Həsən Həsənov: “Azərbaycanlıların
Novruz bayramı Zərdüştün deyil, türk əsilli
xalqların ənənəsinə əsaslanır”
-
İlk olaraq deməliyəm ki, bütün dövrlərdə
yer üzündə illik dəyişikliklər insanlarda
böyük təəssürat yaradırdı. Onlar bu
möhtəşəm dəyişikliklərin səbəbləri
haqqında daim düşünürdülər. Bu səbəbdən
Yaz gəlişi ilə yeni ili qeyd etmək ənənəsi
bir çox qədim və müasir xalqlara mənsubdur. Qədim
zamanlarda bu təntənə ölən və dirilən
tanrıya həsr olunurdu. Qədim misirlilər
üçün, bu Osiris, frikyalılar üçün Attis,
Qərbi Asia xalqları üçün Tamuz, suriyalılar və
babillilər üçün Adonis idi. Yunanlar e.ə. VII əsrdə
Adonisi, bir müddət sonra Romalılar Frigiyalılardan Attisi
mənimsəmiş və yeni ili Yaz gəlişi ilə qeyd
edirdilər. Yazı təntənəli şəkildə
qarşılamaq ənənəsi bu günlərimizə qədər
bir çox xalqlarda davam edir. Deməli bu ideyanın meydana
çıxmağını hansısa xalqa və yaxud şəxsə
şamil etmək olmaz. Beləliklə aydın olur ki, Yazgəlişi
mərasimlərinin mahiyyəti eyni olsa da, adları,
detalları, qədim zamanlarda olduğu kimi, indi də müxtəlifdir.
Hər xalqın Yazın gəlişi təntənəsinə
öz baxışı, öz yozumu var.
- Novruzu bəzən kiminsə ölümü,
kiminsə taxta çıxmağı, kiminsə kiminləsə
görüşü ilə əlaqələndirirlər.
- Belə məlumatlardan xəbərim var.
Sadalananlar şəxslərin və tarixi hadisələrin
bayramı ola bilərlər, lakin təbiət Bayramı
üçün əsas ola bilməzlər. Mənim demək
istədiklərim ancaq və ancaq Azərbaycanlıların
Novruz-Bayramına aiddir. Bizim Novruz-Bayramı insanların şəxsi
taleyi ilə deyil, astronomiya elmində izah olunan hadisələrlə
bağlıdır.
- Astronomiya elmində türk xalqlarının,
konkret olaraq azərbaycanlıların həmin astronomik hadisələrlə
bağlılığı haqda nə isə deyilirmi?
- Bəli, deyilir. Bildiyiniz kimi, illər hər
hansı heyvan üzərində təhvil olunur. Misal
üçün üzümüzə gələn il Xoruz
ilidir. Bu ənənə sadəcə heyvanlar
siyahısından deyil, qədim təqvimlərin ənənəsindən
irəli gəlir. Oniki illik heyvanların adı
ilə adlanan təqvim iki xalqda məlumdur: çinlilərdə
və türklərdə. Müasir dünya elmində bunu daha
çox çin ənənəsi ilə bağlayırlar,
lakin Nəsrəddin Tusi özünün astronomik əsərlərinin
birində xüsusi qeyd edir ki, çinlilər və türklərin
təqvimləri arasında həqiqətən də
oxşarlıq var, lakin əslində bunlar fərqli təqvimlərdir.
Tusi türklərin təqvimini “bizim təqvim”, çinlilərin
təqvimini isə “onların təqvimi” deyərək təhlil
edir. Mahmud Qaşqarlı da həmin təqvimi türk təqvimi
kimi qələmə verir və hansısa Xaqan tərəfindən
yarandığını qeyd edir. Həmçinin Mahmud
Qaşqarlı 12 illik təqvimi 12 Bürclə
bağlayır. Qədim alimlərin dediyinə görə,
insanlarda olduğu kimi, hər dövlətin də taleyi
bürclərlə bağlıdır. Biruni xüsusi
vurğulayır ki, Azərbaycan adlı dövlət məhz
Qoç/Həməl/Aries/Oven bürcü himayəsindədir.
Azərbaycanın himayədarı olan bürcün xüsusiyyəti
ondan ibarətdir ki, Günəş məhz Qoç
bürcünə daxil olanda gecə ilə gündüz bərabərləşir,
Yaz və Yeni il gəlir.
