“Səmədin
qanadları”
Poeziyanın
da, elmin də qanadları var. Uça bilməsələr,
onlar hamınınkı ola bilmir. Uçurlar və insana da qanad verirlər, insana da
uçmaq öyrədirlər. Hər ikisi
insana çox lazımdır. Ona görə
hər ikisi bunca qədimdir və həmişə
yanaşıdır. Axı uçmaq üçün
bir qanad bəs etmir, qanadlar gərək qoşa ola!
Elmlə
poeziya da biri digərinə dayaq olan, biri digərindən
güc alan qoşa qanaddır. Sadəcə, poeziya ilə elmin üzdəncə
görünən mühüm bir fərqi var. Poeziya daha
çox hisslərə, təxəyyülə, təsəvvürə
əsaslanır, elmsə sübutlara, dəlillərə, dəqiq
təhlillərə. Lakin kim deyər
ki, elmdə hisslər, təxəyyül, təsəvvür,
poeziyada sübutlar, dəlillər, dəqiq araşdırmalar
yoxdur?!
Əslində, bu cəhətdən də eynidirlər. Lakin dilləri
fərqlidir, həqiqətlərə yanaşmaları
seçiləndir. Poeziyaya elm, elmə
poeziya həmişə lazımdır. Şeirə
elmlə yanaşmasan, elmdə poetikliyi bütün
varlığınla duymasan, heç vaxt nə əsl poeziya, nə
də gerçək elm yarada bilərsən.
Min illər əvvəl də belə olub, indi də bu
cürdür, həmişə də bu təhər qalacaq.
Azərbaycan şeirinin ən əlçatmaz zirvələrindən
olan Məhəmməd Füzuli "Elmsiz şeir əsassız
divar olur, Əsassız divar qayətdə bietibar olur"
yazırdı.
Yəni möhkəm elmi bünövrəsi
olmayan şeir özülü olmayan divar kimidir ki, hər an
uçulub-dağılmağa məhkumdur və ona bel
bağlamaq olmaz.
Amma şeirin bir başqa mühüm gücü var ki,
elmin ona ehtiyacını ortaya çıxarır. Poeziya sərt
çərçivələri, qəlibləri daha inamla yara
bilir, gələcəyə daha tez qanadlanmağa, hələ
baş verməmişləri fəhmlə daha erkən görməyə
qadir olur. Söz yox ki, elmə də xas
olan və onu da irəli aparan vacib qüvvələrdən
olan intuisiyanın, öncəgörmənin poeziyada
imkanları daha genişdir.
Hər alimin içərisində özünəməxsus
bir poetik istedad, ilham yaşamasaydı, kəşflərə,
ixtiralara, tapıntılara aparan yollar da daha uzun olardı.
Əski Elladadan başlayaraq dünyanın dörd
bucağında alimlər arasında həmişə şeirə
meyl edənlər olub. Lukretsi Karın sırf elmi poeziya örnəyi olan
"Əşyanın təbiəti haqqında"
poemasından bəri 22 əsrdir ki, filosoflar da, elmin başqa
sahələrinin təmsilçiləri də poeziya ilə
birgədirlər. Məşhurlar da yazıb, az
məşhur olanlar da.
Yazdıqları ilə təkcə alim kimi deyil, həm
də şair olaraq tanınanlar da yetərincədir,
yazdıqlarının yayılmasına çox da can atmayan,
elə kükrəyən hisslərini toxtatmaqçün qələm
işlədənlər də.
Diqqəti çəkən odur ki, bu xüsusiyyət
bütün dövrlərdə, bütün xalqlarda olub, bu
gün də var, yəqin, elə həmişə də davam
edəcək.
Dahi Nizami "Leyli və Məcnun" məsnəvisində
"Nə qədər oxuyub-öyrəndim, heyhat, Yenə də
qəlbimi görmədim rahat" yazarkən bəlkə də
bu fenomenin əsl təbiətini göstərir, mahiyyətini
açırdı.
Alim
şeiri şair olmaqçün, şair
sayılmaqçün yox, könlünün rahatlıq
tapması üçün yazır!
