"... Özün getdin, sözün qaldı dünyada"
SAZ-SÖZ
SƏNƏTİMİZİN ULU ÇİNARI AŞIQ
ƏLƏSGƏRİN 200 İLLİK YUBİLEYİ
YÜKSƏK SƏVİYYƏDƏ QEYD OLUNACAQ
Ustad
sənətkarımız Aşıq Ələsgər
özünəməxsus təbii gözəllikləri ilə
seçilən, qədim yurd yerlərimizdən olan
Göyçə mahalının Ağkilsə kəndində
dünyaya göz açmışdı. Bu gözəlliklər məskəni,
bəlkə Ələsgəri Ələsgər etmişdi?
Dağından-dərəsindən,
yaylasından-düzündən,
çayından-bulağından, gülündən-çiçəyindən
ilham alıb, bəlkə Aşıq olmuşdu Ələsgər?.. Sözsüz...
Adım
Ələsgərdir, Göyçə mahalım,
Dolanım başına, mən dərdin alım.
Hüsnün
şöləsinə xəstə xəyalım
Pərvanədi, şəmistanlar dolanır.
Göyçə onu bir təbiət sevdalısına,
gözəllik vurğununa çevirdi. "Bahar fəsli, yaz
ayları gələndə, süsənli-sünbüllü,
lalalı dağlar", "Gözəllər
seyrangahısan, görüm səni var ol, yaylaq!",
"Yazın bir ayıdır - çox yaxşı
çağın, kəsilməz çeşməndən
gözəl yığnağın", "Köçər
ellər, düşər səndən aralı, firqətindən
gül-nərgizin saralır" deyir, vəsf edirdi ana yurdunu
şair.
Bu təbiətə məxsus hər şey Ələsgər
üçün qimətli, əvəzolunmaz idi. Mahalının
təbiəti qədər oradakı bütün varlıqlar
da onun üçün dəyərli idi. Elə buna
görə də, "Gedirdim güzarım düşdü
bulağa, ovçu bərəsində maralı gördüm,
yatır, inildəyir, durub boylanır, bir neçə yerindən
yaralı gördüm", - deyən şairin insanpərvərliyi
belə misralanır:
Təbib
olsam, yaraların bağlaram,
Sinəm
üstün düyünlərəm, dağlaram,
Ələsgərəm
o səbəbdən ağlaram,
Ananı baladan aralı gördüm.
Ələsgərin Aşıq Ələsgər
olmasında söz yox ki, İlahidən gələn istedadla,
Göyçədən aldığı ilhamla bərabər,
müəllimi, aşıqlar aşığı Aşıq
Alının da əvəzsiz xidmətləri
danılmazdır. Onun yanında şəyirdlik edən
Ələsgər aşıqlıq sənətinin sirləri
ilə yanaşı, ədəb və mərifət
qaydalarını da öyrənmişdir. Aşıq
Alı Ələsgəri ürəyincə yetişdirəndən
sonra günlərin birində toy məclisində şəyirdinin
şöhrətini qaldırmaq, onu el içində ucaltmaq
üçün özünü qəsdən məğlub edərək
sazını qalib tərəfə - Ələsgərə təslim
etmişdir. Ələsgər isə böyük təvazökarlıq
hissi ilə ustadının qarşısında baş əyib,
ona öz ehtiramını vicdanının səsi olaraq bədahətən
belə ifadə etmişdir:
Bir şəyird
ki, ustadına kəm baxa,
Onun gözlərinə qan damar, damar.