- Novruzun da bilavasitə Zərdüşti
bayramı olduğu haqda çoxlu fikirlər var. Bu haqda nə
deyə bilərsiniz?
- Zərdüştilik
adlandırdığınız dinin bayramları haqda cəm
şəklində məlumatı zərdüştiliyin əsas
tədqiqatçısı olan Meri Boys verir. Onun dediyinə
görə zərdüştilərin altı əsas
bayramları var: Maidyoy-zaremaya (Yazın ortası),
Maidyoy-şema (Yayın-ortası), Paitişaxya (Məhsul
yığımı bayramı), Ayatrima (Sürülərin
yaylıqdan qayıtmaq bayramı), Maidyaitya (Qışın
ortası), Xamaspatmaedaya (Fravarşi şərəfinə ziyafət).
- Bəs Novruz bu siyahıda yoxdur?
- Bəli, mənbələrin verdiyi məlumatlarda
zərdüştilərin Novruz adında bayramı
sadalanmır. Sadəcə Meri Boys zəmanəmizin
reallığına əsaslanaraq qeyd edir ki, Novruzu da Zərdüşti
bayramlarının siyahısına yeddinci olaraq əlavə
etmək lazımdır. Yəni, bir növ süni olaraq,
sonradan yaranmış ənənəni əvvəlki hadisələrə
şamil edir.
- Novruz bayramının əsas hadisəsi Od
çərşənbəsi, Od qalamaq, Odun üzərindən
tullanmaq, yəni bunlarda Zərdüşti ənənələri
deyil?
- Xeyir, deyil! Od çərşənbəsini
qeyd etmək, həmin gün Od qalamaq, xüsusən də Odun
üzərindən tullanmaq qəti şəkildə Zərdüşti
ənənəsi deyil. Zərdüştilər Yazın gəlişi
ilə Od qalamırlar və Odun üzərindən nəinki
tullanmırlar, hətta sadəcə üstündə
dayanmağı günah sayırlar. Zərdüştilərin
əsas kitablarından olan Bundaxişnda yazılıb ki, “Dey
ayında hər yerdə od yandırılır, bu da o deməkdir
ki, qış gəlib”. Dey ayı müasir təqvimdə
dekabrın 22-dən yanvarın 22-nə şamil olunur. Deməli
Zərdüşti ənənəsinə görə Od
yazın gəlişi ilə deyil, qışın gəlişi
ilə hamılıqla yandırılır. Zərdüştilərin
Saleh Viraz haqqında kitabında yazılıb ki, o dünyada
(yəni öləndən sonra), o insan cəza alır,
hansı ki, yaşadığı dövrdə “odu
özünün altında yerləşdirir və öz bədənini
odun üzərində tutur”. Deməli, Zərdüşti
qaydalarına görə odun sadəcə üstündə
olmaq günahdır. Biz isə Novruz bayramında odu
yandırıb onun üzərindən tullanırıq. Bu necə
də Zərdüşti bayramı ola bilər?
- Bəs türk xalqlarının odla münasibətləri
nə şəkildə idi?
- Herodotun dediyinə görə türk əsilli
skiflərin Kol - yəni Qor adlı ilk çarları, hakimiyyətə
ona görə layiq görülmüşdü ki, o, Odu ram
etmişdi. Skif Panteonunun Tabiti adlı ilahisi olub. Onu tədqiqatçılar
Od tanrısı kimi qəbul edirlər. O ki qaldı sonrakı
türk xalqlarının odla münasibətinə, bu haqda
Bizans tarixçisi Menandr 586-cı ildə Bizansların
türk Xaqanının yanına gəlişi haqda xəbərlərdə
yazır. O deyir: “Bədbəxtçiliyi dəf etmək
keyfiyyətinə malik bir neçə nəfər
bizanslılara yaxınlaşıb onların gətirdikləri
hər şeyi birlikdə yığdılar, sonra sidr
ağacının budaqlarından od qaladılar. Odu əcnəbilərin
əşyaları üzərində tutub skif dilində nəsə
pıçıldadılar. Sonra yanar sidr budağını əllərinə
alıb əcnəbiləri odun arasından keçirdilər.
Onlar bərkdən şər qüvvələrə hədə
qorxu gəldilər. Əcnəbini odun arasından keçirdərək
onu bütün şər qüvvələrdən azad etdilər.
