikləşmə
potensialı" ilə boy verən
ziyalılarımızdandır. Başqa sözlə
desək, əgər o, bir tərəfdən Azərbaycançılıq
adlanan elmi problemin tədqiqatçı-subyektidirsə, digər
tərəfdən həm də tədqiqatın əsas
predmet-obyektlərindən biridir.
Məlumdur ki, Azərbaycançılıq milli-ictimai
düşüncənin ayrıca bir problemi olaraq XIX əsrin
ortalarından XX əsrin əvvəllərinədək Azərbaycanda
milli ziyalı elitasının gərgin ideya
axtarışlarının, onların timsalında milli
özünüdərk aktının təbii nəticəsi
olaraq meydana gəlmişdir. O da məlumdur ki, ötən əsrin
əvvəllərində milli-ideoloji müstəvidə ifrat
qərbçilik, ifrat türkçülük və ifrat
islamçılıq bir neçə dəfə Azərbaycançılığa
ciddi alternativ olaraq çıxış etmişdir. Lakin bütün zahiri cazibədarlığına
baxmayaraq, nə ifrat qərbçilik, nə də dərin
tarixi ənənəsinə və arxetip köklərinə
baxmayaraq, ifrat türkçülük və
islamçılıq ayrılıqda olaraq milli ideologiya səviyyəsinə
qalxa bilməmişdir. Bütün keşməkeşlərə
baxmayaraq, ötən əsrin əvvəllərinin olduqca
mürəkkəb, çoxqütblü geosiyasi durumunda qeyd
olunan istiqamətləri öz içinə alan
"kövrək" Azərbaycan ideyası və adı
önə çıxmağa müyəssər olmuşdur.
Belə təbii formalaşmanın nəticəsidir ki,
milli ideyanın bu modelində siyasi konyukturaya xidmət edən
yapma və qurama heç nə yoxdur. Və belə təbii
formalaşmanın nəticəsidir ki, Azərbaycançılıq
ideyasından son yüzildə bir-birinin ideya-mənəvi
varisi olan üç dövlət doğulmuşdur:
- Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti;
- Azərbaycan
Sovet Sosialist Respublikası;
- Müstəqil
Azərbaycan Respublikası.
Kitabda
müəllif yuxarıda qeyd olunan sosial-ictimai prosesləri bir az da yazıçı təxəyyülü
işığında metaforalaşdıraraq Azərbaycançılığı
Azərbaycan xalqının "tale yolu" adlandırır. Müəllif bu metaforanı Cəlil Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı" əsərindəki Ana kitabla və
Ana yolla eyniləşdirir. O, dəqiq olaraq modelləşdirir
ki, indi Azərbaycançılıq kimi qavranılan məfkurənin
ideya əsasında Cəlil Məmmədquluzadənin vaxtilə
İran, Türkiyə və Rusiya yoluna alternativ kimi təqdim
etdiyi Anamın Ana kitabında əks olunan Ana yol dayanır.
Kamal Abdullanın təqdimatında Azərbaycançılıq
təliminin əsas cəhəti universalizmdir. Kitabdan oxuyuruq:
"Azərbaycançılıq fəlsəfədir. Amma ancaq fəlsəfə
deyil.
Azərbaycançılıq doğma coğrafi məkan
üzərində qurulur. Amma təkcə
coğrafi məkan deyil.
Azərbaycançılıq siyasətdir, amma təkcə
siyasət deyil.
Azərbaycançılıq psixologiyadır. Amma təkcə
psixologiya deyil.
Azərbaycançılıq diplomatiyadır, ancaq ona təkcə
diplomatiya da demək olmaz.
Bəs o zaman Azərbaycançılıq nədir?
Azərbaycançılıq bütün yuxarıda
sadaladıqlarımızın cəmidir".
