Sənətşünaslığımızda
Ziyadxan Əliyev ucalığı
Əməkdar incəsənət xadimi, Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqının "Tənqid və sənətşünaslıq"
bölməsinin sədri, "Sənətşünaslığın
təbliği" İctimai Birliyinin sədri, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, professor Ziyadxan Əliyev
çağdaş sənətşünaslığımızın
inkişafında müstəsna xidmətləri olan
yaradıcı şəxsiyyətdir.
40 ildən çoxdur ki, elmi yaradıcılıqla məşğul
olan Ziyadxan Əliyev, yerli və beynəlxalq (ABŞ,
Rumıniya, Rusiya, Ukrayna, Özbəkistan,
Qırğızıstan və s.) mətbuatda dərc olunan
çoxsaylı elmi məqalələrin müəllifidir. O,
sənətşünaslıq sahəsinə hələ tələbəlik
illərində "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində işıq üzü görən
"Şamaxının memarlıq abidələri"
adlı ilk məqaləsi ilə qədəm qoymuşdu.
Zamanında yaradıcılığına və şəxsiyyətinə
böyük ehtiram göstərdiyi Xalq rəssamı Səttar
Bəhlulzadənin Ziyadxan Əliyevə "yaxşı rəng
hissiyyatın var, səndən yaxşı rəssam olar"
deməsinə baxmayaraq, o, sonradan bəzi məlum səbəblərdən
məhz elə S.Bəhlulzadənin xeyir-duası ilə sənətşünaslıq
aləminə gəldi, ancaq bir qədər fərqli:
özündən əvvəlki sənətşünasları
təkrarlamaq üçün yox, yeni söz demək
üçün gəldi.
Dövrünün bədii
yaradıcılıq proseslərinə obyektiv "bədii
güzgü" tutması, düzədüz, əyriyəəyri
deyə bilməsi onu bir çox həmkarlarından daim fərqləndirib. Elə bu səbəbdən
onun rəssamlar arasında "acıdil" sənətşünas
kimi tanınması da haradasa təbii görünür. Ziyadxan Əliyev öz milli-mənəvi kimliyinə
sadiq qalmaqla, özünün bu gün də nümayiş
etdirdiyi əqidə saflığını və əzmkarlığını
qoruyub saxlamaqdadır. Bu mənada, əgər
zamanında əhatələndiyi gerçəkliyə ədalətli
tənqidi baxışlarına görə Əzim Əzimzadəni
"Rəssamlığımızın Sabiri" ayaması
ilə fərqləndirmişiksə, yazılarında və
çıxışlarında sənət məkanında
yaşanan bədii proseslərə obyektiv - kimlərəsə
xoş gəlməyən münasibət göstərən
Ziyadxan Əliyevi də "Sənətşünaslığımızın
Sabiri" kimi dəyərləndirmək mümkündür.
Ziyadxan Əliyevin
özünəməxsus cəhətlərindən biri də
özündən sonra gələn gənc sənətşünas
nəslinə son dərəcə xeyirxah münasibət
göstərməsidir. O, müraciət edən gənclərdən heç
vaxt öz mənəvi dəstəyini əsirgəmir. Əksinə, onlara bu sahənin incəliklərinin dərindən
mənimsənilməsində böyük köməklik
göstərir, məqalə yazmaqda - sənətşünaslığın
sirlərinə yiyələnməkdə lazımi istiqamət
verir.
Ziyadxan Əliyevin uzun illər
ərzində Azərbaycan Rəssamlar İttifaqındakı
müxtəlif nəsil təmsilçilərinin bir araya gəldiyi
"Tənqid və sənətşünaslıq"
bölməsinə rəhbərlik etməsi də ona həmkarlarının
rəğbətinin ifadəsinin nəticəsidir. Qeyd edim ki,
Ziyadxan Əliyev 1984-cü ildən Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqının, 1987-ci ildən isə həmin təşkilatın
Rəyasət Heyətinin üzvüdür.
Azərbaycanda və ölkədən
kənarda fəaliyyət göstərən
çağdaş Azərbaycan təsviri sənəti
nümayəndələrinin əksəriyyətinin (ehtiram əlaməti
olaraq adlarını qeyd etmirik) tanınmasında da Ziyadxan
Əliyevin rolu böyükdür. O, Azərbaycanda bütün
tanınmış və görkəmli rəssamların
emalatxanasında olub, onların
yaradıcılıqlarını müxtəlif illərdə
maraqlı yazılarla işıqlandırıb. Bu mənada
onun ilk uğuru kimi 1989-cu ilin iyulun 5-də indiki Azərbaycan
Milli İncəsənət Muzeyində respublikada ilk dəfə
olaraq ölkəmizin hüdudlarından kənarda yaşayan azərbaycanlı
rəssamların əsərlərindən ibarət
"Əzizim Vətən yaxşı..." adlı sərgini
təşkil etməsini qeyd edə bilərik. Bu,
sözün əsl mənasında Azərbaycan incəsənətində
böyük bir tarixi hadisə idi.