Şeirlərinə yazdığı müqəddimədə
professor Səməd Seyidov dərhal bəyan edir ki, "Mən
şair deyiləm".
Və o, bu cür etirafı edən ilk alim də deyil. Hələ
XIII əsrdə 6 dildə şeir və nəsr inciləri
doğuran, bir sıra elm sahələrində dərin biliklərə
malik Zülfüqar Şirvani də "mən şair deyiləm"
yazırdı.
Riyaziyyatdan,
astronomiyadan tutmuş fəlsəfəyə, şeir nəzəriyyəsinə
qədər dərin və ciddi elmi risalələr doğuran
Nəsirəddin Tusi bir-birindən gözəl şeirlər qələmə
alırdı, mineralların xüsusiyyətləri haqqında
ayrıca traktatı ilə yanaşı, bu mövzuda poema da
yaradırdı, ancaq özünü qətiyyən şair
hesab etmirdi.
Lap elə
bizə yaxın olan dövrün axarında
yaşayıb-yaratmış görkəmli alimlərimiz Yusif
Məmmədəliyev də, Şəfaət Mehdiyev də,
Xudu Məmmədov da ədəbiyyata, poeziyaya bağlı
olublar, bəyənilən, geniş yayılan, sevilən
şeirlər də yazıblar, neçə alimimizin bədii
əsərlərindən ibarət kitabları da
çıxıb, ancaq heç vaxt şairlik iddiasını
özlərinə yaxın buraxmayıblar.
Yəni Səməd Seyidovun bu etirafı sadəcə təvazökarlıq
məsələsi deyil, inandığı qənaətdir.
Sələflərinə xas olan müəyyən
düşüncələrini şeirin dili ilə
çatdırmaq ehtiyacı onda da olduğu kimi, şair
adlanmaq məsuliyyəti və yükünü boynuna
götürmək fikrindən də elə alim sələfləri
qədər uzaqdır.
Ancaq istər Səməd Seyidov, istərsə də
ondan əvvəlki onillərin və yüzillərin şeir
yazmış alimləri həmin fikirlərində nə qədər
israrlı olsalar da, sübut ortadadır.
Misra-misra şeirlərini oxuduqca istər əvvəlkilərə,
istərsə də Səmədə şair deməmək
olmur.
Əgər
bu şeirlər günlərin birində artıq silsiləyə
çevrilibsə, poetik ruh illərlə bu insanlarla birgədirsə,
bu zümrənin poeziyası da başqa şairlərdə
rast gəlinə bilinməyəcək bir sıra incəliklərə
malikdirsə və həmin məziyyətləri ilə də
bədii düşüncəmizdə ayrıca bir istiqaməti
nişan verirsə, niyə belə
yaradıcıları həm də şair adlandırmayaq?!
Adlandıraq,
lakin əlavəsiylə: alim-şair!
Səməd Seyidov psixoloqdur, yaxşı təhsil
görüb, elmlər doktorudur, elə nəsillikcə elmlə-təhsillə
bağlı olublar və adından tutmuş əslinə-kökünəcən
şairlik dalğası onda daim var olub.
Adından
başlamış ona görə yazıram ki, Səməd
Seyidovun kökü Qazaxdandır və bu ad da o bölgədə,
Azərbaycanın digər guşələrindən fərqli
olaraq, az qala hər nəsildə məhz şöhrətli həmyerliləri
Vurğuna görə geniş yayılıb.
Səməd
Seyidovun məntiqin, psixologiyanın, yaradıcılıq fəlsəfəsinin
qəliz problemlərinə həsr edilmiş mükəmməl
monoqrafiyaları, ölkəmizdə və xaricdə çap
edilmiş sanballı araşdırmaları var. Di gəl,
"Yaradıcılığın fenomenologiyası" kimi dəyərli
elmi əsərini yazan, insanı bütün başqa
mövcudatdan üstün edən yaradıcılıq qabiliyyətinin
sirlərini inandırıcı təhlilləri ilə
açan Səməd Seyidov hansı andasa fikrindəkilərin,
ürəyindəkilərin artıq nə elm, nə məqalə,
nə monoqrafiya hüduduna sığdığını hiss
edir və başlayır bu yaşantılarını
şeirin aydın dili ilə ifadə etməyə.
