Qafqaz Albaniyası irsi: tariximizə yiyə
duraq
İkinci Qarabağ savaşından alınan dərslər
Azərbaycan ərazisində yaranmış ən qədim
dövlət olan Qafqaz Albaniyasının irsinə münasibət
məsələsini yenidən aktuallaşdırdı. Döyüş
meydanında ağır məğlubiyyətə uğrayan “əzabkeş”
qonşularımızın birdən-birə
çağdaş tarix səhnəsindən çıxıb
pərdə arxasına çəkilməsi, qədimliyin mamırlamış
divarları arasında – alban məbədlərində
sığınacaq tapmağa çalışması bizə
istər-istəməz bir acı gerçəkliyi
xatırlatdı: onlar torpaqlarımızı zəbt eləməmişdən
o torpaqların altında-üstündə yatan tariximizə
müştəri çıxmışdılar.
Niyə məhz tarixdən başlamışdılar? Aydın məsələdir
ki, bununla özlərinin sonrakı qanunsuz əməllərinə
legitimlik qazandırmaq, Azərbaycan xalqını doğma
torpaqlarında, halalca mülkündə yad, naməhrəm
olduğuna inandırmaq, millətimizin yaddaşını
qayçılamaq, onun öz keçmişinə sevgisini,
güvəncini zəhərləmək məqsədi
güdürdülər. Xalqımız
doğma tarixinin kölgəsində özünü öz
evindəki kimi məsud, arxayın hiss eləyə bilməsin
deyə ayağımızın altındakı torpağa əvvəlcə
bizim milli düşüncəmizdə, kimlik şüurumuzda,
sonra siyasi müstəvidə, sonra da hərb meydanında yiyələnməyə
çalışırdılar.
Doğrusunu desək, şeytani rakursdan baxanda təhlükəli
dərəcədə ağıllı, məkrli plandır. Hər bir
xalqın tarixi yaddaşı, mədəni keçmişi onun
gələcəyinin bünövrəsidir. Xalq o keçmişə nəzərən yaxşını
pisdən (o cümlədən yaxşı qonşunu pis
qonşudan) ayırır, nəyin tarixin arxivinə verilməli,
nəyin gələcəyə daşınmalı olduğunu
müəyyənləşdirir. Erməni
təbliğatı uzun illər öz yalançı tarixini,
saxta ideologiyasını çürük təməllər
üzərində qurmaqla yetinməyib, öz şitilliyində
bəslədiyi ölümcül toxumları bizim mental
şüurumuza da calamağa, bizdən ideoloji baxımdan ya
qatı anti-erməni, ya da qatı erməni düzəltməyə
çalışıb.
Şərin qarşısına şərlə
çıxmağın insanı həqiqətə
çatdırmadığını, həm nəzəri-əxlaqi,
həm də praktik baxımdan səmərəsiz olduğunu təsbit
edən qədim müdriklər bu nəticəyə təkcə
göylərə baxıb xəyala dalmaqla yox, həm də
konkret həyat materiallarını toplayıb ortaq məxrəcə
gətirməklə gəliblər. Son otuz ildə aramızda cəmiyyətimizin
üzləşdiyi uğursuzluqları, cəbhədəki
yenilgilərimizi bizim “erməni kimi” ola bilməməyimizlə
əlaqələndirən bir kəsim də vardı. Bu qəbildən
olan yurddaşlarımızın mövqeyi təxminən belə
ümumiləşdirilə bilərdi: “Biz erməniyə ona
görə uduzuruq ki, ermənidən artıq, ya da ən
azı erməni qədər ermənilik eləmirik”. Xoşbəxtlikdən bu düşüncə ictimai
fikrimizdə ayaq tutmadı, əks halda gənclərimiz olduqca
təhlükəli bir mərəzə – “erməni xəstəliyinə”
mübtəla olardılar. Əvəzində
bərəkətli torpağımızın ta qədimlərdən
toxunmuş multikultural xalısı üzərində,
tolerantlıq simvolu olan bir bayrağın altında düzlənən
əsgərimiz, ölkəmizdə yaşayan onlarla millətin
övladlarından hörgütlənən qeyrətli ordumuz
heç bir faşizm ideologiyası, heç bir nifrətlə
silahlanmadan, sadəcə Vətəni qurtarmaq eşqiylə
yola çıxıb yurdlarımızı yağıdan
arındırdı. Üstəlik, təkcə
düşmənin körpə qanına susamış
atıcı yaraqlarından, raketindən, bombasından yox, həm
də ideoloji silahından təmizlədi
torpağımızı. Mən deyərdim,
ölkəmizin iyirmi faizini otuz ilə yaxın girov
saxlamış düşmənin özünün də
öz zəhərli ideologiyasından qurtulmaq şansı
yarandı.