Türklər odla paklaşırdılar. Ancaq bu mərasimdən
sonra əcnəbi pak oldu və Xaqanın hüzuruna gəldi”.
Menandrın “türklər odla paklaşırdılar” fikri
Novruz bayramı mərasimində odun üstündən
tullanaraq, “Ağırlığım-uğurluğum bu tonqalda
qalsın!” sözləri ilə necə də eyni səslənir.
Yeri gəlmişkən qeyd etmək lazımdır ki, müasirlərimiz
arasında “...uğurluğum bu tonqalda qalsın!” ifadəsi
anlaşılmazdır. Daha düzgün yozumu professor Bəşir
Əhmədov verir. O deyir ki, əslində
“Ağırlığım-yorğunluğum bu tonqalda
qalsın!” deyilirdi. Bəşir Əhmədovun dediyindən
belə nəticə çıxarmaq olar ki, bir çox halda
olduğu kimi, bu fikir də nə vaxtsa təhrifə
uğrayıb.
- Bəs deyilənə görə “Novruz”
sırf fars sözüdür, bu ifadə necə yaranıb?
- Novruz sözünün mənşəyi bir mənalı
deyil. Sözün mənşəyini izah edənlər adətən
deyillər ki, sözün mənası fars dilində “yeni
gündür”. Bu belədir. Lakin fars dilini bilənlər
yaxşı bilirlər ki, fars dilində “Yeni gün” “Novruz”
deyil, “Ruzino”-dur.
- Bu sözlər arasında fərq nədən
ibarətdir?
- İfadələrin ikisinin də tərkibində
“no/yeni” və “ruz/gün” sözləri var. Sadəcə
“Ruzino” fars sözləri və fars qrammatikası əsasında
formalaşan ifadədir. “Novruz” isə fars sözlərinin Azərbaycan
dilinin qrammatik qaydaları əsasında düzümü nəticəsində
yaranıb. Beləliklə, Novruz sözünü birmənalı
olaraq fars ifadəsi kimi qələmə vermək səhvdir.
Novruz/Nouruz/Noruz ifadəsindən hal-hazırda həm türk,
həm irandilli xalqlar hərə öz sözü sayaraq
istifadə edir. Bu da ondan irəli gəlir, ki, novruz/nouruz/noruz
sözü fars və türk dillərinin qovuşması nəticəsində
yaranan sözdür.
- Siz dediniz ki, yaz gəlişi ilə yeni ili
qarşılamaq ənənəsi müxtəlif xalqlarda var. Bəs
bunlar arasında Novruzun mahiyyətində fərq varmı?
- Milli mənsubluğu göstərən
bayramın mahiyyəti deyil, mərasimlər silsiləsidir. Yəni,
həmin bayram hansı adət-ənənələrdən
ibarətdir. Azərbaycanlıların və ümumiyyətlə
türk əsilli xalqların yeni ili Yaz gəlişi ilə
qarşılamaq bayramı hər hansı başqa xalqların
adətlərindən köklü fərqlənir.
- Bu fərqin əsas mahiyyəti nədən
ibarətdir?
- İlk əvvəl adı. Misal
üçün ərəblər “İd al-Fitr” və “İd
al-Adxa” adlandırdıqları təntənələrə azərbaycanlılar
müvafiq olaraq “Ramazan bayramı” və “Qurban bayramı” deyirlər.
Bu müqabildə biz Yazla gələn yeni il mərasiminə
sadəcə Novruz demirik. Biz adətən Novruz bayramı
deyirik. Qədim dövrdə isə sadəcə bayram
deyilirdi. İndiki zamanda “bayram” sözünü deyilişdə
inkar etmək bir növ, ənənənin milli mənsubluğunu
inkar etmək deməkdir.
- Yəni “bayram” sözü bizim yeni il tədbirlərimizə
milli mənsubiyyət verir?
- Bəli. Bayram ifadəsi, bir mənalı
olaraq türk əsilli sözdür və iki hissədən
ibarətdir. “Bay” və “Aram”. Mahmud Qaşqarlının dediyinə
görə “Bayat/Bay” türklərin ən qədim
tanrılarından birinin adıdır. Uluqbəy yazır ki,
orta əsrdə türklər birinci aya Aram deyirdilər.
Uyğurlarda indi də “Aram” yazın ilk ayı kimi işlədirlər.