Müəllifin bu qənaətindən aydın olur ki,
ideologiyanın milli ideya statusuna tam oturması
üçün onun bir qrupun, firqənin
dünyagörüşü olmaqdan çıxıb
ümummilliləşməsi əsas şərtdir. Bu mənada Azərbaycançılıq
ideologiyası universal xarakterə malikdir. Bu
ideoloji kontekstdə Azərbaycanla bağlı hər şey
(Kamal Abdullanın təqdimatında dil, tarix, coğrafiya, mədəniyyət,
siyasət, diplomatiya) vahid bir tamın komponentləri kimi
çıxış edə bilir.
Əksər
tədqiqatlarda ideologiyanın gücünü daha çox
etnik mütəşəkkilliyə nə dərəcədə
nail olunma ilə izah edirlər. Kamal Abdulla isə
qeyd edir ki, Azərbaycançılıq ideyasının ənginliyi
nəinki etnik türk avanqardı ilə digər etnik
azlıqları, həmçinin, müxtəlif dinləri, məzhəbləri,
sosial təbəqələri də özündə birləşdirir.
Müəllifin multikulturalizm və Azərbaycançılıq
paralelləri dediklərimizin əyani sübutudur. Müəllif
yazır: "Multikulturalizm - müxtəlif mədəniyyətlərin,
mədəniyyət daşıyıcılarının
bir-birinin yanında qardaş kimi yaşamasıdır. Bir-birini sevməsidir. Bir-birinə
müsbət enerji verməsidir". Bütün bu qeyd
olunanlardan sonra müəllif tərəfindən bütün
fərqli etnik mədəniyyətləri içinə alan "Azərbaycan adlı möhtəşəm
bir qəsr" metaforası faktlaşdırılır.
Kamal Abdullanın bu yanaşmalarından çıxan əsas
nəticə budur ki, Azərbaycançılıq mahiyyəti
etibarilə həm də multikultural bir ideologiyadır. Bu məfkurə
Azərbaycanın bütün etnik qruplarını, sosial təbəqələrini,
siyasi dünyagörüşündən, dinindən,
asılı olmayaraq bütün zümrələrini birləşdirən,
vahid mənəvi enerji sahəsi yaratmağa qadir milli
ideyadır. Vahid mənəvi sahənin
yaranması isə müxtəliftərəflər arasında
harmonik münasibətlərin, ümummilli mənafe
anlayışının yaranması deməkdir. Hər kəsə bəllidir ki, ümummilli mənafe
anlayışının dərki və ictimai şüurumuzda
normativləşməsi strateji xarakterli məsələlərdəndir.
Buradaca Kamal Abdullanın öz
yaradıcılıq üslubuna xas bir şəkildə ricətə
çıxmaq istərdik.
Ricət.
Qırx dörd günlük Vətən
müharibəsinin tarixi əhəmiyyəti, heç
şübhəsiz, yalnız işğal edilmiş ərazilərimizin
düşmən tapdağından azad edilməsi ilə məhdudlaşmır.
Qələbə müstəqil Azərbaycanın
milli kimliyini, ləyaqətini, heysiyyətini özünə
qaytardı. Biz əminik ki, yaşından,
peşəsindən, sosial mənşəyindən,
dünyagörüşü səviyyəsindən
asılı olaraq hər bir kəs Vətən müharibəsindən
özü üçün bir dərs götürdü.
Səmimi etiraf edək ki, Vətən müharibəsi
bizimdə dünyagörüşümüzdə kardinal dəyişiklik
etdi. Müharibə bizdə anidən
Hegelin işlətdiyi fəlsəfi anlamında İdeyaya
güclü bir inam yarandı. İlk
baxışdan paradoksal görünə bilər ki,
reallıqdan da qatı reallıq, materiallıqdan da qatı
materiallıq olan müharibə ilə ideya arasında nə əlaqə
var? Məsələ ondadır ki, biz Vətən
müharibəsi timsalında İdeyanın sosial müstəvidə
necə funksionallaşmasının şahidi olduq. Məsələ ondadır ki, biz İdeyanın səmada
raketi, dronu, torpağın üstündə tankı, zirehli
texnikanı necə hərəkətə gətirdiyinin
şahidi olduq. Məsələ ondadır
ki, biz İdeyanın müxtəlif etnik qruplara məxsus
insanları bir yumruq kimi necə bir yerə cəm etdiyinin
şahidi olduq.