Ziyadxan Əliyev
yaradıcılığının xarakterik xüsusiyyətlərindən
biri də yazdığı məqalələrin mövzu dairəsinin
geniş olmasıdır. Müstəqillik illərində
yazılan dissertasiyaların ədəbiyyat siyahısına nəzər
yetirməklə buna əmin olmaq mümkündür. Başqa sözlə desək, Ziyadxan Əliyevin təsviri
sənətin bütün sahələri, eləcə də
dekorativ-tətbiqi sənət və memarlıq haqqında olan
monoqrafiyaları, kitab və kataloq mətnləri,
çoxsaylı məqalələri öz
aktuallığı və oxunaqlılığı ilə
daim tədqiqatçıların diqqət mərkəzində
qalmaqdadır. Bu mənada onun rəngkarlıq sahəsinə
aid "Famil Əliyev" (1986), "Sənan" (1987),
"Mir Möhsün Nəvvabın rənglər aləmi"
(1996), "İradə Avşar və Rza Avşar. Qoşa qanad" (2006), "Altay Hacıyev"
(E.Qasımova ilə birlikdə, 2011), "Zakir Hüseynov.
Tənha döyüşçü" (2011),
"Azərbaycanın Xalq rəssamı Davud Kazımov"
(2012), "Ceyhun Həmzəyev. Sönmüş
ocağın işıqları" (2013), "Bəhruz bəy
Kəngərli yaradıcılığının bədii
xüsusiyyətləri" (2016), "Bəhruz bəy Kəngərli
taleyi" (2017), "Rafael Abbasov" (2017), "Gennadi Brijatyuk
və onun mənəvi dəyərlər dünyası"
(2020), "Yaşar Səmədov. Rənglərin
simfoniyası" (2020), "Rəssam İlham Səfərli.
Kainat haqqında düşüncələr"
(2021) və digər kitablarını qeyd edə bilərik.
Ziyadxan Əliyevin "Naməlum Səttar" (2006),
"Sənətin Məcnunu" (2009), "Günahlı
dünyanın günahsız adamı və yaxud Səttar Bəhlulzadə
romantizmi" (2014) və "Səttar Bəhlulzadə
yaradıcılığında sənətkarlıq məsələləri"
(2019) kitablarını isə görkəmli rəssamın
xatirəsinə yaradıcı və insani ehtiramın göstəricisi
hesab etmək olar.
Ziyadxan Əliyevin "Səməd
Vurğun təsviri sənətdə" (2010), "Sabir təsviri
sənətdə" (2012), "Nəsimi dünyası rənglərin
işığında" (2019) adlı kitablarında
geniş tədqiqat işi aparmaqla görkəmli poeziya
nümayəndələrinin bədii obrazlarını bir araya
gətirib.
"Azərbaycan
ekslibrisi" (1989), "Cəmil Müfidzadə. Cizgilərə
hopan ömür" (2011), "Fəxrəddin Seyfəddinoğlu
(Məmmədvəliyev). Çağdaş
rəssamlığımızın fenomeni" (2012), "Arif
Hüseynov. Cizgilərin hikməti"
(2014) təsviri sənətin qrafika sahəsinə aid olan
yüksək bədii dəyəri ilə seçilən
kitablardır. "Azərbaycan
ekslibrisi" kitabının olduqca böyük elmi əhəmiyyəti
vardır. Belə ki, kitab nişanının uzunəsrlik
inkişaf tarixi Avropa və rus tədqiqatçılarının
nəzərindən kənarda qalsa da, görkəmli sənətşünas
Ziyadxan Əliyev tutarlı elmi mənbələr əsasında
ilk kitab nişanlarının XVI əsrdə Qərbi Avropada
deyil, məhz XIII əsrdə Azərbaycanda
yarandığını isbat etmişdir.
Azərbaycan heykəltəraşlığının
inkişaf tarixini və görkəmli nümayəndələrinin
həyat və yaradıcılığını özündə
əks etdirən "Görüş Nurəddinoğlu. Plastikanın
poetik çalarları" (2013), "Tamilla Seyidova. Gerçəkliyin rəngi" (2014), "XX əsr
Azərbaycan heykəltəraşlığının
inkişaf mərhələsi" (2016) kitabları da Ziyadxan
Əliyevin Azərbaycan incəsənətinə verdiyi dəyərli
töhfələrdəndir.