Belə təhlükəli viruslardan sığortalanmaq
üçün həm özünün, həm də özgələrin
tarixi keçmişinə, mədəni varlığına ədalətli,
obyektiv, bundan da artıq elmi münasibət sərgilənməlidir. Boynumuza alsaq da, almasaq da,
uzun müddət tariximizin Albaniya səhifəsinə bir az etinasız, başısoyuq
yanaşmışıq. Ötən yüzillikdə həm Azərbaycan
albanşünasları, həm də əcnəbi müəlliflər
Albaniya tarixiylə bağlı xeyli maraqlı tədqiqat
aparsalar da, çoxumuz bu tarixə ölüb getmiş bir
xalqın, sivilizasiyanın tarixi kimi baxmışıq, ölkəmizin
yunan, Roma, İran, ərəb, gürcü, erməni, o
cümlədən əsərlərinin orijinal nüsxələri
ya dünyanın yaddaşından silinmiş, ya da gizlədilmiş
alban salnaməçilərinin diliylə Albaniya, Aran, Ərran,
Ağvank, Aqvan, Ağvan… adlandırıldığı əsrlərin
tarixini tariximizin sonrakı dönəmləriylə sıx
bağlayıb bir sapa düzmək üçün çox
da can yandırmamışıq. Kiçik Qafqaz
dağlarının ətəklərinə səpələnmiş,
meşələrində daldalanmış irili-xırdalı
yüzlərlə alban abidəsi mədəniyyət
qurumlarının, tarixşünaslıq elminin nəzərindən
qıraqda – həm baxımsız, həm də öyrənilməmiş
qalıb. Nəticədə gözü həmişə
qonşu çəpərinin o üzündə olan erməniçilik
ideologiyası bizim mürgüləyən tarixi irsimizdən
özünə aqressiv psevdo-tarixi cəbbəxana düzəldib.
O cəbbəxanadan varlığımıza tuşlanan
topların səsi bizi ayıldanda isə beş-on
yanımcıl ziyalıdan, yaddaş keşikçisindən
savayı heç kim heç nəyə –
nə sözə sözlə, nə topa topla – cavab verməyə
hazır deyildi.
İndi
artıq elmimizin qədim Albaniya coğrafiyasını
qarış-qarış dolaşmaq, həm antik, həm də
orta əsrlər alban irsinə aparan yeraltı-yerüstü
cığırları tapıb kol-kosdan təmizləmək, əgər
erməni keşişləri hamısını
yandırmayıblarsa, ehtimal olunan dərinliklərdən əski
əlyazmaları gün işığına
çıxarıb alban əlifbasını oxumaq, yüz illər
boyu bu torpaqlarda dövran sürmüş bir xalqı (yaxud
xalqları) dilləndirmək, qaranlıq zamana, zülmət
dünyaya çıraqla dönmək üçün zəmini
var. Uzun illər saxta erməni tarixşünaslığı
dünyanı Qafqaz Albaniyası deyilən bir məmləkətin
tarixdə yerli-dibli olmadığına, bu adın şərqi
Ermənistan vilayətlərinə verildiyinə
inandırmağa çalışıb. Günü bu gün
də öz millətinə saxta pasport, uydurma tərcümeyi-hal
düzəltməyə çalışan tarix
oğruları, din çapovulçuları Arsak, Sünik kimi
alban knyazlıqlarının adını mənimsəməklə
qədim dövlətimizin ətəyindən kor inadla
sallaşıblar. Bir az insaflı tərpənənləri
Kürün sol sahilini bizə “versələr” də,
Kür-Araz aralığını əsla “güzəştə
getmirlər”. Dünənəcən Ağdam
torpağını eşib Tiqranakerti gordan
çıxarmağa çalışan “Böyük Ermənistan”
aşiqləri 488-ci ildə hökmdar III Vaçaqanın elə
həmin ərazidə yerləşən Aquen adlı məntəqədə
xristian alban ruhanilərinin böyük
yığıncağını
çağırdığını, üstəlik,
Albaniyanın o zamankı paytaxtı Bərdənin də
Kürlə Araz arasında yerləşdiyini bilmirdilərmi
görəsən?