Biz on ilə yaxındır ki, folklorun funksional
semantikası mövzusunda sosial-antropoloji aspektdən müəyyən
yazı-pozu ilə məşğuluq."Folklor milli mədəniyyət
sistemində necə işləyir, nə ilə işləyir
və niyə işləyir" kimi suallar bu istiqamətdə
tədqiqatların əsas elmi predmetini təşkil edir. Ola bilsin ki, Vətən
müharibəsinin həm də ideya funksionallaşması kimi
müşahidəmiz bir az da peşə
marağımızın nəticəsidir?
Bəli, bu Vətən müharibəsində Ali Baş
Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə
döyüşən Azərbaycan ordusu ilə bərabər,
həm də Azərbaycançılıq ideologiyası
(İdeya!) idi.
Qələbə qazanan da Azərbaycan ordusu ilə
bərabər, həm də Azərbaycançılıq
ideologiyası (İdeya!) idi.
Səmimi etiraf edək ki, biz humanitarlar Azərbaycançılıq
ideologiyasının elmi-nəzəri aspektlərindən nə
qədər çox danışsaq da, onun funksional olaraq cəmiyyətdə
necə oturuşduğunu aydın təsəvvür edə
bilmirdik.
Müharibə bizə belə bir həqiqəti anlatdı ki,
sən demə, uzun illər ərzindəki Azərbaycançılıq
ideologiyasının ictimai şüur səviyyəsində
normativləşdirilməsi istiqamətində görülən
işlər əbəs deyilmiş, sən demə, bu
mövzunun elmi-nəzəri aspektlərinin öyrənilməsinin
nə qədər böyük ictimai və praktiki əhəmiyyəti
var imiş. Sən demə, fəlsəfi
terminologiya ilə ifadə etsək, cəmiyyətdə"kollektiv
sosial sahə effekti" çoxdan yaranıbmış, sadəcə
bizim xəbərimiz yox imiş. Sən demə,
doğurdan da, "Azərbaycan möhtəşəm bir qəsr"
imiş... Ricətin sonu.
Kamal
Abdullanın bu kitabını digərlərindən fəqləndirən
özəl bir cəhəti də xüsusi qeyd etmək istərdik:
adətən Kamal Abdulla bədii əsərlərində
yazıçı olmaqla yanaşı, həmişə bir az da filoloq-alim stixiyası ilə iştirak
edir, elmi yaradıcılığında bəzən bədii-emosional
ricətlərlə boy verir. Yüksək
dövlət vəzifəsini təmsil edə-edə jestləri
və davranışları ilə adi bir müəllimi
xatırladır, auditoriyada qəflətən mövzu sərhədlərini
aşaraq ictimai problematikaya keçərək görkəmli
bir ictimai xadimə çevrilir. Əgər
Kamal Abdulla yaradıcılığının müxtəlif
sahələrində və fəaliyyət istiqamətlərində
yalnız bir fərqli keyfiyyət hesabına sintez effekti
yaradırsa, bu kitabda onun yaradıcılıq və fəaliyyət
istiqamətlərinin, demək olar ki, hamısı birlikdə
iştirak edir.
Bu kitabda:
- "Mənim
doğulduğum ev Bakıda xeyli dar,
kiçik bir küçədə yerləşirdi... Bizim üçün o küçə bir
dünyaya çevrilirdi. Bax o küçə
də, əslində Vətən idi" - deyən Kamal Adbulla
nostalji emosiyaları ilə daha çox
yazıçıdır.