O ki qaldı Aram sözün mənasına lüğət məlumatlarına
görə “aram” rahatlıq, istirahət deməkdir, “urum” “təbii,
otlaq” deməkdir. Qədim uyğur dilində “uram” “gerçək
hədiyyə” deməkdir. Yəni Bayram ifadəsinin mahiyyəti
“Bay tanrıdan təbii otlağ”, yaxud “Bay tanrıdan yazın
gəlişi”, və yaxud “Bay tanrıdan istirahət günləri”,
“Bay tanrıdan gerçək hədiyyə” kimi versiyalar ola
bilər. Deməli Bayram sözü, yazın gəlişi ilə
bağlı yaranıb. Sonralar isə Bayram sözü daha
geniş məna kəsb edib və hər hansı təntənəyə
şamil olunub.
- Başqa xüsusiyyətlər də var?
- İkinci vacib xüsusiyyət ondan ibarətdir
ki, azərbaycanlıların Novruz bayramı səkkiz bayram
günündən ibarətdir. Başqa xalqlarda bu xüsusiyyətə
rast gəlinmir.
- Axı indiki zəmanədə bizdə belə
ənənə yoxdur. Bunu kim təsdiqləyir?
- Bu ənənəni görkəmli
folklorçumuz Məmmədhüseyn Təhmasib
araşdırıb və qələmə alıb. Onun dediyinə
görə, dörd çərşənbə “doğru
üsgü”, üç çərşənbə “oğru
üsgü” adı altında birləşdiriliblər və səkkizinci
bilavasitə bayram, yəni yeni ili qarşılamaq
günüdür. El arasında belə ənənə əsrlərlə
olub. Sadəcə, bayram günlərimiz ixtisara salınıb.
Ola bilər ki, zaman getdikcə, nə vaxtsa insanların məişət
problemlərinin artması buna səbəb olub.
- Ümumi şəkildə çərşənbələr
haqda nə deyə bilərsiniz?
- Çərşənbələrin adına,
mənşəyinə, ardıcıllığına aid Azərbaycan
alimləri arasında fikir ayrılığı var. Bu o deməkdir
ki, hələlik kiminsə fikrində birmənalı dayanmaq
olmaz. Başqa sözlə desək bu mövzuda elmi araşdırmalar
davam etməlidir. Mən də araşdırma apararaq bir nəticəyə
gəlmişəm və bunu versiyalardan biri sayıram.
Düşünürəm kimsə, bütün versiyaları
sistemləşdirib çərşənbələr
problemini, orta məxrəcə gətirər.
- Olarmı doğru və oğru çərşənbələrin
mahiyyəti haqqına versiyanızla bölüşəsiniz?
- “Doğru” ifadəsi ilə birləşdirilən
dörd çərşənbə, göy güşəsinin/səmanın
aydınlaşmasıdır ki, bu da Göy çərşənbəsidir.
Lakin bəzən yel/külək və ya hava çərşənbəsi
də deyirlər. Simokatta da türklərin şərəfləndirdilkləri
ünsürlər arasında hava ilahəsinin olduğu haqda xəbər
verir. Başqa “doğru” bayram günlərindən suların
buzlardan azad olunması (Su çərşənbəsi),
torpağın canlanması (Torpaq çərşənbəsi),
havaların isinməsi (Od çərşənbəsi) ilə
əlaqədar şənliklərdir. “Oğru” adı ilə
birləşdirilən üç çərşənbə
xalqımızın üç adət-ənənəsi ilə
bağlıdır. Biri insanların bir-birinə
sovqat verməsinə həsr olunmuş çərşənbə.
İkincisi əcdadların yad edilməsi, bəziləri bunu
“Ölü çərşənbəsi” və ya “Qara çərşənbə”
adlandırırlar. Üçüncüsü tale (fala) baxılmasıdır
ki, buna “Xəbərçi çərşənbə”
deyilir. Bu çərşənbələr indiki zamanda,
daha çox hallarda bayram günü çərçivəsində
qeyd olunurlar. Ola bilsin ki, bunlar nə vaxtsa müstəqil
çərşənbə şəklində qeyd edilib. Bu
şənliklərin doğru çərşənbələrdən
öncə, ya sonra olduqları haqda da fikir
ayrılığı var. Yəni elmi araşdırmalara, yeni
arqumentlərə ehtiyac var.
