Sənətdə yalçın qaya kimi
ucalan...
Görkəmli
müğənni Yalçın Rzazadə dünyasını
dəyişdi
Ölüm
hər dəqiqə qapımızın sadiq
keşikçisidir, sadiq olsa da, arzuolunmaz qonaqdır.
Xüsusilə, bu qonaq bizə əziz olan insanların
hüzuruna gələndə sarsılırıq və bir
gün bizim də bu qarşılaşmada baş rolda
olacağımızı xatırlayırıq. Əgər bir
insanın ölümü milyonları sarsıdırsa,
milyonların qəlbinə kədər ələyirsə, deməli,
həmin kəs bir evin, bir nəslin deyil, bir xalqın
sevimlisidir, əzizidir. İllər keçir, amma həmin
insan xalqın qəlbində yaşayır, hətta yada
düşəndə bir yanıqlı ah da çəkilir.
İki gün əvvəl axşam saatlarında ölkəyə
yayılan bir xəbər də beləcə xalqımız
üçün çox ağır qarşılandı və
uşaqdan-böyüyə hamı heyifsiləndi.
Çünki həmin şəxs heç kimə bənzəməyən,
məlahətli səsi, ifa üslubu ilə musiqi duyumu olan hər
bir insanın qəlbinə yol tapa bilmişdi.
Mahnı
ifaçılığı sənətimizin
çağdaş korifeylərindən biri - Xalq artisti
Yalçın Rzazadə bu dünya ilə vidalaşdı...
Yalçın Rzazadə 31 dekabr
1946-cı ildə Lənkəran
rayonunun Boladi kəndində, ziyalı ailəsində doğulub. 1963-1967-ci illərdə
Azərbaycan Dövlət
Mədəniyyət və
İncəsənət İnstitutunun
aktyorluq fakültəsində,
1968-1973-cü illərdə isə Üzeyir Hacıbəyli adına
Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında təhsil
alıb. 1979-cu ildə
Əməkdar artist, 2000-ci ildə
Xalq artisti adına layiq
görülüb.
Yalçın Rzazadənin səhnəyə
gəlişi də bu həzin gedişi
kimi səs-küy doğurmuşdu. O, musiqi sənətində parlamağa
başlayanda necə böyük sevgi ilə qarşılanmışdısa,
həyatdan köçəndə
də həmin sevgi ilə son mənzilə yola salındı. Yalçın
Rzazadə öz üslubunu formalaşdıran
və estrada
sənətində məktəb
yaradan sənətkarlardan
idi. Estrada tərzi
ilə yanaşı, onun ifasında xalq üslubu da var idi. Təsadüfi deyil ki, bəstəkar mahnıları
ilə yanaşı, neçə-neçə xalq
mahnısı ifa etmişdi. Yalçın Rzazadə sənətinə
vurğunluğum "Etməzmidim"
mahnısını dinləyərək
başlamışdı. Dahi Məhəmməd Füzuli
sözlərinə Cahangir
Cahangirovun bəstəsi,
ustad tarzən Əhsən Dadaşovun və ansamblının bənzərsiz müşayiəti,
Yalçın müəllimin
həzin səsi ilə möhtəşəm
bir əsər yaranmışdı. Xüsusən
onun səsində mahnının bu hissəsini emosiyasız dinləmək mümkün
deyil:
"Dərdimi aləmdə pünhan tutduğum
naçardır,
Uğrasaydım bir təbibə
aşikar
etməzmidi?!"
Yalçın Rzazadəni dinləyiciyə
daha çox sevdirən kollektivlər sırasında unudulmaz sənətkarımız Gülarə
Əliyevanın rəhbərlik
etdiyi "Dan ulduzu"
ansamblı olub. Sanki bu ansambl Hüseynağa Hadıyev, Yalçın Rzazadə, Flora Kərimova
və digər bu qəbildən olan sənətkarların
səsinə, avazına uyğun yaradılmışdı. Onların səsi
ilə ansamblın ifa üslubu arasında əsrarəngiz
uzlaşma vardı.
Deyərdim ki, Yalçın
Rzazadənin ən uğurlu ifaları bu ansambl ilə
lentə yazılmışdı.
Yalçın Rzazadə olduqca məhsuldar sənətkar
olub. Onun "Qızıl
fond"da yüzlərlə
lent yazısı var. Dövrünün
ən məşhur bəstəkarlarının mahnılarını
ifa edib. Cahangir Cahangirov, Tofiq Quliyev, Emin Sabitoğlu, Oqtay Kazımi, Telman Hacıyev, Elza İbrahimova, Oqtay Rəcəbli, Ramiz Mirişli, Nəriman Məmmədov, Eldar Mansurov, Firəngiz Babayeva və digər görkəmli sənətkarların
yaradıcılıqlarına müraciət edib. Amma Oqtay Kazımi,
Cabir Novruz və Yalçın Rzazadə üçlüyü
elə bir xariqələr yaradırdı
ki, insan dinlədikcə bu vəhdətə heyrətlənir:
"Dünya bir nəğmə idi..."
Bir neçə
ay əvvəl Yalçın
Rzazadəni Yasamalda - redaksiyamızın yerləşdiyi
binanın yaxınında
gördüm. Düz yanından keçdim.
İlk dəfə idi ki, Yalçın
müəllimi belə
yaxından görürdüm.
İstədim ki, yaxınlaşım,
görüşüm, heyranlığımı
bildirim, amma çəkindim. Fikirləşdim
ki, bir dəfə
müsahibə almağa
gedərəm, yaxından
tanış olaram. Təəssüf ki, fələyin çarxı bizim istəyimizə uyğun fırlanmır...