- "Komparativistika tarixi-müqayisəli metodun başqa
bir adıdır. Bu metod vasitəsilə qohum dillər
müəyyənləşdirilir və bu, onların
müqayisəsini tarixi istiqamətdə, yəni qədim mənzərəsini
bərpa etməklə həyata keçirir" -linqivistik
informasiyanı lakonik və anlaşıqlı bir şəkildə
ümumiləşdirən Kamal Abdulla peşəkarfiloloq-alimdir.
- "Heydər Əliyev Azərbaycanın canını
bürümüş alovları təmkin və cəsarətlə
söndürməyə başlayır. Nəhayət, buna nail olur və
güclü, unitar Azərbaycan dövlətini qurmağa
başlayır" - yazaraq yaxın tarixi keçmişimizin
ictimai proseslərini qələmə alan
Kamal Abdulla daha çox ictimai xadimdir.
- "Azərbaycan
xalqının mənəvi həyatının
işıqlandırılmasında böyük rolu olmuş
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanının ən
büyük məziyyəti ondan ibarətdir ki, o müxtəlif
qatlarda - süjet qatında, dil qatında, bədii qatda təkcə
Azərbaycan xalqının deyil, insanlıq tarixində baş
vermiş möhtəşəm bir keçidin - təbiətdən
mədəniyyətə keçidin körpüsü rolunu
oynamışdır" - qənaətinə gələn
Kamal Abdulla peşəkar eposşünas olmaqla yanaşı, həm
dəsosial-antropoloji yönlü bir kulturoloqdur.
- "İnsan Vətən ola bilər, sizcə? Məncə, ola
bilər. Bizim üçün əziz, doğma
olan insanlar da Vətən kimidir, məsələn, ata, ana,
bacı, qardaş, dostlar, müəllimlər..." -
xitabı ilə tələbələrlə səmimi söhbət
edən Kamal Abdulla daha çox peşəkar pedaqoqdur.
Bu silsiləni xeyli artırmaq da mümkündür. Əsas ifadə
etmək istədiyimiz fikir ondan ibarətdir ki, bu kitabda Kamal
Abdulla universal yaradıcılıq və fəaliyyət
bütövlüyü ilə tam olaraq iştirak edir.
Adından da göründüyü kimi, Azərbaycançılıq
məfkurəsinə həsr olunmuş bu kitabda "Kitabi-Dədə
Qorqud" eposu əsas ağırlıq mərkəzlərindən
birini təşkil edir. Niyə məhz "Kitabi-Dədə Qorqud"?
Məlumdur ki, şərti olaraq
"mentalkosmos" adlandırıla bilən xalqın milli
özünü təşkilində daim təkrarlanan, müxtəlif
kombinasiyalarda ritmləşən dəyişməz struktur
unuversumlar mövcuddur. Etnik davranışın elə qəlib-strukturları
vardır ki, milli ideologiyanın elmi əsaslarla
hazırlanması üçün o strukturlar geniş tədqiq
olunmalıdır. Və həmin qəlib-modellər heç
bir digər təsisatda olmadığı kimi, yalnız
xalqın folklorunda qorunub saxlanılmışdır. Bu
günün özündə belə folklor funksional
imkanlarını reallaşdırma effektivliyinə görə
qeyri-adi bir intensivliyə və miqyaslılığa malikdir. Folklorun funksionallıq imkanları ilk növbədə
onunla şərtlənir ki, o yazı mədəniyyətindən
fərqli olaraq özünü kollektiv yaddaşın hazır
qəlibləri əsasında reallaşdırır, buna
görə də informativ siqnalların göndərilməsi
ilə sosial inteqrativ sahənin yaranmasına daha çevik nail
olur. Kollektiv yaddaş mexanizmlərinə əsaslanan
folklor, onun müvafiq janrları bütün digər
xüsusiyyətlərlə yanaşı, xalqın dövlətçilik
təfəkkürünün həm yaranma və formalaşma
arealı, həm də yaranmış təcrübənin
qorunduğu fonddur. Buna görə də, Azərbaycan
folklor nümunələri, epik folklor mətnləri və
unikal epos nümunəsi olan "Kitabi-Dədə Qorqud" xalqımızın
milli-mənəvi dəyərlər sistemini, dövlətçilik
ənənələrini özündə mükəmməl
şəkildə ehtiva edir. Bu mənada Kamal Abdullanın
Azərbaycançılıq ideologiyasının izahı
kontekstinə məhz "Kitabi-Dədə Qorqud" abidəsini
cəlb etməsi tamamilə təbiidir.