Mömin
Vaçaqanın alimənsəb ruhaniləri, əyanları
niyə məhz Aquenə topladığını mən bilmirəm,
ancaq bir məsələ gün kimi aydındır:
görün Aquen (indinin Ağdamı!), burada yerləşən
kilsə albanlar üçün nə qədər
mühüm məntəqə, nə qədər müqəddəs
məkan olub ki, bunca böyük bir məclis, tarixi qərarların
qəbul olunduğu yığıncaq yaxınlıqdakı
paytaxtda da yox, məhz orada keçirilib. Çox
güman, Aquen kilsəsi xristian albanların dini mərkəzi
olub. Əgər qarşıdakı illərdə
tariximizin xristianlıq dönəminin öyrənilməsi məqsədilə
ciddi elmi axtarışlar, arxeoloji qazıntılar
aparılarsa, qismən torpağın dərin qatlarına
çöküb unudulmuş, qismən də zəbt olunub mənimsənmiş
bir mədəniyyətin ehya olunacağına ümid eləyə
bilərik.
Bəli, Albaniya əhalisinin çoxu sonradan müsəlmanlaşdı,
ancaq bu, özündən əvvəlki dini-mədəni irsə
biganə yanaşmağa bəraət qazandırmır. Necə deyərlər,
yeməyənin payını yeyərlər – bir də onda
ayıldıq ki, Azərbaycan ərazisindəki xristian mədəniyyəti
qalıqları bütün dünyaya erməni-qriqorian irsi
kimi təqdim olunur. Xaçbulaq
yaylağının adını “Xoşbulaq”,
Xaççobanlı kəndinin adını
“Xoşçobanlı”, Zümürxaçın adını
“Zümürxan” şəklinə salmaqla vəziyyətdən
çıxmaq istədik. Hələ də
anlamıram, bu cür bayağı ideyalar insanın
ağlına necə gələ bilər, anlamıram ki,
xaç fobiyası bu cür tolerant ölkədə
yaşayan insanların qəlbinə necə, niyə yol
tapıb. Neyləyə bilərik, xristianlıq bu
torpaqlarda yayılanda islam dini hələ
meydana gəlməmişdi – bundan rəncidə
olmağına, yaxud Məhəmməd peyğəmbərdən
artıq müsəlmanlıq iddiasına düşməyinə
dəyməz. Çarmıx simvolu əsla
qriqorian məzhəbinin özəl mülkü, yainki ermənilərin
dədə-baba mirası deyil.
Albaniya ərazisində islamın yayılmasından sonra
azlıqda qalan xristian əhalinin erməni-qriqorian kilsəsinin
təsiri altına düşməsi, daha doğrusu,
boyunduruğuna salınması haqda görkəmli tarixçilərimiz
yerli-yataqlı yazıblar. Mərhum akademik Ziya Bünyadov “Azərbaycan
VII-IX əsrlərdə” adlı dəyərli kitabında hətta
erməni katolikosunun ərəb xəlifəsinə alban
katolikosundan yazdığı “donos”un mətnini
də dərc eləyib. Bəlli olduğu kimi,
bu çuğullamadan sonra xəlifə alban katolikosunu
ağır cəzalandırmışdı, Alban Apostol kilsəsinin
avtokefallığını alıb, onu erməni-qriqorian kilsəsinin
tabeçiliyinə vermişdi. Əgər bir alimənsəb
xaçpərəst ruhani başqa bir alimənsəb
xaçpərəsti onlara yad dinin rəhbərinə
satırsa, onun öz peyğəmbərini qəpik-quruşa dəyişmiş
həvari Yəhudadan fərqi yoxdur; demək, burada məqsəd
dinin saflığını qorumaq, məzhəb çəkişməsində
haqlı çıxmaq deyil, dindaşlarının mədəni
irsini yağmalamaq, dini hakimiyyətini mənimsəmək
hesabına öz mənsəbini artırmaq, öz məzhəbinin
arealını daha da genişləndirməkdir. Belə deyilsə,
nədən erməni ruhaniləri Alban Apostol kilsəsinin izini
bu torpaqlardan silmək üçün əsrlər boyu əlləşdilər,
nəhayət, 1836-cı ildə rus çarının fərmanıyla
aşağı-yuxarı 1500 il İsa Məsih
ehkamlarının keşiyində dayanmış qocaman bir məbədin
fəaliyyətini ləğv elətdilər? Hələ
bunlar da azmış kimi, üstəlik, ötən iki əsrin
qovuşağında alban kilsəsindən qalma müqəddəs
irsi, əvəzsiz yazılı mənbələri (dediklərinə
görə) oda qaladılar?