- Tam aydınlıq üçün “doğru”
və “oğru” sözlərinin mənşəyi haqda da
fikrinizi bilmək istərdik.
- “Doğru” sözü haqqında Mahmud
Qaşqarlı və Yusif Balasaqunlu deyiblər ki, onun mənaları
“düz”, “düzgün”, “düzəltmək”dir. Məlumdur
ki, doğulmaq sözü də doğru sözü ilə
bağlıdır. “Oğru” sözünün,
qədim türk dillərində bir neçə mənası
var (oğru, gizli, səbəb), lakin Novruz bayramı çərşənbələrinə
uyğun gələn məncə X əsrə aid Seli Tudunqun əlyazmasında
verilən “hisslər” mənasıdır. Beləliklə,
“doğru çərşənbələri”nin “təbiətin
düzəlməsi”, yəni təbiətin oyanışı,
“Oğru çərşənbələri”nin isə insan
hissləri (yəni adətləri) ilə bağlı
olmaları haqda düşünməyə əsas yaranır.
- Beləliklə, səkkiz bayram günü. Səkkiz
rəqəmi nədən irəli gəlir?
- Mən apardığım tədqiqatlara əsaslanaraq
israrlıyam ki, Novruz bayramının səkkiz rəqəmi ilə
bağlantısı qədim türk əsilli skiflərin səkkiz
tanrılı Panteonu ilə əlaqədardır. Bu
tanrıların adı, səlahiyyətləri və yunan
tanrıları ilə eyniliyi haqda əsaslı məlumatı
e.ə. V əsrdə yaşayan yunan tarixçisi Herodot verib.
Mən də onun məlumatlarını əsas olaraq
götürmüşəm.
- Səkkiz bayram günümüzün skiflərin
səkkiz tanrı ilə bağlılığı məlum
oldu, bəs bu tanrıların yeddi çərşənbə
və səkkizinci bayram gününün mahiyyəti ilə
bağlılığı nədən ibarətdir?
- İlk olaraq qeyd etməliyəm ki, skiflər
Uzaq Şərqdən Şərqi Avropaya qədər ərazilərə
hakim idilər. Azərbaycana skiflər e.ə. VII əsrdə
gəlmiş və burada özlərinin Skif
çarlıqlarını yaratmışdırlar. Azərbaycanlıların
Novruz bayramının səkkiz bayram günü türk əsilli
skiflərin səkkiz tanrısı ilə bağlıdır: Göy çərşənbəsi – skiflərin
Göy tanrısı Papeylə (Baba), Yer çərşənbəsi
skiflərin yer tanrısı Apiylə (Çuvaşlar Api
anaya deyillər), Su çərşənbəsi skiflərin
su və atların himayədarı olan tanrı
Tağımasadla (qədim türk dilində
Tağı-sürü, ad-su deməkdir), Od çərşənbəsi
skiflərin Od tanrısı Tabitiylə (Azərbaycan dilində
təpitmə sözü var). Bununla Doğru çərşənbələri
bitir. Beşinci bayram günü skiflərin Günəş
tanrısı Qoytosirə həsr olunub. (Qayıt-Osir, doğan
və batan günəşin simvoludur). O ki qaldı “Oğru
çərşənbələr”ə, bunlar skiflərin daha
üç tanrısı: Qor tanrısı – əcdadların
ruhunu əks edən (Qorqud-Qor tanrısının peyğəmbəri
olub), Arqimpasa tanrısı – falabaxanların hamisi, Gərəkli
tanrısı – qurbangahların hamisi (Balakən rayonunda indidə
Gərəkli adlanan yerdə Pir sayılan Ağac bitir).
Sadalanan tanrılar mənaca iki qrupa bölünür.
Beşinin təbiətlə (Göy/Səma, Torpaq, Su, Od,
Günəş), üçünün (Əcdadların ruhu,
Falabaxma, Qurban vermə) xalq ənənələri ilə
bağlılığı müşahidə olunur.
- Söylədikləriniz çox qədim
zamanlardı, bəs sonrakı dövrdə türk
xalqlarının inancları bunlara nə dərəcədə
uyğun gəlirdi?