Elə bu məqamda Aşıq Ələsgərin
ustadına verdiyi cavab onun şəyirdi Nağı ilə
birlikdə Naxçıvan səfərini xatırlatdı mənə. Öncə qeyd edim ki,
Ələsgər şəyirdlik dövrünü başa
vurduqdan sonra şöhrəti qısa zamanda qonşu mahallara
yayılmış, əvvəlcə Göyçədə
aşıqlıq etmiş, ağır toy məclisləri
aparmış, daha sonra gözəl bir sənətkar kimi
İrəvan, Naxçıvan, Qazax, Qarabağ, Cavanşir ellərinə,
Gəncəyə, Kəlbəcərə
çağırılmış, harada olmuşdusa, orada ədəbi,
gözəl səsi, bənzərsiz ifası ilə hər kəsi
heyran qoymuşdu. Bəli, Aşıq Ələsgər
Naxçıvana da tez-tez gələr, burada məclislərdə
iştirak edər, məharəti ilə insanları heyran edərmiş.
Ələsgərin yaddaqalan Naxçıvan səfərlərindən
biri şəyirdi Nağı ilə birlikdə olur. Məncə, bu hadisə onun Naxçıvana yenicə
gəlməyə başladığı dövrlərdə
baş vermişdir.
Beləliklə,
keçək mətləbə: ətrafdakı insanların
qızışdırıcı "tərifləri" ilə
ustadının üzünə ağ olan
və ondan üstün olduğunu söyləyərək
ayrılıb el-el gəzən Nağı günlərin bir
günü gəlib Naxçıvana çıxır. Burada özünü aşıq kimi qələmə
verir. Bir bəyin məclisində söz ona
veriləndə biabırçı vəziyyətə
düşür və əlindən sazı alınır.
Onun aşıq yox, hələ kiminsə şəyirdi
olduğu açıqlanır. Nağıya
vaxt verilir ki, getsin ustadını gətirsin, yoxsa vəziyyəti
heç də yaxşı olmayacaq. Hələ
ona rişxənd də olunur ki, sən beləsənsə,
gör ustadın nə gündədir. Nağı
səhvini başa düşür, qayıdır, Aşıq
Ələsgəri tapır, yalvarır, üzr istəyir,
onunla Naxçıvana getməsini xahiş edir. Onlar yola çıxırlar. Yolboyu
maraqlı əhvalatlarla dolu günlər yaşayaraq gəlib
çıxırlar Naxçıvana. Lakin Ələsgər
Nağıya qəti tapşırıq verir ki, onu, sadəcə,
yaşlı, ağıldan kəm qoca kimi qələmə
versin, kim olduğunu deməsin,
adını da Solaxqəy deyə təqdim etsin (qeyd edim ki,
Aşıq Ələsgər sazı sol əli ilə ifa
edirmiş). Beləliklə, gəlib
çatırlar, burada yenə məclis qurulur, aşıqlar
sazlarını sinələrinə alıb meydana
çıxırlar, oxuyurlar, deyişirlər. Məclisə
daxil olarkən aşıqlar Nağıya " - Ay
abırsız, səni bağlayıb, özünün də
sazını almışıq, özün nə bilirdin ki,
indi də gedib bunu gətirmisən, hələ bir bəyi xərcə
saldığın da bəs deyil?!", -
deyəndə Ələsgər onlara "Ustalar, siz
deyişirsiniz, ya döyüşürsünüz?", -
deyir. Aşıqlar "deyişirik", - deməklə
meydan qızışır. Cəfərullah
və Əsədullah adlı aşıqlar haradan deyirlərsə,
Aşıq Ələsgər onları bağlayır. Aralarında pıçıldaşırlar ki, bəlkə
göyçəli Aşıq Ələsgərin
bağlı bəndini bu qocaya deyələr, bununla qocanı
bağlaya bilələr.
Usta
Əsədullah deyir:
- Cəfərullah,
götür o sözü de!
Cəfərullah
başlayır:
Altı
gündə dünya neçə don geydi,
Nə üstə əyləşdi, bərqərar oldu?
Əzəl
kimlər oldu Turun bənnası,
Ulduzlar nə təhər yerbəyer oldu?
Solaxqəy
(Aşıq Ələsgər) deyir:
-
Oğul, o söz ki, deyirsən, bə demirsən birdən
söz sahibi böyürdən çıxar, onda neynərsən?
Cəfərullah:
- Nəhlət
sənə şeytan, tərs ki, tərs. Nə
tərsinə aşığımış. A qoca, fikrin var bunu da açasan? Sazı bəri
ver!