Bakının bugünkü sabahı
da günəşin şəfəqlərinə
bürünüb xeyirli
açılacaq, nəinki
bu sabah,
hələ neçə
sabahlar... Amma Yalçın Rzazadə
bu sabahları torpağın üzərində
yox, göyün üzündən seyr edəcək. Onun "Bakı,
sabahın xeyir" ifasıyla neçə-neçə
nəsillər yeni günü qarşılayıb,
qarşılayacaq da. Sənətkar ömrü belədir, əbədi, ölməz.
Bu gün Yalçın
Rzazadə cismən aramızda yoxdur artıq. Amma onun ifa etdiyi nəğmələr
hələ çox uzun zaman saysız
könüllər oxşayacaq.
Yalçın Rzazadənin
sənətkar obrazı
Azərbaycan mədəniyyətinin
kəhkəşanında ən
möhtəşəm ulduzlardan
biri kimi hər zaman parlayacaq!
Allah rəhmət eləsin!
"Roman-epoeya" janrı
müasir ədəbiyyat
termini kimi oxucuda müəyyən çaşqınlıq,
yaxud etiraz yarada bilər. Ancaq unutmaq
lazım deyil ki, "roman" da, "epopeya"
da mənşəyi baxımından
mifoloji-epik düşüncə
arxetipləridir. Başqa sözlə,
bədii növün ən nəhəng janrı olan "roman"
öz kökləri səviyyəsində dastandan
başqa bir şey deyildir. Mir Cəlalın yazdığı
kimi, "orta əsrlərdə, ümumiyyətlə,
roman dillərində yazılan
əsərlərə belə
ad ("roman" - S.R.) verirdilər.
Sonralar bu ad ancaq bədii
əsərlərin böyük
formasına verildi.
Orta əsrlərdə şöhrət
tapan romanlar əsasən cəngavərlərə
həsr olunurdu (Rıtsar romanları).
Bu romanlarda igid,
müstəsna cəngavərin
sərgüzəşti və
şöhrəti təsvir
olunurdu".
Vurğulamaq istərdik ki, İsa Həbibbəylinin "Kitabi-Dədə
Qorqud": yazılı
epos və ya epopeya" monoqrafiyasının
istər birinci, istərsə də digər fəsillərində
çoxsaylı məsələlərə
toxunulmuşdur. Bu cəhətdən
monoqrafiyanın ikinci fəslində "Kitabi-Dədə
Qorqud"un əlyazma nüsxələrindən,
üçüncü fəslində
boyların ideya-məzmun
xüsusiyyətlərindən, dördüncü fəslində
"roman-epopeyanın" poetikasından
söhbət açılır.
Qeyd edək ki, monoqrafiyanın
ümumi təmayül
xətti "Kitabi-Dədə
Qorqud"u anadilli yazılı ədəbiyyatın
başlanğıc mərhələsi
kimi təqdim etmək istiqamətində
olsa da, burada dastanın süjeti, obrazlar sistemi, mifopoetikası və s. ilə bağlı çoxlu yeni fikirlər söylənilmişdir.
Həmin
fikir və mülahizələrin, ehtimal
və fərziyyələrin
ümumən qorqudşünaslıqda
müəyyən fikir
canlaması yaradacağına,
faydalı müzakirə
və mübahisələrə,
fikir mübadilələrinə,
oxucularda şərh olunmuş məsələlər
haqqında yeni ideya və düşüncələrin
baş qaldıracağına
səbəb olacağına
inanırıq. Ən azı,
ona görə ki, hər bir
elm sahəsinin inkişafı
alimlərin qarşılıqlı
fikir mübadilsəsi
və mübahisələri
müstəvisində inkişaf
edir. Bu baxımdan,
İsa Həbibbəyli monoqrafiyada
istər Azərbaycan filoloqlarına, istərsə
də folklorşünaslarına
onların düşüncələrini
uzun müddət məşğul edəcək
tezisləri kifayət
qədər təqdim
edib. Ancaq belə hesab edirik ki, İsa Həbibbəylinin "Kitabi-Dədə
Qorqud": yazılı
epos və ya epopeya" adlanan bu yeni monoqrafiyası
fikirləşmək, düşünmək,
söz demək, öz möqelərini yenidən nəzərdən
keçirmək və
s. növbəsini daha
çox folklorşünaslara
təqdim edib. Ona görə ki, məhz folklorşünaslar
"kitab" qrifi ilə birmənalı şəkildə yazılı
ədəbiyyat koduna oturmuş "Kitabi-Dədə
Qorqud" abidəsini
ağına-bozuna baxmadan
ancaq folklor abidəsi kimi təqdim etmiş, şifahi şəkildə
ozanların dilində
yaşayan, hər dəfə ifa olunduqca öz auditoriyasının epoxal poetik mizanlarına uyğun şəkildə
dəyişən şifahi
"Dədə Qorqud"
dastanı ilə yazıya alınaraq "Dədə Qorqudun kitabı"na çevrilmiş
və bununla da folklor nümunələrinə
xas olan aramsız dəyişmə
xüsusiyyətindən birdəfəlik
məhrum olmuş yazılı mətn arasında fərq qoymamışlar.
Bu cəhətdən, İsa Həbibbəylinin aşağıdakı
fikri Azərbaycan filoloqları ilə folklorşünaslarının qarşısında
fərqli vəzifələr
qoyur.
Nadir RZALI
525-ci qəzet.- 2021.- 24 fevral.- S.11