-Skiflərdən təxminən on iki əsr
sonra, VII əsrin əvvəllərində yaşamış
Bizans tarixçisi Simokatta yazır: “Türklər ilk əvvəl
odu hər şeydən uca dəyərləndirirlər,
havanı və suyu şərəfləndirirlər,
torpağa alqışlar deyirlər və göyü və
yeri yaradan tanrıya sitayiş edirlər”. Musa Kaqankaytuklunun
bizim bilavasitə əcdadlarımız olan türk əsilli
albanların və hunların xristianlığı IV əsrdə
qəbul etdikləri dövrə aid, sadaladığı
tanrılar skif tanrıları ilə üst-üstə
düşür. Bəzi tədqiqatçıların fikrincə,
qədim türklərdə ilahi qüvvə Tanrı
adlanıb, o birilər isə Yiyə. Qədim lüğətlərdə
sonunculara “iga” və “iya” da deyiblər. Bu mövzunun üzərində
ətraflı dayanmayacağam, sadəcə qeyd etmək istərdim
ki, qədim türkdilli mənbələrdə “Ay tanrı”,
“Yaşın tanrı/İldırım tanrısı”, “Yel
tanrı”, “Gün tanrı” adlı çoxsaylı məlumat
var. Müasir türkçülük elmində türk
politeizmini “Tengrianizm”, yənı “Tanrıçılıq”
adlandırırlar.
- Belə halda sadaladığınız
tanrıları niyə məhz çərşənbə
axşamı günü xatırlayırdılar?
- Sovet türkşünaslığının
banilərindən olan A. Samoyloviç azərbaycanlılarda
həftə günlərinin adları adlı tədqiqat
aparmışdı. Həmin günün regionlarımızda
olan müxtəlif adları haqqında məlumat
toplamışdı: tək, təxçə, xass, salı,
tuz/duz, ben-umma günü və nəhayət çərşənbə
axşamı. Lakin bunlarla kifayətlənməyib, bir
çox türk xalqlarında çərşənbə
axşamı günü ilə əlaqədar məlumat
toplamışdı. Onun dediyinə əsaslanaraq qeyd etmək
olar ki, həmin gün bütün türk xalqlarında
xüsusi qeyd olunan gündür. Çərşənbə
axşamı gününə indiki zamanda Rusiya ərazisində
yaşayan türklər “sərbəst gün”, Suriya
türkləri “istirahət, tətil, bayram günü” deyirdilər.
Tədqiqatçı bildirir ki, osmanlı türkləri,
bosniyalılar, qaqauzlar, Krım tatarları və noqayların
“Salı gün” dedikləri sözün mənası V. Radlova
istinadən “bayram”, Redqauza istinadən “xüsusi gün”,
Qordlevskiyə istinadən “toplantı günü”dür.
Çuvaşların həmin günə verdikləri məna
“əlavə bayram”dır. A. Samoyloviçin dediklərinin son
nəticəsi odur ki, çərşənbə
axşamı günündə hansısa qədim ənənənin
izi var. Biz isə deyə bilərik ki, bu, azərbaycanlıların
qeyd etdiyi Novruz bayramının izidir.
- Bəs sizin fikrinizcə, çərşənbə
axşamı günlərinin bayram təntənələri
üçün seçimi nədən irəli gəlib?
- Sualınıza cavab vermək
üçün qədim dövrə müraciət etməliyəm.
Dünya mifologiyasında, həmçinin Nizamidə çərşənbə
axşamı Mars tanrısına həsr olmuşdu. Etrusklar və
onlardan sonra uzun müddət romalılar yeni ili Marsa həsr
olunmuş Mart ayında qarşılayırdılar.
Etruskların tədqiqatçıları isə israrlıdırlar
ki, Mart əslində etrusk mifologiyasında Yaz tanrısı
olub (sonralar romalılar onu müharibə tanrısı kimi qəbul
etdilər).
- Son
olaraq nə demək istərdiniz?
- Azərbaycan
alimləri Novruz bayramına aid yüzlərcə məqalə,
onlarca kitab yazıblar. Novruz bayramı
mövzusuna xidmət göstərən hər bir alimimizə
hörmətlə yanaşıram. Mənim
müsahibəm mətbuat üçün olduğundan onlara
geniş istinad etmək imkanım yoxdur. Mən
bu müsahibəmlə yalnız azərbaycanlıların
Novruz bayramının özünə məxsus olduğunu və
zərdüştiliyə aid olmadığını göstərmək
məqsədi güdürəm.
525-ci qəzet.- 23 fevral.- S.8,9.