Solaxqəy
dedi:
- Qulaq as,
oğul!
Altı
gündə dünya iki don geydi,
Gavi-mah üstündə bərqərar oldu.
Haqq
özü olubdu Turun bənnası,
Ulduzlar göy üstə yerbəyer oldu.
Aldı Cəfərullah:
De,
neçədi müqərrəyin mələyi,
Onların içində hansıdı bəyi?
Nə
canlı, nə cansız, ərşin dirəyi
Nə ilə çalındı, mötəbər oldu?
Aldı
Solaxqəy:
On
altıdı müqərrəyin mələyi,
Hümisədi
onun içinin bəyi,
Nə
canlı, nə cansız, ərşin dirəyi
Salavat çalındı, mötəbər oldu.
Beləliklə, deyişmə xeyli davam edir. Aşıq Ələsgər
usta Cəfərullahla Əsədullahın aciz
qaldığını görəndə deyir:
Saxla
dilin, özün üçün yağıdı,
Aşıq
Ələsgərin odlu çağıdı,
Alar
caynağına, səni dağıdı,
Göydən
yerə parça-para düşərsən!
Sonda Solaxqəyin Aşıq Ələsgər olduğu,
həm də heç də yaşlı olmadığı
bilinir, bütün məclis əhli onu alqışlayır. Ustadlar isə
sazlarını yerə qoyub məclisi tərk edirlər.
İnsanlığın üzqarası, qonşuluqdan kənar
qonşumuz ermənilərin murdar əməlləri bu gözəl
el sənətkarının da həyatını alt-üst
edir. 1918-1919-cu illərdə daşnakların türklərə
törətdiyi qırğın nəticəsində
Göyçə mahalının var-yoxu talanır, əhali
öz dədə-baba yurdunu tərk edib başqa yerlərə
köçməyə məcbur olur. İki
ilə qədər Yanşaqda yaşayan aşıq-şair
sonra Tərtərə köçür, bir neçə ay da
orada qalır. Bu yerlərin hər birində
aşığı hörmətlə qarşılasalar da,
onun ürəyi-gözü Göyçədə idi.
Qəlbi tez-tez qubarlanır, gözünü
açıb gördüyü doğma yerlər - Sarınər,
Murov, Muşoy dağları, Xaçbulaq yaylaqları
üçün darıxırdı. Ürəyinin
dağını-düyününü "Hanı mən
gördüyüm qurğu-büsatlar?! Dərdməndlər
görsə, tez bağrı çatlar; Mələşmir
sürülər, kişnəşmir atlar, niyə pərişandı
halların, dağlar?!", "Hanı bu yaylaqda yaylayan ellər?!",
"Hanı mərd iyidlər, boş qalıb yurdu?!",
"Gözəllər çeşməndən
götürmür abı" kimi misralara çevirib sonda bu
acıları, sanki öz canından çıxararaq deyirdi:
Həsənnənə,
Həsənbaba qoşadı,
Xaşbulaq yaylağı xoş tamaşadı.
Arsız
aşıq elsiz niyə yaşadı,
Ölsün
Ələsgərtək qulların, dağlar!
Türkiyədə, İranda və Dağıstanda da
ustad bir sənətkar kimi tanınan aşıq, nəhayət,
1921-ci ildə Ağkilsəyə qayıtmış,
ömrünün son illərini doğma kəndində
yaşamışdır. Lakin Ələsgər özündə əvvəlki
güc-qüvvəti daha hiss etmirdi. Şəxsi
həyatında baş verən bəzi problemlər, yurd həsrəti
bu söz sərrafının gücünü əlindən
almışdı zaman-zaman. Ona görə də, sanki
özünü günahlandırır, ittiham edirdi:
Səksəni,
doxsanı keçibdir yaşım,
Əzrayıl həmdəmim, məzar yoldaşım.
Gor deyə
tərpənir bəlalı başım,
Daha köç təbilin çal, qoca baxtım.
