“ Niyazi Mehdi”: "Elə
bil, adımı çəkirlər, dönüb baxıram"
Bu ay Azərbaycanın görkəmli ziyalısı -
alimi, filosofu, kulturoloqu, tənqidçisi, ədəbiyyatşünası,
tərcüməçisi, yazarı Niyazi Mehdinin 70
yaşı tamam olur. Hərçənd, özü bu sayaq təqdimatları
xoşlamır və yəqin ki, Novator.az saytının ondan
70 illik yubileyi münasibətilə götürdüyü
müsahibənin eləcə "70 yaşlı Niyazi Mehdi ilə
söhbət" şəklində təqdim olunmasına daha
çox üstünlük verərdi. Amma fəlsəfə
elmləri doktoru, professor Niyazi Mehdi ilə
söhbət heç vaxt elə-belə söhbət
olmayıb, həmişə dərin mənalarla dolu olub. Bu söhbət də elə-belə söhbət
deyil, Niyazi Mehdi ilə söhbətdir.
- Niyazi bəy,
70 yaş ahıl çağdır, yoxsa qocalıq
çağı?
- Bu
sözlərin fərqi məni heç vaxt ilgiləndirmədiyindən
cavabını yaxşı bilmirəm. "Ahıl"
farscadan gəlmə sözdür. Mən fars
dilinə, mədəniyyətinə heyran olsam da, bizim
türkcədə çox fars-ərəb sözünün
işlədilməsini sevmədiyimdən "qoca"nı
daha çox xoşlayıram. Ondan həm də
"xoca" kimi gözəl söz çıxıb axı.
Deyəsən, farslarda "xacə" də
ondan törəmədir.
- Necə
deyərlər, görə-görə gəlmisiniz, görmək,
bilmək istədiyiniz daha nələr var?
- İstərdim əski dilləri bilim, tutalım, aramey
dilini, akkadların dilini. İndiki ağlım gəncliyimdə
olsaydı, o çağ öyrənərdim. İnternet bu məsələdə böyük
imkanlar açır, asanlıqlar yaradır. Mənim gəncliyimdə o, olmadığından əski
dilləri öyrənmək daha çətin idi. İndiki gənclərə görün nə
imkanlar açılıb.
İnternet bizə çatanda əlli-filan
yaşımız vardı, mən ondan maksimum faydalana bildim. Dostum Hikmət
Hacızadənin həvəsinə kompüter alıb
faydalandım. Bir-iki dostumu, məsələn,
intellektual axtarışları ilə adamı mat qoyan
Aydın Talıbzadəni mən də bilgisayar almağa həvəsləndirdim.
Qabaqlarsa Mövlud Süleymanlını
romanlarını birbaşa makinada yazmağa həvəsləndirmişdim.
İndi adamın ürəyi ağrıyır ki, nə
qədər gözəl Azərbayan insanı kompüteri,
mobil telefonları, interneti bilmədən dünyadan
köçdü. Erməni ordusunu darmadağın etdiyimizi
də bilmədən dünyadan köçdü - buna
adamın ürəyi ağrıyır. Qocalığın
bir üstünlüyü gec öldüyün
üçün çox nəsnəni görməkdir, etməkdir.
Yazıq o qocalara ki, zaman bilmədikləri,
görmədikləri, etmədikləri yaxşı nəsnələri
onlara gətirmir.
-
Yazıçı, filosof Niyazi Mehdi, yoxsa sadəcə Niyazi
müəllim?
- "Yazıçı" yox, qoca vaxtımda
yalnız bir roman - "Altay və Umay" romanını
yazmışam, orada da heç bir qoca müdrikliyini göstərməmişəm,
şuxluq etmişəm. "Filosof" bilgəliyi, müdrikliyi
sevən demək olduğundan "filosof"u üstümə
götürərdim, ancaq boynuma almalıyam ki,
yarımçıq filosofam.
Düzdür, yarımçılıqdan utanmağa gərəkməz,
fəlsəfəyə böyük etgi göstərmiş
Froyd (Freyd) fəlsəfə tarixini, tutalım, Kantı, Hiqeli
(Hegel) heç də yaxşı bilmirdi, bəlkə də
heç bilmirdi. Mən sanki strukturalizmi, poststrukturalizmi pis
bilmirəm, ancaq fransız poststrukturalisti Lakanı
öldür, heç cürə qana bilmədim. Axmaqcasına onu Levi-Stross, Derrida kimi yəhudi kökənli
sayırdım, o da təmizcə fransız çıxdı.