Əlbəttə, izləri itirəndən,
yazılı yaddaşı heçliyə göməndən
sonra yiyəsiz-şahidsiz, dəlilsiz-sənədsiz, züryətsiz-sonsuz
qalmış bir ölkənin tarixinə caynaq atmaq,
müştəri çıxmaq da müşkül deyildi. Bunun
ardınca həmin tarixin yarandığı torpaqlara vərəsəlik
hüququ irəli sürmək, miras davalamaq gəlməliydi.
Necə ki, gəldi…
Tariximizə
yiyə durmalıyıq! Albaniya dövləti, alban xalqı
sonsuz deyil, bu gün onun ən azı on milyon züryəti, on
milyon varisi var! Keçmişimizə-gələcəyimizə,
bütün varlığımıza güllə atanlar
arasında, təəssüf ki, öz burnumuzdan düşən
dönüklər, yad məzhəblərin, yad mədəniyyətlərin
verdiyi tiryəkə uyub əslinə qənim kəsilən
yurddaşlarımız da az olmayıb (Yeri gəlmişkən,
mənə elə gəlir, ermənilərin də “dönmə”
adlandırdığı bu kökündən qopuq məxluqların
öz dədə-baba qohumlarına qarşı son dərəcə
qəddar davranmasının yalnız bir psixoloji səbəbi
ola bilər: erməniyə ondan da artıq erməni
olduğunu sübuta yetirmək. Amansız tarixin
zərurət yolundan sapıb ortalıqda qalan köçəryanların,
dəmirçiyanların, nalbəndyanların, atayanların,
balayanların, şahnəzəryanların, mirzəyanların…
erməni ağuşunda, ermənilikdə sığınacaq
tapması, üstəlik, orada da
gözümçıxdıya salınması,
qıraqlanması olduqca acınacaqlı taledir. Bir alban, bir qıpçaq, ya bir türk
üçün nə qədər şərəfsiz, miskin
aqibət!). Guya ölüb-getmiş,
mirası yalnızca bunlara qalmış bir xalqın, mədəniyyətin
adından danışmaq da ən çox onların boynuna
düşüb (yaxud da qoyulub). Bu yanlış təsəvvürün
kökünü qazıb çıxarmalıyıq: alban
xalqı, alban mədəniyyəti ölməyib, tarixdən
silinməyib; böyük qismi sintezə, reinkarnasiyaya
uğrayıb, öz libasını dəyişib islam
dünyasına inteqrasiya olunub; yad təsirdən qorunmağa
çalışan, varlığını əski məcradan
ayırmaq istəməyən az bir qismi də (Nic udiləri
kimi) multikultural palitranın müxtəlifliyində öz rəngini,
inancını bu günəcən qoruyub saxlayıb.
Bir məsələni
də xatırlatmaq istərdik: Qafqaz Albaniyasının tarixi
yalnız dini təfriqələr, məzhəb, inanc çəkişmələri
xronikasından ibarət deyil. Bu tarixin, mənə
görə, ən maraqlı səhifələri miladdan
öncə birinci yüzillikdə baş verənlər, Roma
ordusunun bölgəyə yürüşü zamanı bu
ölkədə cövlan eləyən hadisələrdir.
Antik dövr – Albaniya tarixinin ən qaranlıq
dönəmidir, ona dair yeni sənədlərin tapılması
bundan sonra yəqin möcüzə olar, ancaq yeni əşyayi-dəlillərin
üzə çıxarılması hər zaman
mümkündür. O dövrdə bu ölkənin idarəçiliyi,
bu coğrafiyada yaşayan xalqların inancı, məişəti,
dili ilə bağlı bilgilər olduqca qıtdır. Əgər
antik dünyanın ən azman səltənətinin bölgəyə
ekspedisiyaya göndərdiyi qüvvəylə – qonşu
ölkələri ala-ala gələn yenilməz bir orduyla
döşləşməyə albanların qüdrəti
çatmışdısa, hökmdarla qardaşı qədim
Romanın ən nüfuzlu üç qəhrəmanından
biri Pompeyin qarşısına altmış min nəfərlik
piyada, on iki min nəfərlik də atlı qoşun
çıxara bilmişdisə, demək, o zaman bu ölkədə
öz dövrünə görə güclü dövlət
idarəçiliyi, qüdrətli hərbi arsenal, bərəkətli
iqtisadiyyat, tayfalar arasında sıx birlik, nəhayət,
bütün bunlara təməl atıb yön verən, ölkə
əhalisini yadelli düşmənin təcavüzü
müqabilində bir vücud halına gətirə bilən
sağlam inanc, nüfuzlu ideoloji institut (din də deyə bilərik)
var olub. Hansısa həqiqətə sarsılmaz inam albanlara
qonşu məmləkətləri (o cümlədən, tərifli
Tiqranın hələ də xəyaldan gerçəkliyə
köçürülməmiş “Böyük Ermənistan”ını)
yıxa-yıxa gələn qat-qat güclü bir ordunun, nəhəng
imperiyanın (həmin dövrdə respublika quruluşu hələ
rəsmən saxlansa da, Roma imperiyaya çevrilmək ərəfəsindəydi)
önünə sipər çəkmək cəsarəti
vermişdi, döyüşlərdə çox ağır zərbə
alsalar da, onları diz çökdürmək, təslim almaq
Pompey kimi hərb dahisinə belə müyəssər
olmamışdı.