Digər bir təbiilik isə Kamal Abdullanın
özünün elmi və bədii
yaradıcılığında "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanının tutduğu mühüm yerlə
bağlıdır. Türk xalqlarının qədim eposu,
möhtəşəm abidəsi "Kitabi-Dədə
Qorqud"un tədqiqi Kamal Abdullanın elmi
yaradıcılığının əsas ana xəttini təşkil
edir. O, bu əsərə qədər
qorqudşünaslığa dair "Gizli Dədə
Qorqud" (Azərbaycan dilində 1991, türk dilində 1995,
rus dilində 2006), "Sirr içində dastan və yaxud
Gizli Dədə Qorqud-2" (1999), "Mifdən Yazıya və
yaxud Gizli Dədə Qorqud" (Azərbaycan dilində 2009;
türk dilində 2013), "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanının poetikasına giriş" (Azərbaycan
dilində 2017, rus dilində 2018), "Kitabi-Dədə
Qorqud-dan sökülən variant" adlı sanballı
araşdırmaların və onlarla elmi məqalənin müəllifidir.
Mərhum professor Yaşar Qarayev
yazırdı ki, oğuznamələrdə törə təfəkkürü,
dastan şüuru, türk dövlətçilik və
hüquq təlimləri (etnik "mən"in və
psixologiyanın kodları və arxetipləri), bütün
bunların təşəkkül, intibah və böhran məqamları
geniş əksini tapmışdır.
Kamal Abdullanın "Kitabi-Dədə
Qorqud"a həsr olunmuş əvvəlki əsərlərindən
fərqli olaraq bu kitabda dastan daha çox professor tərəfindən
yuxarıda qeyd olunan rakurslar üzrə nəzərdən
keçirilmiş, bu abidənin Azərbaycançılıq
məfkurəsinin əsas arxetip sütunlarından olduğu əsaslandırılmışdır.
Kitabın "Hər xalqın ana kitabı", "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanı Azərbaycanşünaslığın əsas
qaynağı", "Dədə Qorqud dastanı və Yunan
mifoloji motivləri" kimi fəsillərində abidə Azərbaycançılıq
məfkurəsi işığında geniş təhlil
edilmişdir.
Yekun olaraq qeyd etmək istərdik
ki, Azərbaycanımızı tarixi və bu günü, zəngin
mədəniyyəti, milli-mənəvi dəyərlər
sistemi ilə mükəmməl bir universium kimi təqdim edən
"Azərbaycançılıq və Kitabi-Dədə
Qorqud" əsəri tarixi o qədər də qədim
olmayan azərbaycanşünaslığa olduqca dəyərli
bir töhfədir. Kitabda müxtəlif humanitar
elm sahələrinin - dilçiliyin, ədəbiyyatşünaslığın,
mədəniyyətşünaslığın,
tarixşünaslığın, faktları, nəticələri,
ümumi müddəaları vahid azərbaycanşünaslıq
kontekstində cəm olaraq Azərbaycanın mükəmməl
obrazını yaratmağa nail olmuşdur. Hesab edirik ki,
belə mükəmməl obrazda elmi-intellektual və ədəbi-bədii
təqdimat Azərbaycanı həm özümüzə, həm
də dünyaya daha yaxından tanıdacaqdır.
Sərxan
XAVƏRİ
525-ci qəzet.-2021.- 20 fevral.- S. 16,17.