"Niyazi müəllim" sözünü
heç vaxt sevmədim.
Adama "professor" sözü ilə müraciətdən
də zəhləm gedirdi. Ancaq
"Müsavat"da bir Niyazi də vardı, ondan ayırmaq
üçün mənə "professor" deməyə
başladılar. O qədər dedilər ki, öyrəşdim.
İndi yanımda "professor"
çağıranda elə bil, adımı çəkirlər,
dönüb baxıram.
- Mütləq
həqiqətin haradan başlayıb harada bitdiyi barədə
min illərin mübahisəsi hələ də davam edir. Gəlin bu dəfə yalandan söz açaq. Yalan nədir? Nisbi anlayış,
təhkiyə, yoxsa əsl həqiqəti gücləndirən
arqument?
- Sizin
mütləq həqiqətlə bağlı nikbinliyinizə
heyranam, ancaq mütləq yox, hətta nisbi həqiqətlə
bağlı da məndə pessimizm var. Gerçəyi Uaythed
adında gözəl bir filosof loru deyimlə belə
açmışdı: həqiqət düzgün təsəvvürdür.
Yəni sənin şürun, bilincin
güzgü kimi bir nəsnədir, orada şəkillər
düzdürsə, gerçəkdir. Ancaq
bilinc, axı, heç "yönnü" güzgü də
deyil. Güzgü enli, uzun nəsnəni
göstərmək üçün özü enli, uzun
olmalıdır. Tük kimi ensiz
güzgü adamın üzünü necə göstərə
bilər?! Başımızdakı bilincinsə
nə eni, nə uzunluğu var, yəni laməkandır, ona
görə ağacı uzunluğu olduğundan doğramaq
olar, ağac anlayışının, təsəvvürünün
özünüsə doğramaq olmaz. Şüur
özü doğranmadan doğranmış ağacı
göstərə bilər. Paradoks odur ki,
bilincimiz eni olmadan enli nəsnələri göstərir.
Necə? Düzgün təsəvvürə
yönəlik çoxlu suallardan biri odur.
O ki
qaldı yalana, nə olduğu aydındır. O, adamları
gerçəkdən azdırmaq üçün icad olunub. Çətin məsələ ortaya
çıxır - sənət yalan kimi açılanda.
Yalan, axı, hətta realist sənətin də
nəliyində, necəliyində iştirak edir. İkiüzlülüyün əsasında yalan
durur. O biri yandan ikiüzlülük, riya mədəniyyətin
özülündədir. Sən yaxşı
adamsansa, qanın qara olanda belə ikiüzlülük edib
camaatla üzügülər görüşməlisən.
Bəs siyasət? Yalansız
siyasətmi olar?! Bizdə hamı yalanı
pisləyir, ancaq hamı da dostuna, uşağına yalanın
mətnini verir. Məsələn, belə: müəllimə
deyərsən ki, atam xəstələndiyindən dərsi
oxumamışam.
Mənim
bir kitabım var: "Çətin və dolaşıq
durumların kulturolojisi". Onun özətini belə verərdim:
mədəniyyət çətin və dolaşıq
durumları törədib sonra da onların
çözümünü verən makinadır (yəni
maşındır). Mədəniyyətdə
yalan, yanıltma çətin və dolaşıq halları
yaradan vasitədir, deməli, kültürü kültür edən
mexanizmlərdən biridir.
-
İnsan 2400 il qabaq Platonu
düşündürən "Varlıq nədir?"
sualına cavab tapa bilibmi?
- Platondan
qabaq Parmenid bunu tapmaca etmişdi. O çağdan indiyənəcən
çox ağıllı yozumlar, varlıq öyrətiləri
olub, ancaq heç biri yetərli olmayıb. Doğrudan
da, bu "dır/dir/dur/dür" şəkilçiləri
prediktavlik göstərici kimi isimə, sifətə nə
artırır ki, onlar var olanlar kimi qavranır? Mən bir kitabımda "varmaq", yəni
içinə girmək feilindən itələnərək
yazmışdım ki, nəsə ilişgilər şəbəkəsinə
varanda, ora "yazılanda" var olur. Ancaq
belə açıqlamalar qara materiya, qara enerji
qabağında heç olur. Belə
olanları anlamağa, anlatmağa mənim gücüm
çatmaz. Deyəsən, heç fiziklərin
də gücü çatmır.