Ziyadxan Əliyev eyni zamanda, təsviri
sənətlə yanaşı, dekorativ-tətbiqi sənətə
aid özünəməxsus dəst-xətlə
yazılmış bir neçə kitabın müəllifidir. "Mənbələr"
(N.Quliyeva ilə birlikdə, 2006) "Azərbaycan rəqs
geyimləri" (2010), "Gözəllik yaradanlar" (2011),
"Eldar Mikayılzadə. İlmələrin
hikməti" (2013), "Cavid Bayramlı və Asiman Əkbərov.
Qoşa qanad" (2014), "Sənətkar
ömrü. Şaiq Məmmədov"
(2016) kitabları bu qəbildəndir.
Azərbaycanda bərpaçılıq
elminin inkişaf tarixindən bəhs edən "Xilas
olunmuş gözəllik" (2007), Azərbaycan Respublikası
Dövlət Gömrük Komitəsinin fəaliyyətini əks
etdirən "Azərbaycan gömrüyünün tarixi təsviri
sənətdə" (2007), Azərbaycan incəsənətinə
aid ensiklopedik məlumat xarakteri daşıyan "Azərbaycan
incəsənəti ensiklopediyası. I-III cildlər.
(A.Xəlilovla birlikdə, 2010-2011), azərbaycanlı rəssamların
həyatında baş verən ən maraqlı və yaddaqalan
hadisələri özündə ehtiva edən "Boyalı
gülüşlər" (2014) adlı kitabları fədakar
alim Ziyadxan Əliyevin milli-mədəni irsimizə verdiyi
yüksək bədii dəyərin ifadəsidir.
2018-ci ildə Ziyadxan Əliyevin anadan olmasının 70
illiyi münasibətilə "Keçmişə salam",
"Bir əsərin tarixçəsi", "Müasirlərimiz"
və "Düşüncə quraması"
başlıqları altında müəllifin
yaradıcılıq dünyasını əks etdirən
yüzə yaxın məqaləsi toplanmış "Sənətşünas
taleyi" və "Sənətşünas düşüncələri"
kitabları işıq üzü görüb.
Sənətşünasın
yaradıcılıq bioqrafiyasında atribusiya, yəni müəllifləri
bu vaxta qədər naməlum qalan əsərlərin kimliyinin
müəyyənləşdirilməsi məsələsinin
yer alması da onu digər həmkarlarından fərqləndirir. Bu mənada Azərbaycan
Milli İncəsənət Muzeyinin elmi şöbəsinə
rəhbərlik etdiyi müddətdə P.Klass, J.Düpre,
K.Korovin, F.Hals, Zivər bəy Əhmədbəyov, Usta Qənbər
Qarabaği və b. müəlliflərin əsərlərinin
müəllifliyini elmi əsaslarla təsdiqləməsi, zamanında
mədəni hadisə kimi dəyərləndirilib.
Ziyadxan Əliyev 2009-cu ildə "Azərbaycan
Respublikasının Əməkdar incəsənət
xadimi" fəxri adına layiq
görülüb, 2014-cü ildə isə sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsi
almaq üçün "Səttar Bəhlulzadənin yaradıcılığında
romantizm" mövzusunda dissertasiya müdafiə edib.
Onun hazırda yeni kitablar
üzərində çalışması göstərir ki,
tezliklə sənətşünaslığımız
maraqlı tədqiqatlarla zənginləşəcək.
2017-ci ildə təsis etdiyi "Sənətşünaslığın
təbliği" İctimai Birliyinin sədri olan Ziyadxan
Əliyev, müxtəlif illərdə Azərbaycan Milli
İncəsənət Muzeyi, Azərbaycan
Yaradıcılıq Fondu, Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqında əmək fəaliyyəti göstərib,
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universiteti, Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetində
pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olub. Hazırda isə Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Akademiyasının "İncəsənət tarixi"
kafedrasının professoru vəzifəsində
çalışır. Sənətşünaslığımızın
inkişafı naminə fədakarlıqla
çalışdığı, əzmlə irəlilədiyi
bu fəaliyyət yolunda Ziyadxan müəllimə yeni nailiyyətlər
arzulayırıq.
Aslan XƏLİLOV
ADMİU-nun "Təsviri sənət tarixi və nəzəriyyəsi"
kafedrasının müdiri, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2021.-
1 iyul. S. 12.