Səməd
Seyidov:
Və tale elə gətirib ki, həmin şeirlərin
bir çoxunun ilk dinləyicilərindən, ilk oxucularından
biri mən olmuşam, yaranma tarixçələrinin
şahidiyəm.
"İlk dinləyicilərindən" yazmağım
kimdəsə belə ehtimal yaradar ki, guya Səməd həmin
şeirləri hansısa poeziya axşamında, oxuculara
görüşdə oxuyub, mən də eşidənlərin
sırasında olmuşam.
İndiyəcən belə tədbir olmayıb, ilkini mən
təşkil etmək istəyirəm və 3-4 ildir ki, "bir
az sonra" deyə-deyə onu da Səməd özü təxirə
salır.
İş
ondadır ki, həmin şeirlərin neçəsi son 20 ildə
Avropa Şurasında birgə fəaliyyət göstərdiyimiz
illərdə, mütəmadi
çıxdığımız səfərlər əsnasında,
bəzən yerdən min kilometrlərlə
hündürlükdə, təyyarədə yaranıb və
Səməd bir parça kağızamı
köçürdüyü, ya bilgisayarındamı
yığdığı poetik improvizələrini mənimlə
bölüşmək istəyib.
Bir çox hallarda mən həmin şeirlərdə əksini
tapan, insan, cəmiyyət, ictimai-siyasi gedişatın narahat məqamları
haqqında misraları kürəyimdə nəfəsini hiss
etdiyim hadisələrə görə elə öz ürəyimin
əks-sədası kimi qavramışam.
2000-ci illərin əvvəllərində Avropa göylərindəki
poeziyalı uçuşlarımızı son dərəcə
maraqlı edən bir də o çağlar AŞPA-dakı
nümayəndə heyətimizin üzvü olan böyük
şairimiz Vaqif Səmədoğlu idi.
O da orada,
səmada belə yazmağından qalmırdı.
Hələ
heç kəşə eşidilməmiş şeirlərini
oxuyurdu, məftun kəsilirdim, rica edirdim ki, onları dəftərimə
də yazsın və səliqəli xəttiylə, adətən
işlətdiyi qara yazan qələmiylə ağ
şeirlərini dəftərimə
köçürürdü.
Bəzən təzə şeirlərini dəftərimə
yaza-yaza elə bədahətən daha başqa yeni şeirləri
doğulurdu.
Bir dəfə bunu da etiraf etdi ki, heç onların bəziləri
özündə yoxdur.
Vaxtında qeyd dəftərlərinə yazmağa da
macalı olmayıb, beləcə, yadından
çıxıb gedib.
Mənim
ki dəftərimdə qalır! Demək, itən deyil, bir
gün Vaqif haqdakı hansısa yazımda üzə
çıxacaqlar...
Yerdən min-min kilometrlərlə ucalarda şeir yazan
Vaqifə, Səmədə baxdıqca hər dəfə
düşünürdüm ki, bu məşğuliyyət
onlarçün yalnız ürəyini boşaltmaq girəvəsi
də deyil.
Poeziya bir adadır ki, hərdən ora çəkilmək,
sözlərə qısılmaq, içərisində
olduğun qaçaqaçlardan, gərginliklərdən,
sıxıntılardan qurtulmaq, ruhən dincəlmək
fürsətidir.
Axırıncı
20 il boyunca Milli Məclisdə, Avropa Şurasında qoşa
addımladığımız dövrdə, Azərbaycanın
milli və dövlət maraqları uğrunda mübarizələr
apardığımız təlatümlü vaxt kəsiyində
mən Səmədin ildən-ilə necə yetkinləşdiyini,
bişkinləşdiyini, bütün başqa intellektual
bacarıq və keyfiyyətləri ilə yanaşı, bir
ictimai xadim, bir siyasətçi kimi necə kamilləşdiyini
müşahidə etmişəm.
Və həmin püxtələşmə və mükəmməlləşmənin
ən əhəmiyyətli körpülərindən biri elə
Səmədin daim çarpan qoşa qanadı olub.