Lakin həyat belədir ki, insana onun
arzuladıqlarını deyil, özünün rəva bildiklərini
nəsib edir.
Aşıq Ələsgər də
ömrünün 80-90-cı illərində özünə məzar
daşını həmdəm bilsə də, hələ onun
qarşıda yaşayacağı neçə-neçə
illər var imiş. O, bir əsrdən artıq
yaşadı. Torpaq onu zamanı çatanda
aldı qoynuna. Sinəsində əbədi
bir Aşıq Ələsgər abidəsi ucaltdı.
İllərdir ki, bu abidə leymotivini vətənpərvərlik,
yurd sevgisi, nadanlığa hayqırtı, məhəbbətin
tərənnümü, gözəllərin tərifi, təbiətin
təsviri, əxlaqi-tərbiyəvi fikirlərin təbliği,
ictimai eyiblərin tənqidi tutan şair-aşığın
dəyərli irsi, folklorşünaslığa qiymətli
töhfə olan əsərləri xalqımız tərəfindən
göz bəbəyi kimi qorunur. Aşığın
vəfatından sonra Azərbaycan folklorçuları onun əsərlərini
toplayıb yazıya almış və nəşr etmişlər.
1972-ci ildə Aşıq Ələsgərin anadan
olmasının 150 illiyi Azərbaycanın hər yerində
böyük təntənə ilə qeyd olunmuş, bu
münasibətlə Azərbaycan Elmlər Akademiyası tərəfindən
onun əsərlərinin ikicildlik elmi nəşri
hazırlanmış və çap edilmişdi.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
"Aşıq Ələsgərin 200 illik yubileyinin qeyd
olunması haqqında" 2021-ci il 18 fevral
tarixli Sərəncamı ilə bu il görkəmli söz
ustadının yubileyi ölkəmizdə təntənəli
şəkildə qeyd olunacaq. Sərəncamda deyilir:
"Aşıq Ələsgər çoxəsrlik
keçmişə malik aşıq sənəti ənənələrinə
ən yüksək bədii-estetik meyarlarla yeni məzmun
qazandırmış, xalq ruhuyla həmahəng əsərləri
ilə Azərbaycanın mədəni sərvətlər xəzinəsinə
misilsiz töhfələr bəxş etmişdir... Aşıq Ələsgərin zəngin poetik irsinin
geniş tədqiqi, nəşri və təbliğinin
mühüm mərhələsi mədəni-mənəvi dəyərlərimizin
bütün daşıyıcılarına həmişə qədirbilənliklə
yanaşan Ümummilli ıider Heydər Əliyevin adı ilə
bağlıdır. Sənətkarın
yubileyləri məhz Ulu öndərin təşəbbüsü
ilə dövlət səviyyəsində qeyd
edilmişdir".
Bəli,
xalqımızın müqəddəs hesab etdiyi çərşənbə
günü yaradıcılığında əsas xəttə
çevrilən Aşıq Ələsgərin vaxtilə bir
çərşənbə günündə çeşmə
başında ərsəyə gələn qoşması
zaman-zaman milyonlarla insanın ən sevimli poeziya nümunəsi
oldu, sözlərinə nəğmə qoşulan onlarla
şeiri kimi, Azərbaycanın və türk xalqlarının
məşhur mahnısına da çevrildi. Adama
elə gəlir ki, sanki Aşıq Ələsgər
yaradıcılığı bu qoşma ilə
başlanır, deyilmi? Çünki o
çərşənbə, o çeşmə, o su bir
aydınlıq gətirdi aşığın
yaradıcılığına. O çeşmə
başında "Ələsgərəm, hər elmdən
halıyam" söyləyən şair-aşığın
bu deyimi bütün ömrü və fəaliyyəti boyu hər
an özünü təsdiqlədi və onu su
ömürlü, su istəkli etdi...
Mətanət
MƏMMƏDOVA.Əməkdar jurnalist
525-ci qəzet.- 2021.-
26 fevral. S. 8.