"De nihilo nihil" - heç nədən heç nə. Əski Roma
filosofu Lukretsidir bu formulanı verən. Ancaq
İbrahim dinlərində (səmavi dinlər demək düz
deyil, Daosizm də, Konfutsi də səmavidir, çünki
Çində Göylə bağladılır qutsallıq),
bax, İbrahim dinlərində varlıq heçdən
doğur. Hiqel bu formuladan qurtulmaq
üçün varlığı Tanrıdan, yəni Mütləq
İdeya və Mütləq Kutdan (Ruhdan) çıxarır.
Belə çıxır ki, Tanrı, Savaof,
Allah da dünyanı heçdən yox, Sözdən,
Özündən yaradır. Bu üzdən
mənim ağlıma ideya gəlmişdi ki, bəlkə biz
Tanrının düşüncələriyik?! Xeyli sonralar fransız poststrukturalisti Derridadan oxudum
ki, Kafkaya görə biz Tanrının nihilist
düşüncələriyik.
Çağdaş fizikada qara materiya, qara enerji
varlığın təməlində durur. Qara materiya
varlıqdırsa, nə anlamda varlıqdır? Heç kim deyə bilmir. Bax, Varlıq belə
tapmacalar doğurduğundan fəlsəfəni girinc edən nəsnədir,
yəni nəsədir.
- Bu
yaxınlarda dostum zarafatla söylədi ki, o, ağacdan
düşən bir almanın Nyutona ideya verdiyini nağıl
hesab edir, hətta gülüb: "Onda gərək
bütün bağbanlar filosof olaydı" dedi. Nyuton öz kəşfi ilə fizikanın fəlsəfəsini
yaratdı, elə deyilmi?
- Dostunun
zarafatı elə də fəlsəfi deyil. İkinci Dünya
savaşından bir az qabaq ünlü fizik
Kapitsa xarab olmuş, heç kimin işə
salammadığı çox mürəkkəb qurğunu bir
çəkic zərbəsi ilə işə
salmışdı. "Nə
asanmış" deyənlərə anlatmışdılar
ki, o, çəkici hansı nöqtəyə vurmağı
bildiyindən bunu bacarmışdı. Əgər alma məsələsi mif deyilsə, Nyutonun
başına düşən alma Kaptsa çəkici kimi idi,
başı isə mürəkkəb cihaz.
- Gələcəyimiz
necə olacaq, Niyazi bəy? Yüz ilin düşmənindən
dost olarmı? Bir çox dövlətlər
bizi inandırmağa çalışır və ermənilərlə
mehriban olmağı tövsiyə edirlər.
-
Dünya çapında fəlakət olmasa, hər halda Ermənistandan,
Gürcüstandan, Dağıstandan ya bir qədər
yaxşı, ya da bir az pis olacaq gələcəyimiz.
Ancaq 44 günlük müharibədəki qələbəmiz
göstərdi ki, gələcəyimiz hamısından
yaxşı olacaq. Mən gələcəyimizlə
ilgili bədbinlik geniş yer alanda, 10-15 il
qabaq yazmışdım ki, Azərbaycanı pul düzəldəcək.
Ermənistan üzərində qələbəmiz
bunu doğruladı. Sözsüz, pul axmaq əllərdə
biabırçı işlər görür, ancaq pul qazanmaq rəqabəti
olanda bu yarış ağıllı adamları meydana
salır.
Ermənilərlə gələcək ilişgilərimiz
haqqında.
Tomas Mann uşaqlarının fransızlarla dostluq etdiyini biləndə
mat qalmışdı ki, bizim vaxtlarda belə nəsnələr
olmazdı. Bizansda yunanların ermənilərdən
o qədər zəhləsi gedirdi ki, onların qabını
murdar sayıb o qabdan su içmirdilər. Sonralar
ermənilərlə yunanlar yaxın uluslar oldu. 1990-cı ildə Vaşinqtonda olanda elçiliymizin
bir işçisi demişdi ki, Amerikada erməni lobbisini yunan
lobbisinin dayağı güclü edir.
Ermənilər ayaqlarını yorğanlarına görə
uzadandan - buna alternativləri yoxdur, - kin-küdurət də
yavaş-yavaş gedəcək. Mehriban olmaq yox, nəzakətli
olmağı öyrənməliyik. Ən
sərt sözləri də nəzakətlə, nazikcəsinə
demək olar. Gələcəkdə biz erməni
rəsmiləri ilə daşürəkli nəzakətlə
davranacağıq.