Elmi, əhatəli
bilikləri, ilhamı, emosional dünyasının zənginliyi!
Bunlar elə
misilsiz vasitələrdir ki, siyasətçiyə, dövlət
adamına, ictimai xadimə həmişə ən mötəbər
yardımçı, arxa ola bilirlər.
Səmədin
şeirlər qatarı bir xəritə
kimidir. Müasir dünyamızın xəritəsi!
Fəqət
bu, artıq yetərincə
gözüaçıqlaşmış, planetimizin hər səmtində
baş verənlərdən anındaca xəbər tutan indiki
insanlara yaxşı tanış olan, ən
müxtəlif guşələrindən
dağıntıların, savaşların tüstüsü
qalxan siyasi xəritə deyil.
Hərçənd,
az qala Səməd Seyidovun hər
şeirində siyasətin (neyləməli, siyasət artıq
məişətimizə daxil olub) izi var.
Bu, Səmədin içərisindən keçirdiyi, bir
çox düyünlü məqamlarını lap yaxından
müşahidə etmək imkanının olduğu, zəkasının
və duyğularının əli ilə çəkdiyi
çağdaş dünyamızın mürəkkəb
münasibətlər xəritəsidir.
İstəyir
ki, həmin qarışıq, bəzən olayları heç
də asanlıqla qavranılmayan aləmin gizlinclərini dərk
etmək üçün çıraq tutsun, oxuyanların
çətin suallara doğru gedən cavablar tapmaq
yollarını bu şeirlər bir az da
aydınlatsın.
Səmədin
şeirlərində yaralı Qarabağ da var, göynərtisi
heç vaxt səngiməyəcək Xocalı da, düşmən
tapdağından azad edilmiş yurdlarımız da, bu poetik
parçalarda ədəbiyyatına, sənətinə,
memarlığına heyran olduğumuz, ürəyimizə
yaxın tutduğumuz Fransa və fransız xalqı da var, məkrli
müzakirələri, riyakar bəyanatları və təhrikçi
qərarları hiddət və xəyal
qırıqlığı oyadan Fransa Senatı da, yaxşısı
və yamanı ilə, dostlarımız və muzdlu bədxahlarımızla
Avropa Şurası da, ortaq yuvamızı - Yer kürəmizi
sarmış bəlalar və sıxıntılar da, öz
ölməzlərimiz də, qədim yunan filosofları da,
bütün daxili mürəkkəbliyi ilə insan
dünyası da, hər gün bizimlə yanaşı
addımlayan müasirlərimiz də...
Səməd şeirlərini rusca yazır. Çünki təhsilini
vaxtında rusca alıb, Sankt-Peterburq Dövlət Universitetini
bitirib və nəzərə alsaq ki, onun poeziya
yaradıcılığının mühüm bir hissəsini
siyasi şeirlər təşkil edir, Vətənimizin
çox haqlarının müdafiə edildiyi həmin ədəbi
fraqmentlərin rus dilində olması indi onların sərhədlərimizdən
uzaqlarda daha geniş yayılmaq, daha geniş auditoriyaya
çatmaq və nişan aldığı hədəfləri
daha sərrast vurmaq imkanını artırır.
Qismətimizə elə qatmaqarışıq dünyada
və elə sürətli, əsəbləri tarıma
çəkən həyatda yaşamaq düşüb ki,
uşaqdan böyüyə hamının ara-sıra dava-dərmana
ehtiyacı yaranır.
Bugünkü dünyada həblərsiz, peyvəndlərsiz
yaşamaq müşküldür və Səməd Seyidov
poeziyanı da qəlbə təskinlik, ömrə məmnunluq
və nizam gətirən dərmanlardan biri kimi qəbul edir.
"Qəbul
etmək" deyiminin hər iki mənasında!
Lakin Səməd çalxantılı
dünyamızı və bəşəriyyəti çox bəlalardan
xilas etməyə qadir bir resept, universal dərman da təklif
edir.
Böyük Fyodor Dostoyevski "Dünyanı gözəllik
xilas edəcək" deyirdi.