Dəruni inancdan məhrum toplum bu cür qəhrəmanlıq
göstərməyə qadir deyil. Antik müəlliflərin
yazdığı kimi, qədim ölkəmizin mənəvi
nemətlər bazarına öz dili, adəti, öz
inancıyla çıxan iyirmi altı böyük tayfanın
dar gündə hansısa bir ümumi əqidə, inam
ağacının budaqlarına çevrilməsi
multikulturalizmə, sevgiyə, müxtəlifliyin vəhdətinə
parlaq örnək sayılmalıdır. Bu
ölkədə multikulturalizmin tarixi də elə o
çağdan – Albaniyada yaşayan xalqların, millətlərin
Qafqaz çaylarının suları kimi bir dənizdə
qovuşub bir dövlət çətiri altında birləşdiyi
zamandan başlayır.
Bu gün Azərbaycan dövlətinin, elmi-mədəni
ictimaiyyətin Qafqaz Albaniyası irsinə qayıdıb tarixdəki
qırılmaları calamağa, boşluqları doldurmağa
çalışması, təkcə torpaqlarımızı
yox, tariximizi də işğaldan qurtarmağa diqqət
ayırması təqdir olunmalıdır. 1836-cı ildə erməni
kilsəsinin təhriki, rus çarının fərmanıyla
fəaliyyətinə xitam verilmiş Alban Apostol kilsəsinin
dirçəldilməsi, avtokefallığının
özünə qaytarılması üçün göstərilən
cəhdlər həm tarixi ədalətin bərpası, həm
də alban məbədinin qriqorianlığın
işğalından azad olunması baxımından xüsusi əhəmiyyət
daşıyır. Alban-Udi xristian icması
nümayəndələrinin səlahiyyətli şəxslər,
elm adamları, jurnalistlərlə birgə Kəlbəcərdə,
Laçında yol gözləyən məbədləri ziyarətə
getməsi ikinci Qarabağ savaşında qazanılmış
qələbədən qədim alban xalqına da pay
düşdüyünə gözgörəti sübutdur.
Fikrimizcə, belə səfərlər təkcə dini
xarakter daşımamalı, yalnız dindarlar, xristian
icmaları üçün nəzərdə
tutulmamalıdır; etnik mənşəyinə, konfessional mənsubiyyətinə
baxılmadan ölkəmizin böyüklü-kiçikli
bütün vətəndaşlarına alban irsinə
münasibətdə sahiblik hissi aşılanmalıdır. Bu sahədə
böyük zəhməti, təcrübəsi olan Azərbaycan
albanşünaslarının, eləcə də bir sıra
dünya tarixçilərinin qoyduğu bünövrə
üzərində alban xalqının şəninə daha bir
məbəd – bu dəfə elm məbədi
ucaldılmalıdır. Yaxın gələcəkdə
məktəblilərin, humanitar sahədə təhsil alan tələbələrin qədim yurd yerlərinə,
tapınaqlara ekskursiyaları təşkil olunmalıdır.
Uşaqlarımıza alban tarixini ölüb getmiş naməlum
sivilizasiyanın qəbirüstü yazısı kimi yox, bir
ayrı libasda bu gün də yaşayan, nəfəs alan, dondan-dona düşən, yeni aləmlərə
açılmağa çalışan proses kimi öyrətməliyik.
Qarabağın dağlarında mürgüləyən
abidələri, diri-diri tarixə gömülmüş
daşları yuxudan oyada bilsək, onlar bizə çox sirləri
açıb danışacaq. Unutmayaq ki, Qafqaz
Albaniyasının tarixi yalnız bir neçə icmanın,
ya etnik qrupun yox, bütövlükdə ölkəmizin,
xalqımızın tarixidir. Tariximizə yiyə
durmalıyıq.
Fəxri UĞURLU
Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzinin
əməkdaşı
525-ci qəzet.- 2021.- 24 fevral.- S.10.