20 il qabaq bir məqalədə
yazmışdım ki, bir dövlətin siyasəti ilə
bağlı "gör nə axmaqdırlar" biçimində
düşüncə yürütmək düz deyil (belə
yazan "analitiklərimiz" o çağ çox idi). Çünki hər dövlətin ekspertləri, kəşfiyyatı
axmaq siyasəti imkansız edir. Ancaq
şahmatdakı kimi dövləti də uduşa aparan
gedişi olur. Dövlət gediş edib
ondan gələcək uğurları çıxarmağa
gücü, resursu çatmayanda uduzmuş olur. Uduzma sonrakı proseslərdən görünməyə
başlayır. İndi ermənilər də
"Miatsum"u başlayanda sanki yaxşı fürsət və
gələcəyi olan imkanlar bulmuşdular. Sonrakı
20-30 il göstərdi ki, düz
hesablamayıblar. Elə coğrafiyaları, insan
resursları, təbii sərvətləri olan dövlətin
ağlı olsa, qonşuları ilə pişim-pişim edər.
Türkiyə kimi böyük və
güclü dövlətlə başından böyük qələt
eləməz.
Erməniləri
özlərini İsrailə oxşatmaları da bir az çaşdırdı. Bu
anlamda son tarix erməni siyasətinin öz imkanlarını
proqnoz etmək baxımından
naşılığını göstərdi. Bu üzdən biz erməni bicliyini çox
şişirdirik. Elə indiki
diskussiyaları da göstərir ki, onların çox
"analitiklərinin" səviyyəsi elə bizim
qışqırıqçı siyasilər qədərdir.
- Siz orta təhsilinizi Ağdamda
almısınız. Bu gün necə, Ağdam sizə əlçatan
görünür, yoxsa?..
- Ağdamda ikinci sinfə qədər
oxumuşam. Bu gün Ağdam mənə əlçatan
görünmür, sağlamlığım elədir ki, tikilən,
məskənləşən Ağdamı görə biləcəyim
sual altındadır. Ancaq arzulardım ki,
oğlanlarımın orada - Seyidli kəndində, ya Sarıtəpədə,
ya da Sarcalıda evləri olsun. Özlərinə demişəm,
imkanları olsa, torpaq alıb tikəcəklər.
Çox qəribədir, mənim
oğlanlarım bakılı kimi böyüyüblər,
ancaq xeyli sonra gördüm ki, onların kimliyində
ağdamlılıq güclü şəkildə iştirak
edir. Alman qızından olan oğlum Ştefan da Ağdam,
Qarabağ haqqında xeyli bilgilidir. Qabaqca qorxurdum ki, çox
avropalı kimi, o da Qarabağ qələbəmizi qəbul etməyəcək.
Söhbətdən anladım ki, pandemiya bitəndən sonra ya
mənimlə, ya qardaşları ilə məmnuniyyətlə
Ağdama, Şuşaya, Turşsuya gedəcək.
Hamısından ona vaxtı ilə çox
danışmışam.
- Müharibələrdən qurtulmayan
dünyanı daha bir bəla sardı. Koronavirus demək olar hər gün
can alır. Qlobal pandemiya hamıya dərd-ağrı
yükləyib. Böyük dərdin fəlsəfəsi
də böyükdür yəqin...
-
Böyük dərdin fəlsəfəsi böyük dərdin
musiqisi, romanı, kinosu qarşısında uduzur. Bizə erməni saldırqanlığı, vəhşiliyi,
Qarabağ savaşının dəhşətləri ilə
bağlı sarsıdıcı, yəni öncə
sarsıdan, sonra katarsis gətirən film, musiqi, roman gərəkdir.
Buna gücümüz çatan sənətkarlarımız
peyda olacaqmı? Məncə, olacaq. Ən azı texnologiya imkan verəcək ki,
böyük pullar xərcləmədən Hollivudsayaq filmlər
çəkilsin. Sözsüz, söhbət 20-30 il sonranın texnolojisindən gedir. Pandemiyalar, soyqırımlar, qanlı savaşlarla
bağlı dünya çapında fantastik sənət əsərləri
var. Ancaq dünya fəlsəfəsinin bu konularda
uğurları sənətə baxanda böyük deyil.
Oqtay QORÇU
525-ci qəzet.- 2021.- 24 fevral.- S.15.