Səməd də təsdiqləyir ki, fəzadan, kosmik
raketlərin illüminatorundan çox mehriban, qəşəng,
zərif görünən, gerçəklikdə isə
daxilində qarşıdurmalar, siyasi didişmələr,
ekoloji fəlakətlər çağlayan dünyamıza
nicat bağışlayacaq, hər yaranı sağaldacaq dərman
mədəniyyətdir.
Bu gün
özünün də qorunmağa, xilasa ehtiyacı olan mədəniyyət:
Sənəti
hifz edək, o qızıl açar,
Ağrılardan nicat ondadır ancaq.
Bütün
mərəzlərə peyvənd tapılar,
Mədəniyyətə biz məbəd ucaltsaq.
A
klöç - v spasenii kulğturı!
Ot qorə
- panaüeə tam!
Ot virusa
nayd¸m miksturu,
Kulğture
kolğ postroim xram!
Səmədin kitabını vərəqlədikcə
bir çox şeirlərin haçan, necə, hansı
impulsdan qığılcım alaraq yarandığını
xatırlayıram. Hərəsinin öz hekayəti! Lakin
onların hər birində həm də ümumiləşdirmələr
var və misralarda çırpınan nəbz də elə
qayğıların əks-sədasıdır ki, insanlıq
mövcud olduqca onlar da qalacaq, sadəcə, zamanına,
gününə görə başqa rənglər,
çalarlar alacaq.
Alim-şairlə taleyini, qələmini, qəlbini
sırf poeziyaya bağlamış şairin, əlbəttə
ki, fərqi var.
Şeirlərin mövzularından tutmuş
düşüncələrin, hisslərin
çatdırılma tərzinə qədər. Dünyanın alim-şairlərinin
ən məşhuru yaşı minə yaxınlaşan Ömər
Xəyyamdır ki, o da özünü şair saymayaraq ən əvvəl
alim - riyaziyyatçı, ulduzşünas, filosof kimi görsə,
dünyaya bu sahələrin hər birinə aid qiymətli əsərlər
bəxş etsə də, poeziyası ilə daha çox
tanınıb və yayılıb, saysız dillərə tərcümə
edilib. Lakin hətta tərcümənin xeyli dəyişə
bildiyi rübailərini oxuduqca onun hər halda alim,
düşüncə peşəkarı olduğu sezilir.
Səməd
də belədir və onun şeirlərini başqa şairlərin
oxşar mövzularda yazdıqları ilə müqayisədə
oxuyarkən bunu aşkarca hiss edəcəksiniz. Amma elə
şeirlərlə də ("Yaradıcılığa qəsidə",
"Şəxsiyyət" və s. kimi - "Oda
tvorçestvu", "Liçnostğ")
rastlaşacaqsınız ki, sizi fəlsəfənin,
psixologiyanın, məntiq elminin mətbəxinə dəvət
edən o misraların heç bir başqa şairin yox, məhz
alim-şairin məhsulu ola biləcəyini təsdiqləyəcəksiniz.
Son illərdə Səmədin həyatında yeni və
sonsuz fərəhlər dolu səhifə açılıb. Gözəl nəvələri
dünyaya gəlib. Babanın nəvəyə
məhəbbəti də elədir ki, bu istəyi adi, gündəlik
sözlərlə söyləməklə ürəyin doymur,
həmin sonsuz sevgini bütün dolğunluğu, ənginliyi
ilə dilə gətirməkçün şairanə deyişlərə
əl atırsan, yaza bilirsənsə, şeirə üz tutmaq
zəruriyyəti doğur.
Görən, Səməd günlərin birində nəvələrinə
də şeirlər həsr etsə, yenə o misralarda da alim
olaraq qalacaqmı?
Yəqin,
hə! Şairin gözü və sözü bir ayrı,
alim-şairin sözü və gözü bir başqa!
Axı həmin şeir yəqin ki, həm də gələcək
haqqında olacaq. Kim arzulamır ki, bizdən sonra gələn
doğmalarımız bizdən daha rahat və xoşbəxt gələcək
içərisində yaşasınlar?!
Hər
halda yazar, baxarıq!..
Rafael Hüseynov
525-ci qəzet.- 2021.-
24 fevral.- S.12.